Dovolil bych si malou úvahu na téma délky stanic, jelikož se také kloním k názoru, že se zvětšující se délkou stanice neroste modelářova zábava.
1. nepoměr traťové úseky vs. traťové délky - tento problém je ať už to optický, ale také stavební resp. provozní, protože abychom mohli vlaky délek odpovídajích staničním kolejím schovat alespoň mezi vjezdová návěstidla sousedních stanic musíme mít odpovídají traťový úsek. Navíc vzdálenost vjezdových návěstidel od stanice by měla také korespondovat s délkou staničních kolejí, abych měl kde tu soupravu vytáhnout. Zde tedy vzniká problém potřeby traťových modulů, kterých na všech setkáních, na nichž jsem byl účasten a měl jsem co dočinění s plánováním moduliště, byl vždy nedostatek.
2. problém při stavbě moduliště na setkání - nevím jestli jste si to někdo zkoušeli, ale pánové, pravidelně z toho mám kopřivku, když mám skladát moduly na setkání a pokud se dostanete do problému dlouhé stanice společně s oblouky velkých poloměrů, tak přeji staviteli příjemnou zábavu a láhev dobrého pítí, ať nepříjde o nervy. Protože být ve Lhotce Staré Paky dvě, je ta hala pro ně malá.
3. s delšími vlaky roste tak možná akorát potěcha oka, ale určitě ne zábava, aneb mnohokrát diskutovaný časový problém - ve stanici vše probíhá v čase 1:1, tedy posun, telefonování a veškerá komunikace, tedy jakékoliv prodlužování vjezdových a posunových časů zmenšuje počet vlaků, které stanicí protáhnu. Tento problém je především v nákladní dopravě, kde se dostáváme to časového presu, jelikož manipulace s vozovými kartami a následné posunování a rozřazování je opět časově 1:1. Z toho je občas plynoucí naprosté opomíjení toho co za vůz k tomu skladišti přistavuji a případně jak je pěkně udělaný, protože jsem ještě nerozposunoval všechny vozy a už zase něco jede do protivky (toť mé osobní postřehy - proto radši manipulák na lokálce, kde je méně vozů a je vetšinou více času se vůbec podívat co vezu). Už se sice i vozy řadí ve skrytých stanicích přesně do skupin jak jdou stanice po sobě (a to se mi moc nelíbí), ale i přesto je manipulace v exponovaných, především odbočných stanicích "zajímavá" (pro mě ne).
4. přehled výpravčího o stanici a možnost řídit posun - je to možná můj osobní pocit, ale osobně mám rád, když vidím na obě zhlaví, když nemusím kvůli posunu chodit zbytečně metry sem jen abych odvěsil vůz a zase tam abych přehodil na pultu výměnu atd. Jistý přehled nad stanicí je pro mne výhodou.
To je asi tak vše, co mě v tuto chvíli napadá. Ještě to shrnu, protože se jedná nejen o délku ale i další problémy, protože stále narážíme na ten zkrácený čas, který máme, aby na tom modulišti vůbec něco jezdilo. Obecně problémem nejsou nácestné stanice, ale problémem jsou především dlouhé stanice, které chtějí být zároveň odbočné, ve kterých by se snad mělo řadit a nedej bože mají i nějaké manipulační koleje nebo vlečky, které k tomu všemu nemají vhodně upravené kolejové schéma (často dle skutečnosti, neb tam to není třeba) s možností současně postavených jízdních cest. To je potom pro tvůrce grafikonu a při provozu následně pro obsluhu stanice hrob a pro ostatní zúčastněné v provozu špunt, který způsobuje nudu v ostatních částech moduliště.
Moje osobní preference délek staničních kolejí jsou tak někde kolem 2,4 až 2,8 m, pak už to pro mě ztrácí smysl (pro místní trať samozřejmě stačí i 1,8 m). Chtěl bych případné stavitele stanic požádat o trochu soudnosti a říct jim, že někdy méně je více, to si myslím platí i pro délky staničních kolejí, resp. kvalita a né kvantita je pro naši hru to rozhodující, tedy opuštme už to těžkotonážnické hnutí