greenery:
Dokonce je tam vidět Bromberg, jen není poznat žs, čsd ale pravděpodobně nebude.
Velká část vozů této soupravy je DR a i na Brombergu je jednoznačně idetifikovatelné DR. Ale skutečněje to bezva přehlídka všmožných vozů na našich kolejích v první polovině 60. let.
K tomu setu. Je to set z prastarých forem ROCO a jeho cílem není skupina modelářů hledající přesný model. Staré formy mají samy o sobě dost problémů s tvarovou přesností. Obecně lze říct, že všechny vozy v setu u nás po válce byly. Studovat detailně nápisy nemá smysl, obzvlášť když na rámech nejsou. S cenou cca 200 Kč za vůz bych to doporučil někomu, kdo se chce naučit patinu, vyzkoušet se nějaký úpravy vozů nebo komu na nějakém přesnějším vztahu model vs. skutečnost nezáleží. Stručný soupis problémů jednotlivých vozů:
L 2-16533: Číslo ve správném intervalu, přesný typ k číslu nelze doložit. Tvar skříně je strašný, tvarování střechy nepovedené. Větrače na střeše odpovídají úpravám na vzech DB, ložiska také novějšího typu, která u nás na těchto vozech nebyla. Nejlepší chlaďáky ROCO jsou ty ze starých forem Klein, pokud prahnete po chlaďáku ex DRG, berte něco jiného. BRAWA dělá nově jeden ve zcela excelentním provedení, nebo je potřeba chytit ROCO až zopakuje nějaký chlaďák od Kleina.
Ndk 3-99530: Mnohokrát vydaný jednoduchý model, číslo ze správného intervalu, ale přesně doložit nejde. Stejná chyba v ložiscích jako výše. Lepší je pochopitelně model BRAWA, byl i v ČSD provedení.
Uz 6.98658: Muzejní vůz z Lužné, typ odpovídá. Zjednodušený až na kost. Ale nikdo jiný ho zatím nevyrábí.
Vtu 4-58753: Klagenfurt v tomto provedení je u nás nepravděpodobný, protože se za války s dřevěnými dveřmi a u nás se s jejich výměnou za plechové lisované nematlal. Lisované v Německu byly později standard, protože v zesílené formě se Klagenfurt dělal pro DR Bizonie dlouho po válce. Číslo je převzato z jiného typu vozu dodaného k nám z NDR v roce 1951 (viz Svět železnic, letošní číslo 2/2020). Klagenfurty většinou neměly z výroby vzpínadlo, doplňovalo se u DB později. Klagenfurt bude v ČSD variantě dělat Exact-Train, určitě to dopadne lépe než toto.
Vu 4-78603: Vůz dodaný k nám už po I. světové válce, tomu odpovídá i číslo. Vůz neměl brzdu špalky na něm nemají co dělat. V našem provedení by měl mít i jiné nárazníky. Velmi dobrý model dělal Fleischmann, kterých bych spíše doporučil než tento ROCO nebo dokonce Tillig (ještě ex Sachsenmodelle)
Z 2.98741: Předchůdce i u nás vyráběného typu Oppel - Kassel. V nás určitě byly, číslo vybráno z intervalu pro kořistní vozy. Model není nic moc, ale těžko říct jestli starý TRIX nebo novější Liliput jsou lepší. Liliput v něčem ano, ale ani tak to není nic extra.
Z 2.51997: G10 jenomže výztuha přes dvě pole se dělala až po válce zejména u BBÖ, takže u nás nebyla. Číslo 2.51998 patřilo vozu G10 s výztuhou v bočním poli, jak se začala dělat už u DRG. Skříň ještě relativně nedávno byla k vidění u Kájova. Takže se zakouzlilo, číslo zmenšilo o jedničku a máme nápisy na nový vůz. Jednoznačně si kupte model BRAWA, byl už s čísly ČSD, s velkou pravděpodobností ještě budou.
Vtu 4-81530: Číslo z jiného staršího typu koupeného pro ČSD už mezi válkami. Přitom podkladů existuje k vozům dost, KHKD má jeden. Prastarý model PIKO nestojí za shánění, relativně nedávno byla ČSD varianta od BRAWA, budou ještě další.
Odkaz na modely jiných firem předkládám proto, aby jste si to mohli srovna s jinými modely a viděli míru zjednodušení. Ale jak říkám, při ceně 1600 Kč za set osmi vozů to nelze brát jako kritiku. Je to vozový start set, nic víc. Dobré modely z toho ani tisícem úprav neuděláte.