Tak papouch je doma! Ted se podelím o první dojmy -
nemám ještě "plnohodnotnou" verzi - chybí mi rozvody co mají být z leptu a 8mi paprsková kola na běhouny (Jak to vidíš, Michale
? Dočkáme se?). Běhouny jsou součástí modelu, ale ta kola jsou "jen" odlévaná. Překvapivě zas model jezdí docela dobře i v tomto stavu - aspoň dle toho co mi p. Máša předváděl. Model je určen pro oblouky R440. Rám mašiny je odlitek vyztužený kovovými podélníky, na rámu je ze spodu našroubovaný spodní díl co drží hlavní dvojkolí - podobně jako u ROCO mašin. Za tohle řešení zasluhuje p. Máše 1*! Hnaná dvojkolí jsou dvě - ta prostřední, opatřená jednostrannou bandáží. Převod je přes pastorek a hlavní hřídel co je těsně nad rámem, motor je na rámu usazen v oblasti kabiny a částečně tendru. Průhled okny stanoviště obsluhy je ale zachován! Na DCC pamatováno není, mašina je v analogu. Na případný dekodér a ozvučení je ale stále dost místa. Motor je použit "nový" piko, bohužel bez setrvačníku - to se dá ale velmi snadno napravit. Místa je dost.
Hlavní "tyčoví" rozvodu je překvapivě odlité z rezinu - ale tohle řešení se mi zdá docela povedené - je rozhodně pevnější než plast, navíc je silnější než kovové (tlouštka materiálu 1,5 mm), pružné je taky, takže jsem zvědav co se ukáže po delším provozu! Navíc je přibalena i záložní sada. Jak jsem psal, zcela zatím chybí "malé" rozvody a tyčoví - to má p. Máša teprve mít udělané z leptu, proto mašina dosud také není v prodeji.
Sběr proudu je řešen pomocí strun z předního a zadního "volného" dvojkolí - tady vidím určitě nedostatek, chtělo by to sběr dořešit měděnými ploškami jako u parních mašin od ROCO či PiKO, případně "pojistit" sběrem proudu z běhounů. Tohle moc dotažené tedy není...
Teď ke kastli - je to mašina 476, čili bez "velkých" van - kdo chce, může dodělat, úprava zas tak těžká nebude... Kastle je provrtaná z budky osádky přes kotel až po reflektor na dýmn. dvířkách - takže osvětlení bez problému! Taktéž je počítáno i s kabeláži spodních reflektorů. Velmi vtipně p. Máša vyřešil kouřové deflektory - na jejich upevnění se použíjí obyč. kancelářské svorky, které se naohýbají pomocí přípravku který je součástí naodlévaných dílů a delší hranou se pak vlepí do připraveného vybrání na deflektorech. Podobný přípravek je i na ohýbání kovových žebřiků které jsou opět součástí balení. V balení jsou dále všechny drobné díly (krom ochozových madel, hadic a velmi drobných rozvodů - ty se musí udělat ze struny či drátu...). Mluvil jsem s p. Mášou na téma závaží - to je na prototypu modelu umístěno v uhláku a pod prvním dvojkolím - já mu doporučoval dávat k mašině navíc naodlévaná dvířka dýmnice, nebyl by pak problém za využití té předvrtané díry zkrz kotel odfrezovat materiál a vytvořit dutinu v kotli pro závaží.
Teď ale to horší - velmi mne mrzí, že mástr (předloha) odlitku je šita poněkud horkou jehlou - tedy přesněji - jsou VELMI vidět stopy po broušení, nedotmelky na uhláku a kotli, zadní část budky a přilehlý kus uhláku jsou bohužel vyoseny skoro o 1mm vpravo, což je opravdu velká škoda. Celkový dojem také kazí relativně hrubé rámy oken. Na druhé straně se mi velmi líbí znázornění ochozového plechu a soustružené nárazníky z mosazi.
No na papouchu bude dost práce (jsem holt hoodně náročný!), ale myslím že přesto se zatím jedná nejlepší odlitek parní mašiny u nás!
ČSD 1970-1988 v HO, jinak kitařina (éra, tanky), zakázková patinace a stavba modelů