Mcx:
Děkuji za uvedení norem a datumů. Tímto totiž měla vlastně diskuze začínat...
Konečně už v tom začíná být pomalu jasno.
Ra 65 z výroby celé khaki, určení pro kapalné uhlovodíky (pohonné látky), nejpozději však koncem 80.let změna barvy na šedou, včetně rámu a žebříků. Určení na pohonné látky zůstalo. Se vznikem ČDC těch pár, co se toho dožily, nový nátěr zelený, včetně žebříků, rám černý.
Rah 66 z výroby omylem šedé, černý rám, černé žebříky, určení již z výroby pro nerostné oleje (???), pak někdy (možná už první dílny?) změna na khaki (celý vůz). Vozy po dílnách Ryko Děčín od rozdělení republiky černý rám a zelená místo khaki z Trnavy, a to trvá dodnes. Určení na nerostné oleje zůstalo.
Ra 70 z výroby celé khaki, určení pro kapalné uhlovodíky (pohonné látky), nejpozději však koncem 80.let změna barvy na šedou, včetně rámu a žebříků. Určení na pohonné látky zůstalo. Vozy po dílnách Ryko Děčín po rozdělení republiky černý rám. U ČDC - prošel některý vůz vůbec dílnama? Nebo jsou jen ty šedé s přepsaným logem?
Dovolím si na okraj přidat novější řady:
Zae (Ra) z Popradu ze 70.let - řada 785 1 - z výroby celé šedé, určení pro kapalné uhlovodíky (pohonné látky), poslední dobou vozy vymizely
Zaes(Rah) z Popradu ze 70.let - řada 788 2,3,(4) - z výroby khaki, určení pro nerostné oleje. Vozy po dílnách Ryko Děčín od
rozdělení republiky černý rám a zelená místo khaki z Trnavy, a to trvá dodnes. Určení na nerostné oleje zůstalo. Dnes se v
nich už vozí spíš jen hnojiva (pronájmy), nebo papírenské odpady?
Zaes(Rah) z Popradu ze 70.let - řada 788 4 - na potraviny - bílé, ovšem, zda byly bílé od začátku, to asi neví nikdo...?
Zaes(Rah) ze Studénky z pol. 80.let - na podv. Y25 - řada 798 6,7, možná i jiné řady, nevím, zda přečíslování, nebo zcela jiná řada - 787 4?
Odlišné řady i na Slovensku.
- z výroby khaki, na nerostné oleje. Od 90.let změna na zelenou.
Prosím, doplňte, opravte příp.chyby..., odstraňme ty otazníky, díky.
cer.t:
Nevím, zda to bylo ze strategických důvodů, každopádně armáda byla po celou dobu stále věrná na svých vozech pro armádní zásobování (AZA) barvě khaki, a ať už na vozech bylo Kapalné uhlovodíky, nebo Minerální oleje, byly vždy khaki, tedy v 90.letech s přechodem na zelenou. Tedy i v době, kdy běžné vozy na pohonné látky byly šedé.