Michal Šuhajda píše:Asi bych se držel předpisové verze, tedy jednoduchého, případně upraveného návěstidla. Přece jen, co vím z vyprávění pamětníků, ta averze vůči všemu co připomínalo "Říši" a snaha to odstranit byla po válce velká.
To, že je v současnosti v muzeu "německé /válečné provedení nelze brát jako vypovídající, pokud není jasně známý (doložený) čas demontáže.
Stavba kolejiště má spadat do let 50sátých a maximálně do let 65.
Dále koncepce kolejiště je někde v pohraničí, což jsou třeba Sudety.
Což je problém, že v těchto letech se několikráte mnění a doplňují drážní předpisy.
A jako vždy předělávky a změny do reality vždy trvají, než se vše zavede do požadovaného předpisu.
Dále jedna stanice Stará Ves má návěstidla Heileiny.
Pak Odbočka Ves má návěstidla rakouského typu, které se ruší do konce 50sátých let.
Vyčkávací návěstidlo do písmena „W“ se zavádí v roce 1944.
Dále uzávěrka koleje (Einheit) může být doplněna vyčkávacím návěstidlem (Warte) a umísťovala se v horní části návěstidla.
Po roce 1945 s platností nových předpisů (od 1. 10. 1946) se podoba návěstidla mění na modré písmeno V s bílým okrajem.
K 1. 10. 1946 vstoupily v platnost první poválečné návěstní předpisy, tentokrát ve verzích D1-č (pro Čechy a Moravu) a D1-s (pro Slovensko), lišící se nejen jazykem, ale též návěstmi.
České vydání je rozšířeno o tzv. Přípojek, v němž jsou uvedeny návěsti, převzaté v oblasti Sudet od DRG a ponechané v platnosti. Mezi ně patří:
• návěstidla německého vzoru pro dvojité křižovatkové výhybky, která o osm let později nahradila bez výjimky původní návěstidla rakouského vzoru
• světelné uzávěry koleje - předchůdci pozdějších vložených návěstidel
• mechanické uzávěry koleje, sloučené případně s vyčkávacími návěstidly
V roce 1953 došlo v provozu ČSD k několika významným změnám. K 1. 10. 1953 byly zrušeny telegrafy, zvonkové návěsti a směrová návěstní soustava. To tedy znamenalo, že byla zrušena i mechanická tříramenná návěstidla a návěstidla odjezdová byla nadále pouze jednoramenná. Pokud bylo nutno z provozních důvodů rozlišit v odbočných stanicích, na kterou trať je dovolen odjezd vlaku, dálo se tak pomocí světelných indikátorů.
Další návěstní předpisy jsou z roku 1954, kde je plno změn.
Takže to je stručně popsána historie návěstidel.
Takže předpis říká, že v rámci Sudet mohlo být vyčkávací návěstidlo „W“ až do roku 1953 a jeho náhrada by byla až po tomto roku, pokud nebyl aktivní personál stanice, což mohlo být i dříve.