To Dovi : Díky za odkaz na krásné video s "němkami" - to je ta nejkrásnější muzika na světě ....
Ale teď už k modelu : Před časem jsem tady vznesl dotaz, jak ozvučit analogovou verzi 555.109, ale dostalo se mi jen velmi kusé informace s odkazem na nic moc neříkající snímky (snad jsem nic nepřehlédl).Musel jsem na to tedy přijít sám a pokusím se to stručně popsat (něco napoví dokumentace, ale docela jsem se s tím potrápil, tak to třeba někomu pomůže) :
Lokomotivu je v podstatě potřeba rozebrat. Tahem odpojit tendr ( z toho stačí pro instalaci dekodéru opravdu jen "vyloupnout" uhlí),z budky lokomotivy vytáhnout kardanový unašeč a vyšroubovat 2 dlouhé šrouby ze spodní strany mašiny. Oddělat "uši", stáhnout čelní svítilny, vyjmout přívody páry k válcům, opatrně sundat rám. Pak "vyloupnout" spodní díl kotle, vyjmout krytku zadnějšího parojemu, pod ní vyšroubovat šroubrek a pak lze vyjmout z kotle závaží, které má v zadní části vybrání pro 2 obdélníkové reproduktory. Trochu napoví fotka ( na které ale bohužel chybí spodní díl kotle, který jsem zapomněl ležet mimo obrázek)
V závaží už je přilepený reproduktor ESU ( je to taková skládačka z různě vysokých rámečků, takže se dá seskládat reproduktor právě tak vysoký, aby se do kotle vešel). Použil jsem jen jeden reproduktor, bohatě to stačí.
Když už jsem musel lokomotivu takto rozebrat, rozhodl jsem se, že "zprovozním" dálkový světlomet, což nakonec nebyl tak velký problém. Odvrtal jsem zadní stěnu přiloženého světlometu, pak jsem vytlačil "sklíčko" (které už jsem dál nepoužil) a upravil jsem teple bílou LED 3mm tak, že jsem jí zbrousil čelní čočku do placata, přiletoval drátky a celou ji zasunul do reflektoru. Pak jsem ji zalil zepředu i ze zadu epoxidem a zadní stranu obarvil na černo. Do dvířek dýmnice jsem vyvrtal pod horním obrtlíkem malý otvor, protáhl dráty a vedl je pod závažím v kotli až zhruba k místu, kde je v závaží zalepený reproduktor. Pak jsem všechny 4 vodiče (2 pro repro a 2 pro světlomet) protáhl kolem převodovky pod podlážku mezi ostatní drátky a přivedl do tendru. Na vložený dekodér ESU5 jsem je přiletoval přímo a pro reflektor jsem použil na výstup AUX2 odpor 2k2.
Pro ozvučení jsem použil celkem dobře provedený zvukový projekt ESU pro lokomotivu řady 50, který jsem pochopitelně musel doladit (přesunout některá funkční tlačítka, upravit hlasitosti některých zvuků a zejména poladit výfuky páry na jednu otáčku kol v CV57 a CV58). Závěrem jsem ještě dosadil lokomotivní četu, madla a obrousil z vnitřní strany vedení pístů, takže lokomotiva už bez problémů předním běhounem projede oblouky ROCO Geolina 3.
S výsledkem jsem maximálně spokojený - je to nádherný stroj a jeho houkání se nese až do sousední místnosti
Jediné, co snad ještě chybí k dokonalému zážitku, jsou ta k nebi stoupající mohutná oblaka dýmu ....