Hankovice Carendt H0/H0e 1960x360

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod JanoH0e » pát 25 pro, 2020 12:40 pm

Na tu najjednoduchšiu, malú odbočku, kde to organizuje vlakvedúci, stačí nejaká búdka alebo stanovisko výhybkára, poprípade telefón na stĺpe. Tam kde je ľudská obsluha stála, tam už je potrebný strážny domček, stanovisko atď. To musí spĺňať určité kritéria, napr. kúrenie, príprava stravy, hygiena a pod.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1419
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » pát 25 pro, 2020 1:53 pm

JanoH0e píše:Na tu najjednoduchšiu, malú odbočku, kde to organizuje vlakvedúci, stačí nejaká búdka alebo stanovisko výhybkára, poprípade telefón na stĺpe. Tam kde je ľudská obsluha stála, tam už je potrebný strážny domček, stanovisko atď. To musí spĺňať určité kritéria, napr. kúrenie, príprava stravy, hygiena a pod.


Jenže i u těch odboček, které se ke konci provozu obsluhovaly à la Tasovice, strážní domky většinou byly, protože původně bývaly obsazené.

Nemluvě o tom, že jiný případ obsluhy podobný těm Tasovicím neznám. To už bych spíš volil odbočky jako na tratích BCB, kde jsou větší stanoviště podobná stavědlům ve stanicích a strážní domky se nedochovaly:
kamensko.jpg


obora.jpg
obora.jpg (32.08 KiB) Zobrazeno 3990 krát

(Na Oboře je dnes navíc mobilní buňka jako zázemí pro obsluhu v době dopravního klidu.)

Podobná budka je taky ve Skochovicích:
skochovice.jpg
skochovice.jpg (55.84 KiB) Zobrazeno 3990 krát

(Dnes už je ve Skochovicích ta přední prosklená stěna zazděná a je v ní jenom malé okénko.)
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6704
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » pát 25 pro, 2020 2:05 pm

Z prodávaných modelů by se ti tam hodilo třeba tohle:
http://igramodel.cz/cs/drazni-h0/205-st ... -2-h0.html
nebo toto:
https://www.kb-model.eu/mtbmodel/eshop/ ... omerice-H0
https://www.kb-model.eu/mtbmodel/eshop/ ... na-Hora-H0
nebo toto minimalistické řešení
https://www.kb-model.eu/mtbmodel/eshop/ ... e-112-H-H0
ale tam bych sloužit nechtěl... Nicméně podle původní normálie se tam kromě stolu, židle, kamen a skříně vešla i postel :lol: V reálu (třeba na Hanáckém Pacifiku) se k těmto a podobným stanovištím (která na průjezdu Olomoucí stála samostatně, bez strážních domků) přistavovaly přístavby na uhlí a jiné potřeby, plánky bych asi někde vyšťoural.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6704
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » pát 25 pro, 2020 2:15 pm

Někdy se budova stavědla vyskytne i na nečekaném místě, jako třeba na zastávce Pševes:

pseves.jpeg
pseves.jpeg (22.8 KiB) Zobrazeno 3987 krát

Kdysi tam bývalo řepné nákladiště kryté krycími návěstidly, která se obsluhovala z toho stanoviště.
pseves_plan.jpg

Zleva: V. = dřevěná čekárna (označená honosně jako výpravna :mrgreen: ), St = strážní domek, N.B. = návěstní budka.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6704
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod JanoH0e » pát 25 pro, 2020 2:22 pm

Taká klasika na lokálke Čejč. Ale rozhodujúca bude predstava o prevádzke Hanka 61.
Přílohy
čejč.jpeg
JanoH0e
 
Příspěvky: 1419
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank61 » pát 25 pro, 2020 2:23 pm

hank píše:Z prodávaných modelů by se ti tam hodilo třeba tohle:
http://igramodel.cz/cs/drazni-h0/205-st ... -2-h0.html
nebo toto:
https://www.kb-model.eu/mtbmodel/eshop/ ... omerice-H0
https://www.kb-model.eu/mtbmodel/eshop/ ... na-Hora-H0
nebo toto minimalistické řešení
https://www.kb-model.eu/mtbmodel/eshop/ ... e-112-H-H0
ale tam bych sloužit nechtěl... Nicméně podle původní normálie se tam kromě stolu, židle, kamen a skříně vešla i postel :lol: V reálu (třeba na Hanáckém Pacifiku) se k těmto a podobným stanovištím (která na průjezdu Olomoucí stála samostatně, bez strážních domků) přistavovaly přístavby na uhlí a jiné potřeby, plánky bych asi někde vyšťoural.


Zatím moc děkuji Hanku. Musím ještě nějak laborovat s místem. A jak to nyní vyměřuji, tak se může i stát, že místo té jedné tratě bude jedna se šturcem, coby nákladiště. Pak by tam asi stačilo tohle výhybkářské stanoviště https://www.model-scene.cz/model-scene/eshop/13-1-87/83-3-Stavebnice/5/747, které mám v šuplíkových zásobách :wink:
Celoživotní hračička ;-)
https://hank61.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
hank61
 
Příspěvky: 2572
Registrován: sob 15 bře, 2014 5:42 pm
Bydliště: Hořovice

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » pát 25 pro, 2020 3:47 pm

JanoH0e: To je strážní domek podle normálie 101/H a v přístavku vpředu býval např. mechanismus hekafonu, ovládací hejblata návěstidel nebo aspoň drážní telefon. Jenže hank61 chce šetřit místem, tak jsem schválně hledal příklady bez strážních domků.

Podobný domek - dnes už opuštěný - stojí u odbočky Morava na trati do Starého Města pod Sněžníkem:
odb_morava.jpeg

Model str. domku 101/H nabízí Karel Barták.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6704
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Hankovice Carendt H0/H0e 1960x360

Příspěvekod hank61 » pát 25 pro, 2020 4:35 pm

Děkuji administrátorovi za přesun předchozích příspěvků na téma "odbočka na trati", které se vztahují k tomuto kolejišti.

Využívám ještě poslední prostor pro malý přístavek. Trať která původně končila zastávkou Františkov, nyní povede na novém levém segmentu 120x36cm kouskem krajiny, kde se na odbočce bude větvit na dvě tratě. Ty budou dále pokračovat pozvolným zářezem patrně pod nějaký most, nebo lávku a za ní budou končit šturcem. Ty cca 30cm části obou tratí za mostem budou sloužit jako malé SN pro motorové vozy M152 a M240. Pokud byste měl někdo nějaký nápad, jak tu skrytou část "elegantně" opticky oddělit, předem děkuji. Tunely tam nechci a vzhledem k tomu, že z místa obsluhy tam bude dost vidět, tak to nevyřeší ani pouhé vzrostlé stromy. :wink:

25-12-1.jpg

133022244_2147175018749290_5925841543078611811_o.jpg
Celoživotní hračička ;-)
https://hank61.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
hank61
 
Příspěvky: 2572
Registrován: sob 15 bře, 2014 5:42 pm
Bydliště: Hořovice

Re: Hankovice Carendt H0/H0e 1960x360

Příspěvekod hank61 » pát 25 pro, 2020 5:17 pm

Tím optickým oddělením SN mám na mysli něco na tento způsob. Na fotce je jeden z mostů přes triangl ze stanice Louny Předměstí.

P6027031.jpg
Celoživotní hračička ;-)
https://hank61.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
hank61
 
Příspěvky: 2572
Registrován: sob 15 bře, 2014 5:42 pm
Bydliště: Hořovice

Re: Hankovice Carendt H0/H0e 1960x360

Příspěvekod JanoH0e » pát 25 pro, 2020 8:26 pm

Môžeš použiť aj tento námet, 100x profláknutí viadukt u Černovic u Tábora. https://www.facebook.com/jhmd.cz/photos ... 2550492006, https://www.facebook.com/jhmd.cz/photos ... 6579621942
JanoH0e
 
Příspěvky: 1419
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Hankovice Carendt H0/H0e 1960x360

Příspěvekod JanoH0e » pát 25 pro, 2020 9:00 pm

K námetu - pokiaľ použiješ "minimalistickú" variantu, t.j. posunovacie stanovište, nič iba telefón, búda dražná atď. , je potrebné buď posunúť zastávku k výhybke, alebo výhybku k zastávke. Dôvod je zbytočné zastavovanie vlaku buď 2x na relatívnom krátkom úseku, alebo neprimerané dlhé stanie v zastávke kvôli pomalej chôdzi vlakvedúceho k výhybke. Pokiaľ chceš mať túto variantu, ako ju máš teraz, mala by to byť vechtrovna stála a vybavená, typu strážny domček. Už aký si vyberieš, je na tebe.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1419
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Hankovice Carendt H0/H0e 1960x360

Příspěvekod hank61 » sob 26 pro, 2020 6:56 am

JanoH0e píše:K námetu - pokiaľ použiješ "minimalistickú" variantu, t.j. posunovacie stanovište, nič iba telefón, búda dražná atď. , je potrebné buď posunúť zastávku k výhybke, alebo výhybku k zastávke. Dôvod je zbytočné zastavovanie vlaku buď 2x na relatívnom krátkom úseku, alebo neprimerané dlhé stanie v zastávke kvôli pomalej chôdzi vlakvedúceho k výhybke.


Jano. Díky za upozornění na tuhle logickou podmínku. Nakonec by to mohlo s místem vyjít a tak bych tam mohl dát nějaké malé stavědlo s obsluhou. :wink:
Celoživotní hračička ;-)
https://hank61.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
hank61
 
Příspěvky: 2572
Registrován: sob 15 bře, 2014 5:42 pm
Bydliště: Hořovice

Re: Hankovice Carendt H0/H0e 1960x360

Příspěvekod hank61 » sob 26 pro, 2020 10:09 am

Když neznám, musím se ještě zeptat... Pokud bude stavědlo na odbočce s obsluhou, musejí být ze strany obou tratí na příjezdu k odbočce nějaká návěstidla? Díky :wink:
Celoživotní hračička ;-)
https://hank61.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
hank61
 
Příspěvky: 2572
Registrován: sob 15 bře, 2014 5:42 pm
Bydliště: Hořovice

Re: Hankovice Carendt H0/H0e 1960x360

Příspěvekod sidlo » sob 26 pro, 2020 10:36 am

odbocka-obora.png
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3752
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Hankovice Carendt H0/H0e 1960x360

Příspěvekod hank » sob 26 pro, 2020 10:39 am

hank61 píše:Když neznám, musím se ještě zeptat... Pokud bude stavědlo na odbočce s obsluhou, musejí být ze strany obou tratí na příjezdu k odbočce nějaká návěstidla? Díky :wink:


Musejí být dokonce i když bude bez obsluhy, tj. když bude odbočka jako součást SZZ obsluhována ze stanice. Quasi-odbočka Tasovice bez obsluhy byla opravdu unikátní výjimkou. Ledaže bys modeloval poměry na komerciálkách v I. a začátkem II. epochy, tj. v době distančních návěstidel. Tehdy tam některé odbočky byly osazeny jinak nebo vůbec, ale to bych musel hledat.

Takhle vypadá trvale obsazená odb. Zálučí:

odb_zaluci.jpg
odb_zaluci.jpg (21.33 KiB) Zobrazeno 3712 krát


Od Bakova a Dol. Bousova je TZZ na telefon, od Mnichova Hradiště reléový poloautoblok AŽD-71. SZZ odbočky je elektromechanické.
Jo, a teď už taky vím, že správný název funkce té obsluhy je signalista. :)
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6704
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

PředchozíDalší

Zpět na Mini kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník