Řada čtyřsystémových elektrických lokomotiv BR 189, čili Siemens ES64F4, zůstává mezi českými modeláři tak trochu ve stínu vícesystémových lokomotiv Bombardier TRAXX. Ne zcela právem. Lokomotivy ES64F4 ve správě DB Cargo ještě pod značkou Railion zajišťovaly provoz mezi Bad Schandau a Děčínem spojený s odstávkou Bastardů (řada 372) mezi lety 2010 a 2014. V roce 2012 povolil drážní úřad provoz těchto lokomotiv v ČR a lze se s nimi proto setkat naprosto běžně na většině hlavních tahů, kam zajíždějí ze SRN, viz např. 189 012-8 zde (Úsek: Libčice nad Vltavou-Letky - Řež) nebo 189 019-3 zde (úsek: Litoměřice město). Trix vydal v dubnu t.r. reedici ES64F4 právě předlohy 189 012-8, po úspěchu předchozí verze 22378 (189 059-9), která ovšem byla pouze DSS.
Historie modelů BR 189 "DB Cargo" v H0
DB Cargo prošlo od roku 2003 řadou transformací, více zde. Přejmenovalo se (zjednodušeně) na Railion Deutschland AG, dále transformovalo s DB Schenker Rail Deutschland AG, až skončilo opět u DB Cargo. V procesu 6. epochy modelů tak unikátní stroj ES64F4 prodělal třikrát až čtyřikrát změnu loga. Starší modely uvedené ještě do roku 2010 proto disponují bočním logem Railion s modrým čtvercem v symbolu, novější buď Railion s připojeným DB Logistics a nebo zcela bez bočního loga. Pokud modelář stojí o "současnost", čili roky 2019/2020 a dále, všechny aktuálně provozované stroje ES64F4 ve správě DB Cargo mají na boku pouze symbol DB, popř. jsou bez loga pouze v červeném laku DB Cargo.
Modely BR 189 "DB Cargo" v H0 odpovídající současnosti nebo nedávné minulosti vyrobili ("r. 20xx" značí rok uvedení modelu):
Roco 62429, r. 2013, 189 044-1, bez symbolu DB
Roco 73632, r. 2014, 189 100-1, patinovaný Railion DB Logistics
Piko 57450, r. 2003, 189 005-2, symbol "DB"
Piko 57450 (reedice), r. 2005, 189 011-0, symbol "DB"
Piko 57956, r. 2014, 189 050-8, symbol "DB"
Trix 22378, r. 2013, 189 059-9, symbol "DB"
Trix 22800, r. 2021, 189 012-8, symbol "DB"
Modely PIKO jsou bohužel, stejně jako ostatní varianty BR 189, vyráběny pro modelovou řadu Hobby, takže obsahují velký počet zjednodušení a ne zrovna prvotřídní pojezd. Z pohledu modelu současného provozu tak zůstávají akceptovatelné pouze modely Trix a Roco, přičemž novější 73632 již od roku 2014 neodpovídá stávajícímu nátěru lokomotivy (fotografie z 3.7.2014). Pak je zde samozřejmě velký počet modelů PIKO, Roco a Märklin v provedení Railion, které patří do první dekády milénia a dnes již mají (odlišný) unifikovaný nátěr DB Cargo.
Model 189 012-8 Trix 22800
Předloha vč. stručné historie vozidla je zde. Model od předchozí verze 22378 prošel několika významnými úpravami jak uvnitř, tak vně. Tato minirecenze se týká vnějších znaků modelu, proto níže čtenář najde porovnání mezi modely.
Jaké modely budeme vizuálně porovnávat?
Balení... klasika Trix. Kdo nezná, plastová cartridge, velmi pevně usazená v polykarbonátovém přebalu. Manuál je v boční zásuvce kartonu:
Model Trix 22800 je zvuková DCC verze. Provedení je velice detailní, je vidno, že Märklin a Trix chtěly po úspěchu předchozích verzí BR 189 opět německé zákazníky potěšit. Pokud si model pořídíte, spolehlivě vám udělá radost velmi detailní potisk, velice kvalitní lak, krásně vyvedené detaily podvozku i agregátů pod skříní lokomotivy, též madla jsou precisně vsazena do plastové kastle, všechna jsou z kovu, včetně čelních (tam je vsazení trochu patrnější, ale vyžaduje zvětšení, abyste si toho všimli). Model naopak opět trochu degradují stěrače čelních skel, ale Trix je dokáže akceptovatelně potisknout (na rozdíl od PIKO), takže si tohoto výrobního triku všimnete až při zvětšení. Silové rozvody střechy, včetně sběračů jsou zásadním update této verze, ještě se k tomu dostanu níže...
Trix upravil střešní rozvody. Lokomotiva má čtyři druhy sběračů (na fotografii níže zleva):
široký AC pro kombinovaný provoz v trakci 25 kV@50 Hz a 15 kV@16,7 Hz (D, A, CH, AC-CZ, DE atd.)
DC 3 kV pro provoz v IT
masivní DC 1,5 kV pro provoz v NL (a úsek Tábor - Bechyně )
DC 3 kV pro provoz v DC-CZ, PL atd.
Izolátory i odpojovače, vše je moc hezky provedené. Střecha samotná přiměřeně detailní.
Takto vypadá model na koleji:
Srovnání Trix 22800 (vlevo) a 22378 (vpravo):
Srovnání Trix 22800 (vlevo) a Roco 73632 (vpravo):
Pohled z poloboku (nahoře Trix, dole Roco) a boku (nahoře Trix, dole Roco):
Srovnání střechy a střešních rozvodů (shora Trix 22800, Trix 22378, Roco 73632, Roco 73316 (189 907-9 Lokomotion), Roco 73627 (189 994-7 D-Dispolok):
Lokomotiva ES64F4 je vizuálně velice podobná strojům TRAXX MS2e, tj. řadě TRAXX 186. Níže je si možné prohlédnout vizuální rozdíly. Lokomotivy TRAXX jsou vyšší a kratší, mají konkávnější (méně vypouklé) čelo. Velké rozdíly jsou ve střešních silových rozvodech. K porovnání jsem vybral modely TRAXX MS2e výrobce ACME, jmenovitě modely 60412 a 60232.
Zleva TRAXX MS2e - ES64F4 - TRAXX MS2e
na dolní fotografii zleva TRAXX MS2e - ES64F4:
Pohled z poloboku, vlevo ES64F4, vpravo TRAXX MS2e:
Střecha, seshora TRAXX MS2e, ES64F4, TRAXX MS2e:
Pohled čelní, zleva TRAXX MS2e, ES64F4, TRAXX MS2e:
Komu nevyhovuje tovární zvukový projekt, zde je zdarma ke stažení kompletní editovatelný zvukový projekt pro ES64F4 a DCC zvukový kontrolér LokSound 5.