od Petr Barchánek » stř 30 lis, 2022 6:41 pm
Chtělo by to upřesnit, o čem se vlastně bavíme, protože START verze jsou v zásadě tři.
1. Dvounápravová mašina s ojnicí na zadní dvojkolí a motorem na 9 V =. Model na plnou verzi sice předělat lze (leč vyleze z toho vlastně spíše BR 92), je ale potřeba dokoupit dvě dvojkolí, vyměnit sběrací plíšky, vyměnit šnekový převod, dosadit pravítka křižáků a rozvody vlevo i vpravo - pístnice, křižáky, ojnice, spojnice, čepy na spojnice, protikliky s ojničním čepem, kulisy, výstředníkové tyče, unašeče, předstihové páky a posunvé šoupátkové tyče a vyměnit spodní část rámu s brzdovými špalky, která celou sestavu pojezdu drží pohromadě. Celkově nic moc pakárna a ztráta času, když jetá BR 81/92 BTTB stojí na ebay cca 30 Euro.
2. Čtyřnápravová mašina s ojnicí a spojnicí - tady je úprava jednodušší - je potřeba doplnit už "jen" rozvody vlevo a vpravo ad 1. Každopádně tato verze má už kvalitnější motor i dvojkolí, čili tato úprava už není tak marná, protože výsledkem je sice zase "jen" BR81, ale s výrazně lepšími chodovými vlastnostmi (bez šmajdavých kol, držící rozchod resp. rozkolí a tady nevykolejující na moderních výhybkách) a to i za cenu kanibalizace rozvodu z nějaké šrotové mašiny ex BTTB.
3. Čytřnápravová mašina s kompletním rozvodem. Od plnohodnoté mašiny se liší jen motorem na 9 V = místo 12V =. Provoz možný zcela bez úprav na snížení napětí, nebo s výměnou motoru.
Mašiny s devítivoltovými motory lze provozovat na 12 voltovém systému, ale nesmí se jim dávat vyšší napětí než těch 9 V, mohly by se poškodit a navíc budou jezdit strašně rychle, můžou se vykolejit v oblouku. Nebo je možnost motory vyměnit, je to záležitost na pár minut.
Nějaké měnění soukolí v převodovce, aby se 9 V motor točil na plné napětí 12 V vysokými otáčkami a následně tu rychlost srážet jiným převodovým poměrem ozubených soukolí mi přijde jako zbytečně náročná akce, navíc za konstrukčními limity motoru.