od hank » čtv 27 srp, 2020 3:10 pm
Ve střední Evropě není mnoho horských drah s tak extrémními provozními poměry jako je Rübelandbahn v německém pohoří Harz (dnes ve spolkové zemi Sasko-Anhaltsko), tj. 30 km dlouhý traťový úsek Blankenburg - Tanne s odbočkou do Drei Annen Hohne; v obou koncových stanicích (kam se dnes na normálním rozchodu už nejezdí - trať dnes končí v Elbingerode, resp. navazující vlečkou do vápenky Hornberg) na ni navazovala metrová úzkorozchodka Harzquerbahn. Trať byla vybudována v roce 1885 s Abtovou ozubnicí a sklony až 1:16, tj 66,66‰. Trať byla až do r. 1949 soukromá a patřila soukromé společnosti HBE (Halberstadt-Blankenburger Eisenbahn), která na ní nejprve provozovala malé ozubnicové tendrovky uspořádání C1’ bz n4. Ty však brzy přestaly stačit a HBE si v r. 1917 u fy Borsig objednala nové adhezní lokomotivy se zadáním, že mají utáhnout do kopce min. 200 t rychlostí 12 km/h. První dvě byly dodány v r. 1920 a zadání splnily více než uspokojivě, uvezly do stoupání až 260 t. Další dva stroje uspořádání 1'E 1' s přehřívačem, extrémně výkonným kotlem, výstrojí tlakové brzdy Kunze-Knorr a protitlakové brzdy Riggenbach a obrzděním i opískováním všech spřažených náprav byly dodány v r. 1921. Zajímavostí výstroje kotle byly dlouhé vodoznaky, které měly rysky pro minimální stav vody na stoupání 66‰, na rovině a na klesání 66‰. Lokomotivy u HBE dostaly jména Mammut, Elch (los), Büffel (buvol) a Wisent (zubr) a souhrnné označení Tierklasse-Loks, tj. lokomotivy zvířecí třídy. Na trati byly maximálně využity, protože na ní od začátku probíhala intenzivní doprava vápence z místních lomů. Po převzetí k východoněmeckým DR byly lokomotivy HBE přeznačeny na řadu 95.6676 až 79, v provozu doplněny "Královnami hor" (Bergköniginnen) pruské řady T 20 = 95.0 DR a kromě 95.6679 Elch (která byla zničena v r. 1951 výbuchem kotle po opravě v dílnách Meiningen při zatopení s vadným manometrem, což si vyžádalo 11 lidských životů) se dožily ukončení parní trakce po elektrizaci Rübelandbahn v r. 1966. (Trať je v Německu jako jediná elektrizovaná systémem 25 kV 50 Hz a byly pro ni původně dodány lokomotivy řady E 251 DR = 171 DB, které mohly být v případě potřeby nahrazovány dvojicemi dieselových lok. V 180 = BR 118/119 DR.) Lokomotiva 95.6676 Mammut existuje do dnešních dnů jako neprovozní exponát v drážďanském Muzeu dopravy a posloužila jako předloha modelu v TT, který už asi 10 let občas vyrábí fa Beckmann (kat. č. 1010500).
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.