Chtěl bych se zeptat, zda se někdo již pokusil z MTB modelu brejlovce udělat nebo aspoň zaretušovat či v různé míře odstranit vady čela, zejména brýlí. Primárně mířím na H0, ale protože MTB uvedlo TT verze již před lety, možná mezi TTčkáři budou už nějaká řešení, která by šla použít.
Dostal se mi do ruky nechtěný model T478.3064 a přemýšlel jsem, co s ním. Resp. obecněji, co s modernizovanými verzemi ep. 6, co budou, měl bych o ně zájem, ale v podobě, jak jsou nabízeny, mi na kolejiště nesmí. Kastli T478 mile rád obětuji na pokusy, čela jsou dvě. Oměřil jsem Roco, Rivarossi i MTB a největší rozdíly, kromě délky modelu MTB, jsou u kabiny, čela a zvláště brýlí:
horní šířka (vše +/- 0,05 mm) brýlí je u MTB 32,20 mm, zatímco Roco má 31,15 a Rivarossi 31,10
dolní má MTB 32,85, zatímco Roco 31,95 a Rivarossi 32,05
Méně dramaticky se liší výška brýlí. Boční je u MTB 11,10, Roco má 10,80 a Riv 10,60; Středová je u MTB 11,85, Roco 11,65 a Rivarossi 10,90
Průšvih je šířka kabiny. Zatímco Roco i Rivarossi zužují kabinu od k čelu bližšího madla dveří směrem k čelu, MTB zde naopak kabinu rozšíří (cca 0,40 mm) a vzniká tak boule přesně v místě tohoto madla při vertikálním pohledu dolu na střechu je to dobře patrné. Mám u ruky kastli Roco 478.3072, která je v analogickém barevném ladění, takže rozdíly perfektně vyniknou. MTB, kromě jiného, má dlouhodobě problémy s klenutím konvexních čel (bobiny). I zde jsou brýle plošší, než měly být, velmi dobře je to patrné pokud sledujete křivku zešikmení pod brýlemi a křivku brýlí. U středového sloupku jsou brýle výrazně méně zapuštěny do zašikmení čela, než u stran. To je samozřejmě další vada modelu proti originálu. Roco má kupř. toto zapuštění konstantní po celé délce, Rivarossi jakbysmet. Důsledkem tohoto nedostatku je fakt, že čelní příčné podokenní madlo je uchyceno jen dvoubodově, protože prostřední úchyt není kam umístit! Vypadá to otřesně...
Velkým optickým problémem je hloubka zapuštění skel a ostré obě spodní hrany brýlí. Čelní tabule jsou navíc téměř bez zakulacení rohů.
Co s tím?
Spodní vnější rohy brýlí by šlo zakulatit. Zkusil někdo? Jak to vypadá po úpravě?
Čelní skla oken by šla posunout více směrem ven, tj. k čelu. Je několik možností, jak toho docílit. Nejméně destruktivní pro kastli je vyjmutí čelního skla, ubroušení falců skla, zabroušení středového sloupku a zahloubení drážky ve skle. Problém ale budou činit obvodové šikminy rámu brýlí. Bude-li sklo méně zapuštěné, vznikne tam logicky po celém obvodu drážka a tu bude třeba zatmelit a zabarvit. Pak by šlo vlepit z vnějšku jednotlivé tabule. Tady by šlo oměřit velice přesně otvor a udělat to z plexi na laseru - nová čelní skla. Nevyhnul bych se ale zatmelení, leda bych hrany takto vyrobených tabulek obarvil a měly by již zašikmené hrany, aby přesně zapadly. Výhodou by bylo, že by per analogiam bylo množné vyrobit neomezené množství tabulek, takže by šlo rychle upravovat kterýkoliv model MTB prostou výměnou skel, protože forma již zůstane na věky stejná. Zkusil si někdo pohrát s čelním oknem?
Dále mě napadlo oříznout model - kabina je na přírubě, čehož se dá opticky využít a volných Roco kastlí tu mám dost. Z Roco kastle bych ořezal kabiny na přírubě (celá kabina) a na MTB totéž k přírubě. Toto řešení by nebylo marné, ale: MTB model má bohužel v místě příruby šířku 39,8 mm, zatímco Roco jen 38,9 mm. Což je bohužel fatální pro toto řešení, protože ten téměř 1 mm rozdílu by zaretušovat nešlo a horkým vzduchem roztahovat Roco kabinu nebo naopak stahovat MTB zbytek se mi nezdá moc komfortní.
Nějaké jiné nápady?