S kouřákem mám relativně bohaté zkušenosti. Prvotní otázka však zní - chceš ho do dieselu, nebo párovky? U páry z mého pohledu není o čem přemýšlet, bez kouře je to takové polovičaté (a bez zvuku úplně o ničem
) U dieselu mě to naopak přijde jako zbytečná komplikace a efekt je minimální. Možná tak ještě u strojů typu Sergej, Bardotka, apod., ale u těch našich úzkých to ani v reálu při natočení či vysokých otáčkách moc nekouří. Navíc kouř z generátoru je čistě bílý, což úplně realitě neodpovídá. Ale jak říkám, jen můj názor...
Intenzitu kouře ti určuje nastavení dekodéru. Stejně dobře zvládá i synchronizaci s otáčkami kol (možno i pomocí CV upravit dle libosti), takže instalace fyzického snímače otáček mě přijde jako zbytečná. V dekodéru se též rovnou nastavuje charakter výfuků podle toho, zda jde páru či motor.
Otázka je, zda použít běžný kouřák, či pulzní. Běžný zvládá tři stupně intenzity a v zásadě dobře splní svou funkci iluze skutečného stroje. Stojí pár kaček, a pokud nedojde k jeho poškození, není z něj uvnitř mašiny žádný nepořádek.
Pulzní je pak o několik levelů dál, neboť výfuky jsou přesně dávkovány a synchronizovány se zvukem a iluze živé páry je tak dokonalá. Oproti konvenčním generátorům má i ochranu proti přehřátí při nedostatku oleje a i množství vypouštěného kouře je větší. Nevýhodou je vyšší cena, větší rozměry a mírný únik oleje skrz ventilátor do útrob mašiny. Po nějakém čase se ale sám odpaří a čelo mašiny díky tomu působí víc reálně
Pozor je třeba dát na kompatibilitu pulzního kouřáku a dekodéru. Ideální je držet se stejného výrobce. Když jsem chtěl zkusmo připojit pulzák Esu k dekodéru Zimo, vůbec si to spolu pro mírně odlišné zapojení a způsob ovládání nechtělo povídat.
Toliko mé zkušenosti...