Vozy na přepravu chloru

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti TT (1:120).

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Vozy na přepravu chloru

Příspěvekod Radek Strnad » ned 13 čer, 2021 8:17 am

EDIT moderátor :
vzhledem k diskuzi, jak se vyvíjí :D - vytaženo do samostatného tématu !!

Z posledních novinek jsem si opatřil krásného žluťáska tj. vůz R ČSD, Spolku pro chem. a hutní výrobu Ústí n.L. Odhlédnu - li od hóóódně volného zpracování předlohy, zajímá mě ještě problematika označení takovýchto vozů. Vůz je primárně určen pro přepravu zkapalněného chlóru, takže by měl nejspíš podléhat nějakému zvláštnímu režimu přepravy....???? Chlór je dost jedovatý prvek, takže by vůz měl být nějak označen???? V brožuře z roku 1956 (Žel. návěsti a znamení) stojí, že vůz se zkapalněnými nebo stlačenými jedovatými plyny by měl být označen návěstí JED, tzn. černá lebka se zkříženými hnáty na bílém podkladu. Mohl být takový vůz zařazen kdekoliv ve vlaku nebo pouze na konci, jak to u některých nebezpečných přeprav bývalo???? Pokud na konci, tak předpokládám, že by měl mít, kromě návěsti JED, ještě denní/noční návěst označující konec vlaku, tj. červenobílý čtyř-trojúhelník nebo dvě červená světla.
KYKLOP68
Uživatelský avatar
Radek Strnad
 
Příspěvky: 1186
Registrován: čtv 21 led, 2010 5:44 pm
Bydliště: Kostelec n.Čern.lesy

Re: Diskuze k vláknu Novinky TT 2021 (a něco navíc ...)

Příspěvekod Zippich » úte 15 čer, 2021 10:45 am

Tento vůz patří do 2.epochy. Předloha byla vyrobena v roce 1925 a nápisy na modelu ho jednoznačně zasazují do období před rokem 1938. Nemá ještě ani brzdové značky a nápisy jsou dvojjazyčné. Nemůžeš na něj tedy vztahovat předpis z roku 1956. Po roce 1945 se už vůz v tomto provedení na síti nevyskytoval. Zajímavý je pro modeláře, kteří si hrají v epoše 2. Doporučuji...
Zippich
 
Příspěvky: 385
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Re: Diskuze k vláknu Novinky TT 2021 (a něco navíc ...)

Příspěvekod hank » úte 15 čer, 2021 1:53 pm

Já jenom doplním, že relevantní je otázka použití elementárního chlóru v epoše II a manipulace s ním. Jeho největšími průmyslovými odběrateli až do rozběhu průmyslové výroby chlorovaných plastů (PVC - v Německu IG Farben 1935, v ČSR až po WWII) byly celulózky a papírny, kde se elementární chlór používal k bělení buničiny. Takže volba je jasná pro toho, kdo má na kolejišti aspoň naznačenou papírnu s patřičným stáčecím zařízením. Kde není vlečka, chlór se může stáčet přímo ve stanici do potrubí, které se pak táhne desítky nebo i stovky metrů na místo spotřeby. To stáčecí místo ani nemusí být viditelné - stačí nějaký uzavřený domeček. Také lze pro čerpání kapalného chlóru (pod jakým tlakem se v těch cisternách vozil? a byl plynný nebo kapalný?) použít monžík, třeba i mobilní - to už jsme tady kdysi v diskusi protřepávali: viewtopic.php?f=11&t=12015&hilit=mon%C5%BE%C3%ADk

Chlór se také už od 20. let minulého století používal v ČSR ke chlórování pitné vody, takže dalším velkým odběratelem na kolejišti ve II. epoše by mohla být nějaká velkoměstská vodárna.

Ať je to jak chce, nebude od věci, aby si případní zájemci o modelování tohoto druhu provozu nastudovali něco málo o příslušných technologiích včetně dost drsných bezpečnostních předpisů.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Diskuze k vláknu Novinky TT 2021 (a něco navíc ...)

Příspěvekod Zippich » úte 15 čer, 2021 2:41 pm

To je zajímavé Hanku.
Kdysi jsem k tomuto tématu někde našel obrázek podobného vozu ČSD Spolana Neratovice z ep.3, nicméně o jeho předloze informace nemám.
Druckgas CSD Spolana.JPG

U všech vozů tohoto typu byla tlaková nádoba na zkapalněný plyn kvůli ochraně obestavěna pláštěm. Nakládka a vykládka se prováděla přes nástavbu na střeše. I bez místa nakládky je výše zmíněný Tilligův ústecký vůz zajímavým doplňkem průběžných nákladních vlaků ve 2.epoše, nebo potom někdy od konce 4.epochy by mohl být prezentován jako muzejní. Ale to už jsme se z vlákna Novinky dostali do diskuze o předlohách vozů...
Zippich
 
Příspěvky: 385
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Re: Diskuze k vláknu Novinky TT 2021 (a něco navíc ...)

Příspěvekod hank » úte 15 čer, 2021 3:14 pm

Já už jsem to mezitím dohledal taky, že kapalný, takže to vyvolává další otázky. Např. se udává, že podle okolní teploty může být tlak kapalného chlóru v žel. cisterně 2,5 - 9 bar. (Proto je kotel schovaný, aby nebyl na přímém slunci. Při cca 60°C už by se chlór pod tím tlakem začal vařit.) Jenže když se pak čerpá moc rychle, hrozí tak prudké ochlazování, že při něm zamrzají armatury... Já už jsem to v praxi bohudík sám nezažil, protože do svého prvního zaměstnání v papírně Jindřichov jsem nastoupil až po odstavení její celulózky. Třeba se tu ozve někdo z branže, kdo to čte.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Diskuze k vláknu Novinky TT 2021 (a něco navíc ...)

Příspěvekod Radek Strnad » úte 15 čer, 2021 6:52 pm

Zippich: To já samozřejmě vím, že je to ep.II, ale jinak o návěstích a drážních předpisech z 30-tých let nemám nic. Víc mě tedy zajímá ep.III, přestože tento konkrétní vůz do ní nepatří. Ale patřily tam jiné podobné "zakuklené" (i nezakuklené)kotlové vozy. Uvažoval jsem o osvětlení nějakého takového vozu návěstí "konec vlaku" popř. ještě nějakou další návěstí označující specifika přepravovaného nákladu, zde tedy chlóru. Bylo by to efektní, mít na konci vlaku vůz s koncovou návěstí a ještě i s lebkou s hnáty. Tu bych předpokládal na obou stranách vozu. To je to, na co jsem se chtěl zeptat. Matně si vybavuji vyprávění nějakého provozáka v době mých studií, že tuším v Kolíně došlo k nehodě vozu s chlórem s poměrně fatálními následky. Specifikum toho plynu prý je, že tzv. "leze" při zemi. Tenkrát tam zemřelo několik osob a několik se jich zachránilo tím, že vylezly nevím už na co všechno(je to už 35let, tak ani nevím jestli si to pamatuju dobře).
KYKLOP68
Uživatelský avatar
Radek Strnad
 
Příspěvky: 1186
Registrován: čtv 21 led, 2010 5:44 pm
Bydliště: Kostelec n.Čern.lesy

Re: Diskuze k vláknu Novinky TT 2021 (a něco navíc ...)

Příspěvekod jamik22 » úte 15 čer, 2021 7:21 pm

předělanou Z na vůz pro přepravu chloru s obtisky od Jirana prodávali kdysi v Pečkách
https://ttmodelar.eu/index.php?route=product/product&product_id=2409
asi také freelance, ale dle mého, vypadá lépe :)
jamik22
 
Příspěvky: 477
Registrován: pát 22 úno, 2008 9:05 pm

Re: Diskuze k vláknu Novinky TT 2021 (a něco navíc ...)

Příspěvekod hank » úte 15 čer, 2021 8:50 pm

Radek Strnad píše:Matně si vybavuji vyprávění nějakého provozáka v době mých studií, že tuším v Kolíně došlo k nehodě vozu s chlórem s poměrně fatálními následky.


Listopad 1973 - údaje se liší, protože se to tenkrát fest tajilo, udává se v různých zdrojích 5 - 8 mrtvých a 50 - 138 raněných, dokonce se liší i údaje o plynu - chlór nebo fosgen.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Diskuze k vláknu Novinky TT 2021 (a něco navíc ...)

Příspěvekod hank » úte 15 čer, 2021 8:58 pm

CHLOR.JPG


Toto je výkres vozu na chlór pořízený v 60. letech jedním z legendárních modelářů tehdejší doby ing. Gustavem Mášou. Určitě to není žádné freelance, ale bohužel z něj nevyplývá nic o barvách a ani neznázorňuje ty lebky s hnáty.
(Zdroj: Časopis Železničář 11/1968.)
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Diskuze k vláknu Novinky TT 2021 (a něco navíc ...)

Příspěvekod Petr Barchánek » stř 16 čer, 2021 5:22 am

Určitě to není žádné freelance
Velice díky moc za ten výkres.
Bohužel, je to freelance jak vyšité, protože předloha i model jsou sice vagony na přepravu chlóru, tím ale veškerá podobnost končí.

Model má úplně jinak členěnou bočnici - předloha má o jedno pole přejek víc. Nesedí ani základní rozměry jako například celková délka. Model nemá odvětrávací otvory v bočnici, nástřešek je výrazně menší, obrys budky vystupuje nad bombírunk střechy a dveře v čelech z plošiny tam taky nevidím, o tvaru zábradlí ani nemluvě.
Petr Barchánek
 
Příspěvky: 260
Registrován: úte 11 črc, 2017 3:54 pm
Bydliště: Zubrnice

Re: Diskuze k vláknu Novinky TT 2021 (a něco navíc ...)

Příspěvekod hank » stř 16 čer, 2021 6:06 am

Petr Barchánek píše:...dveře v čelech z plošiny tam taky nevidím...


Já je tam vidím.

Model na fotce od Zippicha ± odpovídá tomu výkresu. Zřejmě byl podle něho postaven. Ono už je to trochu dávno a už se není koho zeptat, ale neřekl bych, že si Gustav Máša tenkrát až tak vymýšlel.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Diskuze k vláknu Novinky TT 2021 (a něco navíc ...)

Příspěvekod Petr Barchánek » stř 16 čer, 2021 6:09 am

Jo, sorry, já reagoval na to, že freelance je model od Tilliga. Ten ručně stavěný model HO v tom odkazu s obtisky Jiran vypadá dobře.
Petr Barchánek
 
Příspěvky: 260
Registrován: úte 11 črc, 2017 3:54 pm
Bydliště: Zubrnice

Re: Diskuze k vláknu Novinky TT 2021 (a něco navíc ...)

Příspěvekod Colonel32 » stř 16 čer, 2021 8:12 am

hank píše:ale bohužel z něj nevyplývá nic o barvách a ani neznázorňuje ty lebky s hnáty.


A je možné, že by ten vůz byl červenohnědý s bílými popisy?
Že pokud někdo tak detailně zpracoval výkres vozu jako podklad pro železniční modeláře, ale o barvách nenapsal ani slovo, není možné uvažovat tak, že to tam nenapsal proto, že vůz vypada stejně jako všechny ostatní?
Colonel32
 
Příspěvky: 855
Registrován: čtv 24 pro, 2009 12:43 pm

Re: Diskuze k vláknu Novinky TT 2021 (a něco navíc ...)

Příspěvekod Zippich » stř 16 čer, 2021 9:47 am

Mě by zajímalo, jaký původ má ten vůz na výkrese pana Máši. Z jakého je roku a kde byl postaven. Je to ten Ringhoffer, nebo je to nějaký jiný? Zatím taky nemůžu nikde najít předlohu k tomu ústeckému, abych je srovnal...
Zippich
 
Příspěvky: 385
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Re: Vozy na přepravu chloru

Příspěvekod Jarda H. » stř 16 čer, 2021 2:37 pm

To Zippich, hank a další :

Kdysi jsem si uložil jednu fotku, týkající se vozu na přepravu chloru. Akorát jsem si bohužel nepoznamenal, odkud to je a z jakého data - doufám, že někomu nenaruším autorská práva 8) !!
Přílohy
1129490.jpg
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2794
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Další

Zpět na Velikost TT (komunita TT)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 návštevníků