Novinky/nehody na železnici

Co se nikam nevešlo, neni pro to téma apod.

Moderátoři: milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Novinky/nehody na železnici

Příspěvekod TTmili » čtv 20 říj, 2022 6:16 pm

JiriKTT: Norma je jedna věc, navíc dozajista v čase dost proměná. Prakticky všechny stanice s reléovkou do odbočky kódují, maximálně vypadává (a to vyloženě vypadává) kód na kříži nebo některé konkrétní výhybce. Namátkou Čáslav nebo Tišnov, tam se dozajista kód nevypaří hned po minutí vjezdového návěstidla a neobjeví se až za odjezdem pro opačný směr.
A jen tak mimochodem, pokud opravdu norma stanovuje nekódovat na zhlavích při jízdě odbočkou, tak ke strojvedoucím se to nedostalo, předpis nám totiž i nadále při výpadku kódu delším než 6s stanovuje jízdu podle rozhledových poměrů a ohlášení poruchy, takže reálně bychom spíš pořád nejezdili a jen volali výpravčím a dispečerům. Inu opět změna k lepšímu (nezaujatý čtenář si může už teď celkem udělat obrázek o tom našem Kocourkově).
TT
DIGITÁL
Epocha: IV
Snažíme se dokonale napodobit skutečnou nedokonalost, má to význam?
Uživatelský avatar
TTmili
 
Příspěvky: 1743
Registrován: čtv 17 črc, 2008 9:48 am
Bydliště: Jihlava

Re: Novinky/nehody na železnici

Příspěvekod JiriKTT » pát 21 říj, 2022 4:26 pm

Norma je z roku 2002 a je v ní uvedeno, že přenos VZ má být ve vlakových cestách, které vedou na trať nebo z trati s VZ v celé délce vlakových cest, které umožňují jízdu traťovou rychlostí a v těch částech vlakových cest, kde je dovolena jízda traťovou rychlostí. Tedy v běžné stanici na 2 kolejce při jízdě 1 - 1 nebo 2 - 2 se kóduje celá cesta, při vjezdové cestě 1 - 2 nebo 2 - 1 se nekóduje nic a při odjezdové cestě 1 -2 nebo 2 - 1 se kóduje záhlaví.
Starší normu jsem nehledal, ale máš pravdu, že po republice jsou RZZ z 80. a 90. let, které mají kódování všemi směry a zároveň jiné, stejně staré, které mají přenos různě omezen a třeba RZZ v Praze-Holešovicích, jestli si to dobře pamatuji, tak nekódovalo vůbec. Metodiku, jak se to dozví strojvedoucí neznám.
TT, DR5000
JiriKTT
 
Příspěvky: 124
Registrován: stř 12 led, 2011 7:25 pm

Re: Novinky/nehody na železnici

Příspěvekod TTmili » pát 21 říj, 2022 5:33 pm

Strojvedoucí se dozví kulové, obecně je stanovena nutnost kódování nad 100km/h (zákonem o drahách) s čímž už jde tahle norma hezky v rozporu nejen v Poříčanech, kdy od Peček se z 2. TK na 2. SK jede odbočkou 120km/h a kód mizí (v souladu s normou patrně, ale ještě 2 roky zpátky to tak nebylo). A jediné co strojvedoucí z TTP vyčte je že kódují jen 1. 2. a 0. SK. Předpis k VZ stanovu onu dobu 6s výpadku kódu, dál jízdu podle rozhledu k dalšímu návěstidlu. A paskvil máme na světě, co s tím.
TT
DIGITÁL
Epocha: IV
Snažíme se dokonale napodobit skutečnou nedokonalost, má to význam?
Uživatelský avatar
TTmili
 
Příspěvky: 1743
Registrován: čtv 17 črc, 2008 9:48 am
Bydliště: Jihlava

Re: Novinky/nehody na železnici

Příspěvekod look23 » pát 21 říj, 2022 6:16 pm

Spíše mi vysvětlete, proč ten kód vypadává? O vypadávání kódu v Poříčanech se mluví desetiletí. Od pár strojvedoucích jsem také slyšel, že existují stanice (snad Nymburk - Ústí nad Labem-Střekov), kde po průjezdu kolem vjezdového návěstidla vypadne kód a obnoví se až u vjezdového návěstidla z opačného směru.
TT/H0, ČSD epocha IV, V - z21+MM
look23
 
Příspěvky: 1236
Registrován: ned 17 lis, 2013 2:20 pm

Re: Novinky/nehody na železnici

Příspěvekod JiriKTT » pát 21 říj, 2022 7:44 pm

TTmili: nekódování při jízdě odbočkou se za porušení zákona o drahách nepovažuje, protože buď nejedete do odbočky víc než 100, nebo máte zajištěn přenos kódu na staniční koleji před odjezdovým návěstidlem alespoň na délku viditelnosti návěstidla. Z tohoto důvodu se zkoušel přenos kódu na AH v rozsahu od viditelnosti předvěsti k oddílovému nebo vjezdovému návěstidlu, což postačuje pro zvýšení rychlosti na trati s AH na víc než 100. Viz návěsti VZHl a VZPř v D1.
look23: pokud jde o řízený "výpadek", tak prostě obvody pro ovládání kódu ve stanici jsou dost komplikované, každý izolák znamená přerušení toku kódu (nebo musí být kódovací smyčka, což je zase oblíbený cíl pro zloděje), výstupní spínací elektronika je náchylná na bouřky, prostě v různých dobách byly různé pohledy na to, co vše je potřeba kódovat. Takže máme stanice, kde se kóduje vše a máme stanice, kde se nekóduje téměř nic. Pokud tedy u vjezdu kód vypadne a obnoví se až u vjezdu pro opačný směr, tak stanice není vybavena pro přenos VZ. Nezapomeňme, že máme tratě s AB, na kterých jsou stanice s elektromechanikou buď úplně bez KO, nebo jen s KO na průjezdových staničních kolejích, takže v nich se kódovat nedá.
Pokud jde o výpadky poruchou, tak opět jde o vliv izolovaných styků, které na chvíli přeruší přenos, poruchy spínacích prvků, které trpí přepětím při bouřkách, zkratech TV a podobně, neshody fází vysílaného kódu v navazujících úsecích, vliv nesymetrie trakčních proudů a v neposlední řadě různá citlivost přijímačů na HV. Na rozdíl od většiny jiných poruch zabezpečovacího zařízení není porucha kódování automaticky detekována, takže zabezpečovák je odkázán na informace od strojvedoucích.
TT, DR5000
JiriKTT
 
Příspěvky: 124
Registrován: stř 12 led, 2011 7:25 pm

Re: Novinky/nehody na železnici

Příspěvekod HonzaM » pát 21 říj, 2022 8:35 pm

Můžete prosím pro neodborníky vysvětlit co kódování je, jak to funguje a jak a k čemu se používá? Co funguje automaticky, třeba na něčem jako de detekce obsazení na modulech, nebo něco závisí na strojvedoucím?
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4362
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Novinky/nehody na železnici

Příspěvekod JiriKTT » pát 21 říj, 2022 8:55 pm

HonzaM píše:Můžete prosím pro neodborníky vysvětlit co kódování je, jak to funguje a jak a k čemu se používá? Co funguje automaticky, třeba na něčem jako de detekce obsazení na modulech, nebo něco závisí na strojvedoucím?

Kódování je v hantýrce označení pro přenos informace liniového vlakového zabezpečovače na hnací vozidlo. Souvisí s pojmy VZ (LVZ) Mirel a podobně. Staniční nebo traťové zabezpečovací zařízení podle stavu návěstidla vybere 1 ze 4 kódů a ten se pak vysílá do aktuálně prvního obsazeného kolejového obvodu v cestě (před čelo vlaku). Na hnacím vozidle jsou snímače, které indukcí kód přijmou. Mobilní část VZ kód vyhodnotí a zobrazí na návěstním opakovači na stanovišti strojvedoucího. Pokud jde o kód zelená nebo žlutá tak je to vše. Pokud je to kód žluté mezikruží nebo červená, případně bez kódu, tak palubní část požaduje potvrzování bdělosti strojvedoucího. Už jsem něco psal o pár příspěvků výš.
TT, DR5000
JiriKTT
 
Příspěvky: 124
Registrován: stř 12 led, 2011 7:25 pm

Re: Novinky/nehody na železnici

Příspěvekod look23 » pát 21 říj, 2022 9:01 pm

Kódování je přenos návěsti z trati na lokomotivu. Lokomotiva podle kódu nutí/nenutí strojvedoucího mačkat tlačítko bdělosti.

Na videu zde [url=odkaz]https://www.youtube.com/watch?v=FtwW5huh4ic[/url] je to ten "semafor" mezi okny.

Wiki odkaz
TT/H0, ČSD epocha IV, V - z21+MM
look23
 
Příspěvky: 1236
Registrován: ned 17 lis, 2013 2:20 pm

Re: Novinky/nehody na železnici

Příspěvekod BohousP » ned 06 lis, 2022 4:27 pm

TT, DCC, NanoX-2017, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 3031
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice

Re: Novinky/nehody na železnici

Příspěvekod look23 » ned 06 lis, 2022 6:29 pm

To musela být dobrá šupa.
TT/H0, ČSD epocha IV, V - z21+MM
look23
 
Příspěvky: 1236
Registrován: ned 17 lis, 2013 2:20 pm

Re: Novinky/nehody na železnici

Příspěvekod Zlámalík » ned 06 lis, 2022 6:37 pm

Prej's naboural Pražákovi sloupek... :D
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2645
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov


Re: Novinky/nehody na železnici

Příspěvekod prcek » čtv 22 pro, 2022 5:01 pm



Právě jsme po něm projeli po jedné z těch dotčených kolejí. Tak to asi nebude tak horké. Mimochodem mě zaráží dvě věci. Jednak se, pokud vím, nedávno tento most opravoval a druhá věc, že SŽ nic nevědělo, když mají barák kousek odtud. Svedl bych to na typický jev velké byrokratické organizace, kde si každý hledí svého, protože aktivita je trestána přídělem další práce.
--
Všechno je snadné, než to zkusíš sám.
prcek
 
Příspěvky: 603
Registrován: ned 05 dub, 2009 11:36 am
Bydliště: kousek jižně od Brna

Re: Novinky/nehody na železnici

Příspěvekod Zlámalík » čtv 22 pro, 2022 5:55 pm

Pokud jim dva metry od pilíře namlátili do dna tzv. Larseny (štětovnice), dovedl bych si představit, že to prasklo. Otázka je, jak široký je pod pilířem základ.
Předpokládám ale, že se k úpravám řeky SŽ musela vyjadřovat, takže buď to stavba dělá po svém, nebo to prostě nikdo nehlídá. Prckova teorie bude nejspíš shodná s reálnou praxí.

Jak se do kamenného obloukového mostu vkládá mostní provizorium? Já bych ten pilíř něčím dokola stáhnul, aby se nerozjel a hnal viníka k soudu, protože most je památkově chráněný.
https://pamatkovykatalog.cz/viadukt-sev ... a-18764220
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2645
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Novinky/nehody na železnici

Příspěvekod hank » čtv 22 pro, 2022 6:13 pm

Některá možná vysvětlení k tomu mostu přes Svratku jsou v diskusi pod tím odkazovaným článkem.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6671
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

PředchozíDalší

Zpět na Nezařazeno (off topic)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Colonel32 a 1 návštěvník