Rady pro začátek - budování zahradní železnice

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti G a větší.

Moderátoři: Michal Dalecký, Rudolf

Re: Rady pro začátek - budování zahradní železnice

Příspěvekod D » úte 21 kvě, 2019 7:15 pm

Na spodní straně přestavníku je uvedeno „0 - 24 V = 48 VA“, v návodu „18 - 24 V DC 48 VA“.

Vyzkoušel jsem několik zdrojů. Neznám odpor výhybek, natož v drsném prostředí, takže závěry od stolu se samotným přestavníkem:
  • = 16 V – bez problémů, silné (originální, výstup na příslušenství Piko)
  • ~ 16 V (jednocestně) – bez problémů (doporučuje Piko v návodu ke kolejovému kontaktu)
  • ~ 12 V (jednocestně) – ještě celkem přesvědčivé
  • = 7 V – přestavník se přestaví, ale slabě, nedoporučuji
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1106
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Rady pro začátek - budování zahradní železnice

Příspěvekod hopeter » stř 22 kvě, 2019 5:39 am

Těch 16 V = bude asi pro nás menší zahradníky cca 5 výhybek ideální. Měl by stačit startsetový panýlek s výstupem na příslušenství a trafo (PIKO).
Ještě by by dalo jít do vyššího napětí připojením přímo na startsetový zdroj ( 22V = ) ale to asi bude zbytečné. Pokud se nevzpříčí kamínek tak jdou jazyky přesunout celkem bez většího odporu.
Odpor výhybky ( R1 ) je taky závislý na tom jestli se ponechá aretační pružina jazyků nebo se vyjme ( dle návodu ).
U mě se praktické pokusy zatím odkládají dokud nedorazí objednané přestavníky z Německa do Brna a z Brna ke mě. :wink:
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 2095
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: Rady pro začátek - budování zahradní železnice

Příspěvekod hopeter » pát 21 čer, 2019 7:49 pm

Tak přestavníky jsou v kolejišti.
Aretační pružiny jsem ve výhybkách (R1)nechal.
Napětí 16V= ze starsetového ovladače PIKO je celkem akorát. Přestavník to spolehlivě utáhne a přestavení je bez rány.
Ovládání je dvojitým přepínačem v klasickém zapojení přívod krajní kontakty a druhé krajní kontakty do kříže. Výstup k výhybce ze středních kontaktů.
Přepínač je bez aretace, takže má tři polohy. Pevná střed a kontakty rozpojeny. Krajní polohy kontakty spojeny pokud je ovladač stisknutý na příslušnou stranu. Po uvolnění se sám vrací do střední pevné polohy. Takto je zajištěno mžikové spínání pokud obsluha neusne na stisknutém přepínači. :wink:
Vodiče z ovládacího pultu jsou černočervená dvoulinka 0,75 mm2. Nejdelší vodiče cca 6 metrů.
Zatím zkušební jízda se Stainzkou LGB , říznutí výhybek bez problémů. Lokomotiva si přestaví jazyky i s přestavníkem.
Za mě zatím spokojenost a čas ukáže. :)
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 2095
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: Rady pro začátek - budování zahradní železnice

Příspěvekod hopeter » pon 29 črc, 2019 5:43 pm

Tak se zase zkusím na něco zeptat. Co používáte na čištění mosazných kolejí ? Mechanicky brusnou gumou nebo chemii ? Případně nějakou konservaci ?
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 2095
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: Rady pro začátek - budování zahradní železnice

Příspěvekod nadkachna » úte 30 črc, 2019 5:34 am

Gumu od LGB: https://www.vlakyzezulka.cz/prislusenstvi-koleji-lgb/1952-cistic-koleji-lgb-50040.html
Funguje to dobře, stačí přejet cca jednou za dva měsíce (záleží na místní intenzitě deště a jeho kyselosti + četnosti jízd), drobný bordel pak starým smetáčkem.
G
TT
nadkachna
 
Příspěvky: 253
Registrován: stř 28 lis, 2007 12:02 pm

Re: Rady pro začátek - budování zahradní železnice

Příspěvekod hopeter » úte 30 črc, 2019 3:27 pm

Jo tohle čístítko je mě známo. A jak udržovat dosedací plochy jazyků výhybek ?
Prošel jsem si různé recepty na čištění mosazi ale tak nějak mám obavu je použít. Od WD40 přes sitol ( sidol) až po ocet se solí a kyselinu citrónovou... Tak se snažím zjistit jestli to už někdo nezkusil a s jakým výsledkem. :wink:
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 2095
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: Rady pro začátek - budování zahradní železnice

Příspěvekod nadkachna » stř 31 črc, 2019 9:24 am

Nijak, čistí se pouze hlavy kolejnic. Napájení jazyků je řešeno plíšky pod nimi. U některých krátkých pikáckých výhybek jsem občas měl problém, jazyk na ně dostatečně nedoléhal a Steinzka zastavovala a čištění těch stykových ploch nic neřešilo - musel jsem ty plíšky napružit šroubovákem a prostříknout kontaktolem. LGB výhybky měv tomto přijdou spolehlivější.
G
TT
nadkachna
 
Příspěvky: 253
Registrován: stř 28 lis, 2007 12:02 pm

Re: Rady pro začátek - budování zahradní železnice

Příspěvekod hopeter » sob 03 srp, 2019 10:03 am

IMG_20190803_113926.jpg

V čištění kolejí už mám jasno. Co nevezme brusná guma to doleští kočičí srst... :mrgreen:
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 2095
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: Rady pro začátek - budování zahradní železnice

Příspěvekod Brejla » sob 03 srp, 2019 11:11 am

hopeter píše:
IMG_20190803_113926.jpg

V čištění kolejí už mám jasno. Co nevezme brusná guma to doleští kočičí srst... :mrgreen:


To mu na ocas připevníš spřáhlo a budeš ho tahat lokomotivou po trati :?: :lol:
Brejla
 
Příspěvky: 1145
Registrován: sob 18 črc, 2015 8:25 am

Re: Rady pro začátek - budování zahradní železnice

Příspěvekod hopeter » sob 03 srp, 2019 7:24 pm

No to by mě taky mohli potahovat za týrání zvířete... On se občas překulí a tím provede čištění sám. Za odměnu dostane nějakou granulku navíc. :mrgreen:
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 2095
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: Rady pro začátek - budování zahradní železnice

Příspěvekod Jozef Milko » stř 25 zář, 2019 2:17 pm

Ahojte, chcem i ja prispieť svojou troškou do mlyna a napísať niečo o svojich skúsenostiach či pohľadoch na záhradnú železnicu.
I keď tu sa diskusia už rozvinula do pomerne veľkých podrobností, budem sa držať témy v názve, teda "Rady na začiatok". Dúfam, že môj prístup niekoho tiež inšpiruje alebo naopak odradí - čo je nakoniec tiež užitočné :-). Najskôr chcem však napísať toto: Ak sa moje názory nebudú zhodovať s vašimi, prosím nehnevajte sa, nie je to mojim cieľom, naopak, chcem úplne transparentne napísať, prečo som sa rozhodol pre toto a nie pre tamto.

Moje rozhodnutie budovať záhradnú železnicu vychádzalo z nasledovného:

1. Nemusím skladať a rozkladať žiadne koľajisko (treba sa ale o ZŽ starať priebežne počas roka), ani ho niekde skladovať
2. Železnica leží v živej prírode, ktorá sa mení s ročnými obdobiami, môžem pri jej stavbe používať temer výhradne prírodné materiály
3. Veľkosť vozidiel a stavieb mi dovoľuje ľahšie si stavať svoje vlastné, ako napr. v H0-ke, ja to nedokážem, klobúk dole pred vami, čo to dokážete
4. Možnosť použiť parné lokomotívy (na paru).
5. Vyjdem si von a čo tam nájdem ?: úzkokoľajka priamo u mňa doma na záhrade :-) to poteší!!!

Mierka: zvolil som (po viaceých úvahách) mierku 1/13,3 (plus mínus), to znamená rozchod 600 mm v skutočnosti pri modelovom rozchode 45 mm
Motív: Priemyselná železnička - inšpirácia: Smolenice - Dobrá Voda a okolie, Černá v Pošumaví či Textilná drážka Kosmonosy, teda nie nejaká
konkrétna - skrátka moja je originál
Pohon: Na pohon použitá para alebo akumulátory pre motorové alebo akumulátorové lokomotívy, riadenie cez RC súpravu (elektrinu
cez koľaje som zavrhol = žiadne starosti s elektrinou)
Vozidlá: Lokomotívy - parné - upravené komerčné stavebnice či pohonné jednotky, (stačí jedna -dve, viac ich často na malých drážkach ani
nebolo) plus možno motorové alebo akumulátorové lokomotívy na posun či ľahšiu záťaž
Vozy: vlastná stavba s použitím komerčne dostupných dielov - dvojkolia, podvozky...
Trať: Koľajivo buď vlastnej stavby - dubové pražce, koľajnice Peco kód 200 (cca 70 mm v skutočnosti) alebo koľajivo Peco kód 250 čo zodpovedá
asi 85 mm v skutočnosti. Koľajivo LGB zavrhnuté pre jeho brutálnu výšku - nepáči sa mi. Nakoniec trocha ľutujem, že som na časti trate
použil aj koľajivo Peco kód 250 s výhybkami, koľajivo s dubovými pražcami a koľajnicami kód 200 vyzerá lepšie, nie je také mohutné a je
super - najmä, keď zostarne.
Podložie: betónovy "sokel"

To by bolo tak stručne asi všetko, v súčasnosti mám jednu parnú - (echtdampf) - lokomotívu a jednu motorovú, celkovo asi 20 vozov (z nich dva ale asi pôjdu novému majiteľovi)
Jednu parnú lokomotívu som predal záujemcovi do Anglicka : bola postavená na power unit firmy Accucraft ( postavil som pre ňu: nová kabína, nový komín, výfukové rúry z válcov a iné maličkosti.) Môžte ju vidieť na skorších videách. Posledné, myslím tri videá sú už venované novej lokomotíve, ktorú som - základ - postavil zo stavebnice firmy Roundhouse, tam je kompletne prestavaný rám, dýmnica, nový komín, kabína
piesočník, ventily, čelá....
Teraz som sa začal venovať stavbe budov a vozov, nakoľko stavba poslednej lokomotívy mi zabrala dosť času.
Tu je link na posledné video, na LDM45 si môžte pozrieť aj ostatné skoršie videá. Na prípadné otázky rád zodpoviem.

https://www.youtube.com/watch?v=1g-cG50Mf88

Zdravím
Jozef
Jozef Milko
 
Příspěvky: 2
Registrován: ned 07 črc, 2019 7:25 pm

Předchozí

Zpět na Modely velkých měřítek a zahradní železnice

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků