radeksindy píše:Lokálkový pražec měl za císaře pána šířku 20cm, což je v H0 2,3mm (srovnejete s údajem na obrázku v předchozím příspěvku - 3,3mm pro Tillig - to je skoro 50% navíc !!!). Dlouhý byl 2,4m, tedy 27,6mm - Tillig 30,3mm. Ať bude rozposouvávat pražce jak chcete, nikdy nedosáhnete uspokojivého vzhledu.Jediná šance jak dosáhnout lepšího vzhledu, je vlastní výroba, nejlépe z prutu nižšího profilu - alespoň code 70 lépe 55.
Upřesním rozměr pražce systému Tillig Elite. To co je na fotce a ty výše uvedené rozměry se týkají jen pražců, které jsou u aktuálně dodáváných flexi kolejí. Vyhýbky a jednotlivé pražcové pole mají pražce široké jen 2,8mm. Drobné kolejivo je též jemněji provedené, než u flexi podloží. V době kdy se začal kolejový systém Elite vyrábět se, ale dodávaly flexi také z těmi jemnějšími pražci. Pravděpodobně se podělala forma nebo to technologicky v hromadné výrobě nezvládali - do těch jemnějších pražců a příchytek bezproblémově velkosériově nastrkávat. Proto kupovat flexi Elite nedoporučuji. Je to i nepraktické, když je mají pražce natírat stejně se to musí rozebrat, odmastit natřít/nastříkat a pak je ta pakárna nastrkávat koleje zpět do podloží které mají spojky pod pražci cik cak přešmykané. Praktičtější je použít jednotlivé kolejnice (jsou navíc celý 1m a flexi jen něco přes 900mm a těch pár cm při stavbě nějakého typu modulů fakt chybělo
) a k tomu jen rovné podloží, pokud je potřeba obkouk, stačí nasekat spojky jen na jedné straně každou druhou až třetí podle požadovaného rádiusu - nastrkává se to výrazně lépe. Elite je totiž kolejový systém u kterého potřeba úplně nejníň druhů komponentů a dá se s toho udělat téměř vše - jednotlivé kolejnice, rovné podloží, a flexi podloží pro vyhýbky 12° a/nebo 15° a tyto se dají různě trasformovat, spojky, ale samozřejmě více trpělivosti a šikovnosti než u kobercových systémů ala GeoLine.
Těď jde o to, zdali je to je to již akceptovatelný kompromis. 2,3mm kontra 2,8mm - už to není těch 50%.
Jeden typ na možná vhodné kolejivo - Peco Code 83 - viděl jsem fyzicky u p. Kratochvíla (Moravia model Brno), nevím zdali to má úplně pravidelně v nabídce, ale měl je na krámě. Provedením je to primárně pro severoamericé železnice, imitace dřevěných pražců, celkem hubené, příchytky jsou imitace hřebů. Když by se u flexin přesekaly propojky a pražce oddálily do příslušného rozestupu, tak by to mohlo tento fabrikát mohl vyhovovat. Obrázky v katalogu jsou tady:
http://blaetterkatalog.weinert-modellba ... rtpage=250je to až ke konci Peco části jako novinky 2005.
Tím samozřemě rozhodně nechci vyvracet Radkovu alternativu - vše samo domo - vlasní vývoj - to může být taky cesta různě dlouhá, s mnoha slepými uličkami. Samozřejmě upravování fabrikátu se může pracností přiblížit ručně dělanému kolejivu.
Michal N.