Záleží na úhlu pohledu - někomu se patina viz výše uvedené může líbit, někomu zas ne - je to hlavně o pocitu a možnosti srovnání s okolím. Jinak bude vypadat model na pozadí tmavého lesa, jinak zas na kolejišti s dominantními světlými loukami a polem s obilím... I na tyhle prkotiny je nutný myslet! Jinak Cibuv kocour není špatný, ale na můj vkus je moc tmavý - hlavně na bocích!
Další věci u patiny je Z ČEHO TU PATINU DĚLÁŠ! jestli za pomoci olej barev, stříkací pistolí s difůzními přechody barev, pigmenty či křídami? Každý postup chce svoje a nejde "ošulit". Pak vznikne jen paskvil! REZ určitě ano - ale střídmě! A v tom je problém - už jsem tady na foru hodněkrát psal jak je těžký nanést pigment rez lokálně na místo 1x1mm tak, aby se nezničil drahý špičatý štětec a aby ten pigment plynule přecházel do okolních barev! Když ten samý flek budeš chtít udělat olejovkou nebo syntetikou, máž to zas moc kontrastní. Takže můj vyzkoušený postup - nejdřív olej rezatá barva rozetřená do ztracena, pak pár "ťuknutím" štetcem s jemnou špičkou nanést do ještě čerstvé barvy rezatý pigment. Takto lze imitovat "lokální" zareznutí.
Když se podíváte na spoustu fotek "patinovaných" modelů mašin a vagonů, vidíte že lidi dělal strašně často tu chybu, že se snaží pigmenty aplikovat v relativně velké ploše a naráz. Nejsem příliš zastáncem tzv. španělské školy (modely dělané podle ní mi často připadaj jak omalovánky!), ale bez toho, že na patině modelu ztrávím 1-2 dny, tak výsledek stojí za nic!
Nejde jen model napatlat řídkou olejovkou, pak jí setřít a poprášit to pigmentem a myslet že mám hotovo - tak to bohužel nefunguje! Kdo byl na mém Zababovském workshopu ví o čem mluvím!
Jinak osobně reznu vagony jen na exponovaných místech - dveře, ložná plocha, místa kde se drží vlhkost a kam se často údržbář nedostane, brzové špalky a kola. PAK to práším světlým prachem nebo odstínem hlína, případně chci-li hodně zaprášit, tak to před prášením pigmenty stříknu hodně naředěnou barvou vhodného "prachového" odstínu.
Lidem co dělám patinu na vláčkách (většinou Němci
) nemusím vysvětlovat, že práce na takovém modelu zabere 1-3 dny a cena 1000-4000 korun za patinu je normální...
ČSD 1970-1988 v HO, jinak kitařina (éra, tanky), zakázková patinace a stavba modelů