Přemýšlel jsem nad problémem, jak elegantně vyřešit umístění přestavníků řady MPx tam, kde je zrovna málo místa, vadí žebro apod. Není to žádný zázrak techniky, ale někomu se to může hodit.
Příslušenství k přestavníkům řady MPx firmy MTB je určeno k možnosti umístění přestavníků do vzdálené polohy vůči výhybce, zejména při konstrukci kolejových zhlaví. Také v případě nedostatku místa s ohledem na umístění skrytého nádraží, výztuží, montážních a servisních otvorů a podobně. Konstrukce vychází z požadavku na maximální jednoduchost a minimální požadavky na montážní materiál a nářadí. (s výjimkou použití 3D tisku). Ovládání výhybky je pomocí ocelové struny prům. 0,8mm, zahnuté do tvaru L v úhlu 90°. Zkušební vzorek byl testován s montážní vzdáleností přestavník – výhybka cca 110 – 120mm, což může být pro většinu použití dostatečné, tuhost struny jistě umožní bez problémů větší vzdálenost. Podmínkou je zachování polohy struny (táhla) víceméně kolmo k výhybce (resp. v ose spojovací tyče). Určitě by šlo použít i vedení bowdenem (zejména letečtí modeláři mají velké zkušenosti).
Celá idea konstrukce je patrná z obrázků. Podstatný je držák struny, který zamezuje deformaci a stlačování struny směrem dolů při pohybu a zejména v obou krajních polohách.
Struna se ohne přesně o 90° tak, aby byly délky obou částí s rezervou dle požadavků. Po vložení struny do držáku se zafixuje přilepením vhodného proužku plastu (například ze zbytku stavebnice, Evergreen apod. – pozor, aby se nepřilepila i struna). Část, která ovládá spojovací tyč výhybky, se následně zakrátí podle skutečné tloušťky a skladby podloží.
Pro uchycení struny na straně MPx je nyní nezbytné upravit kleštinu u přestavníku. Jedná se o minimální zásah, který se dá zvládnout ostrými bočními štípačkami:
• Demontuje se kleština (střední šroubek)
• Ostrými štípačkami se uvnitř odstraní kolíček, který původně definuje pozici kleštiny
• Ostrými štípačkami se po obvodu odstraní zhruba polovina výšky lemování kleštiny
• Kleština se přišroubuje zpět v otočené pozici o 90° tak, aby byl výřez pro strunu 0,8mm rovnoběžně se základnou.
Montáž (pro TT, standardní podklad 8-9mm překližka a jedna nebo dvě vrstvy tlumení):
• V podloží se vyvrtá otvor prům. 8mm, přesně proti střední poloze otvoru ve spojovací tyči. Pokud nelze zajistit přesné vystředění – složitější zhlaví apod., je potřeba otvor lehce profrézovat na obě strany pro pozdější doladění
• Držák se zespodu uchytí dvěma šroubky – otvory umožňují finální korekci cca 1mm (viz předchozí bod)
• Délka struny se finálně zakrátí podle požadavku
• Struna se provizorně zasune do drážky pod kleštinu MPx a lehce se přitáhne šroubkem
• MPx se přišroubuje do požadovaného místa
• Teprve po položení výhybky se přesně vystředí držák proti otvoru spojovací tyče (aby se zajistil přibližně stejný přítlak v obou polohách)
Finální seřízení:
Mpx je nastaven na střední zdvih, tj. cca 6mm. Při pohybu vždy dochází k malým překmitům na obě strany. Proto je šířka štěrbiny držáku 7mm, aby nedocházelo k zablokování v krajních polohách. Za předpokladu vystředění otvoru spojovací tyče a osy štěrbiny stačí pro seřízení několikrát přejet obě polohy přestavníku ještě před dotažením kleštiny, aby si táhlo „našlo“ svoje krajní polohy samo.
(další fotky pokračují - omezení na 3 je fakt málo...)
TT, DR5000, Z21, iTrain...