310

Stavba a přestavba lokomotiv všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., sco_27

Re: 310

Příspěvekod Střelec » úte 01 zář, 2020 4:31 am

Tak jsem prostudoval obchodní podmínky DH-loko a došel k závěru, že přes ně nic kupovat nebudu. Už mě šmíruje počítač dost šmelinářů i bez nich a ještě se nechat oholit Českou poštou... Raději počkam na burzu a nakoupim z ruky do ruky.
Střelec
 
Příspěvky: 1621
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: 310

Příspěvekod Střelec » ned 18 říj, 2020 8:43 am

Poslední tejden jsem se donutil k postupné výrobě drobných dílů. 14 dní předtím jsem koukal na kastli na stole (s prozatímně dolepeným potahem čel budky a proříznutými okny), až jsem se dokopal k sepsání nejnutnějších operací. Vznikl jakýsi rámcový plán č. 1, který by mě měl stylem JZD (tedy "jeden záběr denně") dohnat k výrobě potřebných součástek, nebo jejich polotovarů v reálném čase. Po shromáždění dílů vznikne plán č. 2 - montážní, kdy dojde k postupné instalaci vyrobených součástek. Obavy mám hlavně z armatur na kotli a z doplňků na rámu, které by měly opticky odstranit rozdíly mezi T3 a 310.0. Poslední fáze bude barvení, aneb jak nabarvit pojezd tak, aby nebyla nutná rozborka a přitom to fungovalo. Jistou praxi už v tom mám, pouhým okem to většinou dopadlo dobře, na detailních fotkách už tak pěkně ne.

Dotaz na znalce:
Na některých dobových fotkách vystupuje z pravé strany paty komína jakýsi ovládací prvek, od kterého jde tenké táhlo do budky. Šlo o ovládání dyšny, kropení dýmnice, nebo něco úplně jiného? Dále: na horní ploše pravé vany těsně před prostorm, kde by asi měla začínat schránka na vercajk, je válcový výstupek. Na fotkách provozního kusu je zhora zakrytý plochou záslepkou, na dobových fotkách z něj ale trčí ještě užší výstupek. O co šlo - byl to nějaký ventil, nebo jednoduchý výstup plovákového vodoznaku, ukazující stav v nádrži? Samozřejmě byly vodoznaky i na kotli, ale "stav v systému" nemusel být totožný, jako "stav v nádrži" (jiné typy lokomotiv z daného období mohly mít mechanický ukazatel stavu vody na boku nádrže).
Střelec
 
Příspěvky: 1621
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: 310

Příspěvekod jafobe » ned 18 říj, 2020 3:20 pm

Odborník sice nejsem, jen jsem byl nablízku, ale ten výstupek by mělo být nejspíš pro měření hladiny vody v nádrži, alespoň se měnila výška "ukazatele" před dotankováním vody (po nějaké hodině jízdy) a po něm... sic to trochu může zkreslovat i úhel pohledu.

IMGP7874m.jpg


IMGP7760.jpg
Uživatelský avatar
jafobe
 
Příspěvky: 697
Registrován: úte 12 dub, 2011 8:01 pm

Re: 310

Příspěvekod Střelec » čtv 29 říj, 2020 4:06 pm

Jafobe: Díky za detaily. Imitaci vodoměru instaluju v dohledné době.
Trošku jsem pohnul se stavbou, i když práce zatím probíhaly na kastli, byť toho ještě dost chybí. U pojezdu odhaduju, co bude (kromě zátěže) nutno udělat nad rámec nakašírování rámu a instalace nového předního čelníku.
Pojezd měl po sejmutí původní kastle pár překvápek v oblasti motoru. Jednak jsem zjistil, že očkové spřáhlo FLM "na čudlík" má takový vakl, že se kdesi uvnitř potkává při jízdě vpřed s kotvou motoru (pak si sedne). To vyřešila podložka z tenkého plastu - spřáhlo se srovnalo a nedrhne. Další překvápko bylo zadní ložisko motoru v silentbloku z jakéhosi gumoplastu. V rámu ho zřejmě drží budka, pokud je pojezd holý, povyleze nahoru a z výřezu v rámu vypadne. Tady pomohla troška vteřiňáku. otázkou do pranice bude kulisa rozvodu - zasahuje hodně vysoko a pokud má být kastle v odpovídající výšce, bude muset být její horní část pod ní. TTčkový lept určený na pojezd T-3 od Tilliga to řeší výřezem v boku vany, což je asi nezbytné (o kolik by musely být vany širší, aby to šlo pod ně?), ale nevypadá to nic moc. U odlitku šly vany vybrousit v daném místě "na papír", takže se to nakonec vleze. Sladit kastli s pojezdem ale bude celkem veselohra.
Přílohy
DSCN5497.JPG
DSCN5497.JPG (125.54 KiB) Zobrazeno 7104 krát
Střelec
 
Příspěvky: 1621
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: 310

Příspěvekod Střelec » pon 09 lis, 2020 11:35 am

Pokračuju v pracích. Rozhodl jsem se převzít původní přední osvětlení pomocí světlovodného výlisku a imitace olejových světel. Při výrobě nastaveného uhláku jsem zjistil, že jeho maximální délku určovalo napájecí hrdlo na vaně. V současnosti chybí přední nášlapy a policajti, schůdky a drobné detaily (ventily pop-coale a pár drobností od BV-model + lepty Bank), uhlí a možná nějaké náznaky interiéru. A samozřejmě nátěry. Zadní světla nebudou, ostatně v reálu jsou na fotkách často vidět jen konzoly a vzhledem ke svému věčnému zápasu s pájením a elektrikou nehodlám pokoušet osud.
Střelec
 
Příspěvky: 1621
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: 310

Příspěvekod hank » pon 09 lis, 2020 1:31 pm

Střelec píše:Pokračuju v pracích. Rozhodl jsem se převzít původní přední osvětlení pomocí světlovodného výlisku a imitace olejových světel. Při výrobě nastaveného uhláku jsem zjistil, že jeho maximální délku určovalo napájecí hrdlo na vaně. V současnosti chybí přední nášlapy a policajti, schůdky a drobné detaily (ventily pop-coale a pár drobností od BV-model + lepty Bank), uhlí a možná nějaké náznaky interiéru. A samozřejmě nátěry. Zadní světla nebudou, ostatně v reálu jsou na fotkách často vidět jen konzoly a vzhledem ke svému věčnému zápasu s pájením a elektrikou nehodlám pokoušet osud.


Bude mít tvůj kafemlejnek tlakovou brzdu? Další věcí, která způsobovala variabilitu vzhledu jednotlivých strojů, bylo umístění kompresoru a s ním související úpravy dotčené vany.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6106
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: 310

Příspěvekod Střelec » pon 09 lis, 2020 5:09 pm

Nebude. Jediná fotka mýho kusu (310.085, PČM výr. č.4) je ze starýho Rakouska v publikaci o Halštravský dráze (z Tršnic do Lubů), a to byl ještě v relativně původním stavu. Za první republiky sloužil až do osmatřicátýho v Chebu, pak snad v Jihlavě a v 50. letech skončil na vlečce v Gumotexu Břeclav. V Chebu se musel potkat s mým dědou coby začínajícím strojvedoucím. Zatim vypadá příšerně, ale časem se snad zmůžu na lepší provedení...
Přílohy
DSCN5503.JPG
DSCN5501.JPG
Střelec
 
Příspěvky: 1621
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: 310

Příspěvekod Střelec » pon 09 lis, 2020 5:30 pm

Bohužel je použitý oplechování odlitku z dost měkkýho plechu, takže se i přes masivní podlití vteřiňákem na rantlech kroutí. Madla jsou z dostupných drátů (struna z bowdenu, měď, potrubí a rámy oken olovo), ohrádka uhláku je z překližky. Schůdky budou z plechu a L profilu od Albionu. Detaily na komínu si odpustím, časem bych ho rád vyměnil za tištěnej. Pokud někdo dělá tištěný nebo litý držáky na světla, tak bych je časem nahradil taky. Taky to bude chtít dodělat plastový dolepy kolem čelníku. Kastle drží na pojezdu pomocí původního šroubu, zaříznutýho do olověný zátěže. Zatím nevím, jestli mám plejtvat časem na náznak interiéru, dovnitř moc vidět není, motor je otevřený konstrukce (kotva se točí v rámu) a když zavřu středový "okno" v zadní stěně, nebude vidět vůbec nic.
Ještě musím přijít na to, proč boudou napřed jede tiše a komínem napřed vrčí.
Střelec
 
Příspěvky: 1621
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: 310

Příspěvekod Střelec » sob 14 lis, 2020 2:31 pm

Tak jsem se dneska domrcasil s hrubou stavbou a prvním nátěrem. Na fotkách prosvítá kolama červenej rám, v reálu ale není vidět. Teď budu čekat na bižuterii (ventily, píšťala, tabulky). O náznaku interiéru tak nějak přestávám uvažovat, mam strach, aby se mi nepral s motorem. není to nic moc, ale z větší dálky se to dá. Kromě bižuterie bude ještě třeba doplnit pár detailů, srovnat spodní hrany van a dokončit nátěry.
Přílohy
DSCN5517.JPG
DSCN5515.JPG
DSCN5513.JPG
Střelec
 
Příspěvky: 1621
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: 310

Příspěvekod Střelec » sob 28 lis, 2020 8:23 pm

Kdyby chtěl někdo další stavět, tak na BMŽ jsou v nabídce tři kusy Br89 od FLM v cenách do trojky + jedna v setu s osobáky.
Střelec
 
Příspěvky: 1621
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: 310

Příspěvekod Střelec » úte 08 pro, 2020 2:39 pm

Přišly doplňky od BV model a ještě čekám tabulky od Banka. S trochou štěstí to bude letos komplet
Střelec
 
Příspěvky: 1621
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: 310

Příspěvekod Střelec » úte 19 led, 2021 3:54 pm

Dorazily tabulky od Banků. Stroj dostal odlévanou bižuterii (pop coale ventily, píšťalu) konečný nátěr a tabulky. Je si vcelku podobný, stav by měl odpovídat období druhé epochy. Bohužel povrchy se moc nezadařily (potah z kovové fólie je dost měkký), ale do provozu to bude dobré, než se něco solidního za rozumnou cenu a s pojezdem schopným "schroupnout" domácí kolejiště objeví na trhu.
Střelec
 
Příspěvky: 1621
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: 310

Příspěvekod krasin456 » čtv 21 led, 2021 7:59 pm

krasin456
 
Příspěvky: 11
Registrován: pon 11 úno, 2019 2:00 pm

Re: 310

Příspěvekod Střelec » sob 23 led, 2021 5:24 pm

Součástky pěkný, ale je to jen čtvrtka mašiny, navíc je to dobré jen pro ty, co běžně dělají s kovem. Přestavba T3 od FLM sice není ideální, ale je zvládnutelná i pro plastikáře za cca 2/3 ceny těch mosazných dílů (včetně toho stroje od FLM). Pokud bych mohl přijít k profesionálně postavenému stroji, pro který bude sjízdné běžné domácí kolejiště s poloměrem oblouku do 50 cm (nebo menším), bude mě zajímat.

Kafemlejnek od Micro metakit se podle dostupných informací v tomhle směru ukázal být nepoužitelným.
Střelec
 
Příspěvky: 1621
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: 310

Příspěvekod dudlifuk » stř 27 led, 2021 8:25 pm

pokus o 314.303, nova karoseria, valce. pojazd Br89 Tillig, problem budu rozvody. no skusim to z leptu.
25DCE40E-DA11-4EDC-B91D-A13D0169DFB1.jpeg
11585FCC-E2DC-434D-9F66-4A184417512B.jpeg
dudlifuk
 
Příspěvky: 485
Registrován: ned 15 led, 2017 9:40 pm
Bydliště: TT

PředchozíDalší

Zpět na Stavba lokomotiv

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 12 návštevníků