Zdravím příznivce i odpůrce vozů Fleischmann. Chtěl bych se vrátit k otázce zkracování moderních vozů, a začnu - s omluvou - trochu pamětnicky. Zkracování délky vozů je staré jako modelová železnice, takže budu psát spíš o "prodlužování". Vynechám také období úplných počátků modelové velikosti H0 (a menších). Pokud někdo vlastní a prolistuje katalogy předních světových výrobců např. z druhé poloviny 60. let, nalezne zde již první modelová ztvárnění tehdy zcela moderních vozů třídy X a později Z (tedy vozů o "modelové" délce303 mm). Např. v katalogu Marklin nalezneme tyto vozy (spolu s tehdy supermoderní E03) vyvedené v délce 240 mm. U konkurence (např. TRIX) nalezneme podobné vozy ještě kratší. Zhruba v téže době se začaly objevovat první supermodely v měřítku 1:100, upozorňuji, že se jedná pouze o
délkové měřítko, tedy opravdu zkrácení, ostatní rozměry jsou pochopitelně zhruba správné. Je třeba připomenout, že tehdy pro nás dostupné a zajímavé vozy Y od Gutzolda (modelová délka 283 mm), které byly 250 mm dlouhé, byly provedeny právě zhruba v (délkovém) měřítku 1:100
. Teprve mnohem později se začalo uvažovat o prodloužení těchto vozů ke správné hodnotě, ale zde se objevil velký problém, a to poloměry kolejiva
jednotlivých výrobců. Při použití nejmenších poloměrů a zachování obvyklé vzdálenosti os kolejí se modelově dlouhé vozy nemohly v oblouku míjet
, ani nemluvě o průjezdech tunely, mosty a pod. (jen pro zajímavost - pokuste se nechat projet nezkrácený vůz po některém z nabízených "zatáčkových" mostů
). Příliš nepomohlo ani mírné zúžení vozů. Tehdy přišel Fleischmann s vozy prodlouženými na oněch 282 mm, tj. délkově zhruba 1:93,5. Že toto se toto řešení osvědčilo potvrzuje i fakt, že dodnes je používá nejen Fleischmann, ale i jiní známí výrobci, např. již zmínění Marklin a Trix. Takže nezkrácené vozy jsou spíše výjimkou. Navíc cenou za ně jsou někdy až nesmyslné vzdálenosti os kolejí i hodně přes 70 mm. Zmíněné zkracování se týká nejen citovaných vozů X, Z a Y, ale i všech modernějších vozů, které se v reálu od délky vozů Z moc neliší - tedy nejen různých provedení patráků, ale třebbea i souprav ICE od "postižených" výrobců. Kratší vozy již bývají provedeny skutečně v měřítku 1:87, takže se občas může stát, že na kolejišti vedle sebe stojí dva stejně dlouhé vozy, jejichž předlohy se od sebe nápadně délkou lišily
. Na závěr dovolte jednu poznámku - o tom, že prosadit "dlouhé" vozy mezi modeláři nebylo zcela jednoduché, svědčí fakt, že donedávna jak např. Fleischmann, tak i Roco měly v sortimentu obě délkové varianty většiny vozů.
Znalcům historie modelové železnice se omlouvám za řadu nepřesností a zjednodušení a všechny zdravím
jirka