Zeleznicni most

Postupy, návody a dotazy k výrobě doplňků - stromy, porosty, stavby, no prostě vešketé příslušenství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Zeleznicni most

Příspěvekod DukeNuk » stř 03 lis, 2010 7:07 pm

Tomas:

Tady jsou detaily mostu u pilire, snad jsem to nafotil ve spravnem uhlu a miste :-)
Zatim jeste neni hotovo takze je most na piliri jen polozen a v nekterych mistech jeste budu muset trosku zapravovat pilir aby to sedelo tak jak ma. I loziska jsou zatim jen polozena, presne umisteni budu jeste doladovat.


PB030090.JPG
PB030090.JPG (63.6 KiB) Zobrazeno 6010 krát

PB030089.JPG
PB030089.JPG (57.07 KiB) Zobrazeno 6010 krát


Budu rad za pripadne pripominky k mostu :-)

vvitty:

Muzu se zeptat zda je i nejaky vzorek krablovaneho plechu pro velikost N?? diky za odpoved
N - Digital
DukeNuk
 
Příspěvky: 19
Registrován: čtv 16 zář, 2010 9:41 pm
Bydliště: Brno

Re: Zeleznicni most

Příspěvekod radekkrupka » stř 03 lis, 2010 7:20 pm

DukeNuk píše:Budu rad za pripadne pripominky k mostu :-)

Promiň je to jen profesionální deformace -

1) Nosná konstrukce není nikdy takhle "doražená" k opěře, vždycky je tam nějaká dilatační mezera. Most se v reálu pohybuje v průběhu roku až o 1 mm na každý metr délky a určitá mezera musí být vždy zachovaná...

2) Úložný práh - to je ta "plošinka" pod ložisky - bývá tvořený buď znatelně většími kamenými kvádry, nebo bývá třeba 0,5-1m z betonu.

Ale jak praví klasik - odborníka to dráždí, ale vy si toho ani nevšimnete. Jinak super :))

Zbývá domyslet a dopracovat napojení na zemní těleso. Zřejmě budeš muset k opěře (kterou máš) dodělat ještě nějaká kamenná křídla - ať už rovnoběžná, kolmá nebo šikmá...Zemní těleso trati ti musí u mostu nějak skončit. Tak jen tak dál...
Uživatelský avatar
radekkrupka
 
Příspěvky: 1926
Registrován: ned 20 dub, 2008 3:13 pm
Bydliště: Teď už jenom Zlín :)

Re: Zeleznicni most

Příspěvekod radekkrupka » sob 13 lis, 2010 6:34 pm

Nedalo mi to, abych nedodal jeden postřeh z dnešního TT víkendu, navíc z továrního kolejiště Tilligu:

Tenhle most by spadl sám o sobě ještě dřív, než by vůbec přijel první vlak.

Takovéto příhradové mosty nikdy nejsou "zahnuté". Byť je kolej v oblouku, mostní konstrukce je vždy přímá! A není to jediný důvod proč by spadl... :) Tak na to myslete, až budete nějaký stavět...

Obrázek
Uživatelský avatar
radekkrupka
 
Příspěvky: 1926
Registrován: ned 20 dub, 2008 3:13 pm
Bydliště: Teď už jenom Zlín :)

Re: Zeleznicni most

Příspěvekod Ferda » sob 13 lis, 2010 8:09 pm

radekkrupka píše:Nedalo mi to, abych nedodal jeden postřeh z dnešního TT víkendu, navíc z továrního kolejiště Tilligu:

Tenhle most by spadl sám o sobě ještě dřív, než by vůbec přijel první vlak.

Takovéto příhradové mosty nikdy nejsou "zahnuté". Byť je kolej v oblouku, mostní konstrukce je vždy přímá! A není to jediný důvod proč by spadl... :) Tak na to myslete, až budete nějaký stavět...

Obrázek

Tahle fotka snad měla patrit do nicku "Něco pro zasmání", né :?: :mrgreen:
H0 III-IV. Dokonalost je sen!
Uživatelský avatar
Ferda
 
Příspěvky: 1583
Registrován: stř 07 říj, 2009 3:34 pm
Bydliště: Ostrava

Re: Zeleznicni most

Příspěvekod Radek Mende » ned 14 lis, 2010 12:10 pm

radekkrupka píše:Takovéto příhradové mosty nikdy nejsou "zahnuté".

Ani v Rusku?Tam je totiž možné všechno :lol:
TT DCC , PC ovládání Model Jop+ FCS,v současné době i N moduly
http://www.radyme.websnadno.cz
Uživatelský avatar
Radek Mende
 
Příspěvky: 493
Registrován: pát 20 dub, 2007 2:35 am
Bydliště: Neratovice

Re: Zeleznicni most

Příspěvekod milan ferdián » ned 14 lis, 2010 12:22 pm

Radek Mende píše:
radekkrupka píše:Takovéto příhradové mosty nikdy nejsou "zahnuté".

Ani v Rusku?Tam je totiž možné všechno :lol:


Jste toho moc v životě ještě neviděli. :mrgreen: Takových krásně zahnutých mostů je ...
milan ferdián
 
Příspěvky: 11810
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Zeleznicni most

Příspěvekod Tomáš » ned 14 lis, 2010 12:37 pm

tak tohle je už fakt síla :D zákruta jak prase...a my se zabíváme otázkami jestli most není už moc přezažen k pilíři... :lol: :lol: ...soudruhům s NSR to zřejmě nic neříká
"TT" - NYNÍ UŽ DCC - IV 1985-1995 (pád ČSD)
Uživatelský avatar
Tomáš
 
Příspěvky: 3152
Registrován: pon 02 črc, 2007 8:36 pm
Bydliště: Brno - Bosonohy

Re: Zeleznicni most

Příspěvekod Jarda H. » ned 14 lis, 2010 12:39 pm

Tomáš píše:tak tohle je už fakt síla :D zákruta jak prase...


Taky jsem na tu fotku koukal nevěřícně, co se dá "vyrobit" :lol: :lol: :lol: .....
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2794
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Re: Zeleznicni most

Příspěvekod Jirka1 » ned 14 lis, 2010 1:05 pm

Jarda H. píše:
Tomáš píše:tak tohle je už fakt síla :D zákruta jak prase...

Taky jsem na tu fotku koukal nevěřícně, co se dá "vyrobit" :lol: :lol: :lol: .....

Koukal jsem na to, když jsme s kolegy vystavovali na konci října v Trutnově. Je to názorná ukázka toho, jak moc podstatný je je rozdíl mezi jednotlivými kolejišti a přístupy jejich tvůrců.
Problém je v tom, že toto kolejiště je holt Tilligácké a tedy jednoznačně komerční. A tam nikdo z těch, kdo to stavěl, neřešil, jestli je to správně nebo ne. Tam je podstatné se "blýsknout" a aby to "oslnilo" diváky. (Žel, jak vidno, to mnohé z nás skutečně "oslnilo", ale jinak, než si soudruzi představovali. :shock:) Ono by se tam podobných věcí asi vyskytlo vícero.
Je otázkou, zda je to vysloveně nedozrálostí soudruhů budovatelů (stačí se pozorně koukat a zjistí, že takový most holt být nemůže) a tedy ani neví, že vytvořili další div světa, a nebo o tom třeba i vědí a nás ostatní mají za blbce?
Komerční kolejiště má s modelařinou pramálo společného. :mrgreen:

Každopádně ale ne vše, co je na kolejištích, má reálnou předlohu a chce se to koukat kolem sebe a o věcech trochu přemýšlet. :-)
Uživatelský avatar
Jirka1
 
Příspěvky: 534
Registrován: pon 28 led, 2008 6:30 pm
Bydliště: Ústeckoorlicko

Re: Zeleznicni most

Příspěvekod TTmili » stř 17 lis, 2010 8:18 pm

Když už se řeší i to zahybání mostů tak bych měl na Radka malinkou otázečku. Už delší dobu mi vrtá hlavou jestli je možné aby byl most s horní nosnou konstrukcí pro trať v oblouku jakoby do trojúhelníku, tj. na jedné straně by byla rovná traverza a na druhé by vlastně byly dvě do špičky. Vpodstatě to tvoří skoro tupoúhlý trojúhelník, pokud budu mít zítra dost času tak to zkusím nafotit i s místem kam to na kolejišti má přijít.
TT
DIGITÁL
Epocha: IV
Snažíme se dokonale napodobit skutečnou nedokonalost, má to význam?
Uživatelský avatar
TTmili
 
Příspěvky: 1688
Registrován: čtv 17 črc, 2008 9:48 am
Bydliště: Jihlava

Re: Zeleznicni most

Příspěvekod Ferda » stř 17 lis, 2010 9:54 pm

TTmili píše:Když už se řeší i to zahybání mostů tak bych měl na Radka malinkou otázečku. Už delší dobu mi vrtá hlavou jestli je možné aby byl most s horní nosnou konstrukcí pro trať v oblouku jakoby do trojúhelníku, tj. na jedné straně by byla rovná traverza a na druhé by vlastně byly dvě do špičky. Vpodstatě to tvoří skoro tupoúhlý trojúhelník, pokud budu mít zítra dost času tak to zkusím nafotit i s místem kam to na kolejišti má přijít.

Nejsem Radek, ale zkusím.
V podstatě tomu nic nebrání, ale v reálu jsem to ještě neviděl. Ta tupá špice by rozhodně musela být na pilíři a pak je už rozumnější a myslím i levnější podepřít oba podélníky. Navíc ta přepona by při reálných poloměrech oblouků byla tak dlouhá, že by stejně neunesla sama sebe. V reálu je oblouk na mostě vyosený jen o několik cm na 10 m délky. Pro představu: Při poloměru oblouku R300m to činí něco málo přes 4 cm na10 m délky. Takže podobná konstrukce nemá opodstatnění. Snad jen při překonávání hlubokých a širokých kaňonů. Tam zase asi nikdo nenaprojektuje oblouk. Navíc si myslím, že by to vypadalo dost divně.
H0 III-IV. Dokonalost je sen!
Uživatelský avatar
Ferda
 
Příspěvky: 1583
Registrován: stř 07 říj, 2009 3:34 pm
Bydliště: Ostrava

Re: Zeleznicni most

Příspěvekod radekkrupka » čtv 18 lis, 2010 8:33 am

TTmili píše:Když už se řeší i to zahybání mostů tak bych měl na Radka malinkou otázečku. Už delší dobu mi vrtá hlavou jestli je možné aby byl most s horní nosnou konstrukcí pro trať v oblouku jakoby do trojúhelníku, tj. na jedné straně by byla rovná traverza a na druhé by vlastně byly dvě do špičky. Vpodstatě to tvoří skoro tupoúhlý trojúhelník, pokud budu mít zítra dost času tak to zkusím nafotit i s místem kam to na kolejišti má přijít.

Prakticky nemohl, zkrátka by to spadlo. Musel by jsi ten most udělat tak široký, aby ti skrz konstrukci prošel průjezdný profil... Případně bys musel udělat mezilehlou podporu a podepřít ten most v místě lomu - na obou stranách! V podstatě, laicky řečeno, bys udělal most o 2 polích, reálně 2 navazující mostní mostní konstrukce se společným pilířem...

Konkrétně - přes co ten most cheš stavět? Jak je dlouhý, jaký je poloměr oblouku?

Ferda píše:Takže podobná konstrukce nemá opodstatnění. Snad jen při překonávání hlubokých a širokých kaňonů. Tam zase asi nikdo nenaprojektuje oblouk. Navíc si myslím, že by to vypadalo dost divně.

Most s horní nosnou konstrukcí (správně s dolní mostovkou, pokud to chápu správně), se navrhuje pouze tam, kde je trať vedena nízko nad překážkou - čili nad jinou tratí, nad silnicí, řekou (s vysokou hladinou stoleté vody). Tyto konstrukce jsou obecně neeokonomické!
Uživatelský avatar
radekkrupka
 
Příspěvky: 1926
Registrován: ned 20 dub, 2008 3:13 pm
Bydliště: Teď už jenom Zlín :)

Re: Zeleznicni most

Příspěvekod TTmili » čtv 18 lis, 2010 8:48 am

No fakt je že to vypadá strašně divně. Navíc ten nápad na most vznikl už v prvopočátcích stavby kdy jsem moc nepřemýšlel o reálnosti. Ostatně tomu odpovídá víc věcí na kolejišti.
Ten most má být těsně před tunelem přes zapuštění takže pilíř nepřipadá v úvahu. Odpoledne to kdyžtak nafotím, a někam ty fotky snad i hodím. Jinak poloměr oblouku je cca 280mm a dýlka je zhruba 6cm. Asi to nakonec ale dopadne tak že to ústí tunelu posunu a na most se vybodnu.
TT
DIGITÁL
Epocha: IV
Snažíme se dokonale napodobit skutečnou nedokonalost, má to význam?
Uživatelský avatar
TTmili
 
Příspěvky: 1688
Registrován: čtv 17 črc, 2008 9:48 am
Bydliště: Jihlava

Re: Zeleznicni most

Příspěvekod radekkrupka » čtv 18 lis, 2010 10:43 am

TTmili píše:No fakt je že to vypadá strašně divně. Navíc ten nápad na most vznikl už v prvopočátcích stavby kdy jsem moc nepřemýšlel o reálnosti. Ostatně tomu odpovídá víc věcí na kolejišti.
Ten most má být těsně před tunelem přes zapuštění takže pilíř nepřipadá v úvahu. Odpoledne to kdyžtak nafotím, a někam ty fotky snad i hodím. Jinak poloměr oblouku je cca 280mm a dýlka je zhruba 6cm. Asi to nakonec ale dopadne tak že to ústí tunelu posunu a na most se vybodnu.

Záleží kolik máš místa pod kolejí, ale předpokládám že asi moc ne. Poloměr 280 je teda mazec :) Pokud bys měl víc místa pod kolejí, můžeš udělat i kamenný oblouk... Jinak asi bude vypadat blbě všechno...
Uživatelský avatar
radekkrupka
 
Příspěvky: 1926
Registrován: ned 20 dub, 2008 3:13 pm
Bydliště: Teď už jenom Zlín :)

Re: Zeleznicni most

Příspěvekod Myšpulín » čtv 18 lis, 2010 5:46 pm

TTmili píše:... a dýlka je zhruba 6cm. ...

Ten most by byl v reálu dlouhý asi 7,5 m. Tady by se nechal postavil i obyčejný trámový most (snad jsem jej správně pojmenoval) s nízkými plnými bočnicemi. Určitě bude vypadat lépe než tak krátký most s dolní mostovkou, vysokými příhradovými bočnicemi a vrchním vyztužením. A pokud příhradový, tak bez vrchního vyztužení a výškou bočnic do 3 m. Odborníci jako Radek by to mohli přeložit do srozumitelného jazyka, pokud pochopili, co jsem chtěl říci.
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1506
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

PředchozíDalší

Zpět na Výroba doplňků

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 návštevníků