Osobní vozy II.epocha

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Osobní vozy II.epocha

Příspěvekod Střelec » pon 05 kvě, 2025 11:40 am

Díky!
Vypadá to hodně dobře. Bude i náznak interiéru? Sice dovnitř vidět skoro není...
Někde tu byl snímek z vybombardovaného nádraží v Brně, kde byl krátký osobák (BCi/BCl?), který vypadal jako klasicky oplechovaný, ale vedle tří jednoduchých oken měl čtvrté dvojité. To by mohl být zajímavý námět.
Na minikolejišti by se uplatnil i vůz CDl (kdysi jsem jeden kousek stylem freelance sochal z ADA pětiokna - zasněžený v provozu na "Ladovské zimě"). Pak by na minikolejišti stačila souprava CDl+Ci (pětiokno) místo DF+BCl+Cl (krátký + dvě čtyřokna).
Střelec
 
Příspěvky: 1868
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Osobní vozy II.epocha

Příspěvekod Petr Berka » pon 05 kvě, 2025 8:44 pm

Střelec píše:Díky!
Vypadá to hodně dobře. Bude i náznak interiéru? Sice dovnitř vidět skoro není...
Někde tu byl snímek z vybombardovaného nádraží v Brně, kde byl krátký osobák (BCi/BCl?), který vypadal jako klasicky oplechovaný, ale vedle tří jednoduchých oken měl čtvrté dvojité. To by mohl být zajímavý námět.
Na minikolejišti by se uplatnil i vůz CDl (kdysi jsem jeden kousek stylem freelance sochal z ADA pětiokna - zasněžený v provozu na "Ladovské zimě"). Pak by na minikolejišti stačila souprava CDl+Ci (pětiokno) místo DF+BCl+Cl (krátký + dvě čtyřokna).

Až na detail, že CDl 4-9400 a 4-9401 byly konstruovány pro motorový provoz a dodány 14.7.1928...
A ten s jedním dvojitým byl BCl, "i" v tomto případě ne.
http://www.petr.berka.biz
Uživatelský avatar
Petr Berka
 
Příspěvky: 206
Registrován: pon 14 led, 2008 6:50 pm
Bydliště: Cvrčovice

Re: Osobní vozy II.epocha

Příspěvekod hank » úte 06 kvě, 2025 4:46 am

Typák vozů 4-9400 a 1 je v Parostroji.

https://www.parostroj.net/katalog/ov/im ... l_1928.gif
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6737
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Osobní vozy II.epocha

Příspěvekod Střelec » úte 06 kvě, 2025 6:08 am

CDl sice byly stavěny pro motorový provoz, ale je otázkou, jestli byly používány výhradně s motoráky.
Provozovat to budu buď na kochacím kroužku metr na metr, nebo na nudlodráhách 3,40x0,30, na které se musely vejít dvě zastávky a ještě krajina, takže celková délka souprav je pro mě kritická. Instalace spřáhel na můj Věžák by byla dost složitou operací, takže u mě je i vůz určený pro motoráky jen pro parní trakci.
Co se týká brněnské trosky, popisy na voze jsou vzhledem k charakteru fotky (novinová, několikrát přetištěná) nečitelné, takže jsem označení jen odhadoval.

Až se zbavím doma restů, měl bych si konečně objednat ten krátký DF. Kousek od Kuber není nic moc, i když s stavěl relativně snadno.
Střelec
 
Příspěvky: 1868
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Osobní vozy II.epocha

Příspěvekod hank » úte 06 kvě, 2025 6:59 am

Střelec píše:CDl sice byly stavěny pro motorový provoz, ale je otázkou, jestli byly používány výhradně s motoráky.

Určitě nebyly za války a v období poválečných zmatků - epocha IIIa - než se ustálil provoz. Na takových lokálkách jako třeba Choceň - Litomyšl vozily v době válečného omezení provozu motorových vozů lok. 310.0 soupravy třeba i 6-8 přívěsů k motorům a lehkých lokálkových vozů.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6737
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Osobní vozy II.epocha

Příspěvekod Střelec » úte 06 kvě, 2025 2:37 pm

Možná to s párou jezdilo už před válkou - v případě poruchy/nečekané odstávky motorového vozu.
Střelec
 
Příspěvky: 1868
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Osobní vozy II.epocha

Příspěvekod Popopo » stř 07 kvě, 2025 8:23 am

S panem Průšou jsme vytiskli "naznačení" interiérů. Pro mě dostačující. Náročný modelář si poradí po svém.

Varianty budou BCl, BCl s WC, Cl a zkoumám i DFl a Dl (vše rozvor 4.20m, rok výroby 1904/1905).

Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Popopo
 
Příspěvky: 386
Registrován: pát 04 led, 2008 9:07 am
Bydliště: Hostivice

Re: Osobní vozy II.epocha

Příspěvekod radeksindy » stř 07 kvě, 2025 8:27 pm

Taky je mám nakreslený a vyleptaný prototypy, ale ještě jsem neměl čas opravit podklady pro osvitky a nechat udělt pořádně.

Ačkoli jsou v literaruře (Hermann Heless) popsány jednotně BCl, Cl, tak ve skutečnosti jsou podle několika výkresů. Tuším, že BCl hned podle tří nebo čtyř - liší se záchodem, vnitřním uspořádáním, počtem sedadel, jsou různé lampy a jejich počty. Už po převzetí k ČSD se jich část rovnou proměnila na Cl, další postupně do roku 1932. Po tomto roce zůstaly už pouze 4 BCl, u sedmi vozů proběhla přestavba na CDl/CDlm, zbytek byl v provozu jako Cl, některé Clm. Obdobné je to s Cl, i tam jsou ve skutečnosti různé vozy. Obecně vozy pro dráhy KH-Zruč a Stará Paka -Sudoměř jsou jiné než ostatní, zbytek byl prakticky shodný.

Vozy DFl a Dl mají o 200 mm delší skříň.
radeksindy
 
Příspěvky: 2642
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Osobní vozy II.epocha

Příspěvekod Popopo » ned 11 kvě, 2025 5:47 am

Já teď válčím s druhým prototypem. Nejvíc času zabere práce na podvozku... Vycházím z Helesse, tam je typák nejkompletnější (třeba brzdoví alespoň z boku). Varianty vidím jen na fotkách, tak odvozuji - třeba uspořádání WC bodle pětioknového BCi. V přehledu vozů jde tušit víc variant vnitřního uspořádání. To už ale půjde řešit při konkrétní stavbě. Teď je priorita sestavitelnost a robustnost vzhledem k modelovému provozu - chci aby se s nimi mohly tahat třistadesítky :)

Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Popopo
 
Příspěvky: 386
Registrován: pát 04 led, 2008 9:07 am
Bydliště: Hostivice

Re: Osobní vozy II.epocha

Příspěvekod Střelec » ned 11 kvě, 2025 6:23 am

Interiér je víc než dostačující, ale říkám si, jestli by se nevyplatily dvě verze - stavebně jednoduchá provozní/začátečnická (minimum detailů na spodku, jednovrstvá konstrukce skříně) a stavebně složitější "sběratelská" se všemi detaily.
Střelec
 
Příspěvky: 1868
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Osobní vozy II.epocha

Příspěvekod Popopo » pon 12 kvě, 2025 6:31 pm

Věřím, že jsem to zas tak složité neudělal. Třeba jednovrstvá skříň mi krom ošulenosti moc jednoduchá nepřijde - chci to mít robustní, držící tvar. Vnější vrstvy jde klidně lepit. Detaily tam jsou a osazovat se nemusí.

Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Popopo
 
Příspěvky: 386
Registrován: pát 04 led, 2008 9:07 am
Bydliště: Hostivice

Re: Osobní vozy II.epocha

Příspěvekod Střelec » úte 20 kvě, 2025 5:24 am

Vypadá to hodně dobře. Předpokládám, že na snímcích je to poskládané z podsestav na sucho, aby to bylo možné doplnit detaily a jednoduše to barvit.
Střelec
 
Příspěvky: 1868
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Osobní vozy II.epocha

Příspěvekod Popopo » pát 23 kvě, 2025 7:29 am

Myšlené je to tak, že podvozek, skříň a střecha jsou trvale oddělitelné.

Obrázek
Uživatelský avatar
Popopo
 
Příspěvky: 386
Registrován: pát 04 led, 2008 9:07 am
Bydliště: Hostivice

Re: Osobní vozy II.epocha

Příspěvekod UncleFardy » pát 25 črc, 2025 9:20 am

Jaké jsou prosím rozměry oken služebního vozu Dd s dřevěnou kostrou skříně, rozvor 8m, příp. 7,5 metrů? Domnívám se, že 500 x 900 mm, ale soudím tak z jediného výkresu, který mám s okotovanou výškou okna, a to podrobného výkresu vozu D pro nákladní vlaky. Šířka oken 500 mm je uváděna skoro všude, výška nikde a je problematické se jí dopočítat z ostatních kót. Mám na mysli otvor ve skříni, nikoliv rozměr skla nebo rámu okna. Tedy obdobu té šířky 500 mm. Děkuji
UncleFardy
 
Příspěvky: 622
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: Osobní vozy II.epocha

Příspěvekod UncleFardy » pát 05 zář, 2025 10:29 pm

Cy.jpg

Dělám si úpravu a přestavbu modelů vozu C3Pr na vozy ČSD. Na Parostroji je o těchto vozech pojednání v hezkém článku. Tyto vozy měly vozovou skupinu 147. Šlo tedy o vozy z Hlučínského přídělu. V knize Osobní vozy ČSD 1918-1939 jsou uvedeny jako vozy Cy 3-0985 až 0996. Když jsem si dělal před přestavbou rešerši k těmto vozům u ČSD, narážel jsem na úplně jiná čísla, některá ani v seznamu na str. 307 až 328 nejsou. Většinou se u nich rovněž uváděla řada Cey. Než tedy soupravu vozů popíšu, chci se zeptat, jestli v období kolem roku 1930 tyto vozy nesly řadu Cy a uvedená čísla, nebo byly jejich vnitřky upraveny jako průchozí a byly přeznačeny na řadu Cey se současnou změnou čísel. Pokud se tak stalo, tak jaká byla jejich čísla po případné úpravě vnitřního uspořádání? Podle informací, které jsem postupně našel, tak se o úpravách vnitřku píše. Vozy bych chtěl mít posazené do období kolem roku 1930. Tillig má u vozů vnitřní vybavení a to odpovídá průchozí variantě. A poslední dotaz - varianta kombinovaného vozu 2 a 3 třídy měla rozvor 8 m a větší prostor ve dvou oddílech druhé třídy. Asi nebude velkým prohřeškem, pokud bych si tedy jednu skříň popsal jako vůz 2. a 3. třídy. Mohu použít BCy 2-5995 ? (Další dva skutečné vozy měly ještě čísla 996 a 997), nebo jakou řadu a číslo měly vozy v případě, že byly přestavěny obdobným způsobem na řadu BCey? Děkuji
V rámci přestavby jsem udělal nový pojezd a nové stupačky včetně podélné lávky, které mám z mořené překližky. Přikládám fotku jednoho z modelů před popsáním a zasklením.
UncleFardy
 
Příspěvky: 622
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník