ozubená kola

Stavba a přestavba lokomotiv všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., sco_27

Příspěvekod Zdenek Valter » pon 04 led, 2010 9:30 pm

rawen píše:Ten potřebný výkon fakt netuším... Modeluju "úzkou" do důsledků (vzhledem k prostoru na skalce), takže sklon 50 promile tam je a pokud ho mašina nevytáhne, je mi bohužel nanic. :(

Než cpát do lokomotivy mosaz (REGNER tam má blok 250g), tak raději větší a silnější motor. Trafo by mělo dát 1A při 18V, což je vlastně jediným omezením. Víc než jedna mašinka na celé trati nepojede.

BTW: Furt mi chybí trafo. Domlouval jsem ho u p. Šilera z Drah-servisu Brno, ale když mi po měsíci překvapeně sdělí, že o ničem neví... Škoda, že v zahradní železnici je u nás malá konkurence.

Radek


To trafo - to semi zdá dost málo ! viděl bych to tak na 5 i vice A.
Jak to chceš honit ? Analogově či DCC ?
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2647
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Příspěvekod Ferda » pon 04 led, 2010 10:03 pm

Na takhle velký stroj jsou modelářské motory už docela slabé. mají sice deklarovaný výkon ale nahnaný otáčkama. Když se to zpřevoduje, tak se většina výkonu ztratí v převodech a výsledek je bídný. (vlastní zkušenost :oops: )
Do lodí jsem používal motory z automobilových ventilátorů nebo stěračů. dají se použít i motory pro pohon oken. ty mají většinou velmi nízké otáčky a docela slušný kroutící moment. Navíc ti to nebude bzučet jak šílená turbovčela. Akorát se obávám, že jeden Ampér je v tomto případě utopie. Bude to chtít buď výkonné trafo, nebo nabíječku ve spojení a automobilovým akumulátorem. To je ostatně nejtvrdší zdroj, jaký lze za rozumnou cenu pořídit.
H0 III-IV. Dokonalost je sen!
Uživatelský avatar
Ferda
 
Příspěvky: 1583
Registrován: stř 07 říj, 2009 3:34 pm
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod vvitty » pon 04 led, 2010 11:04 pm

zatizeni lokomotivy a vykon jsou dve ruzne veci... zatizenim zlepsis adhezi, tedy v podstate prenos vykonu "do koleji", a lokomotiva nebude napr. ve stoupani prokluzovat. Ale nenahradis tim nedostatecny vykon, kdy se proste lokomotiva nerozjede vubec, pripadne se zastavi nebo pojede extremne pomalu...

Motory z pohonu oken mohou byt dobrou volbou, maji slusne parametry i velikost, a daji se sehnat za rozumny peniz.
Stavebnice, díly, nářadí pro modeláře, - [url]https://www.pojezdy.eu/eshop[/url]
vvitty
 
Příspěvky: 2622
Registrován: pát 28 pro, 2007 7:11 pm
Bydliště: Praha

Příspěvekod Patrik Novák » pon 04 led, 2010 11:08 pm

když nakusujete výkonný zdroj , co takhle trafo co bývalo na statcích ? mělo to zepředu asi 9 autozásuvek (starých) , je to 12 V a tuším asi 315 VA , a jen tak mimochodem , udělal jsem si k němu usměrňoač diody asi na 100A při 220 V , a když mi v zimě odešla baterka ve škodovce tak jsem s ním i nastartoval ,
Patrik Novák
 
Příspěvky: 734
Registrován: stř 15 črc, 2009 6:51 pm
Bydliště: Horní Podluží

Příspěvekod vvitty » pon 04 led, 2010 11:09 pm

kdyz jsme uz tak u tech zdroju, nezapomente na primerenou ochranu a zabezpeceni...
Stavebnice, díly, nářadí pro modeláře, - [url]https://www.pojezdy.eu/eshop[/url]
vvitty
 
Příspěvky: 2622
Registrován: pát 28 pro, 2007 7:11 pm
Bydliště: Praha

Příspěvekod rawen » úte 05 led, 2010 8:01 am

Děkuju za spoustu informací. Uvedu pár postřehů a otázek.

K motorům - na Megamotor jsem se podíval.
Je velká blbost vzít motor s převodovkou 33GN... nebo 37G a šnekem to převést na hnanou nápravu? Nevidím u nich výkon, ale podle krouťáku bych snad odhadnul vhodnou variantu.
Případně, jaké jsou vhodné motory? Jejich web neumožňuje přímé odkazy, takže to co bylo výše vede na titulní stránku a ne ke konkrétnímu motoru.

Hmotnost lokomotivy a vagonů:
Tovární elektrické lokomotivy REGNER mají okolo 650g. Parní přes 2kg. Kolečka hnané nápravy originál pojezdu mají průměr cca 30mm, ale chtěl bych i drezíny s 18 až 20mm. Jeden vagon má minimálně 200g.

Napájení: Chci analog.
Hledal jsem originál trafa určená pro zahradní železnici (LGB): http://www.dragon-gscale.co.uk/lgb-202-c.asp
Měl jsem za to, že LGB 50170 jednu mašinku utáhne. Kombinace LGB 50110 / 50118 AC Transformer, 5.5 Amp, 18 Volt, 230 Volt. a LGB 51070 Analogue Throttle, Indoor, 5Amp. mi přijde zbytečně drahá.
Samozřejmě ale uvítám jiné návrhy, nicméně žádná bastl, nechci se zbavit rodiny, domácích zvířat okolo ani rybiček v jezírku. :)

Radek
rawen
 
Příspěvky: 1693
Registrován: stř 08 dub, 2009 10:42 am
Bydliště: Prostějov

Příspěvekod Pája » úte 05 led, 2010 9:05 am

Já nevím,ale píšeš základní údaje (asi víš jistě co budeš potřebovat) 18 V a 5,5 A ,tak proč si ho nenechat navinout na zakázku,nechat zalít do plastu a máš plnou bezpečnost i pro děti.
TT,DCC,ČSD III-IV,člen TT ZABABOV,Sysel fóra a zatím spíše hračička než modelář
Uživatelský avatar
Pája
 
Příspěvky: 834
Registrován: stř 08 srp, 2007 6:05 pm
Bydliště: Praha -Suchdol

Příspěvekod rawen » úte 05 led, 2010 9:40 am

Pája píše:Já nevím,ale píšeš základní údaje (asi víš jistě co budeš potřebovat) 18 V a 5,5 A ,tak proč si ho nenechat navinout na zakázku,nechat zalít do plastu a máš plnou bezpečnost i pro děti.

Kdo to dělá?
(Už jsem nějakou elektriku dělal - ale k obráběcímu stroji s toroidem. Tam mám ale jistotu, že k němu zvědavé děti (a prababičky) nepřijdou.)

Radek
rawen
 
Příspěvky: 1693
Registrován: stř 08 dub, 2009 10:42 am
Bydliště: Prostějov

Příspěvekod rawen » úte 05 led, 2010 10:07 am

Vrátil bych se k původní otázce - kde jinde než na zakázku sehnat kolečka a šneky?

Radek
rawen
 
Příspěvky: 1693
Registrován: stř 08 dub, 2009 10:42 am
Bydliště: Prostějov

Příspěvekod Ferda » úte 05 led, 2010 10:15 am

Výkon těch motrů od Magamotor je velmi nízký. 37G => 0,2A * 18V = 3,6W. I otáčky už nemáš kam zpřevodovat a už vůbec né šnekem. Výkon motoru budeš potřebovat opravdu minimálně 20 - 30 W. 650g na takto velkou lokomotivu mi připadá taky dost málo. Bude ti prokluzovat už v malém stoupání. Můj brejlovec má 480g a je to H0, výkon motoru 6W. Je pravda, že na H0 je to už trochu extrém. I když i originál 555.0 od LILIPUTU má přes 500g a výkon podobný.

Při výběru trafa jsi vynechal zlatou střední a jedinou správnou cestu a to je LGB 52120 Analogue throttle, Outdoor, 5Amp., Outdoor značí vekovní použití a tím pádem i jediné bezpečné provedení!
H0 III-IV. Dokonalost je sen!
Uživatelský avatar
Ferda
 
Příspěvky: 1583
Registrován: stř 07 říj, 2009 3:34 pm
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod Pája » úte 05 led, 2010 11:09 am

rawen píše:
Pája píše:Já nevím,ale píšeš základní údaje (asi víš jistě co budeš potřebovat) 18 V a 5,5 A ,tak proč si ho nenechat navinout na zakázku,nechat zalít do plastu a máš plnou bezpečnost i pro děti.

Kdo to dělá?
(Už jsem nějakou elektriku dělal - ale k obráběcímu stroji s toroidem. Tam mám ale jistotu, že k němu zvědavé děti (a prababičky) nepřijdou.)

Radek


Víc po SZ,ať to to nezabordelíme příspěvky.
TT,DCC,ČSD III-IV,člen TT ZABABOV,Sysel fóra a zatím spíše hračička než modelář
Uživatelský avatar
Pája
 
Příspěvky: 834
Registrován: stř 08 srp, 2007 6:05 pm
Bydliště: Praha -Suchdol

Příspěvekod rawen » úte 05 led, 2010 12:10 pm

Ferda píše:Při výběru trafa jsi vynechal zlatou střední a jedinou správnou cestu a to je LGB 52120 Analogue throttle, Outdoor, 5Amp., Outdoor značí vekovní použití a tím pádem i jediné bezpečné provedení!

Ale to je jen ovladač, takže k němu bude potřeba ještě trafo, a to má LGB jen jako Indoor.
Mimochodem, nelíbí se mi ta budka okolo - stačí mi něco do ruky, případně na ovládací pultík, který plánuju. K tomu zabudkovanému se nedostanu a když boudu sundám, platil jsem za ni zbytečně.

Už jsem si říkal, že ovladač vyrobím, zdroj (trafo) je v pohodě, zatěsnit půjde, ale nevím jak na ten ovládací knoflík.

Radek
rawen
 
Příspěvky: 1693
Registrován: stř 08 dub, 2009 10:42 am
Bydliště: Prostějov

Příspěvekod Luis0 » úte 05 led, 2010 6:26 pm

Pokud jde o trafa, tak to berete moc dramaticky. Dělal jsem roky věci do extrémních podmínek a věřtě že zajistit pro venkovní provoz chlazení přístroje který topí 1200W výbojkou a přitom do toho nesmí natýct voda a taky to nesmí nikoho zabít je jiná liga než trafo k venkovní železnici.

Dovolím si pár rad abys zbytečně nevyhazoval peníze za zalejvaný zakázkový zdroje nebo nějaký tovární výrobky. Ideální zabezpečení je toto:
1. Pochopitelně základem je továrně vyrobený trafo ne něco samodomo motanýho, ideálně se značkou tzv dvojité izolace (dva čtverečky).
2. Plechová krabička spojená s ochranným vodičem sítě a provedená tak aby do ni netekla napřímo voda, ale i tak aby případná kondenzovaná vlhkost mohla vytéci ven.
3. Všechny ovládací prvky pokud budou kovové (např. potenciometr pulsní regulace) musí být spojeny s tím ochranným vodičem (žlutozelený)
4. Koupit za cca 100kč silikonový sanitární tmel a zdroj tam kde by mohlo vyskytovat napětí 230V (např. kontakty a přívodní svorkovnice trafa, kontakty síťového vypínače, kontakty pojistkového pouzdra apod.) po zapojení zalít tmelem.
No a pochopitelně koupit vypínače, pojistkový pouzdra apod určený pro venkovní podmínky.
5. Řešit vhodné krytí před dopadající vodou např. mít zdroj někde pod stříškou apod...

A to je v kostce vše co je potřeba dodržet u zdroje provozovanýho venku. Nic složitýho a realizovatelný v pohodě v podmínkách domácí dílny. :wink:
Luis0
 
Příspěvky: 104
Registrován: ned 01 bře, 2009 4:56 pm
Bydliště: Víska 6

Příspěvekod Zdenek Valter » úte 05 led, 2010 7:54 pm

Luis0 píše:Pokud jde o trafa, tak to berete moc dramaticky. Dělal jsem roky věci do extrémních podmínek a věřtě že zajistit pro venkovní provoz chlazení přístroje který topí 1200W výbojkou a přitom do toho nesmí natýct voda a taky to nesmí nikoho zabít je jiná liga než trafo k venkovní železnici.

Dovolím si pár rad abys zbytečně nevyhazoval peníze za zalejvaný zakázkový zdroje nebo nějaký tovární výrobky. Ideální zabezpečení je toto:
1. Pochopitelně základem je továrně vyrobený trafo ne něco samodomo motanýho, ideálně se značkou tzv dvojité izolace (dva čtverečky).
2. Plechová krabička spojená s ochranným vodičem sítě a provedená tak aby do ni netekla napřímo voda, ale i tak aby případná kondenzovaná vlhkost mohla vytéci ven.
3. Všechny ovládací prvky pokud budou kovové (např. potenciometr pulsní regulace) musí být spojeny s tím ochranným vodičem (žlutozelený)
4. Koupit za cca 100kč silikonový sanitární tmel a zdroj tam kde by mohlo vyskytovat napětí 230V (např. kontakty a přívodní svorkovnice trafa, kontakty síťového vypínače, kontakty pojistkového pouzdra apod.) po zapojení zalít tmelem.
No a pochopitelně koupit vypínače, pojistkový pouzdra apod určený pro venkovní podmínky.
5. Řešit vhodné krytí před dopadající vodou např. mít zdroj někde pod stříškou apod...

A to je v kostce vše co je potřeba dodržet u zdroje provozovanýho venku. Nic složitýho a realizovatelný v pohodě v podmínkách domácí dílny. :wink:


Věřím, že není zas až takový problém tohle udělat. Problém bude mít zejména ten kdo by to děla na prodej - a to sehnat na to glejt ;-)

Mimochodem cca okolo roku 2004 jsem se bavil s člověkem který nás školil na §50 o tom jak je to se zahradní železnicí - tam je dotykové napětí vyšší než bezpečné tedy 12 V střídavých.
Docela se zarazil ale druhý den mi dal odpověď - každá zahradní železnice (zejména veřejně provozovaná ;-) by měla mít svůj provozní předpis kde musí být jednoznačně napsáno, že NESMÍ být provozovaná za deště ;-) ;-)
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2647
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Příspěvekod Luis0 » úte 05 led, 2010 8:40 pm

No myslím, že se to dá trošku obejít. Těch 12V je tuším pro AC, ale pokud se to bude napájet třeba pulsně PWM DC napětím tak by tam mělo být bezpečný napětí tuším 24V (možná i 48V, už přesně nevím) a to je určitě v klidu. Pochopitelně řešit to jako výrobce je jiná záležitost než když si člověk postaví něco pro sebe. Ale celkově vzato myslím, že se není čeho bát....

Sakra to jsme daleko od převodů.... :lol:
Luis0
 
Příspěvky: 104
Registrován: ned 01 bře, 2009 4:56 pm
Bydliště: Víska 6

PředchozíDalší

Zpět na Stavba lokomotiv

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 návštevníků