Stanice Nová a Stará Ves

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod prcek » sob 02 říj, 2021 5:16 am

Spi, nespi, planoval, neplanoval, vidim jeden zasadni rozdil proti memu stylu prace. Soustredi se na relativne malou cast a tu dotahne temer do konce. Verim, ze uspokojeni z takovychto viditelnych pokroku je vetsi, nez kdyz se snazim udelat vse naraz a viditelny pokrok nikde. Asi se pokusim poucit.
--
Všechno je snadné, než to zkusíš sám.
prcek
 
Příspěvky: 603
Registrován: ned 05 dub, 2009 11:36 am
Bydliště: kousek jižně od Brna

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » sob 02 říj, 2021 7:45 am

prcek píše:Spi, nespi, planoval, neplanoval, vidim jeden zasadni rozdil proti memu stylu prace. Soustredi se na relativne malou cast a tu dotahne temer do konce. Verim, ze uspokojeni z takovychto viditelnych pokroku je vetsi, nez kdyz se snazim udelat vse naraz a viditelny pokrok nikde. Asi se pokusim poucit.

Dříve jsem stavěl kolejiště, tak jak to stavěl každý a jak se to popisovalo v každé modelářské literatuře. Udělá se rám, položí se koleje a vyhybky, udělá se základ deska pro domečky, vytvaruje se základ pro krajinu, potok, rybník a položí se pásy pro silnice a cesty. Pak už se jen štěrkuje, zatravňuje, zakládají se skály, atd.. Ale také se vesele bourá, protože se nám tam nevejde to či ono. Výsledek je ten, že všude je nepořádek a plno nečistot a jezdit se nedá.
Tohle vše nám skrývá pevné kolejiště, ale u stavby modulů máme celé kolejiště rozdělaný do obdélníků a vždy stavíme jeden obdélník a to většinou na hotovo a vůbec nám nevadí, že ostatní moduly mají jen položené koleje. Tím pádem se může jezdit.
Takže při stavbě posledního kolejiště jsem vše smíchal dohromady.
Nejprve se udělal rám, položily koleje a hned se štěrkovalo a zatravnilo kolem kolejí. Udělala se hned elektrika a pořádně se vše vyčistí a vyzkouší se vše, zda to funguje, tak jak má. Oprava je pak jednoduchá a nemusí se tak pracně něco bourat. Základem kolejiště je přece kolej. Pokud je stavba kolejí složitá, tak rozdělím je na etapy, ucelené celky a tak mohu zase na jednom celku jezdit. Jednotlivé celky pak dám dohromady a mám tím pádem postaveno vše od kolejí. A zase se pak může jezdit.
Pak si kolejiště rozdělím na čtverce a podle důležitosti se jednotlivé čtverce dělají na hotovo. Takže vše pasuje dohromady a tím pádem jsem se vyhnul nechtěnému bourání, že se tam něco nevejde nebo tam něco nepasuje, jak jsem chtěl. Podle čtverců dokupuji stavebnice a další materiál. Hned při stavbě vidím, co tam pasuje, co tam nepasuje a co mám koupit nebo jinak předělat, dodělat atd.
A tím pádem stavba letí vesele kupředu.
Základem všeho je moc nepřemýšlet. Jeden den vznikne problém, tak položím otázky ano, či ne a druhý den se musím rozhodnout, na jakou stranu se dám. Když se tím budu dlouhodobě zabývat, tak nic se neudělá a naopak se hlouběji budu zavrtávat do dalších a dalších problémů.
Ano, základem všeho je jezdící vlak a tan se musí udělat první a další takzvané čtverce stavím podle důležitosti a také podle financí, protože každý čtverec je jinak finančně náročný na stavbu a na dostupnosti stavebnic, modelářského materiálu, protože ono je někdy problém koupit nebo sehnat to, co chci mít na kolejišti.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4862
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » sob 02 říj, 2021 9:29 am

Jak se plánuje stavba. Zde je názorný příklad.
Stavím současnosti železniční vozové dílny. Ale protože je vymezený prostor maličkatý, tak se tam vejde jen jedna budova pro železniční vůz nebo vozy a dílna. Je úplně jedno co v dílně odehrává nebo k čemu slouží. Ale vše jsem si musel nějak pojmenovat, abych věděl co kde je a jak to mám oslovovat.
Ale přesto přes třístrannou výhybku povede další kolej do dalších provozů, které tam ale nejsou a každý si je musí představit. Tak proto, tam není ani ta stěna budovy.
Budovy dílen mám, je dána architektura a celkový vzhled dílen. Ale pořád je dost věcí co tam schází.
Včera jsem vybral a dnes jsem si pro stavebnice dojel.
Obrázek
Cihlový plot a sloupky, které mají krásně tvarovanou hlavu právě se hodí ke starším budovám. Podobně tvarované rohové sloupy jsou i u budov dílen.
Trafostanice je skoro v každé továrně nebo v nějakém velkém komplexu.
Cyklon se hodí taky. Peřejky a různé díly se musí opracovávat, renovovat a tak podobně.
Naprosto podobný cyklon je v železničním depu v České Třebové.
Obrázek
Bohužel jen takovýto jeřáb nikdo nevyrábí, ten si musím udělat sám. Depo Česká Třebová.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4862
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod look23 » sob 02 říj, 2021 12:30 pm

Tempotaxi píše:Bohužel jen takovýto jeřáb nikdo nevyrábí, ten si musím udělat sám. Depo Česká Třebová.

To je nějaký atyp? Většinou se používají ty co mají 4 nohy a vypadá to jako koza.
Obrázek
TT/H0, ČSD epocha IV, V - z21+MM
look23
 
Příspěvky: 1236
Registrován: ned 17 lis, 2013 2:20 pm

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » sob 02 říj, 2021 6:01 pm

Obě budovy železničních vozových dílen jsou hotové. Teďka už jen přilepit, přivést koleje a upravit terén na cestu a zatravnění.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4862
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » sob 02 říj, 2021 6:13 pm

look23 píše:
Tempotaxi píše:Bohužel jen takovýto jeřáb nikdo nevyrábí, ten si musím udělat sám. Depo Česká Třebová.

To je nějaký atyp? Většinou se používají ty co mají 4 nohy a vypadá to jako koza.

Žádný atypický jeřáb, ale normální sloupový otočný jeřáb, který se najde v každém strojírenském, hutním podniku a nejen tam.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4862
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » ned 03 říj, 2021 8:55 pm

Dnes jsem usadil třístrannou výhybku. První kolej nalevo vede podél dílny, prostřední kolej vede do dílny a napravo vede kolej do dalších dílen, které tam bohužel nejsou. Prostě se to tam nevejde.
Obrázek
Obrázek
Podél dílny by měla kusá kolej vypadat asi takto, jak to bývalo dříve v žst. Beroun v bývalém depu.
Uvidíme, zda se to tam vejde. Možná, že se budou muset troch zhadrovatět koleje.
Obrázek
Obrázek
Elektricky pro jízdu je jen zapojena třístranná výhybka, ostatní koleje jsou bez proudu. Počítám, že tam budou na kolejích odstavené vozy na opravu.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4862
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » ned 03 říj, 2021 9:05 pm

Doufejme, že se tam i vejde úložiště autogenní soupravy, jak je v depu České Třebové.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4862
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » pon 04 říj, 2021 6:29 pm

Dále jsem pokračoval na třístranné vyhybce. Přehazování jazyků je na ruční pohon pomocí táhel.
Dále se připravuje stavědlo a vrátnice v jednom. Dále jsou vrata a vrátka a část plotu.
Obrázek
Obrázek
Stavědlo dostalo kvůli třístranné výhybce jméno St. Troják. Kladenští železničáři jistě znají a jistě přidají pár poznámek.
Obrázek
Barva podobných stavbiček byla červenohnědá. Zde je jeden rozpadlí a dlouho neudržovaný domeček v bývalé stanici Kladno Tuháň.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4862
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » úte 05 říj, 2021 12:27 pm

Dále jsem pokračoval na obrobně. Je zde i menší sklad nářadí a právě nějaké přišlo. V rohu budovy je dřevařská dílna a stroje na protahování peřejek. Proto je zde ten cyklon a vůz na odpad.
Obrázek
Obrázek
K obrobně je přilepená kotelna a jistě parní stroj pohání transmise v dílně, jako zde na fotkách. Byla to prostě krásná doba.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4862
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » úte 05 říj, 2021 12:36 pm

Pak jsem pokračoval na druhé straně obrobny. Zde přibylo na rampě pár beden a vysokozdvižný vozík. Obě kotelny od obrobny a vozových dílen jsem spojit potrubím.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Na to, že jsou to překrásné stavebnice, tak mají základní nedostatek. Do kotelen není žádný venkovní přístup, takže se musí použit vstup, který je v budově. Ale tím pádem se nedají kotelny zásobovat uhlím a vyvážet popel. Což je základní předpoklad kotelen. Budeme muset to upravovat. :wink: :wink: :wink: :wink:
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4862
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » úte 05 říj, 2021 1:08 pm

Takhle může vypadat kotelna.
Obrázek
Obrázek
Takhle může vypadat strojovna pro začátek rozvodu transmise.
Obrázek
Tohle by byl opravdu pěkný model a jistě mnoho modelářů by se zde vyřádilo ve stavbě takového zařízení.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4862
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Ivan » úte 05 říj, 2021 4:50 pm

Pěkné, tu patinu stěn děláš křídami nebo patinatory?

nejsou ty poslední fotky z Mayrau?
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 2065
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » úte 05 říj, 2021 7:00 pm

Ivan píše:Pěkné, tu patinu stěn děláš křídami nebo patinatory?

nejsou ty poslední fotky z Mayrau?


Patinování dělám následovně.
Plast natřu barvou, ještě do mokré přidám jinou barvu, když je barva skoro suchá, tak patinuji patinátory nebo barevnou křídou. Popřípadě pak vlhčím štětcem znázorním tekoucí vozu. Popřípadě na navlhčený štětec ponořím do patinátoru nebo křídy a dělám šmouhu na barvě (zase to má jiný odstín). Někdy při patinování štětec navlhčím v matném laku a udělám stékající drobnosti (což dělá zase jiný odstín). Někdy se plast po barvení a proschnutí uchoštourem nanese olejová barva a setřením, pak dostává jen mastný nádech plastu.
Po patinování vše přelakuji matným lakem a někdy ještě do vlhkého laku znova patinuji.
Každá plocha na modelu je trošku jinak patinována. Záleží jen, co chci znázornit.

Poslední dvě fotky jsou „Stará čistička odpadních vod v Praze Bubenči“.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4862
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » úte 05 říj, 2021 7:18 pm

Budoucí stavědlo Troják. Aby stavědlo trochu lépe vyniklo, bude se muset dát na podezdívku.
Jak jsem patinoval stěny.
Jednotlivé stěny jsem natřel štětcem a to barvou starého dřeva. Do mokré barvy od polovičky dolů jsem přetřel štětcem červenou barvou a to někde více a někde méně. Tím pádem byl někde odstín hnědý a někde červenohnědý. Po zaschnutí jsem použil patinátor v šedivém odstínu a to v horní části. Spodek jsem patinoval červenou křídou. Sem tam jsem použil žlutou křídu. Po přestříkání matným lakem jsem ještě sem tam šáhnul patinátorem nebo křídou. Pak se dávala okna a další drobnosti.
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4862
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Tempotaxi a 1 návštěvník