od Čouda » pon 08 led, 2024 8:51 am
Moje poznámky k osazování ložisek PEHO do stavebnic SDV. Chce to trochu cviku, také jsem se s tím z počátku trápil. Teď po osazení zkusím, zda je mezera mezi diskem kola a rámem podvozku stejná, jako u důlku bez ložiska. Je to všechno dost akorát a pro nepřesnosti není prostor. Něco se potom dá dohnat při sestavě podvozků - neslepí se tak na těsno. Pochopitelně jsem vrtal vrtáčky PEHO a dvojkolí jsou použita ze stavebnice (Modmuller).
Y25:
Otvor pro ložisko vrtat tak, aby mezi prstýnkem vrtáku a rámem podvozku zbyla mezera cca 0,4mm. Poté nanést velmi malou kapku zředěného herkulesu do vyvrtaného otvoru a nasadit ložisko. Ložisko je nutné v otvoru vyrovnat pomocí plochého předmětu přiloženého přes otvor. Dále ložisko druhým vrtákem jemně a rovnoměrně zasuneme do díry tak, aby jeho okraj byl utopen cca 0,4mm. Podvozek nasucho složíme a vyzkoušíme volný pohyb dvojkolí. Pokud drhnou, chytíme mezi prsty jeden podélník podvozku a přilehlé dvojkolí a opravdu mírně zatlačíme, abychom ložisko zamačkli ještě více do díry. Je nutné vždy vybrat tu stranu, kde je mezi podélníkem podvozku a přilehlým kolem větší mezera, než na straně druhé. Po nástřiku je možné podvozek slepit. Stačí sesadit jemně, není nutné podélníky do rámu tlačit násilím. Pro správnou funkci postačí jejich nasazení nadoraz.
26-2.8/6
U těchto podvozků vrtáme až po prstýnek vrtáku. Ke konci opatrně, protože dojde k téměř úplnému orvrtání ložiskového domku. Nyní drží na opravdu velmi slabé blance. Opět do vyvrtaných otvorů naneseme lepidlo a stejným způsobem zamačkneme ložisko. Zde až na doraz. Bude tak utopené cca 1mm. Nasadíme dvojkolí a zkontrolujeme mezeru mezi podélníkem a kolem. Musí být opravdu velmi malá - menší než 1mm, jinak nám podvozek nepůjde slepit. Vrtání a nasazování ložisek provádějtě vždy proti palci, který se bude opírat o ložiskový domek. Poté podvozek v ruce složte a vyzkoušejte chod dvojkolí. Pokud drhnou, upravte vůli v ložiscích obdobně jako u podvozků Y25. Pokud by to z nějakého důvodu nešlo, nechá se opatrně použít druhý vraták a projet s ním ložisko.
Podélníky stříkám a obtiskávám rozložené, přilepené rubovou stranou na maskovací pásku. Rám podvozku není nutné stříkat, ale i tak nástřik provádím. A to jen na jeho spodní stranu, která bude vidět. Zbytečně nestříkejte barvu do otvoru pro čep, aby se Vám podvozek volně otáčel. Pokud se Vám to nepodaří, projeďte otvor 3mm vrtákem, čímž barvu očistíte. Možná bude nutné použít vrták 3,1mm. Nejsem si úplně jistý. Na závěr podvozky slepím vteřinovým lepidlem. Lepidla dáváme méně, po zaschnutí ještě z rubové strany proliju spoj důkladněji. Nikdy se mi nic nerozpadlo. Dejte pozor na zbělání od výparů.
LPH podvozky - ložiska zároveň.
Kbkks - vrtat po prstýnek. Střední rám zúžit o 0,5mm 2x0,25mm. Nebát se to trošku ubrousit.
Gbgkks - vrtat po prstýnek.
Pxx - vrtat po prstýnek. Málo místa, hrůza. Čep osadit ještě před vložením středního dvojkolí.
ložiska zatláčet vrtáčkem 1,9mm, možná zkusit 2mm
TT V. epocha // H0 IV. epocha.