Pajeni leptu

Fórum pro stavitele z mosazi (i dalších kovů) a leptů. Technologie obrábění kovů v modelářství, CNC apod....

Moderátoři: Michal Dalecký, Hekttor

Pajeni leptu

Příspěvekod vvitty » pon 02 úno, 2009 9:15 pm

docela se mi osvedcilo pouziti zrejme trosku netradicni metody pajeni (tedy aspon nevim, ze by ji ve spojitosti s lepty nekdo uvadel), i kdyz je znama celkem dobre napriklad v elektronice - a to pouziti pajeci pasty a horkeho vzduchu.

samotny postup je jednoduchy, na ocisteny lept (stacilo omyt jarem a vzit trosku praskem na nadobi) staci nanest z injekcni strikacky pastu - napr. http://www.gme.cz/cz/index.php?page=product&detail=745-035, tvorenou jemnymi kulickami cinu a tavidlem, konzistence kase.
no a na to staci polozit pajeny dil, a ohrat proudem horkeho vzduchu z pajeci pistole - napr. http://www.gme.cz/cz/index.php?page=product&detail=730-282 (ale osobne mam k tomuto typu urcite vyhrady, jsou lepsi). Pasta se brzy roztavi a velice pekne se rozteka po povrchu.
Je to idealni zpusob, jak pripajet napriklad dily u kterych nelze udelat "pajeci otvory", protoze jsou viditelne z obou stran (napr. dvere na M131 od DK-Modelu). A je to i pomerne pohodlny zpusob pajeni pro vetsinu ostatnich dilu, ja tak pajel celeho Kocoura (viz http://vvitty.rajce.idnes.cz/DK-Model_T466.2/), je to rychle oproti klasickemu pajeni pajkou.
Pasta neni agresivni (pouziva se pro elektroniku) a nebylo nutne pouzivat jakekoliv dalsi tavidlo.
Nekoho muze odradit cena pasty, ale ja ji mam v supliku uz rok a pul a porad je tam 75%, a to pajim hodne. Na toho kocoura ani nebylo poznat, ze neco ubylo.

Horsi je to s cenou pajecich stanic, bud je moznost sehnat nejakou starsi na aukru ci ebay, a nebo vyuzit kutilske dovednosti a prestavet hrot ERS-50ky, doplnit jej dirou a privodem proudu vzduchu, pro ktery lze vyuzit napr. kompresor ke strikaci pistoli.

Taky se da plech zahrat neprimo, ohrevem tretiho pasku mosazi kontaktni pajkou.

Treba to nekomu pomuze :) Kdyz bude zajem, muzu dat i fotky z prubehu pajeni.
Stavebnice, díly, nářadí pro modeláře, - [url]https://www.pojezdy.eu/eshop[/url]
vvitty
 
Příspěvky: 2622
Registrován: pát 28 pro, 2007 7:11 pm
Bydliště: Praha

Příspěvekod Ondřej » úte 03 úno, 2009 8:45 am

JJ. taky to velmi casto pouzivam. Presel jsem na pastu pro instalatery pro pajeni CU potrubi (s obsahem stribra) a je lepsi nez ta pro elektroniku. Obsahuje o neco agresivnejsi tavidlo, takze nemusim tak dukladne cistit a nebo pridavat pajeci kapalinu, a navic je oplachovatelna v teple vode.
Pri ohrevu vzduchem mam casto problem s fixaci dilku, nekdy mi je to proste rozfoukne. Takove veci radeji prohreju reg. pajeckou s plochym hrotem. Na fixaci dilku se mi taky dost osvedcila takova modelina pro zlatniky. Vydrzi vysokou teplotu a po pouziti se zase navlhci a je za par hodin dal pouzitelna.
Na masivnejsi dily si obcas beru maly plynovy horacek, ale musi se s tim moc opatrne a nejlepsi je dat si dil na difuzni sitku co se pouziva na rozptyleni plamene varice (koupit se da v dom. potrebach) a zahrivat zespoda.
Uživatelský avatar
Ondřej
 
Příspěvky: 243
Registrován: čtv 22 úno, 2007 12:48 pm
Bydliště: Roztoky - PZ

Příspěvekod vvitty » úte 03 úno, 2009 9:55 am

ahoj,

ohledne cisteni, u me to znamenalo v podstate jen omyt jarem od mastnoty a pak lehce prejet praskem na nadobi, coz bych delal stejne kvuli ocisteni pro lepsi barveni. tavidlo jsem pridavat zadne nemusel, to co je v paste uplne staci... ale je fakt, ze lept byl novy, bez stop oxidace atp...
kde se da ta pasta pro topenare koupit?
Stavebnice, díly, nářadí pro modeláře, - [url]https://www.pojezdy.eu/eshop[/url]
vvitty
 
Příspěvky: 2622
Registrován: pát 28 pro, 2007 7:11 pm
Bydliště: Praha

Příspěvekod Ondřej » úte 03 úno, 2009 11:07 am

Koupil jsem ji na "Synkaci" u Rouska, odd. instalat, potreb. Ted se fakt uz cistenim nemusim zabyvat, tedy krome Eduardich leptu, ze kterych musim odstranit ten niklovy povlak. Prave kdyz se neodstrani dokonale, tak ta pasta pro elektroniku ma problemy s rozlitim a chycenim. Topenarska to zvladne lepe.
Uživatelský avatar
Ondřej
 
Příspěvky: 243
Registrován: čtv 22 úno, 2007 12:48 pm
Bydliště: Roztoky - PZ

Příspěvekod radeksindy » úte 03 úno, 2009 2:00 pm

Zbytečně založené nové téma, klidně jsme mohli pokračovat v "očišťování leptů" :wink:

Spíše také doporučuji tu instalaterskou pastu na pájení trubek, je malinko agresivnější a lépe se s ní pracuje. Když se vše správně prohřeje, tak zůstanou jen ve vodě rozpustné zbytky. To oceníte hlavně v okamžiku, kdy na lept nemůžete vzit karatáček na očištění, protože byste ho poničili. Lept se jednoduše strčí do myčky :D

Ondřej: Můžeš prosím říct něco bližšího k té "zlatnické modelíně"?
radeksindy
 
Příspěvky: 2511
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Příspěvekod Ondřej » úte 03 úno, 2009 2:54 pm

Je to tenhle pripravek: http://advantage-fl.cz/kid352cz-thermo-fix.htm
Je to neco jako jemna keramicka hlina. Pouzije se to na fixaci stejne jako obyc. modelina. Pri prohrati pajkou nebo vzduchem to jakoby vyschne a ztvrdne, nicmene to drzi dilky stale stejne. Po pouziti to nasypu do druhe krabicky, kam pridavam trosku vody a po par dnech zase vracim do puvodni krabice. Muzete to takhle delat do zblbnuti, vlastnosti jsou stale stejne. Da se tim i oplacat neco, co by se mohlo pri nahrati nechtene odpajet nebo pohnout.
Cena se zda byt vysoka, ale je toho velke mnozstvi. Pet lidi by se z jedne krabky v pohode podelilo :D
Uživatelský avatar
Ondřej
 
Příspěvky: 243
Registrován: čtv 22 úno, 2007 12:48 pm
Bydliště: Roztoky - PZ

Příspěvekod Norman » pon 24 srp, 2009 2:20 pm

Zajímalo by proč to pájet? Já lepím lepty vteřinovým lepidlem a je to vpořádku
Brejlovec-nejhezčí lokomotiva všech dob
TT,DCC, epocha V,
Norman
 
Příspěvky: 49
Registrován: stř 15 říj, 2008 6:00 am

Příspěvekod vvitty » pon 24 srp, 2009 3:39 pm

protoze pevnost pajeneho spoje se spojem lepenym vterinakem se neda srovnat... ?
Stavebnice, díly, nářadí pro modeláře, - [url]https://www.pojezdy.eu/eshop[/url]
vvitty
 
Příspěvky: 2622
Registrován: pát 28 pro, 2007 7:11 pm
Bydliště: Praha

Příspěvekod Petr Zatrepalek » pon 24 srp, 2009 4:36 pm

Někde je lepení vteřinákem lepší - drobné díly atp. Kaslti a nosné věci ale pájení přímo vyžadují! Představ si jak budeš :oops: :twisted: -nej když model spadne z kolejí na bok a kvůli spoji lepenému vteřiňákem ti praskne přetmelená a nastříkaná kastle!
ČSD 1970-1988 v HO, jinak kitařina (éra, tanky), zakázková patinace a stavba modelů
Uživatelský avatar
Petr Zatrepalek
 
Příspěvky: 2680
Registrován: pát 07 zář, 2007 11:20 pm
Bydliště: Sázava - Černé Budy

Příspěvekod Patrik Novák » pon 24 srp, 2009 4:59 pm

nosnou část rámu - karoserie , velké díly pájím a drobnosti dolepuju
Patrik Novák
 
Příspěvky: 734
Registrován: stř 15 črc, 2009 6:51 pm
Bydliště: Horní Podluží

Re: Pajeni leptu

Příspěvekod beatowen » čtv 10 kvě, 2012 6:20 am

Chtěl bych se zeptat co by jste doporučili začátečníkovi za stavebnici když dělám Nko. To asi nemá cenu se hned pouštět do lokomotivy ne?

A ještě jestli se na tom nějak ušetří když si člověk tu loko sám postaví + pojezd + motor +dekodér..... a nebo je to jen radost z modelařiny?
beatowen
 
Příspěvky: 10
Registrován: úte 27 pro, 2011 12:05 am

Re: Pajeni leptu

Příspěvekod rawen » čtv 10 kvě, 2012 7:53 am

beatowen píše:Chtěl bych se zeptat co by jste doporučili začátečníkovi za stavebnici když dělám Nko. To asi nemá cenu se hned pouštět do lokomotivy ne?

A ještě jestli se na tom nějak ušetří když si člověk tu loko sám postaví + pojezd + motor +dekodér..... a nebo je to jen radost z modelařiny?

A nezapomenout na povrchovku, obtisky - pro mě osobně největší problém.

Radek
rawen
 
Příspěvky: 1693
Registrován: stř 08 dub, 2009 10:42 am
Bydliště: Prostějov

Re: Pajeni leptu

Příspěvekod vvitty » čtv 10 kvě, 2012 8:36 am

1/ Stejne jako v ostatnich meritcich, doporucil bych MUV a nebo PVK. Resp., v Nku je to oboje na jednom plechu...
http://pojezdy.eu/eshop/124-n-specialni-vozidla
Vyhody - nema to zadne oble hrany a po zapajeni se da v pripade mensiho neuspechu "hodit do kopriv" na odstavne koleji. Neceka se, ze bude jezdit...
Nevyhody - malokdo ji dokazal motorizovat. Ale to pro zacatecnika asi nevadi...

2/ Obvykle to vyjde vyrazne draze, nez tovarni model. Zejmena, pokud se to ma udelat poradne, a to nepocitam cas. Takze se tim resi hlavne nedostatek tovarnich modelu danych predloh, dnes uz mnohdy se zastavbou na tovarni ram z jine lokomotivy.
Stavebnice, díly, nářadí pro modeláře, - [url]https://www.pojezdy.eu/eshop[/url]
vvitty
 
Příspěvky: 2622
Registrován: pát 28 pro, 2007 7:11 pm
Bydliště: Praha

Re: Pajeni leptu

Příspěvekod carodej » sob 19 kvě, 2012 5:09 am

beatowen píše:..... To asi nemá cenu se hned pouštět do lokomotivy ne? A ještě jestli se na tom nějak ušetří když si člověk tu loko sám postaví + pojezd + motor +dekodér..... a nebo je to jen radost z modelařiny?


No ... většinou radost z modelařiny, nebo toho že uděláš něco co ti líbí a nedá se koupit (sehnat). Když dáš dohromady všechno včetně barvení a popisu, levněji to obvykle nevyjde, spíše nastejno nebo dráž.
Na začátek bych se do lokomotivy nepouštěl, spíše nějaký nestandardní vagon, nebo motorový vuz pokud by tě to k těm lokomotivám moc tahalo ... :D
TT (z analogu už digitál... ) a šilhání po N ... +malé automodely ...
Uživatelský avatar
carodej
 
Příspěvky: 202
Registrován: ned 10 dub, 2011 3:34 pm
Bydliště: Dolný Kubín

Re: Pajeni leptu

Příspěvekod greenery » úte 23 říj, 2012 2:27 pm

chtěl bych se zeptat zkušených, jestli je toto http://www.pselectronic.cz/k5201-311-pa ... ron-2.html vhodná páječka na mosazné modely. Rád bych začal, ale zkušenosti zatím nemám. Díky.
greenery
 
Příspěvky: 1058
Registrován: úte 04 pro, 2007 10:12 pm

Další

Zpět na Železniční modely vytvářené přesnými technologiemi (hekttor.biz)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků