Novinky/nehody na železnici

Co se nikam nevešlo, neni pro to téma apod.

Moderátoři: milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Novinky/nehody na železnici

Příspěvekod Gulda » ned 01 srp, 2021 10:16 pm

...ČD nemají lidi, tak vezmou kdekoho a u soukromníků už jezdí i taxikáři z balkánu...
guli
Gulda
 
Příspěvky: 85
Registrován: ned 21 zář, 2008 11:54 am
Bydliště: Bučovice

Re: Novinky/nehody na železnici

Příspěvekod HonzaM » pon 02 srp, 2021 7:58 am

Překvapuje mne, že pŕi dnešním rozvoji elektroniky, kdy pomalu budou jezdit auta zcela bez ŕidiče, není možné vybudovat systém, který by pŕi projetí návěstidla na stůj lokomotivu zastavil, nebo alespoň vyvolal takový zvuk, který by “probudil mrtvého”.
Bohužel mám dojem, že české železnice připomínají ten příměr, že stále “zdokonajují petrolejku” (změna stávajících tratí na koridory s maximální rychlostí 160 km/h a to jen některých úsecích) místo zavedení elektrického osvětlení (výstaba vysokorychlostních tratí). Bylo by ovšem nutné překonat současné tempo výstavby dálnic v době, kdy v některých zemích postaví desítky kilometrů dálnic za rok.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4362
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Novinky/nehody na železnici

Příspěvekod sidlo » pon 02 srp, 2021 8:23 am

HonzaM píše:Překvapuje mne, že pŕi dnešním rozvoji elektroniky, kdy pomalu budou jezdit auta zcela bez ŕidiče, není možné vybudovat systém, který by pŕi projetí návěstidla na stůj lokomotivu zastavil, nebo alespoň vyvolal takový zvuk, který by “probudil mrtvého”.

Ten systém přeci existuje. Říká se mu ECTS. Ukončení první etapy (pouze dva koridory) v roce 2025.
Náklady na dva koridory jsou plánovány na 596 mil Kč https://zdopravy.cz/prehledne-kam-s-etcs-novy-system-mozna-odrizne-lokalky-od-koridoru-37102/
Náklady na 950 vozidel po 10 mil. Kč (což je více než dnes stojí lokomotiva 363/362) = 9.500 mil. Kč https://zdopravy.cz/2025-stat-poprve-rekl-kdy-bude-etcs-na-dvou-koridorech-povinne-27729/.

Takže AŽD se těší na 10 miliard Kč. A to se bavíme pouze o dvou koridorech.
P.S. Němčice na žádném koridoru neleží.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3744
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Novinky/nehody na železnici

Příspěvekod hank » pon 02 srp, 2021 8:52 am

Nechci nic obhajovat ani kritizovat, jenom konstatuji: V některých zemích (V. Británie, Austrálie, Indie, Srí Lanka, Thajsko, některé trati v Rusku...) se dodnes jezdí s různě modifikovanými a modernizovanými žezly - odpovídající anglické pojmy podle konkrétního systému staff, token, tablet, ticket. Vcelku spolehlivý se zdá být např. systém electric token block (račte si vygooglit sami např. Tyer's electric token instrument), který byl patentován už v r. 1878. Přeneseno do našich podmínek to ± odpovídá traťovým povolenkám nebo traťovému souhlasu. Viz též např. výluky v Praze na Buštěhradské dráze, kdy se tak jezdilo mezi Veleslavínem a Gymnasijní.

Zásadní otázka je, zda a nakolik je bezpečné a rozumné zcela přenášet komunikaci mezi TZZ a hnacími vozidly a z ní vyplývající akce na automaty. Necítím se (zatím?) na to, abych si udělal vlastní názor. (Někde - viz třeba některá metra nebo vláček CDG Val na pařížském letišti Charles de Gaulle - už to bezpečně funguje.)
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6672
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Novinky/nehody na železnici

Příspěvekod jipol57 » pon 02 srp, 2021 8:56 am

HonzaM píše:Bohužel mám dojem, že české železnice připomínají ten příměr, že stále “zdokonalují petrolejku”

To je to o čem jsem psal, o složité obsluze Mirelu. Je to vylepšený bývalý vlakový zabezpečovač, který umí přenášet návěsti na pult, a podle nich dokáže zareagovat brzdou, když strojvedoucí nereaguje.
ALE na návěst snižování rychlosti na očekávej 40/50/60/80/100/120, tuto návěst přenese, rozvítí se na opakovači žluté mezikruží, ALE vždycky se očekává 40km/h. Strojvedoucí musí na Mirelu nastavit skutečnou rychlost, kterou může jet. Jinak nastoupí rychlobrzda. Ale to odvádí pozornost od sledování tratě. Hlídání křivky brždění před stůj, je taky pěkná blbost. Když se nebrzdí dostatečně "elasticky", (podle Železného dědka), taky nastoupí rychlobrzda.
jipol57
 
Příspěvky: 1379
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Novinky/nehody na železnici

Příspěvekod juroH0 » pon 02 srp, 2021 11:24 am

A v konečnom dôsledku je to vlastne len opakovač farbičiek, ak ťuknem manuál tak je tam akurát tak na ozdobu. To už je nadávka tomu hovoriť zabezpečovač.
Konštantná brzdná krivka je len čerešnička na torte...
ETCS práve to prejdenie stoj nedovolí, zabezpečovač vie kde sa nachádza HDV, kde návestidlo a nutí brzdiť včas. Bez reakcie odfúkne, ale zastaví pred návestidlom. Len ten slovenský Level 1 je tiež výmysel storočia. Asi to vyhrabali na nejakom západnom smetisku...
H0(e), DCC, epocha II-III
7", 1:4
Uživatelský avatar
juroH0
 
Příspěvky: 904
Registrován: stř 11 dub, 2007 12:59 pm
Bydliště: Slovensko

Re: Novinky/nehody na železnici

Příspěvekod HonzaM » pon 02 srp, 2021 12:41 pm

Jak vidím, leccos už sice existuje, přesto ale už několik letošních nehod způsobilo právě projetí návěsti stůj. A určitě došlo k dalším případům, protože ale neskončily nehodou, neví se o nich.
Nebude ale ECTS při českém tempu zavádění novinek v době dokončení už zastaralý?
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4362
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Novinky/nehody na železnici

Příspěvekod hank » pon 02 srp, 2021 1:58 pm

juroH0 píše:...zabezpečovač vie kde sa nachádza HDV, kde návestidlo...


V dalším levelu nebudou návěstidla potřeba vůbec. Všechno se bude odehrávat mezi HDV a inteligentní dopravní cestou.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6672
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Novinky/nehody na železnici

Příspěvekod juroH0 » pon 02 srp, 2021 7:54 pm

To máš pravdu, ale kedy to bude v týchto zemepisných šírkach reálne? Prakticky to vylučuje použitie HDV bez ETCS. A ďalší level s pohyblivými oddielmi je zatiaľ asi trochu scifi :D
H0(e), DCC, epocha II-III
7", 1:4
Uživatelský avatar
juroH0
 
Příspěvky: 904
Registrován: stř 11 dub, 2007 12:59 pm
Bydliště: Slovensko

Re: Novinky/nehody na železnici

Příspěvekod D » stř 04 srp, 2021 7:28 am

Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1367
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Novinky/nehody na železnici

Příspěvekod HonzaM » stř 04 srp, 2021 11:15 am

Tři nehody za týden, z toho dvě dnes, se třemi mrtvými a třemi těžce zraněními tady často není. Podle toho co bylo řečeno, strojvedoucí expresu Alex nezpomalil na žlutou a následně projel i červenou. Byla to ta německá lokomotiva - copak oni nemají žádné zabezpečovače? Vlaky se zřejmě srazily v dost velké rychlosti.
Naposledy upravil HonzaM dne stř 04 srp, 2021 12:50 pm, celkově upraveno 1
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4362
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Novinky/nehody na železnici

Příspěvekod sidlo » stř 04 srp, 2021 11:46 am

Oranžová - trať vybavená liniovým vlakový zabezpečovačem LS
Modré tečky - plánovaná výstavba ETCS L2

LVZ.png
LVZ.png (58.52 KiB) Zobrazeno 3424 krát
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3744
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Novinky/nehody na železnici

Příspěvekod HonzaM » stř 04 srp, 2021 1:58 pm

Trať, na níž došlo k dnešní nehodě, tedy ani do budoucna ETCS zabezpečena nebude. Bude zajímavé zjistit, co se vlastně stalo, pokud jsem správně pochopil to, co jsem dnes slyšel ve vysílání ČT, je možné ze záznamového zařízení v lokomotivě zjistit dost informací, například zda třeba byl vlakový zabezpečovač v lokomotivě Alex funkční. Je ovšem otázkou zda a kolik informací se budeme moci dovědět. A také zda záznamové zařízení tuhle srážku vůbec přežilo, když vidíme v jakém stavu po strážce ta lokomotiva byla.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4362
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Novinky/nehody na železnici

Příspěvekod hank » stř 04 srp, 2021 2:02 pm

Strojvůdci už k tomu bohužel nic neřeknou... :cry:
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6672
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Novinky/nehody na železnici

Příspěvekod Petr S. » stř 04 srp, 2021 8:43 pm

HonzaM píše:Trať, na níž došlo k dnešní nehodě, tedy ani do budoucna ETCS zabezpečena nebude. Bude zajímavé zjistit, co se vlastně stalo, pokud jsem správně pochopil to, co jsem dnes slyšel ve vysílání ČT, je možné ze záznamového zařízení v lokomotivě zjistit dost informací, například zda třeba byl vlakový zabezpečovač v lokomotivě Alex funkční. Je ovšem otázkou zda a kolik informací se budeme moci dovědět. A také zda záznamové zařízení tuhle srážku vůbec přežilo, když vidíme v jakém stavu po strážce ta lokomotiva byla.

Honzo ,
svými úvahami nepochybně strčíš do kapsy pavlačovou drbnu ze starého Žižkova , ale jinak je to k ničemu .
Německý zabezpečovací systém Indusi má kořeny okolo roku 1922 . První působiště byl S-bahn v Berlíně a tratě v Ruhrské oblasti . Snaž se , aby tě nepřekvapilo , že to bylo na parních lokomotivách . Válka další vývoj zpomalila , ale v roce 1954 měly DB provozuschopný zabezpečovač Indusi54 a začali s ním vybavovat tratě a lokomotivy . Systém byl velice pokrokový a zařízení šlo namontovat i na tratích s mechanickými návěstidly . Při jízdě okolo návěstidla v poloze Stůj zařízení zastaví vlak . Je zapotřebí zvláštního úsilí , aby bylo možné systém vypnout a ( třeba při poruše ) okolo Stůj projet . Indusi různých verzí je na 99,9% lokomotiv DB . Stačí , když si prohlédneš model německé lokomotivy . Takový oný bazmek , o kterém asi nevíš na co je , vždy po pravé straně ve směru Vpřed , u parních lokomotiv většinou pod budkou strojvedoucího , u E a M lok na předním povozku , tak to je snímač Indusi . To je k tvé narážce na Německé zabezpečovače .
Lokomotivy , které se pohybují po tratích SŽ ( Správa železnic ) v ČR mají některý z Českých zabezpečovačů . Bez kodování tratě je to ale jen kontrola bdělosti .
Je jednoduché od stolu soudit .
Já osobně si myslím , že mnoho nehod v poslední době je o disciplíně .
Strojvedoucí ( naštěstí už v penzi ) Petr S.
Petr S.
 
Příspěvky: 558
Registrován: úte 16 pro, 2008 8:42 pm

PředchozíDalší

Zpět na Nezařazeno (off topic)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník