Novinky/nehody na železnici

Co se nikam nevešlo, neni pro to téma apod.

Moderátoři: milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Novinky/nehody na železnici

Příspěvekod Myšpulín » čtv 27 lis, 2025 8:52 pm

To už můžeš přímo tu část troleje pod mostem nahradit čímkoli nevodivým, po čem ten smeták přejede, protože jinak než za ližinu jej nezamáčkneš. Ovšem naskýtá se otázka, z čeho by to mělo být. Nesmí se to předřít a nesmí to vyrýt rýhy do obložení smetáku, musí to být pevné a trochu ohebné, přitom ne křehké. Jediné, co mne napadá, tak snad nějaký sklolaminát. Ovšem to bys musel vyrobit, otestovat, schválit, ale do té doby už ten most bude dávno opravený.
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1553
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Re: Novinky/nehody na železnici

Příspěvekod TTmili » čtv 27 lis, 2025 9:21 pm

Řešení je přesně takové jak píše Zlámalík, koneckonců jinde po republice takových míst SŽ kvůli výlukám/opravám mostů nadělala. Nedávno když jsme S1 jezdili do Poříčan (výlukově, rekonstrukce Pečky, Velim) tak se nebáli použít soustavu děličů i na 1., 2. a 0. staniční koleji, nechali to tam dokonce i pár týdnů potom co už nebyly třeba a jezdilo se přes ně pod výkonem (ony to technicky zvládnou, jen lokomotiva s tím občas má problém).
Tady se tomu ale z nějakého záhadného důvodu brání, přitom je to ukázkové místo na použití sestavy dvou děličů a zkratovaného pole pod mostem, kde jinde než v místě se sníženou výškou troleje to použít? Ale firemní kultura v SŽ je bohužel totálně v .... (laskavý čtenář si doplní jakýkoliv expresivní výraz značící vzdálená místa).
TT
DIGITÁL
Epocha: IV
Snažíme se dokonale napodobit skutečnou nedokonalost, má to význam?
Uživatelský avatar
TTmili
 
Příspěvky: 1769
Registrován: čtv 17 črc, 2008 9:48 am
Bydliště: Jihlava

Re: Novinky/nehody na železnici

Příspěvekod HonzaM » pát 28 lis, 2025 11:56 am

Kolegové, můžete pro méně znalé popsat/vysvětlit princip soustavy děličů a s uzemněním úseku pod mostem?
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4437
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Novinky/nehody na železnici

Příspěvekod sidlo » pát 28 lis, 2025 1:16 pm

Kód: Vybrat vše
3333333333NNNNNNNNNN0000000000NNNNNNNNNN3333333333
  3 kV=    neutrální uzeměno   neutrální  3 kV=

Dva úseky s rozdílným potenciálem nesmí být vedle sebe.
Na trati je 3 kV= (nebo 25 kV~).
Pod mostem musí být 0 V, tedy uzeměno. Ochrana pro pracující dělníky.
Mezi živou trolej a uzeměnou trolej se musí vložit neutrální pole, aby nemohlo zdviženým sběračem dojít k propojení živé a uzemněné troleje.
Obávám se, že toto je důvod instalace hákovnic. Na neutrální pole je tam málo místa, tak se to muselo řešit hákovnicema.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3780
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Novinky/nehody na železnici

Příspěvekod Jenc » pát 28 lis, 2025 7:57 pm

 
Já bych to viděl takto:
Kód: Vybrat vše
3333333333IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII3333333333
  3 kV =             izolant              3 kV =

Nebo takto:
Kód: Vybrat vše
3333333333                              3333333333
  3 kV =               nic                3 kV =
+ kolem mostu dát nějakou mechanickou ochranu
https://jenc.jecool.net/
Jenc
 
Příspěvky: 15
Registrován: pát 03 led, 2025 9:23 am

Re: Novinky/nehody na železnici

Příspěvekod Myšpulín » sob 29 lis, 2025 8:10 am

Jenc píše: Já bych to viděl takto:

Tu vrchní variantu jsem popisoval na začátku této stránky, tu spodní nemůžeš použít, protože pokud fíra opravdu zapomene a nechá smeták nahoře, ten je automaticky zvedán, aby při jízdě měl stále kontakt s trolejí, takže než dojedeš k mostu, bude úplně nahoře a o ten most ho stejně roztřískáš, nehledě na to, že pokud by tam ten most nebyl a ty dojedeš opět k troleji, tak ten smeták je víš než ta trolej a ty to tady strhneš.
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1553
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Re: Novinky/nehody na železnici

Příspěvekod TTmili » sob 29 lis, 2025 10:18 am

Varianta trolej - izolace - nic - izolace - trolej nicméně opravdu existuje a používá se, nicméně je to doména hlavně Dánska, Nizozemska a možná Německa. Obecně se to používá tam, kde jsou například zvedací mosty u průplavů. Z zoho i pěkná videa na youtubu. Nicméně "přínos" je dle mě opravdu jen v tom, že pokud by někdo zapoměl stáhnout sběrač, nerostříská ho na druhé straně. Jinak úkon vypnutí linkových stykačů nebo stažení sběrače je na většině moderních strojů prakticky stejný, a jediný rozdíl nastává při následné aktivaci, kdy moderní stroje se po stažení sběrače vzpamatovávají opravdu dost dlouho.
A pak tu máme ještě jeden aspekt, totiž paragraf 1. aneb "Nikdy se to tak nedělalo!", kterým tuze rádi argumentují uctívači germánských železničních zvyků vůči našim (ČS) zvyklostem, ale ono to platí i opačně, ale to už si neuvědomují. Totiž v zemích severozápadně od nás není ve zvyku stahovat sběrač, pouze pár "vyvolených" jezdících do za hranice německé říše (mino 15kV, 16,3hz) tuhle záležitost zvládá i jindy než při stání a deaktivaci/aktivaci lokomotivy, zbytek vlastně netuší co ta páčka dělá, a bohužel se ty germánské zvyky dost začínají prolínat i k nám.
TT
DIGITÁL
Epocha: IV
Snažíme se dokonale napodobit skutečnou nedokonalost, má to význam?
Uživatelský avatar
TTmili
 
Příspěvky: 1769
Registrován: čtv 17 črc, 2008 9:48 am
Bydliště: Jihlava

Re: Novinky/nehody na železnici

Příspěvekod Myšpulín » sob 29 lis, 2025 11:52 am

TTmili píše:Varianta trolej - izolace - nic - izolace - trolej nicméně opravdu existuje a používá se, nicméně je to doména hlavně Dánska, Nizozemska a možná Německa. Obecně se to používá tam, kde jsou například zvedací mosty u průplavů. ...

Ano, i toto lze. Pak trolej začíná někde poblíž osy koleje v takové výšce, aby i nejvíce zdvižený smeták byl pod. No a pak postupně klesá do pracovní výšky. To klesání má nějaké parametry a určitě v něm hraje roli i traťová rychlost. Ovšem nejsem dráteník, podrobnosti nevím.
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1553
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Re: Novinky/nehody na železnici

Příspěvekod Myšpulín » sob 29 lis, 2025 11:53 am

TTmili píše:Varianta trolej - izolace - nic - izolace - trolej nicméně opravdu existuje a používá se, nicméně je to doména hlavně Dánska, Nizozemska a možná Německa. Obecně se to používá tam, kde jsou například zvedací mosty u průplavů. ...

Ano, i toto lze. Pak trolej začíná někde poblíž osy koleje v takové výšce, aby i nejvíce zdvižený smeták byl pod. No a pak postupně klesá do pracovní výšky. To klesání má nějaké parametry a určitě v něm hraje roli i traťová rychlost. Ovšem nejsem dráteník, podrobnosti nevím.
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1553
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Re: Novinky/nehody na železnici

Příspěvekod cipisekmp » ned 30 lis, 2025 9:58 am

Zdravim.
Opet diky neznalostem si dovolim citovat jednoho diskutujiciho na webu zdopravy.cz:

Aneb předrátovat celou stanici, k tomu přeložit dva zakopané VN kabely. Jinak to prostě a jednoduše nevymyslíte. A reálně s jednokolejným provozem na dlouhou dobu, aby se to dalo předělat. Jistě, s neomezenými zdroji peněz jde ledacos…

Nepripada me, ze by ten clovek nevedel co pise ale je to jen muj subjektivni nazor. Predpokladam ze montaz usekovych delicu neni v tomto miste az tak jednoduche jak vypada, lec ta trolej v miste pod mostem zrejme bez napeti je a musi byt uzemnena. Jelikoz se jedna o zhlavi, tak se zrejme jedna o cast trojele, kterou jde samostatne vypnout. Tim padem pod mostem jsme bez napeti. Jedinym mistem urazu jsou dve mista, kde sberac propojuje pri jizde ty dva trolejove useky a tim padem by se dostalo napeti tam kde nemelo. To nejde v tech dvou mistech dat neco co stlaci sberac pod trolej tak aby nemohlo dojit k preskoku ale urve ho? On nahore prece nedrzi natvrdo. Pruzi a tim padem by mel jit stlacit. Nevim teda o kolik by musel jit dolu ale mechanicky ho donutit nejakou lyzinou by nemel by tak slozity problem. Vzdyt ty opravy troleji a urvanych sberacu taky neco stoji. To uz musi byt v milionech.....

Cipisekmp.
H0/MODULY SLOVÁCKO

www.kzmslovacko.cz
Uživatelský avatar
cipisekmp
 
Příspěvky: 1634
Registrován: ned 08 čer, 2008 6:55 am
Bydliště: Moravsky Pisek

Re: Novinky/nehody na železnici

Příspěvekod Myšpulín » ned 30 lis, 2025 12:08 pm

To cipisekmp: Už jsem ti na to odpovídal na začátku této stránky. To stlačení smetáku nejde provést jednorázově, musí být po celou tu dlouhou dráhu něčím oddalováno. A to něco musí splňovat nějaké další vlastnosti, část z nich jsem jmenoval. A pak je úplně jedno, jestli budeš tímto odtlačovat smeták od troleje nebo přímo tím tu trolej nahradíš. A musíš mít tyto úseky buď dva z každé strany mostu a uprostřed uzemněnou trolej, nebo jen jeden zahrnující výše uvedené tři úseky. Problémem je, že zatím žádný takový materiál asi schválený není.
Slyšel jsem ovšem úplně jiný důvod, proč k tomuto strhávání dochází, vinou nepozornosti fírů to nejspíš nebude. Ovšem jestli to někdy někdo povolaný potvrdí se asi nedozvíme.
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1553
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Re: Novinky/nehody na železnici

Příspěvekod cipisekmp » ned 30 lis, 2025 2:53 pm

Ano, samozrejme predpisy nez by se pohly tak to bude hotove to je asi jiste. Jinak si nemyslim ze by to musel byt "kosmicky" material pokud nebudeme hledat "idelani" reseni. Pokud by tam bylo cokoliv, co dokaze stlacit sberac niz (napada me proste kus trubky), i za cenu poskozeni jeho horni casti (hakovnice ho znici uplne podle me) tak je to lepsi nez to, co je tam ted. Rozhodne by nemelo dojit ke zniceni troleje a to je podle me vetsi problem nez sberace. Ano, a muselo by to byt na obou koncich vylouceneho useku.
No osobne si myslim ze cela stavba dojede tak jak je, urve se tam jeste x sberacu a dratenici budou jeste parkrat opravovat. Pak se po akci "slehne zem" a bude.
Mozna jeste jedno hodne blbe reseni ale mozna taky funkcni. Proste po dobu stavby vlaky v Roudnici nezastavuji..... Tim padem bude dost casu na stazeni sberace. Mimochodem rika nejaky predpis po jake dobe ma byt sberac dole po vydani prikazu k jeho spusteni? Pokud ne, tak je to taky pekny "kocourkov". Podle me ma byt jasne definovan cas napr. do 5sec. musi byt sberac v dolni poloze. Pokud to neni a vyrobce si to udela tak ze mu to trva 5min. a nic neporusuje, tak je to taky hodne zajimave....
Cipisekmp.
H0/MODULY SLOVÁCKO

www.kzmslovacko.cz
Uživatelský avatar
cipisekmp
 
Příspěvky: 1634
Registrován: ned 08 čer, 2008 6:55 am
Bydliště: Moravsky Pisek

Re: Novinky/nehody na železnici

Příspěvekod TTmili » pon 01 pro, 2025 6:12 am

Právě tak jednoduché jak píšeš to není a s předpisy to nemá úplně co dělat. Ten sběrač nestačí odtlačit na chvilku, to by tam stačil právě ten jeden úsekový dělič (byť jinak konstruovaný než je obvyklé). Asi by ses divil jak daleko dokáže oblouk při větším odběru přeskočit (a to mluvýme o "pouhých" 3000V stejnosměru).
A řešení nezastavujícímu vlaky v Roudnici taky není řešení, spousta vlaků co to tam strhalo jen projížděly. S tím časem na spuštění sběrače si nejsem úplně jistý, dřív existoval jakýsi předpis, ve kterém se dalo dohledat tuším 6s na polopantograf a snad 13 nebo 15s na klasický sběrač. Už si nevybavuji, zda šlo o maximální dobu oddálení od troleje, nebo o čas úplného složení sběrače, v tom je totiž také velký rozdíl, a zvlášť pak někde jako je Roudnice, kde je trolej na nejnižší možné výšce a ještě i tak snížena hákovnicí.
TT
DIGITÁL
Epocha: IV
Snažíme se dokonale napodobit skutečnou nedokonalost, má to význam?
Uživatelský avatar
TTmili
 
Příspěvky: 1769
Registrován: čtv 17 črc, 2008 9:48 am
Bydliště: Jihlava

Re: Novinky/nehody na železnici

Příspěvekod Zlámalík » pon 01 pro, 2025 8:42 am

Myšpulín píše:
TTmili píše:Varianta trolej - izolace - nic - izolace - trolej nicméně opravdu existuje a používá se, nicméně je to doména hlavně Dánska, Nizozemska a možná Německa. Obecně se to používá tam, kde jsou například zvedací mosty u průplavů. ...

Ano, i toto lze. Pak trolej začíná někde poblíž osy koleje v takové výšce, aby i nejvíce zdvižený smeták byl pod. No a pak postupně klesá do pracovní výšky. To klesání má nějaké parametry a určitě v něm hraje roli i traťová rychlost. Ovšem nejsem dráteník, podrobnosti nevím.

A v Austrálii, na kříženích železnice s cestami v povrchových dolech: https://youtu.be/q55EfuVYNW0
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2897
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Novinky/nehody na železnici

Příspěvekod prcek » pon 01 pro, 2025 9:01 am

Zlámalík píše:A v Austrálii, na kříženích železnice s cestami v povrchových dolech: https://youtu.be/q55EfuVYNW0


Jenže tohle je opačný případ, kdy trolej uhne nad nejvyšší výšku sběrače. To se s už postaveným mostem dělá blbě.
--
Všechno je snadné, než to zkusíš sám.
prcek
 
Příspěvky: 652
Registrován: ned 05 dub, 2009 11:36 am
Bydliště: kousek jižně od Brna

PředchozíDalší

Zpět na Nezařazeno (off topic)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

cron