JenikPluto píše: Jako rodilý Ústečák si nemůžu odpustit odkaz na ráj (nejen) velkých průmyslových vleček
http://mapy.cz/zakladni?x=14.0340906&y=50.6593004&z=12&base=ophoto V Ústí jsou (nebo možná častěji byly) snad všechny možné typy vleček, hlavně do chemiček, od opravdu velkých (Spolchemie a navazující průmyslový areál, přístav v Krásném Březně) přes středně velké (Setuza, Tonaso, trmická spalovna - z těch novějších) až k malým (pivovar v Krásném Březně nebo v Olšinkách). Prakticky celá západní část širšího centra města je jedna velká vlečka...
Pamatuju si, že když jsem chodil přes Setuzu do školy, tak se tam každý den šíbovalo s modrýma parníma mašinama (dneska už vím, že akumulačníma), vozy většinou cisterny, co si tak pamatuju. Ve Spolku v podstatě jenom cisterny (takové dobroty jako kapalný chlor, různé kyseliny atd.), možná Uacsy. Spolek byl zajímavý tím, že kromě napojení na západní nádraží měl vlastní úzkorozchodnou elektrickou dráhu, kterou jsem ještě v provozu zažil a i se na ní svezl, ale mám pocit, že už není.
Vlečky v Krásňáku si moc nepamatuju, ale mám pocit, že už v 80. letech na nich žádný extra velký provoz nebyl, dnes v přístavišti asi hlavně kontejnery, pokud vůbec něco. Před 2. válkou se tam hodně (ve starém přístavu) překládalo uhlí, někde mám doma zašitou docela tlustou publikaci o Ústí (Ústí, město nad Labem), ve které bylo docela dost fotografií na toto téma. V Tonasu to myslím byly hlavně Uacs (nebo něco podobného), ale můžu se plést. Na vlečce v přístavu nad zdymadlem hlavně písek.
Nojo, tohle asi nikdo modelovat nebude. I když mít neomezený rozpočet, halu a nic jiného na práci (a k tomu haldu dobrovolníků), tak bych si celý Ústecký uzel jako předlohu rozhodně vybral... Je tam prakticky všechno, i pěkná průmyslová architektura, několikaúrovňové přejezdy tratí atd.
Jako momentálně Kladeňák musím ovšem zmínit i vlečku v Poldovce a přilehlých areálech, to je komplex jako blázen... Je jasné, že ani tohle nikdo spíš modelovat nebude, ale v okolí, u dolů, bývaly vlečky i celkem malé (například v Otvovicích u dolu Jan, který se svými čtyřmi vagóny uhlí denně neměl žádné zvláštní přepravní nároky
http://kladno-doly.xf.cz/DOLY/KLADNO/OTVOVICE/OTVOVICE.htm).
JP