Zahradní železnice Bělá

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti G a větší.

Moderátoři: Michal Dalecký, Rudolf

Zahradní železnice Bělá

Příspěvekod Tomáš Feit » ned 21 lis, 2021 10:19 am

zdravím Vás, tak po delším rozhodování jsem si nadělil pod stromeček startset G od firmy PIKO + rozšírující set kolejí. Rozhodoval jsem se mezi velikostí O a G. Původně jsem z nostalgie chtěl objednat vše od Merkuru, ale obával jsem se použítí kolejí Merkur na venkovní použítí, tak jsem se rozhodl pro velikost G. Zatím mám vybraný roh zahrady o velikosti cca 3 x 3 m, kde chci zatím zkusit jen základní trochu pokroucený ovál s tunelem, ale už mám v plánu ze základního nádraží udělat na každou stranu odbočky s vratnou smyčkou. Ale musím to postupně dávkovat jak manželka a finance dovolí :-). Doma provozuji dvě analogové elkové kolejiště v měřítku TT a jedno menší ve velikosti HO. Už ale nemám prostor, kam se posunout dál, proto jsem skončil na zahradě :-) Zahradní železnici chci provozovat v analog systému, jsem konzerva a na digitál se už nechci předělávat. Pročetl jsem zde spoustu rad a návodů, ohledně podložení kolejí štěrkem mám asi jasno, ale mám ještě pár otázek případně rad ohledně kolejí. Pokud budu chtít udělat přerušené koleje, stačí kolej přeříznout nebo je potřeba mezi ně vždy vkládat izolační spojky? Předpokládám, že spára mezi kolejemi musí být o něco větší než mám na TT, měl jsem představu mít spáru tak 1,5 - 2 mm a tento volný prostor zaplnit tavným lepidlem a po zaschnutí nožem zarovnat s profilem kolejnice. Nejde mi tak o to ušetřit na izolačních spojkách, ale mít nějaké řešení, pokud si budu chtít na trati dodělat izolované úseky a nemuset rozdělávat koleje. Také se zde hodně hovoří o profilových spojkách a jejich vodivosti. Na domácích kolejištích mám profilové koleje sletované a po cca 1m mám ke kolejím přivedený proud. Je možné tyto G koleje proletovat?? Také plánuji přivézt proud ke kolejím po cca 2m, můžu tedy dráty napřímo přiletovat k profilům kolejí ? Všimnul jsem si, že ve starsetu mají na toto určené profilové šroubení. Děkuji všem za odpovědi.
Stavbu začínám na jaře 2022, přes zimu planuju udělat pár staveb ( malé nádraží, sklad a výtopnu ) a pak děj se vůle boží :-)
Tomáš Feit
 
Příspěvky: 21
Registrován: ned 25 bře, 2018 2:40 pm

Re: Zahradní železnice Bělá

Příspěvekod alexander » ned 21 lis, 2021 12:47 pm

Piko koľaje sa dajú letovať bez problémov, len treba aspoň 75 W kopyto a letovaciu pastu. Trafo pájkou to nejde. :D
alexander
 
Příspěvky: 394
Registrován: pon 25 úno, 2008 7:47 pm

Re: Zahradní železnice Bělá

Příspěvekod Fantom » ned 21 lis, 2021 5:28 pm

Tomáš Feit píše: Pokud budu chtít udělat přerušené koleje, stačí kolej přeříznout nebo je potřeba mezi ně vždy vkládat izolační spojky? Předpokládám, že spára mezi kolejemi musí být o něco větší než mám na TT, měl jsem představu mít spáru tak 1,5 - 2 mm a tento volný prostor zaplnit tavným lepidlem a po zaschnutí nožem zarovnat s profilem kolejnice. Nejde mi tak o to ušetřit na izolačních spojkách, ale mít nějaké řešení, pokud si budu chtít na trati dodělat izolované úseky a nemuset rozdělávat koleje.

Osobně bych netmelil, nebude to pevné, kolejnice se můžou vyosit. Tvrdý plast je jistota. Navíc stačí přeříznout, nasadit a zašroubovat. S kolejemi se hýbat nemusí! A líbí se mi, že takovéto spojky i drží pozici kolejnic. :wink: Mimochodem, počítej s tím, že kolejnice venku musí mít určitou volnost, nemůžou být úplně "natvrdo". Teplo/zima s nimi bude trochu hýbat. ;-)
Obrázek

Tomáš Feit píše: Také plánuji přivézt proud ke kolejím po cca 2m, můžu tedy dráty napřímo přiletovat k profilům kolejí ? Všimnul jsem si, že ve starsetu mají na toto určené profilové šroubení. Děkuji všem za odpovědi.

Pokud chceš pájet přímo na kolejnice, můžeš. Ale mě osobně se líbí mít napájené očko a to šroubově připojit ke kolejnicím. Pájení po 2m mi přijde také zbytečně blízko. Ale vše je o tom, jak dobře budou kolejnice spojené. ;-) A taky o tom, jak dlouhé (krátké) jsou kolejové úseky...
Fantom
 
Příspěvky: 50
Registrován: pon 03 lis, 2008 5:28 pm

Re: Zahradní železnice Bělá

Příspěvekod nadkachna » pon 22 lis, 2021 8:45 am

Proletovat koleje kvůli spolehlivějšímu vedení el. proudu má podle mě smyls pouze v případě, když budeš chtít z ekonomických důvodů zužitkovat ty krátké startsetové koleje – řekněme 4 kousky za sebou. Jinak bych volil spíše šroubové spoje - zvláště, pokud chceš dávat koleje na štěrkové lože. Je to spolehlivé a léty prověřené řešení a případě nějakého servisního zásahu jednoznačně praktičtější. U LGB či Thiel bych se nebál ani originálních plechových spojek, samozřejmě ve spojení s delšími kolejemi. Mě osobně fungují i u Pika, třeba kolega Hopeter ale měl s vodivostí problém. Byly to však ty startsetové špačky, je tedy otázka, zda u Pika nejedou ve dvojí kvalitě :-)
Napojení výhybkových dekodérům mám řešeno 2x šroubovou spojkou a 1x pájením přímo ke koleji a to už jsem to musel několikrát opravovat. Ale je fat, že mám jen trafopáječku.
G
TT
nadkachna
 
Příspěvky: 391
Registrován: stř 28 lis, 2007 12:02 pm

Re: Zahradní železnice Bělá

Příspěvekod hopeter » pon 22 lis, 2021 12:17 pm

Ahoj , když se o mě kolega zmínil tak upřesním , že dvojí kvalita u Pika určitě není. Problém jsem měl jak u startsetových tak i u dokoupených kolejí. Vodivost kolejí jsem vyřešil spojkama vlastní výroby. Popsal jsem to ve svém vláknu na str.15. Cenově nenáročné ale vyváženo vlastní prací. Od té doby bez problémů a co se týká zásahu do montáže kolejiva tak pohoda. Odšroubuji část co potřebuji a zase zadělám zpět. Před montáží očistím štěrk jen v místě demontované kusovky.
Dále jsem přešel na dálkové analogové ovladače Piko 35040 a nepotřebuji řešit odpojitelné úseky a smyčky. Přípravu smyček samozřejmě mám ale zatím jsem je nezapojil.
Co se týká pájení, tak to jsem zavrhl. Než ohřeješ kolejnici na potřebnou teplotu tak roztavíš plast na pražcích. Všechny elektrické spoje mám přes šrouby a očka na vodiče lisované. Navíc pro venkovní provedení nemá cín moc velkou trvanlivost. Zanedbatelná není ani dilatace kovu kolejnic.
Tolik moje zkušenosti , které nikomu nevnucuji. :wink:
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 3038
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: Zahradní železnice Bělá

Příspěvekod Tomáš Feit » pon 22 lis, 2021 7:32 pm

hezký večer přeji a zároveň děkuji všem za odpovědi. Dneska mi přišel ježíšek :-), tak jsem to rychle zkontroloval a hlavně mě zajímaly ty koleje. Opravdu, ty profilové kolejnice je pořádný kus matriálu... To asi trafopájkou nedám. Na TT profilech jsem se toho pájkou jen na chvilku dotknul a cín se krásně v tom profilu roztekl. Děkuji za ty tipy na ty izolační plastové rozdělovníky. Taky mě zaujal ten dálkový analogový ovladač PIKO 35040, můžeš mi prosím v krátkosti vysvětlit jak to funguje??
Tomáš Feit
 
Příspěvky: 21
Registrován: ned 25 bře, 2018 2:40 pm

Re: Zahradní železnice Bělá

Příspěvekod hopeter » úte 23 lis, 2021 6:41 am

O tom ovladači je tady samostatné vlákno. Jedná se o dvě desky do mašiny a do ruky je ovladač jako na otevírání auta. Ovladač má čtyři tlačítka. První je rozjezd dopředu po stupních , každé zmáčknutí přidá rychlost. Druhé je to samé pro jízdu dozadu. Nouzové zastavení je stisk obou. Třetí a čtvrté je pro spínání funkcí , například zvuku. V mašině první deska je pro napájení , přepínačem se volí přívod z kolejí nebo z baterie. Já používám baterii v mašině ( tříčlánek lipol ). Druhá deska je vlastní elektronika ovladače. Pokud máš ovladačů více je možno nastavit různé "kanály" a jezdit s více modely. Na jednom place je možnost najednou provozovat nezávisle 8 ovladačů. Za mě maximální spokojenost , nečistím koleje nerozbaluju ovládací pulty , neřeším zapojení smyček a odpojitelných úseků. Na jedno nabití jezdím cca 2 hodiny a cca 1/4 hodiny nabíjím.
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 3038
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: Zahradní železnice Bělá

Příspěvekod Tomáš Feit » ned 28 lis, 2021 10:14 am

[quote="hopeter"]O tom ovladači je tady samostatné vlákno. Jedná se o dvě desky do mašiny a do ruky je ovladač jako na otevírání auta. Ovladač má čtyři tlačítka. První je rozjezd dopředu po stupních , každé zmáčknutí přidá rychlost. Druhé je to samé pro jízdu dozadu. Nouzové zastavení je stisk obou. Třetí a čtvrté je pro spínání funkcí , například zvuku. V mašině první deska je pro napájení , přepínačem se volí přívod z kolejí nebo z baterie. Já používám baterii v mašině ( tříčlánek lipol ). Druhá deska je vlastní elektronika ovladače. Pokud máš ovladačů více je možno nastavit různé "kanály" a jezdit s více modely. Na jednom place je možnost najednou provozovat nezávisle 8 ovladačů. Za mě maximální spokojenost , nečistím koleje nerozbaluju ovládací pulty , neřeším zapojení smyček a odpojitelných úseků. Na jedno nabití jezdím cca 2 hodiny a cca 1/4 hodiny nabíjím.[/quote

Díky za vysvětlení, tvé vlákno jsem si už našel a několikrát přečetl. Pro začátek mi to takto stačí a více budu řešit až po rozbalení. Poté určitě přijdou další dotazy :-).

Ještě mám dotaz ohledně stavby stoupaní trati. V jednom místě budu potřebovat vystoupat na výšku průjezdu lokomotivy. Jakou výšku máte na průjezdu?? Stačí změřit výšku lokomotivy a přidat cca 10 cm ?? Taky mě ještě zajímá stoupání. U standartního měřítka - třeba TT jsem na 1m vystoupal na 6 cm, v oblouku jsem výšku 6cm vystoupal na jednom okruhu. Ale jak u G? Mám si podle úhlu stoupání u TT přepočítat na měřítko na ?? nebo používáte nějakou jednoduší variantu ? :-)
Tomáš Feit
 
Příspěvky: 21
Registrován: ned 25 bře, 2018 2:40 pm

Re: Zahradní železnice Bělá

Příspěvekod hopeter » ned 28 lis, 2021 4:12 pm

Průjezdný profil sice určuje norma NEM ale pozor , když jsem podle ní udělal most tak jsem narazil. A to doslova s cisternou od Pika. Musel jsem cca 2 cm přidat. Pokud budeš chtít tak ti změřím kolik je skutečnost.
Se stoupáním to je stejné jako u TTéčka. Rozhodně bych nešel více než 3 cm na metr. Při 3 cm na metr už mě BR80 se třema vagonama na mokrých kolejích v oblouku hrabe. Vyřešil jsem to přidáním zátěže do maket vodojemů ( je tam dost místa pro olovo ).
Na měření používám cca 0,5 m dlouhou vodováhu a špalíček cca 1,5 cm. Podložím nižší konec špalíkem a kontroluju jestli bublina nejde kam nemá.
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 3038
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: Zahradní železnice Bělá

Příspěvekod Tomáš Feit » pon 29 lis, 2021 10:08 pm

Hezký večer, tak mám další dotaz:-), jak mám šetrně sundat z koleje ten původní spojkový profil ?? Všimnul jsem si, že na konci tohoto spojkového profilu je zobáček, který je zaseknut v pražci. Stačilo by tedy malinko posunout kolej v pražci a spojkový profil by šel vyjmout. Když on je ale ze spodu přibodován ke koleji a jakýkoliv posun koleje v pražcovém podkladu není možný. U TT koleji byla ta spojka taky přibodována, ale to stačilo jí nepatrně rozevřít a kroucením uvolnit od koleje. Jak toto řešíte?? Díky za odpovědi.
Tomáš
Tomáš Feit
 
Příspěvky: 21
Registrován: ned 25 bře, 2018 2:40 pm

Re: Zahradní železnice Bělá

Příspěvekod hopeter » úte 30 lis, 2021 5:19 am

Spojku rozevřít šroubovákem a kolejnici pak posunout směrem dovnitř. Není to bodované jen důlčíkem zajištěné. U výhybky pozor, kolejnice drží zespodu šroubky.
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 3038
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: Zahradní železnice Bělá

Příspěvekod Tomáš Feit » ned 15 kvě, 2022 8:13 pm

Hezký večer, tak po delší odmlce se hlasím s tím, že dneska jsem zprovoznil zatím prvni okruh kolejiště. Zatím jsou jen položené koleje na jemném štěrku, ale loko s vagony vesele jezdí, houká, cinká, kouří:-) . Nyní mám v plánu dodělat, elektro, izolované úseky, dostavět tunel a celé to zkrášlit živou vegetací. Dle pokynů co jsem se zde dočetl, tak pod kolejemi jsem odstranil zeminu do cca 15 cm hloubky, vložil netkanou textili, nasypal hrubý štěrk, udusal a navrch jsem dal nejemnější štěrk a do něj položil koleje. Při pokládaní kolejí do jemného štěrku jsem pražce mírně do tohoto štěrku zamačknul a nyni se chci zeptat, jestli ještě zasypáváte pražce štěrkem ? Taky jsem někde na Youtubu viděl jak někdo jemným štěrkem zasypává z vrchu pražce a pak na tento štěrk leje nějakou emulzi lepidla aby štěrk se zcelil a držel mezi pražci. Děláte to někdo ??

A ještě dotaz k čištění a údržbě kolejí. Koleje mám zatím lesklé, ale předpokládám, že brzy zašednou a dostanou patinu. Čím čistíte a odmaštujete koleje ?? Měl jsem představu, že bych si na destičku o rozměru cca 15 x 15 cm přidělal filc a z druhé strany bych přiděla nějaký kloub a násadu. Na filc bych nastříkal líh a pak takto stíral a snad i čistil koleje. Už mám vyhlídnutý starý mop, kde bych si upravil tu základnu na ten filc. Bude to takto fungovat? Koukal jsem, že se prodávají na eshopu nějaké vyměnitelné filci na čištění kolejí, tak jsem je chtěl koupit.
Tomáš Feit
 
Příspěvky: 21
Registrován: ned 25 bře, 2018 2:40 pm

Re: Zahradní železnice Bělá

Příspěvekod hopeter » pon 16 kvě, 2022 11:07 am

Ahoj a co nějaká fotečka ? :wink:
S fixací štěrku ti nepomohu a taky by mě zajímalo jak na to. Jeden návod je v sousedním vláknu u slovenských kolegů. Já mám koleje po cca 70 cm přišroubované hmoždinkou a vrutem do betonu. Kde není beton tak mám zahrabané betonové desky. Jemný štěrk pak sypu mezi pražce. Bohužel to musím občas obnovovat.
Co se týká "patiny" kolejí tak nejpozději do dvou let budou kolejnice černé jako bota. Na čištění používám brusnou gumu a případně namočený brusný papír ( 400 a jemnější ). Pokud je potřeba setřít prach po přebroušení tak používám hadr s izopropylem. Samotným filcem moc nezmůžeš. Brusná guma se nechá koupit https://www.vlakyzezulka.cz/velikost-g/kolejivo-g/prislusenstvi-koleji-g/g-cistic-koleji-lgb-50040/ ,jenom je to trochu předražené. Já používám desku brusné gumy ze starých zásob. Používalo se to na výrobu leštících nástrojů a prodávalo jako deska cca 1 cm silná. Zkoušel jsem i tyč ale neúčinnější je pokleknout...
Hlavně pozor na různé kontoxy a jiné olejíčky - dost dlouho trvá odmaštění aby se mašina rozjela i na rovině.
Zatím mě nejvíc vyhovuje ovladač PIKO a napájení z lipolek - nečistím koleje a neřeším smyčky a odpojitelné úseky. :)
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 3038
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: Zahradní železnice Bělá

Příspěvekod nadkachna » pon 16 kvě, 2022 1:02 pm

Fixovat štěrk se dá pomocí prolívání stavební penetrací, což je tak trochu obdobný postup jako s disperzním lepidlem u domácího kolejiště. Mám to na jednom krátkém úseku, ale další neplánuji. Plevel se v tom stejně dokáže chytit (byť výrazně méně) a v případě nějakého zásahu je méně flexibilní. Volně položené kolejivo mě žádnou neplechu nedělá. Po uložení na udusaný štěrk do požadované roviny ještě přes koleje nasypu další vrstvu a tu pomocí starého smetáku rozprostřu mezi pražce. Počítej s tím, že po zimně je místy potřeba malinko dosypávat.
Na čistění je nejlepší ta zmiňovaná guma. Vzhledem k tomu, že ji požívám už sedmým rokem, tak tu cenu zas tak dramaticky nevnímám. Mám k tomu i udělanou násadu, abych se nemusel ohýbat. Účinnost je pak sice o něco menší, ale intenzivní čistění to chce maximálně jednou do roka (digitál).
G
TT
nadkachna
 
Příspěvky: 391
Registrován: stř 28 lis, 2007 12:02 pm

Re: Zahradní železnice Bělá

Příspěvekod Tomáš Feit » pon 16 kvě, 2022 6:27 pm

Děkuji za odpovědi, takto mi to zatím stačí. Přes týden se mi snad zahoji pomačkaná kolena a o víkendu znovu zakleknu a budu zasypávat pražce :-) S tím čištěním to ještě promyslím, ale určitě to nejdříve zkusím s tou násadou a pak se uvidí. Ten filc jsem někde vyčetl, že se používá, nic méně nebude problém nasadit ten nejemnější navlhčený brus papír a izopropylenem pak setřít. Fotky postupně dodám, ale mám to zatím v hodně hrubém stavu a když vidím ty Vaše krásné zahradní kolejiště, tak jsem si připadám jako strašný amatér. Ještě musím přijít na to jak zde fotky vkládat.
Tomáš Feit
 
Příspěvky: 21
Registrován: ned 25 bře, 2018 2:40 pm

Další

Zpět na Modely velkých měřítek a zahradní železnice

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků