Jak na kola?

Stavba a přestavba lokomotiv všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., sco_27

Re: Kola pro BR 290, 218 ROCO

Příspěvekod Zdenek Valter » pát 08 čer, 2007 10:39 am

MaHa píše:
Z. Valter píše:Používá li někdo kola NEM a jezdí-li na ne zrovna přesném kolejivu tak mu to vadit asi opravdu nemusí.
Nižší profily okolků RP25 či P87 a jejich používání na přesnějším kolejivu jsou také na přesnost mnohem choulostivější.

V hlasování "Jak se dělají kola v HO" (založil Z.Valter) se respondenti dosud vyjádřili že používají z 90% kola podle NEM (stav k 7.6.2007) a né podle druhých norem - tedy většina z nás používá klasickou NEM-normu s vysokými nebo středně vysokými nákolky. :wink: 8)


Nerozumím tomuto příspěvku snad vám proboha tím MaHa nechce říci, že se má většina z vás spokojit s tím, že mu kolo mírně hází ?
Mimochodem na tom linku v tématu "Jak se dělají kola v HO" používají snad k nasazování kol na osu ruce ?

MaHa píše:PS: Ne každý z nás má doma soustruh s lisovacími přípravky.


Sorry, ale bez toho to pořádně prostě nejde. Některé věci prostě stroje či přesné nástroje a šablony potřebují. Jinak není možné dosáhnout setinových přesností. S koly se totiž dají dělat i jiné věci a přesné sundání a nalisování je základ.

To že se někteří z nás nespokojí s hračkovým vzhledem modelu zejména kol přeci není ostuda a ani chyba.

Mimochodem i NEM má v normě pro H0 také nízký profil odpovídající RP25 viz. NEM 311-1. http://www.morop.org/de/normes/nem311-1_d.pdf
Na rozdíl od NEM ovšem NMRA má definovánu i sílu disku a máme ověřeno že RP25 FS jsou na kolejivu které používáme v Zababově či FREMO bezproblémů sjízdné. Vozidla jsem také s úspěchem testoval na kolejišti KMŽ Brno.

Kola RP25 a RP25FS jsou na přesně provedeném profilovém kolejivu bezproblémů použitelná.

Jiná situace je ovšem s P87 které vyžaduje i konstrukci kolejiva [vyhybek] odpovídající skutečnému poměru měřítka a kde destinové rozdíly znamenají nepoužitelnost modelu.

Na druhou stranu ovšem chápu, že staví-li si doma někdo hračky místo modelů nemusí mít takové nároky na přesnost a ještě může mít radost ze svých mnohých úspěchů.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2647
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Příspěvekod Michal Šuhajda » pát 08 čer, 2007 10:54 am

Sákriš, to jsem netušil, že tu svým dotazem rozpoutám takovou "válku" :shock: Hlavně abyste se nepoprali, to bych nerad :?
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2379
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Příspěvekod Zdenek Valter » pát 08 čer, 2007 11:28 am

Michal Šuhajda píše:Sákriš, to jsem netušil, že tu svým dotazem rozpoutám takovou "válku" :shock: Hlavně abyste se nepoprali, to bych nerad :?


Nemyslím, že je to válka, spíš nepochopení, že čím větší přesnost tím větší nárok na vybavení. Já s těmito nástroji kola vyměňuji a do budoucna bych je rád i dělal.
Pořádný model, který kvalitou odpovídá seriově vyráběným modelům se bohužel na koleně dělat nedá.
Patlat přestavby z továrních pojezdů pouhým pižláním hotovéhom rámu pro mne také není to pravé.
Vadí mi také špatný rozvor na továrních pojezdech ROCO a i neodpovídající počet paprsků na parních lokomotivách které používají kola z německých modelů. Modely Rakouské KMB bohužel nemají odpovídající kvalitu pojezdu.
No a pak co včil ? Buď se s tím člověk smíří, nebo se tomu postaví a začne se vybavovat.
Jsem toho názoru, že méně je někdy mnohem více a raději upravím -udělám- jednu mašinu za rok ale pořádně, abych i klukum z FREMO ukázal, že máme stroje odpovídající kvality a hlavně s možností pohybu po celém layoutu tedy s RP25.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2647
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Příspěvekod Houmr » pát 08 čer, 2007 3:35 pm

Jasně já tohle chápu a souhlasím s tím, že méně je více. Bohužel, ale stále většina modelářů si může nechat o takových věcech jenom zdát a proto se pojezdy patlají tak jak píšeš. Proto já si radši už kvalitní mašinku koupím i za cenu toho, že jich u nás třeba tolik nejezdilo v barvách ČSD. Ale pokud chce člověk "růst", tak je to jen dobře a každá sranda něco stojí. A válka? Nevím proč. Tohle je diskuzní fórum a každý zde může projevit svůj názor, ale asi to chce i trochu tolerance :!:
Uživatelský avatar
Houmr
 
Příspěvky: 1324
Registrován: sob 07 říj, 2006 5:44 pm
Bydliště: Bukovice

Příspěvekod Zdenek Valter » sob 09 čer, 2007 8:12 am

Houmr píše:Jasně já tohle chápu a souhlasím s tím, že méně je více. Bohužel, ale stále většina modelářů si může nechat o takových věcech jenom zdát a proto se pojezdy patlají tak jak píšeš.


Souhlasím s tím, že ne každý může mít doma veškeré vybavení.
Ani já ho pochopitelně nemám. Ale to co je potřeba a co je nesmírně důležité je spolupráce mezi modeláři. Proto jsem vstoupil do Zababova. Nicméně i ten je pro zvládnutí všech technologií malý a proto zase spolupracujeme s kluky z KMŽ Brno a Ostramo z Ostravy a jelikož i naše republika je malé byť na chytré hlavy zde není nouze spolupracujeme z hochy z FREMO.
Já už třeba nemám žádné vybavení na stříkání. Raději jsem ho přenechal kamarádovi, kterého to baví a hlavně to umí mnohem lépe než já.

Bohužel spousta našich železničních modelářů jsou buď indvidualisté kteří si hrají jen na vlastním písečku nebo klubovníci = ti kteří ten piseček sdílí v klubovně.
Buhužel u těchto je potřeba se osobně stýkat malá a jejch ochota cestovat je zpravidla jen k tomu aby se dostali do Prahy na burzu.
Myslím si že tyto skupiny se právě neochou cestovat hodně ochuzují o osobní kontakty, poznání a zejména motivaci k vyšším modelářským cílům.
Ještě že je dnes internet, kde i tito mohou zprstředkovaně stýkat a nejen čerpat ale i pochopitelně nabídnout své zkušenosti.

Houmr píše:Proto já si radši už kvalitní mašinku koupím i za cenu toho, že jich u nás třeba tolik nejezdilo v barvách ČSD. Ale pokud chce člověk "růst", tak je to jen dobře a každá sranda něco stojí. A válka? Nevím proč. Tohle je diskuzní fórum a každý zde může projevit svůj názor, ale asi to chce i trochu tolerance :!:


Souhlasím :!:
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2647
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Kola pro BR 290, 218 ROCO + obecně

Příspěvekod MaHa » sob 09 čer, 2007 8:12 pm

Nechci aby ohledně kol vypukla nějaká třenice :!: :!: :!:
Chci aby a byl bych tomu skutečně rád aby někteří lidé pochopili že bylo také období před rokem 89, kdy sehnat cokoli byl skučně problém (toaletní papír, stavební materiál a pod.). V té době se modelářům o nějakých lisovacích a rozlisovávacích přípravcích mohlo jen zdát a přesto jsme museli lisovat a rozlisovávat tak aby to nešmajdalo a to i u velkých průměrů kol(např. 275.0). Řešilo se také praskání ozubených kol na hnacích dvojkolích u produkce fy. Gützold - tehdy VEB PIKO Zwickau (tedy opět rozlisovat, vyměnit prasklé kolo a zalisovat zpět). Tato neblahá vlastnost ozubených kol od fy Gützold přetrvala i u nových produktů až do dnešních dnů (viz Houmr a nejen jeho BR 106). :idea:
PS: Ručně přelisovávaná dvojkolí od fy ROCO nešmajdají ani u velkých průměrů kol (E 18 - cca 18mm) - dík technologii výroby fy. ROCO. :idea:
MaHa
 
Příspěvky: 240
Registrován: stř 01 lis, 2006 10:09 pm
Bydliště: Šalingrad-Brno

Re: Kola pro BR 290, 218 ROCO

Příspěvekod MaHa » sob 09 čer, 2007 8:34 pm

Z. Valter píše:
MaHa píše:PS: Ne každý z nás má doma soustruh s lisovacími přípravky.


Sorry, ale bez toho to pořádně prostě nejde. Některé věci prostě stroje či přesné nástroje a šablony potřebují. Jinak není možné dosáhnout setinových přesností.


Myslím že to jde i bez přípravku (viz příspěvek výše) - dělal jsem to (i mnozí jiní) před rokem 89 i s onou přesností - muselo tehdy to tak být a dělám to s výjimkami i dnes.
PS: Jak jsi to dělal před rokem 89 Ty Zdenku (myslím přelisovávání) :?: :?: :?:
MaHa
 
Příspěvky: 240
Registrován: stř 01 lis, 2006 10:09 pm
Bydliště: Šalingrad-Brno

Dvojkolí a pojezdy

Příspěvekod MaHa » sob 09 čer, 2007 10:09 pm

Houmr píše:Jasně já tohle chápu a souhlasím s tím, že méně je více. Bohužel, ale stále většina modelářů si může nechat o takových věcech jenom zdát a proto se pojezdy patlají tak jak píšeš.

Souhlasím a jen bych ale dodal, že lepší je si upatlat vlastní něž kupovat sériově patlanou - např Br 106 od Gützolda u které sériově praskají ozubená kola - máš s tím vlastní zkušenost nebo ne.
Houmr píše:Proto já si radši už kvalitní mašinku koupím i za cenu toho, že jich u nás třeba tolik nejezdilo v barvách ČSD. Ale pokud chce člověk "růst", tak je to jen dobře a každá sranda něco stojí.

To je ale hodně drahá "sranda"! (to jen můj soukromý názor)
Houmr píše:A válka? Nevím proč. Tohle je diskuzní fórum a každý zde může projevit svůj názor, ale asi to chce i trochu tolerance :!:

Naprosto souhlasím - napsal jsem jen svůj názor (doufám že jsem Tě s ním moc nepopudil) a očekávám že budeš trošku tolerantní - tak jak jsi napsal.
PS: Pokud chceš skutečně "růst" jak jsi napsal (mimochodem moc pěkně),
tak se také koukni na můj "bezvýznamný" komentář u článku Kolejiště Jana Vacka 1.díl u pana Daleckého a to zhlaví zkus předělat (já osobně bych to nědělal - nechci "růst" zas tak rychle).
S pozdravem
MaHa
MaHa
 
Příspěvky: 240
Registrován: stř 01 lis, 2006 10:09 pm
Bydliště: Šalingrad-Brno

Re: Dvojkolí a pojezdy

Příspěvekod Houmr » ned 10 čer, 2007 5:29 am

MaHa píše:Jasně já tohle chápu a souhlasím s tím, že méně je více. Bohužel, ale stále většina modelářů si může nechat o takových věcech jenom zdát a proto se pojezdy patlají tak jak píšeš. Souhlasím a jen bych ale dodal, že lepší je si upatlat vlastní něž kupovat sériově patlanou - např Br 106 od Gützolda u které sériově praskají ozubená kola - máš s tím vlastní zkušenost nebo ne.

No už je to vyřešené, nechal jsem si udělat vlastní kovová kolečka. A tím jsou jízdní vlastnosti OK.
MaHa píše:To je ale hodně drahá "sranda"! (to jen můj soukromý názor)

Nojo je, ale jízdní vlastnosti nových lokomotiv jsou taky o třídu jinde a pokud se používá digitál je to jen ku prospěchu. Já taky moc peněz nemám a na mašinku šetřím třeba rok, ale vyplatí se to.
MaHa píše:Naprosto souhlasím - napsal jsem jen svůj názor (doufám že jsem Tě s ním moc nepopudil) a očekávám že budeš trošku tolerantní - tak jak jsi napsal.
PS: Pokud chceš skutečně "růst" jak jsi napsal (mimochodem moc pěkně),
tak se také koukni na můj "bezvýznamný" komentář u článku Kolejiště Jana Vacka 1.díl u pana Daleckého a to zhlaví zkus předělat (já osobně bych to nědělal - nechci "růst" zas tak rychle).
S pozdravem

Tvůj komentář jsem četl. Ale předělávat zhlavý nebudu, nejedná se o dopravní kolej, která vede do remízy a tak si myslím, že to tak zásadní prohřešek není. Ještě na ní přijde umístit skládka uhlí s jeřábem Teudloff.
Uživatelský avatar
Houmr
 
Příspěvky: 1324
Registrován: sob 07 říj, 2006 5:44 pm
Bydliště: Bukovice

Re: Kola pro BR 290, 218 ROCO + obecně

Příspěvekod Zdenek Valter » ned 10 čer, 2007 11:20 am

MaHa píše:Nechci aby ohledně kol vypukla nějaká třenice :!: :!: :!:
Chci aby a byl bych tomu skutečně rád aby někteří lidé pochopili že bylo také období před rokem 89, kdy sehnat cokoli byl skučně problém (toaletní papír, stavební materiál a pod.). V té době se modelářům o nějakých lisovacích a rozlisovávacích přípravcích mohlo jen zdát a přesto jsme museli lisovat a rozlisovávat tak aby to nešmajdalo a to i u velkých průměrů kol(např. 275.0). Řešilo se také praskání ozubených kol na hnacích dvojkolích u produkce fy. Gützold - tehdy VEB PIKO Zwickau (tedy opět rozlisovat, vyměnit prasklé kolo a zalisovat zpět). Tato neblahá vlastnost ozubených kol od fy Gützold přetrvala i u nových produktů až do dnešních dnů (viz Houmr a nejen jeho BR 106). :idea:


Nevím MaHa proč nás stále poučuješ jak to bylo před rokem 1989 ?
Jak to souvisí s dnešními technologickými možnostmi ?

MaHa píše:PS: Ručně přelisovávaná dvojkolí od fy ROCO nešmajdají ani u velkých průměrů kol (E 18 - cca 18mm) - dík technologii výroby fy. ROCO. :idea:


To co píšeš je pochopitelně nesmysl.

1. Ne včechna kola ROCO jsou stejná
2. A hlavně ne všechna se dají stahnout rukou bez poškození

Kola byť jednoho typu loko se liší šarže od šarže = tedy v jaké serii výroby byly dodávány.

Co se týče ozubených kol Guezold tak byly většinou na osičku zastříknuty (cca 65 procent náprav) a jelikož v té osce byla drážka nešlo kolo bez poškození stahnout. Takže nešlo stahnout rukou a v případě použití stahováku prostě prasknout muselo.

Co se týče dvojkolí, je ROCO sejně dobrým výrobcem jako Fleischmann či Guetzold nebo PIKO a pokud mají kola dostatčnou vůli pak jdou stahnout rukou i tam ovšem právě s těmi riziky co jsem zde ve fóru popsal.
Jenže MaHa nepíšeš jak to udělat když to rukou stahnout nejde.

Co se týče starých lokomotiv výrobou tak cca 20 a více let zpět z provenience PIKO či Guezold je to úplný nesmysl neboť jejich náboj je mosazný. Náboj kol byl na zpravidla broušené osičky nalisován s velkám přesahem dost na těsno !!
Sundat takové kolo rukou je nemožné a i se stahovákem obtížné, zvlášť je ji náprava vlisována do rámu.
Často pak nezbyde nic jiného než osu přeříznout, aby nedošlo k poškození kola nebo plastového rámu a při zpětném sestavování [nalisování] dát novou.

Co se týče stahováků není problém je se strojním vybavením vyrobit a co se týče nalisovávacích připravků tak také. Já jsem jen nechtěl čekat než mi je někdo za půl roku vyrobí.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2647
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: Kola pro BR 290, 218 ROCO + obecně

Příspěvekod MaHa » ned 10 čer, 2007 12:30 pm

Zdenek Valter píše:Nevím MaHa proč nás stále poučuješ jak to bylo před rokem 1989 ?
Jak to souvisí s dnešními technologickými možnostmi ?

Dnešní technologické možnosti jsou sice velké ale ne každý je může mít fyzicky v "paneláku" nebo na ně finančně nebo časově (když člověk bydlí v Dolním - Zadním prostě "nedosáhne".

Zdenek Valter píše:
MaHa píše:PS: Ručně přelisovávaná dvojkolí od fy ROCO nešmajdají ani u velkých průměrů kol (E 18 - cca 18mm) - dík technologii výroby fy. ROCO. :idea:


To co píšeš je pochopitelně nesmysl.

Zdenku - nepsal bych o tom kdybych to vlastnoručně nevyzkoušel.
Zdenek Valter píše:1. Ne včechna kola ROCO jsou stejná
2. A hlavně ne všechna se dají stahnout rukou bez poškození
ad1. souhlasím - každé má jiný průměr, ale průměr osičky je vždy stejný, liší se poloha drážkování na ozubené kolo.
ad2. Nikdy jsem s tím opravdu neměl problém (u ROCA) - se stahováním
Zdenek Valter píše:Kola byť jednoho typu loko se liší šarže od šarže = tedy v jaké serii výroby byly dodávány.

Chápu - nicméně mám několik modelů různých dat výroby a osy a drážkování je naprosto stejné - je to shoda náhod????
Zdenek Valter píše:Co se týče ozubených kol Guezold tak byly většinou na osičku zastříknuty (cca 65 procent náprav) a jelikož v té osce byla drážka nešlo kolo bez poškození stahnout. Takže nešlo stahnout rukou a v případě použití stahováku prostě prasknout muselo.

Gützold od kterého roku?
Zdenek Valter píše:Co se týče dvojkolí, je ROCO sejně dobrým výrobcem jako Fleischmann či Guetzold nebo PIKO a pokud mají kola dostatčnou vůli pak jdou stahnout rukou i tam ovšem právě s těmi riziky co jsem zde ve fóru popsal.
Jenže MaHa nepíšeš jak to udělat když to rukou stahnout nejde.

Zdenku když koukneš na počáteční dotaz MiŠ-e tak se ptá jak vzájemě vyměnit dvojkolí u BR 218 a BR 290 - já osobně jsem s tím problém nikdy neměl a zadařilo se to bez problémů(šmajdání dvojkolí) stejně jako u E18 - že bych byl snad sám?????
Zdenek Valter píše:Co se týče starých lokomotiv výrobou tak cca 20 a více let zpět z provenience PIKO či Guezold je to úplný nesmysl neboť jejich náboj je mosazný. Náboj kol byl na zpravidla broušené osičky nalisován s velkám přesahem dost na těsno !!

Máš naprostou pravdu!
Zdenek Valter píše:
Sundat takové kolo rukou je nemožné a i se stahovákem obtížné, zvlášť je ji náprava vlisována do rámu.

Museli jsme před rokem 89 dělat i nemožné!!!
Zalisované dvojkolí v rámu měl jen Gützold(VEB PIKO Zwickau) a to ještě jen u některých modelů - většinou "páry-64-75-24", BR 106 a SVT 137.
PIKO ani HRUSKA(hruška) nic takového nedělali.
Zdenek Valter píše:Často pak nezbyde nic jiného než osu přeříznout, aby nedošlo k poškození kola nebo plastového rámu a při zpětném sestavování [nalisování] dát novou.

Tohle jsem dělat nikdy nemusel - vždy šlo dvojkolí normálně "vyvázat".
U SVT 137 (nejde normálně vyvázat) jsem jej stáhnul rukou - bylo prasklé ozubené kolo na osičce - vada z výroby.
Zdenek Valter píše:
Co se týče stahováků není problém je se strojním vybavením vyrobit a co se týče nalisovávacích připravků tak také. Já jsem jen nechtěl čekat než mi je někdo za půl roku vyrobí.

Možná že by bylo dobré abys nakreslil technickou dokumentaci stahováků a natahováků a strčit je na stránky Zababova - aby si je ostatní mohli podle nich nechat vyrobit - ti kteří si nevěří (osobně je skutečně nepotřebuji protože stahuji a natahuji pouze rukou - ROCO, nebo u ostatních výrobců za pomoci velmi jednoduchých postupů které vyžadují cvik, cit a zkušenost - tyto postupy sem ale nepatří protože MiŠ se ptal na rozlisování dvojkolí ROCO se kterým jsem nikdy problémy neměl. 8)
MaHa
 
Příspěvky: 240
Registrován: stř 01 lis, 2006 10:09 pm
Bydliště: Šalingrad-Brno

Re: Kola pro BR 290, 218 ROCO + obecně

Příspěvekod Zdenek Valter » ned 10 čer, 2007 8:28 pm

MaHa píše:
Zdenek Valter píše:Nevím MaHa proč nás stále poučuješ jak to bylo před rokem 1989 ?
Jak to souvisí s dnešními technologickými možnostmi ?

Dnešní technologické možnosti jsou sice velké ale ne každý je může mít fyzicky v "paneláku" nebo na ně finančně nebo časově (když člověk bydlí v Dolním - Zadním prostě "nedosáhne".

Ne to si rozhodně nemyslím.
MaHa píše:PS: Ručně přelisovávaná dvojkolí od fy ROCO nešmajdají ani u velkých průměrů kol (E 18 - cca 18mm) - dík technologii výroby fy. ROCO. :idea:

ROCO používá úplně stajnou technologii jako ostatní výrobci.
Zkazit dvojkolí je velmi snadné.
MaHa píše:
Zdenek Valter píše:To co píšeš je pochopitelně nesmysl.

Zdenku - nepsal bych o tom kdybych to vlastnoručně nevyzkoušel.

Pak musím konstatovat žes měl mnohem víc štěstí než rozumu.
Nebo máš zlaté ruce.
MaHa píše:
Zdenek Valter píše:1. Ne všechna kola ROCO jsou stejná
2. A hlavně ne všechna se dají stahnout rukou bez poškození

ad1. souhlasím - každé má jiný průměr, ale průměr osičky je vždy stejný, liší se poloha drážkování na ozubené kolo.
ad2. Nikdy jsem s tím opravdu neměl problém (u ROCA) - se stahováním

MaHa píše:
Zdenek Valter píše:Kola byť jednoho typu loko se liší šarže od šarže = tedy v jaké serii výroby byly dodávány.

Chápu - nicméně mám několik modelů různých dat výroby a osy a drážkování je naprosto stejné - je to shoda náhod????

A čím si je měřil, že tvrdíš že jsou stejné ???
MaHa píše:
Zdenek Valter píše:Co se týče ozubených kol Guezold tak byly většinou na osičku zastříknuty (cca 65 procent náprav) a jelikož v té osce byla drážka nešlo kolo bez poškození stahnout. Takže nešlo stahnout rukou a v případě použití stahováku prostě prasknout muselo.

Gützold od kterého roku?

Nejsem modelový historik, jak to mám přesně vědět ?
Já jen přezouval cca 200 náprav od starého Guezolda. Na to jsem musel použít cca 500 původních náprav a přibližne 320 náprav mělo ozubení zalisované.
Zdenek Valter píše:Co se týče dvojkolí, je ROCO sejně dobrým výrobcem jako Fleischmann či Guetzold nebo PIKO a pokud mají kola dostatčnou vůli pak jdou stahnout rukou i tam ovšem právě s těmi riziky co jsem zde ve fóru popsal.
Jenže MaHa nepíšeš jak to udělat když to rukou stahnout nejde.

MaHa píše:Zdenku když koukneš na počáteční dotaz MiŠ-e tak se ptá jak vzájemě vyměnit dvojkolí u BR 218 a BR 290 - já osobně jsem s tím problém nikdy neměl a zadařilo se to bez problémů(šmajdání dvojkolí) stejně jako u E18 - že bych byl snad sám?????

Jenže asi nikdo nemá Tvé zkušenosti a cit. Ty tady svým plkáním promiň těžko předáš. Tak to zdokumentuj pořádně nafoť a dej s to na WEB.
Já jsme si po 7 zku***ných nápravách z 10 řekl dost a koupil jsem si přípravky.
MaHa píše:
Zdenek Valter píše:Co se týče starých lokomotiv výrobou tak cca 20 a více let zpět z provenience PIKO či Guezold je to úplný nesmysl neboť jejich náboj je mosazný. Náboj kol byl na zpravidla broušené osičky nalisován s velkám přesahem dost na těsno !!

Máš naprostou pravdu!

MaHa píše:
Zdenek Valter píše:Sundat takové kolo rukou je nemožné a i se stahovákem obtížné, zvlášť je ji náprava vlisována do rámu.

Museli jsme před rokem 89 dělat i nemožné!!!
Zalisované dvojkolí v rámu měl jen Gützold(VEB PIKO Zwickau) a to ještě jen u některých modelů - většinou "páry-64-75-24", BR 106 a SVT 137.
PIKO ani HRUSKA(hruška) nic takového nedělali.

A co zadní běhouny třeba od BR03 od PIKO ???
MaHa píše:
Zdenek Valter píše:Často pak nezbyde nic jiného než osu přeříznout, aby nedošlo k poškození kola nebo plastového rámu a při zpětném sestavování [nalisování] dát novou.

Tohle jsem dělat nikdy nemusel - vždy šlo dvojkolí normálně "vyvázat".
U SVT 137 (nejde normálně vyvázat) jsem jej stáhnul rukou - bylo prasklé ozubené kolo na osičce - vada z výroby.

MaHa píše:
Zdenek Valter píše:
Co se týče stahováků není problém je se strojním vybavením vyrobit a co se týče nalisovávacích připravků tak také. Já jsem jen nechtěl čekat než mi je někdo za půl roku vyrobí.

Možná že by bylo dobré abys nakreslil technickou dokumentaci stahováků a natahováků a strčit je na stránky Zababova - aby si je ostatní mohli podle nich nechat vyrobit - ti kteří si nevěří (osobně je skutečně nepotřebuji protože stahuji a natahuji pouze rukou - ROCO,

To bohužel udělat nemohu, protože stahováky Fohrmann jsou chráněným průmyslovým vzorem. Na druhou stranu nikdo nemusí dělat přesnou kopii a tím tak porušovat autorský zákon. Stačí dobrá fotografie.
MaHa píše:nebo u ostatních výrobců za pomoci velmi jednoduchých postupů které vyžadují cvik, cit a zkušenost - tyto postupy sem ale nepatří protože MiŠ se ptal na rozlisování dvojkolí ROCO se kterým jsem nikdy problémy neměl. Cool

No cvik, cit a zkušenot se po internetu opravdu velmi těžko předávají co myslíš ?
No právě - já jsem tu zkušenost měl jinou opačnou a tak ji zde předávám - holt není každý tak šikovný jako Ty.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2647
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Příspěvekod Zippich » pon 11 čer, 2007 7:44 am

Ale no tak, chlapci, to jste družstevníci?
Kdo to má po vás číst? Vždyť je to tak jednoduché. Pokud si hraju sám, tak si můžu bastlit. Je to levné a jediným soudcem jsem zase jen já. Pokud ale chci model, při jehož předvádění se nebudu muset červenat, tak musím použít nákladné přípravky. Jejich pořízení se obvykle jednotlivci nevyplatí, takže je dobré, když se dá využít specializace kolegů modelářů. Předpokládám, že Zdeněk, který investoval do drahé technologie by uvítal poptávku ostatních modelářů. Těm tak bude umožněn přístup k nákladné technologii a Zdeněkovi to umožní částečně pokrýt náklady na její pořízení. Ať žije kooperace!
Zippich
 
Příspěvky: 385
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Příspěvekod Zdenek Valter » pon 11 čer, 2007 10:18 am

Zippich píše:Ale no tak, chlapci, to jste družstevníci?
Kdo to má po vás číst? Vždyť je to tak jednoduché. Pokud si hraju sám, tak si můžu bastlit. Je to levné a jediným soudcem jsem zase jen já. Pokud ale chci model, při jehož předvádění se nebudu muset červenat, tak musím použít nákladné přípravky. Jejich pořízení se obvykle jednotlivci nevyplatí, takže je dobré, když se dá využít specializace kolegů modelářů. Předpokládám, že Zdeněk, který investoval do drahé technologie by uvítal poptávku ostatních modelářů.


Promiň primárně jsem to pořizoval především kvůli technologickým možnostem a přesnosti při opakování postupů ne kvůli tomu abych poskytoval nějaké služby. Jak jsem psal již dříve, když jezdíme ven tak bych rád aby naše vozidla odpovídala svými vlastnostmi standardům našich kamarádů. Díky tomu, že jsem organizován mohu své dovednosti sdílet s jinými, kteří mají stejné požadavky na vozidla jako já.

Zippich píše:Těm tak bude umožněn přístup k nákladné technologii a Zdeněkovi to umožní částečně pokrýt náklady na její pořízení. Ať žije kooperace!


Jsem pro kooperaci, pochopitelně bude-li někdo z Vás mít nějaký požadavek na přezutí kol zejména na RP 25 ať již vozových či lokomotivních mohu Vám pomoci.
Zatím ještě kola udělat neumím, ale časem, kdo ví ......
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2647
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Příspěvekod Zdenek Valter » stř 13 čer, 2007 11:18 am

Stahováky zde:

http://www.fohrmann.com/e/shop/art/8730.htm

Lisovací přípravky zde:

http://www.fohrmann.com/e/shop/art/8540.htm

Pozor ta podkova je zvlášť :!: :!: :!:

pak jsou dvě sady lisovacích přípravků [presure thins]

a nakonec držáky do soustruhu.

PS: To All -Včera jsem stahoval kola z NOHABky - jedna strana ze šesti dvojkolí rozhodně rukou nešla sundat :!: :!: :!:
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2647
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

PředchozíDalší

Zpět na Stavba lokomotiv

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků