Vážení,
v souvislosti s uveřejněním nové elektroniky pro ovládání modelářských serv na stránkách (
www.alchaldice.cz) jsem dostal emailem několik dotazů i z řad této komunity. Dotazy směřovaly jednak na zmíněný servopohon, ale také na možnosti ovládat serva 555 nebo jiným jednoduchým zapojením a proč složitou elektroniku, když jsou i jednoduché návody. Abych pokud možno předešel dalším dotazům na stejné téma, pokusím se zde v krátkosti objasnit problematiku věci.
Na začátku je rozhodnutí, které musí každý udělat sám:
Zda mu stačí výhybky přestavovat maximální rychlostí serva z jedné polohy do druhé a nebo se přiblížit realitě.
Pokud někomu stačí první verze – skokový pohyb serva z jedné krajní polohy do druhé a vysoká pravděpodobnost, že po zapnutí napájení sebou serva škubnou, pak se skutečně dá použít laciná elektronika za „pár korun“. Velmi často zmiňovaná 555 se dá i nedá použít. Rozhodně se nedá použít standardní zapojení, kde pomocí RRC součástek nastavujeme krajní polohy serva. Při nevhodně zvolených hodnotách je zdánlivě všechno v pořádku, servo sebou však nepravidelně škube. Sice málo, občas, ale je to znatelné.
Pokud se člověk chce vyvarovat řady nectností serv obecně, musí použít něco chytřejšího a v dnešní době jsou optimální procesory. Není podstatné jaké a jak jsou použity. Důležité je dosáhnout několika cílů. Jednak po zapnutí kolejiště zajistit postupné zapínání serv na napájení. Jinak při cca 30 instalovaných servech (i méně) dochází k nemalému proudovému nárazu a pak většinou padají jističe v blízkém i vzdálenějším okolí….. Druhým bodem je zajistit, aby sebou servo po zapnutí nekontrolovatelně něškublo. Jak se mnozí již přesvědčili, dochází v takovém případě k mechanickému poškození táhel a dalšího příslušenství. Neméně důležitým dalším faktem je možnost vypínat motorek serva v krajních polohách. Může se to zdát jako zbytečné, ale prostý výpočet a platnost Ohmova zákona říká něco jiného. Vezmeme v úvahu, že pokud servo nemůže z mechanických příčin dojet do své nastavené koncové polohy (a není to až tak ojedinělý jev), teče trvale motorkem a tím také koncovými tranzistory 0.4 A i více, podle typu serva. Při napájení 5V je to výkonová ztráta 2W. Motorek, který má hmotnost řádu 2-3g, není schopen takové teplo vyzářit do okolí a dlouhodobě přežít. Totéž se týká i elektroniky. Koncové tranzistory jsou sice dimenzovány na tyto proudy, ale ne na teploty nad 100 st. A vše je uzavřeno v plastové krabičce, takže servo časem odejde. Ne sice hned, ale stane se to.
Popisem, jak a proč se serva chovají po zapnutí a jaké mohou nastat varianty, zde nebudu zbytečně zabírat místo, zájemci nechť se podívají na
www.alchladice.cz v sekci železniční modely/servopohony. Na konci je v pdf ke stažení manuál i se zmíněným popisem.
Pokud by někdo potřeboval v nějakém směru pomoct, třeba by chtěl použít zmíněnou 555, klidně se ozvěte. Můžu posloužit radou a nebo případně dodávkou celých komponentů.
Problematika serv je velmi obsáhlá, takže k dalším podrobnostem bych se dostal až pokud o to bude zájem. Nerad bych zde zbytečně zabíral místo když by to třeba bylo na obtíž.
LS.