Stavebnice firmy Hekttor

Fórum pro stavitele z mosazi (i dalších kovů) a leptů. Technologie obrábění kovů v modelářství, CNC apod....

Moderátoři: Michal Dalecký, Hekttor

Příspěvekod JBr » pát 06 bře, 2009 8:41 pm

Ne, ze bych se chtel nekoho zastavat, ale odlitky takovehle kvality jsem za skoro dva roky pravidelneho chozeni na burzu v Praze nepotkal. I mnohymi proklinany pan Molata ma ted odlitky o nekolik trid lepsi (ano, sice s tlustymi stenami, ale daleko detailnejsi a lepe vepadajici)...
TT/D V/VI.
Uživatelský avatar
JBr
 
Příspěvky: 1269
Registrován: čtv 20 zář, 2007 7:25 pm
Bydliště: Hostivice a obcas Chotebor

Příspěvekod TTmili » pát 06 bře, 2009 8:52 pm

Jen bych se taky zapojil. To co je na fotkách jsou asi docela dost starý odlitky, dneska už je to o něčem jiným. Na lepty to samozřejmě nemá, ale třeba taková hydra (853, což je jediný aspoň trochu dodělaný odlitek) jinačí alternativu nemá, a Čížův odlitek není tak špatný (cca 1,5mm síla stěny, vcelku dost detailů, tvarově celkem přesný). Ta síla stěn je asi daná tím že to bude tvořený pravděpodobně z Téčkových rychlíkáčů (typ Y). Ale jinak su na lepty, co de tak to bude nebo je z leptu (aspoň u mě) :D
TT
DIGITÁL
Epocha: IV
Snažíme se dokonale napodobit skutečnou nedokonalost, má to význam?
Uživatelský avatar
TTmili
 
Příspěvky: 1743
Registrován: čtv 17 črc, 2008 9:48 am
Bydliště: Jihlava

Příspěvekod Martin HO » pát 06 bře, 2009 8:56 pm

No je to především otázka nabídky. A ti, co nemají dost času nebo zručnosti si celý model vyrobit sami "na koleně" , ale léta touží mít na svých kolejištích česká vozidla, často sáhnou i po těchto "skvostech" s tím, že to nějak dodělají. Ale obvykle pak pozdě zjistí, že tudy cesta nevede.

Ale všechny dosavadní kvalitnější české modely skončily ve slepé uličce,
( T 334, Rybáky, Brejlovce, T 435, ... (H0)), maximálně se za nepřiměřené ceny prodávají jako polostavebnice.

Teď bude názorně vidět markantní rozdíl, když motorizované polostavebnice Brejlovce stojí 6500,- Kč, makety 2 400,- Kč

a proti tomu jistě nesrovnatelně kvalitnější profesionální model ROCO za inzerovaných 3700,- Kč,

(T 435 PMT 3900,- Kč).

K tomu není moc co dodat.
Martin HO
 

Příspěvekod MirekTT » pát 06 bře, 2009 9:39 pm

Já jsem ty odlitky jako zcela neznalý tehdejšího trhu objednal u uvedeného odlitevce písemně. Netrklo mně, že je nutno si to raději předem prohlédnout. Byla to v té době ode mně taková euforie, že se to dá vůbec sehnat. Proto jsem je pak ani nereklamoval.

To Hekttor: omlouvám se za zkalené vlákno
To ostatní: už to Hekttorovi dál nekalme, myslím, že vše podstatné k tomu bylo řečeno.
MirekTT
 
Příspěvky: 2584
Registrován: stř 03 pro, 2008 7:39 pm

Příspěvekod Petr Zatrepalek » sob 07 bře, 2009 8:42 am

Dokud holt lidi budou kupovat ty "hnusy" tak se paskvily vyrábět budou...
Napadá mne přirovnat současnou situaci na trhu vláčků v čR k situaci v plastikařině v půlce 90. let - spousta hnusu za moc peněz, v okamžiku kdy do toho vstoupilo pár firem a nasadily hodně vysokou laťku kvality za rozumnou cenu, se během pár let nabídka hodně změnila k lepšímu!

Jinak moje reakce se týkala paušalizovaní odlitků - s tím, že ty epoxidové odlitky, co jsou k mání po burzách, nestojí za tu námahu, naprosto souhlasím! Mám doma 4 kastle na mašiny od Číže a furt přemýšlím jestli to nepoužít jen jako tvarový základ a neudělat to celé znova...

K tomu zábradlí na T334 co je na fotce - to boční je hnus ať už je z čehokoliv (tlusté a působí hranatě), ta na čelech plus madla na kapotárch už vypadají lépe. Madla a zábradlí je podle mého názoru pořád nejlepší dělat z kulatého drátu - je to sice pracnější, ale pevné a realistické...
ČSD 1970-1988 v HO, jinak kitařina (éra, tanky), zakázková patinace a stavba modelů
Uživatelský avatar
Petr Zatrepalek
 
Příspěvky: 2680
Registrován: pát 07 zář, 2007 11:20 pm
Bydliště: Sázava - Černé Budy

Příspěvekod Hekttor » sob 07 bře, 2009 10:31 am

Je to tak, jak říká Michal a Petr - dokud bude poptávka, bude i nabídka.
Za paušalizování odlitků může právě tahle nabídka, díky které se vše, co se odlévá, háže to jednoho pytle.
Ony totiž existují i vysoce kvalitní odlitky, které autor - výrobce nabízí jen okruhu kamarádů a známých. K některým jsem poskytl i lepty na mustr. Důvod takové omezené nabídky je jediný. V Čechách obecně rozšířené a zákazníky podporované ("Jé, on má na každou burzu dvě novinky, to je borec!") plagiátorství. Možná se dá chápat, že zákazník hledí na to, že je mu něco nového a cenově zajímavého nabízeno. V důsledku je ale proti sobě. Dostane jen to, co podporuje - plagiát, který je absolutně demotivující pro původního výrobce či autora mustru.
Snad není tak těžké se na to podívat z druhé strany. Představte si, že připravujete podklady, jen tím třeba strávíte desítky hodin, pak samotná tvorba mustru, případně další práce a peníze na použití nějaké dražší technologie. A pak si to lidi koupí levněji (pochopitelně, on neinvestoval do mustru nic) od někoho, kdo to jen (s)prostě "opráskl". Zákazník je rád, že levně nakoupil, plagiátor je rád, že utržil. A co vy, v kůži původního autora ? Taky jste rádi? Řeči, že původní výrobek je předražený, beru vážně jen jako pokus o alibi....
Zábradlí na T334 - boční tlusté je ještě původní (a ve skutečnosti kulaté, je vidět, že optika klame :-) ) od Tilliga, zbytek je lept. Jistě, že je nejvěrnější je udělat si zábradlí z drátku kulatého průměru. Na bojovku, kde se vyrobí pár U madel podle šablonky, to je naprostá brnkačka. U lokomotiv, kde jsou zábradlí složitější a ve větším počtu, to už je větší problém, a v měřítku 1:120 zvláště. A jak je patrno i z toho snímku, opticky vzato leptané zábradlí žádný velký problém není. Na lodě a ponorky se pak dělají leptaná zábradlí běžně až do měřítka 1:72, a nikomu to nevadí :-) .
Hekttor
 
Příspěvky: 340
Registrován: pon 30 dub, 2007 4:37 pm
Bydliště: Havířov

Příspěvekod Petr Zatrepalek » sob 07 bře, 2009 12:41 pm

Jo, v případě že mluvíme o měřítku menším než 1/87 tak optický rozdíl lept/drát je fakt minimální! U těch lodí je to přesně trefené - 1/72 zábradlí hodně s otazníkem, 1/700 i 1/350 či 1/144 už je to naprosto v pohodě! A to si představte že se dělaji i leptané figury v 1/350 - a ti placatí strašáci jsou potom opravdu vrchol nevkusu :D :D

S tím plagiátorstvím je to těžké... Kde je poptávka je i nabídka... Druhá věc je, když někdo použije třeba koupenou stavebnici, sestaví ji a upraví a z toho udělá svůj vlastní mustr co pak odlévá. Tam je to už hodně sporné...
ČSD 1970-1988 v HO, jinak kitařina (éra, tanky), zakázková patinace a stavba modelů
Uživatelský avatar
Petr Zatrepalek
 
Příspěvky: 2680
Registrován: pát 07 zář, 2007 11:20 pm
Bydliště: Sázava - Černé Budy

Příspěvekod Petr Zatrepalek » sob 07 bře, 2009 12:43 pm

Teď zpátky k tematu - přímý dotaz na letpané T211 prasátko v HO - je počítáno s prodejem nebo to bylo "jen" pro kamarády? Budou i případně další verze týhle mašiny?
ČSD 1970-1988 v HO, jinak kitařina (éra, tanky), zakázková patinace a stavba modelů
Uživatelský avatar
Petr Zatrepalek
 
Příspěvky: 2680
Registrován: pát 07 zář, 2007 11:20 pm
Bydliště: Sázava - Černé Budy

Příspěvekod Hekttor » sob 07 bře, 2009 1:50 pm

U těch lodiček je to prostě dilema - např. firma Revell dokáže udělat i v té dvaasedmdesátce zábradlí přehnaně tlusté. Takže - buď se s tím smířím, beru, jak je, nebo si udělám vlastní z drátu, což bude hezké a pracné, nebo ušetřím čas, nervy a použiji leptané zábradlí, které je stejně tak jako tak součástí sady od Eduardů :lol:
Situace, kdy někdo vezme něčí dílo jako základ pro vlastní práci, nepovažuji možná za úplně košér, ale aspoň nějakou vlastní práci či invenci vložil, či se pokusil napravit chyby původního modelu. V pořádku, o tom se spořit nebudu, je na zvážení každého.
Je to jistě lepší než to, co představuje ten můj výraz "oprásknout". Tedy vzít model a sakumprásk, jak je, jej okopírovat. Pro toto už nemám omluvu žádnou a věc je nabíledni. Bez diskuse. V tomto případě je nefér jak nabídka, tak (pokud to kupec ví) i poptávka. Výsledkem je to, že autor je v podstatě okraden, což jej pochopitelně mrzí a kupec, v našem případě modelář, se spolupodílí na tom, že je ochuzen o modely, které budou z pochopitelných důvodů vyrobeny pouze pro uzavřený okruh zájemců. Což by ho mohlo mrzet také.
Aby bylo jasno - nemluvím teď o sobě, v mém případě se jedná, pokud zatím vím, o jeden model vozu, "převedený" takto to odlitku, a je mi to jedno, stejně si modeláři z určitých důvodů raději koupí leptanou stavebnici.
O co podporou plagiátorství přicházíme ? Viděl jsem například už sérii velmi pěkných traktůrků Zetor, které asi český modelář jen tak neuvidí. Existuje pěkný odlitek skříně M 260, vyrobený údajně raději v pouze 20 ks sérii.Mohl bych pokračovat....
No a nakonec, "oprásknout" se dá i třeba článek z nějakého e-magazínu, že ...
Prasátko v H0 bude. Jenže nevím kdy :? . Jak už jsem opakovaně vysvětloval, neživím se tím (i když by to byla živnost pro mě zajímavější, než chodit do práce), a z toho vyplývá docela velký problém s mým časem. To, co bylo možno vidět u Pavla Gulicha, není v žádném případě finální výrobek a pár věcí bylo třeba při stavbě "poštuplovat". Kdy to dokončím, doladím, nakreslím návod, to nevím..... vypadá to na léto. Pokud by ale byl nějaký zájem o stávající verzi (tedy totéž, co má Pavel), mohl bych nechat pár kousků na požádání vyrobit, ale zcela bez záruky a servisu (návod, obtisky, dalších dílů a pod.), prostě tak, jak to je.
Hekttor
 
Příspěvky: 340
Registrován: pon 30 dub, 2007 4:37 pm
Bydliště: Havířov

Příspěvekod Jardax » pon 09 bře, 2009 11:04 pm

Hekttore, riskujice, ze budu alespon v teto sekci tak trochu za kacire - nejake plany na rozsireni Nka? :)
Ja vim, ze proste zmensovani leptu neni tak docela sranda, ale presto....
Ja osobne bych MUVku a uzky rozchod ... ;)
Uživatelský avatar
Jardax
 
Příspěvky: 159
Registrován: pon 09 bře, 2009 1:58 pm
Bydliště: Praha

Zábradlí

Příspěvekod honzik » pon 09 bře, 2009 11:25 pm

Hekttor píše:Nevyplývá mi jasně, nač Petře reagujete (s čím nesouhlasíte), ale tady je celou dobu řeč o epoxydových hroudovatých TT odlitcích z burzy (a i z epoxydu to jde udělat mnohem lépe), proti polyuretanovým odlitkům z kvalitních mustrů tu nepsal nikdo ni slova (než to, že jich moc není ).
Pokud jde o zábradlí - no to je právě prvek, který modeláři často chtějí leptaný a to nejen u železničních modelů, ale i třeba lodičkáři, bojovkáři. Ono ta plochost na hotovém nabarveném modelu nijak zvlášť patrná není, pokud se na to nedíváme z pár cm.
Malá ukázka:
na tomto modelu jsou některá madla z leptu, některá původní plastová - hádejte, která jsou která?
Obrázek

Skoro bych se i vsadil, že některá zábradlí a madla jsou i z drátu :)
http://www.hekttor.biz
http://vytopna.hekttor.biz
http://tte.hekttor.biz
Uživatelský avatar
honzik
 
Příspěvky: 91
Registrován: čtv 20 bře, 2008 10:43 am

Příspěvekod Hekttor » úte 10 bře, 2009 9:20 pm

Jardax píše:Hekttore, riskujice, ze budu alespon v teto sekci tak trochu za kacire - nejake plany na rozsireni Nka? :)
Ja vim, ze proste zmensovani leptu neni tak docela sranda, ale presto....
Ja osobne bych MUVku a uzky rozchod ... ;)

Pánové, kluci, přátelé. Já bych vážně rád dělal nové a nové věcičky, třeba i to Nko, jenže, jak jsem už mockrát psal, nemám na to moc času, protože místo kreslení modelů, což mě baví, musím chodit do práce, která mě až tak nebaví (spíš, hodně mě vyčerpává). Takže raději nic neslibuji...... nemůžu.
Hekttor
 
Příspěvky: 340
Registrován: pon 30 dub, 2007 4:37 pm
Bydliště: Havířov

Příspěvekod Jardax » úte 10 bře, 2009 9:38 pm

Hekttor píše:Pánové, kluci, přátelé. Já bych vážně rád dělal nové a nové věcičky, třeba i to Nko, jenže, jak jsem už mockrát psal, nemám na to moc času, protože místo kreslení modelů, což mě baví, musím chodit do práce, která mě až tak nebaví (spíš, hodně mě vyčerpává). Takže raději nic neslibuji...... nemůžu.


Vsak ja to chapu, sam mam casu pomalu, to byl jen takovy povzdech :) Co kdyby .... zauhlovani uz mam, i kdyz stale jeste u Dana, ale uz se na nej tesim.
Jeste tak neco sikovneho, co by se dalo motorizovat a trochu se s tim vyblbnout. Proto brecim kvuli te MUVce a 211. Uz mam pripraveny motor o prumeru 4mm :D :D
Nebo ty plosinaky .... hmmmm, ze ja se s TTckem rozesel.

Predpokladam, ze uz jsi takove veci cetl mockrat, takze doufam, ze to neberes jako nejake negativum - naopak! kazdy dobry skutek ma byt po zasluze potrestan, tak si to preber ... :)
Jen ze jsem zrovna ted daval dohromady takovy orientacni seznam dostupnych modelu v Nku, a zaroven jsem narazil na tuhle diskusi ... tak mi to nedalo.

Ale vazne, rekni - opravdu by to bylo TAK spatne, kdyby se to proste jen zmensilo? Logicky si rikam, ze se rozhodi lomove cary, mozna nejaky extra jemny detail zanikne, ale na druhou stranu zkusenost s tim nemam.

Nechces zkusit experiment? Ja bych klidne pokusne kralicil ... i kdyz - ona by na to i tak stala fronta :D
Uživatelský avatar
Jardax
 
Příspěvky: 159
Registrován: pon 09 bře, 2009 1:58 pm
Bydliště: Praha

Příspěvekod Petr Zatrepalek » stř 11 bře, 2009 12:57 pm

Hektore, stejne za cas dojdes k zaveru ze se ti do prace chodit nevyplati a vic vydelas tim co te bavi :D :D
ČSD 1970-1988 v HO, jinak kitařina (éra, tanky), zakázková patinace a stavba modelů
Uživatelský avatar
Petr Zatrepalek
 
Příspěvky: 2680
Registrován: pát 07 zář, 2007 11:20 pm
Bydliště: Sázava - Černé Budy

Příspěvekod Hekttor » ned 15 bře, 2009 4:17 pm

Kdyby se loni v tuhle dobu dařilo , jako teď, šel bych do toho naplno. Jenže mám dojem, že to je už jen taková labutí píseň. A vzhledem k tomu, co má přijít, jsem rád, že jsem zaměstnán ve státních službách. Státní kabátek je sice těsný, ale pořád hřeje :-) .
Dobrá tedy, pustím se do Pao v N. OK? Stejně už jsem to vlastně dlužen, viď, Milane ? :-)
Hekttor
 
Příspěvky: 340
Registrován: pon 30 dub, 2007 4:37 pm
Bydliště: Havířov

PředchozíDalší

Zpět na Železniční modely vytvářené přesnými technologiemi (hekttor.biz)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků