DRG v ČSR

Vše co souvisí s moduly.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký

DRG v ČSR

Příspěvekod Zippich » čtv 10 zář, 2020 8:02 am

Necítím potřebu sebeprezentace a nefotím si při práci svoje polotovary. Před časem jsem tu ale byl požádán o bližší informace k mému projektu a přiznávám, že zájem o toto spíše okrajové téma mě potěšil.
Domnívám se, že úkolem modeláře není pouhé zmenšování, to je pouze prostředkem. Vyšším úkolem je zachytit část historie, která už se nevrátí. Z mého pohledu je to právě 1. a 2. epocha v našem dvojjazyčném pohraničí. Při jejím ztvárnění se pokouším zaměřovat spíše na celkovou impresi tvořenou prvky, charakteristickými pro tuto epochu, než na hračkové efekty, nebo zbytné detaily.
Ve fascinující železniční historii byly tratě stavěny a provozovány různými společnostmi, nejen tuzemskými, ale i zahraničními. A to obvykle tam, kde buď nebyl zájem tuzemských subjektů, nebo na to zkrátka doma nebyly peníze. To znamená, že progresívní liberalizace dopravy tady existovala již v železničním pravěku, ještě dříve, než byla dočasně zadupána dinosaury unitárních železnic. Tímto způsobem vznikly na našem území tratě, které se po vzniku republiky nestaly součástí sítě ČSD. Například známé tratě na Chebsku včetně velkého chebského nádraží, dvojkolejka z Drážďan do Podmokel (Bodenbach, dnes Děčín hlavní), nebo trať z Žitavy do Liberce, kterou v roce 1859 postavil náš historický spojenec, Saské království. Není pochyb o tom, že z hlediska železničního modelářství to byl tehdy velmi prozíravý počin, který dnes umožňuje bez uzardění provozovat modely německých historických vozidel v české krajině, na rozdíl od modelů podle rakouských, potažmo československých vzorů, které prostě nejsou na trhu. Stejně tak ale, až jednou konečně dospěje nejmenovaný český výrobce a dodá na trh použitelného bejčka, nebo všudybylku, tak tam s nimi bude možné jezdit v peáži, jako ve skutečnosti.
Z těchto důvodů mi už před lety v hlavě uzrál záměr, postavit model trati volně inspirovaný ZRE, tedy Žitavsko-Libereckou dráhou, neboli Zittau-Reichenberger-Eisenbahn, ve stavu 20. a ranných 30 let. V této době byla dráha až do Liberce provozována společností DRG. Je to krajina Česko-Saského pomezí, kterou mám rád, do které dosud nevtrhly dvě nejkrvavější diktatury 20. století. Dvojjazyčné nápisy, malá políčka oddělená mezemi zabraňujícími erozi, jejich původní obdělávatelé, dosud nepotrestaní za jazyk, kterým mluvily jejich maminky, přejezdy dosud bez ležatých křížů, staré kapličky dosud nerozvrácené nabubřelou ideologií a lhostejností, historická kolejová vozidla dosud bez znaků násilně importovaných diktatur. Toť záměr.
Z technického hlediska jsem se rozhodl znázornit toto téma pomocí zababovských modulů, které by umožnily nejen příležitostný klubový provoz, ale primárně i domácí testovací jízdy vozidel na jednoduchém layoutu. Čti „domácí hraní“. Rozumíme si, že... To vše v měřítku TT, které dovoluje postavit doma věrohodný oblouk i jakžtakž použitelnou délku staničních kolejí.
Přiložená skica schematicky zobrazuje původní záměr. Dvě staničky, Bílý Kostel/Weisskirchen a Machnín/Machendorf, z nichž jednu je možno vždy dle potřeby administrativně prohlásit za skrytou, a navazující obloukové moduly. Při snaze vytvořit layout, který se vejde doma do pokoje, byly vytvořeny (s lehkou nadsázkou řečeno vynalezeny) 90° moduly R 700 mm, což je podle normy nejmenší přípustný radius pro vedlejší tratě.
Pokusím se časem podávat zprávy o postupu prací a budu rád, když tohle moje skromné hraní někoho inspiruje, a samozřejmě se i já rád nechám inspirovat názory kolegů...
ZRE 200708 Layout.JPG
ZRE 200708 Layout.JPG (37.1 KiB) Zobrazeno 10645 krát
Zippich
 
Příspěvky: 385
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod MkTT » čtv 10 zář, 2020 9:09 am

Nemáš dokumentaci k těm 90° modulům R 700 mm? Něco podobného jsem začal stavět také, ale zatím jsem si nechal vyrobit jen moduly pro stanici. Pokud bych od tebe mohl ty obloukové "obšlehnout", tak by mi to hodně pomohlo.
MkTT
 
Příspěvky: 567
Registrován: stř 08 úno, 2012 3:46 pm
Bydliště: Praha 10

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod hank » čtv 10 zář, 2020 9:35 am

Pro I. epochu ti v TT budou chybět saská vozidla. Ale i pod panstvím DRG bylo v saském i bavorském příhraničí vidět spoustu původních vozidel Länderbahnen. Nejpestřejší v tomto ohledu bylo Chebsko.

Nabízejí se i další témata pro německá vozidla na našem území: Peáže přes Varnsdorf, Polubný (aka Kořenov), pruské peáže Broumovskem, Jindřichovice pod Smrkem, Opava západ, společná PPS Železná Ruda - Alžbětín, úzkorozchodný přechod v Heřmanicích...

A jako téma pro minikolejiště (nebo modul?) se pak nabízí dnes už skoro zapomenutý Brandov. Ale i tam přinejmenším na začátku provozu (trať byla otevřena až v r. 1927) převládala původní saská vozidla.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6106
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod Zippich » čtv 10 zář, 2020 7:39 pm

MkTT píše:Nemáš dokumentaci k těm 90° modulům R 700 mm? Něco podobného jsem začal stavět také, ale zatím jsem si nechal vyrobit jen moduly pro stanici. Pokud bych od tebe mohl ty obloukové "obšlehnout", tak by mi to hodně pomohlo.

Právě tyhle rohové moduly jsou to první, co už bylo zprovozněno. Mám na jejich bedny výkres a kusovník v dwg pro tloušťku materiálu 12 rám a 9 plocha s rovným zababovským rozhraním. Podívám se po tom...

hank píše:Pro I. epochu ti v TT budou chybět saská vozidla.

Mým cílem není plnohodnotná 1.epocha, ale zmíněná 20. až 30.léta. Za 1.epochy například ještě Machnín ani vzdáleně netušil, že se bude jednou jmenovat Machnín. Spíš jsem měl na mysli drobné přesahy reálií 1.epochy do 20.let. Třeba právě původní vozidla zemských drah, mnohdy dosud nepřeznačená. Pár saských vozidel se v TT najít dá. Beckmann, PMT, Tillig, PSK. Ale Zittau má i tu výhodu, že leží na hranici historického Pruska, takže odtud do Liberce mohla po vzniku DRG zabloudit i vozidla KPEV ze Slezska. Třeba hned ze sousedních výtopen Görlitz, Lauban, nebo klidně i nějaký dálkový výkon až z Breslau, nebo Berlína. Právě trojmezí Sasko-Slezsko-Čechy považuji za modelářsky vděčné téma s velkým potenciálem...

Ještě pro zajímavost přikládám obrázek nařezaného materiálu na zmíněný layout.
Přílohy
20191214_180851.jpg
Naposledy upravil Zippich dne čtv 08 říj, 2020 9:22 am, celkově upraveno 2
Zippich
 
Příspěvky: 385
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod hank » pát 11 zář, 2020 6:04 am

Zippich píše:Pár saských vozidel se v TT najít dá. Beckmann, PMT, Tillig, PSK.


No jo, ale zkus si z toho něco konkrétního objednat. Třeba u Beckmanna může být objednací lhůta i dva roky, což pro našince ve věku 65+ znamená, že už se toho ani nemusí dožít... A to nemluvím o cenách. A i tak renomované firmě jako je Beckmann se občas něco nepovede, viz recenze 75.5 (nejen ta Trainmaniakova, podobné hlasy o jejím bídném sbírání proudu zaznívají i na TTboard). Nicméně riskl jsem to :mrgreen: a objednal jsem si 94.2105, tak jsem zvědav. A ten zakoupený bazarový kus mamuta má tak subtilní páky vnějšího rozvodu, že se ho bojím postavit na koleje... :lol:
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6106
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod Zippich » pát 11 zář, 2020 7:22 am

Mám obavu, Hanku, že 94 2105 se nevyrábí. Taky by se mi líbila, ale Beckmann ji má na svých stránkách v archivu a ještě s očkovým spřáhlem. Jestli chceš nějakou saskou krasavici, tak doporučuji udělat si výlet do Elriwa ve Wachau. Mají na krámě BR38, obě provedení, a lze je na místě vyzkoušet. Je to sice Schlepptender, ale bývala běžně nasazována i uhlím napřed. Viz obrázek z oblíbeného krušnohorského motivu pod Fichtelbergem...
Přílohy
BR38 Tender voran.JPG
BR38 Tender voran.JPG (57.64 KiB) Zobrazeno 10288 krát
Zippich
 
Příspěvky: 385
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod hank » pát 11 zář, 2020 10:29 am

Zippich píše:Mám obavu, Hanku, že 94 2105 se nevyrábí. Taky by se mi líbila, ale Beckmann ji má na svých stránkách v archivu a ještě s očkovým spřáhlem. Jestli chceš nějakou saskou krasavici, tak doporučuji udělat si výlet do Elriwa ve Wachau. Mají na krámě BR38, obě provedení, a lze je na místě vyzkoušet. Je to sice Schlepptender, ale bývala běžně nasazována i uhlím napřed. Viz obrázek z oblíbeného krušnohorského motivu pod Fichtelbergem...


No jo, jenomže já potřebuju tendrovky, protože počítám každý centimetr užitečné délky kolejí...

Ale jestli už to nevyrábějí, tak proč to někteří (čeští i němečtí) prodejci pořád nabízejí a nechávají zákazníky objednávat si to?
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6106
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod Zippich » pát 11 zář, 2020 10:52 am

Vykašli se na neférového obchodníka a kup si od Beckamanna tu BR75, dokud ji má. Je krásná a u mně jezdí bez problémů.
Zippich
 
Příspěvky: 385
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod jamik22 » pát 11 zář, 2020 12:57 pm

Jj, já mám také 75 v pohodě. A pak je ebay, stačí to hlídat. Bývají tam i stroje od PMT a Schwenke. Vagony od Beckerta se dají objednat na burze v Drážďanech, tak asi i přes mail. A Beckmannům se dá napsat a objednat přímo. Vše mám koupené u nich. Reaguji ihned a paní Beckmann komunikuje i v ENG
jamik22
 
Příspěvky: 480
Registrován: pát 22 úno, 2008 9:05 pm

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod hank » pát 11 zář, 2020 1:30 pm

Zippich: Pro tuto chvíli už je asi pozdě... Ještě cca před týdnem byly v německých e-shopech dva kousky k mání za ceny skoro o 2000 Kč nižší než nabízí ze svého skladu jeden nejmenovaný český prodejce, ale teď už je v Říši úplně vymeteno... Smolík, no. :( Jak se to teď módně říká? Prokaučoval jsem to. :mrgreen: Nebo jak říká moje žena, trh to opět vyřešil. :x

jamik22: Díky za radu, napsat přímo výrobci mě nenapadlo, zkusím to. Zřejmě i tady platí, že líná huba = holý neštěstí. :mrgreen:

Omlouvám za OT a za plevelení tématu.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6106
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod jamik22 » pát 11 zář, 2020 3:45 pm

A ještě Fischer modell / synovec Beckmanna/ slibuje T12 KPEV na 4 Q 2020. :?:
a také novinku 2020 BR 74.4, dodání ve stejném termínu
jamik22
 
Příspěvky: 480
Registrován: pát 22 úno, 2008 9:05 pm

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod Zippich » pát 11 zář, 2020 9:46 pm

jamik22 píše:A ještě Fischer modell slibuje T12 KPEV na 4 Q 2020. a také novinku 2020 BR 74.4, dodání ve stejném termínu


No jo, jenomže Handmuster té BR74 má už bohužel vysoký uhlák, to je škoda. Tím je pro 2.epochu nepoužitelná, neboť uhláky se začaly zvyšovat až po válce. Nízký uhlák bude mít jen verze KPEV, takže bude nutno buď čekat, jestli Fischer na tom druhém kopytu udělá verzi DRG, k čemuž se však dosud moc neměl, nebo vymyslet legendu, jak se nepřeznačená pruská T12 ještě kolem Umzeichnungsplanu 1925 pohybovala kolem Nisy. Snad bude mít aspoň na rozdíl od toho původního kopyta plynové lampy...
Zippich
 
Příspěvky: 385
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod Zippich » ned 13 zář, 2020 9:26 pm

Výše zmíněná saská BR 75 dnes vykonala zkušební jízdu kolem zkusmo osazeného strážního domku v kilometru 8, aby v praxi ověřila prostorové předpoklady. Domek mezi Machnínem a Andělskou Horou se sice dochoval dodnes, ale jeho původní charakter byl během následujících epoch necitlivě setřen. Jeho retrospektivně rekonstruovaná předpokládaná podoba bude hlavním motivem tohoto obloukového modulu. Vznikne tak modul "Vechtr". Třetihorní polystyrenové sedimenty v podloží očekává v následujícím období geomorfologický proces, odborně zvaný rašplové vrásnění, který vytvoří reliéf krajiny...
Přílohy
DSCN3165 (640x403).jpg
DSCN3170 (640x358).jpg
Zippich
 
Příspěvky: 385
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod Zippich » pát 02 říj, 2020 10:40 am

Hlavním motivem druhého devadesátistupňového modulu bude viadukt nad silnicí. Pohotový místní fotograf zachytil na ortochromatický fotomateriál lokomotivu BR95 během zátěžové zkoušky stavby. Možná poněkud předčasně. V nejbližších dnech se v polystyrenové krajině očekává napadnutí čerstvé disperze a dlažební práce...
Přílohy
BR95 Viadukt sw.jpg
Zippich
 
Příspěvky: 385
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod Zippich » úte 27 říj, 2020 1:11 am

Domek závoráře u silnice z Machnína směrem na Christofsgrund (od 1920 Údol Svatého Kryštofa, nyní Kryštofovo Údolí). Domek dnes již nestojí, ale na snímku je vidět ještě dobře udržovaný v barvách ze začátku 20.století. Kdo to tam zná, ten ví, že poblíž býval ještě hostinec „Zum Bahnhof“ Josefa Kocha. Ten by měl být optickou dominantou tohoto třetího obloukového modulu, dosud je však ve výstavbě. Ani zkušební pracovní vlak v čele s BR89 zatím nemůže provést plánovanou rekonstrukci přejezdu, neboť výstavba silnice také nabrala poněkud zpoždění. Nátěr okolí budí svým leskem v protisvětle dojem krajiny po předjarním dešti. To není záměr, ale drobné zklamání. Po základním nátěru disperzí byla pro druhý nátěr použita matná akrylátová barva s přídavkem malířské tónovačky. Od této směsi se bohužel čekalo více. Bude nutno dále experimentovat, zvýšit podíl jemnozrného přírodního plniva a akrylát nahradit malířskou barvou...
Přílohy
BR89 Schrankenwärter.jpg
Zippich
 
Příspěvky: 385
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Další

Zpět na Moduly

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 24 návštevníků