H0 srdcem, TT/N rozumem (?)

Absolutní začátky s modelovou železnicí. Dotazy na úplně základní věci.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: H0 srdcem, TT/N rozumem (?)

Příspěvekod Rocktime » úte 04 srp, 2020 2:34 pm

Dovi: Tak také gratuluji ke konečnému rozhodnutí, které by myslím mělo splnit tvé hlavní preference. Ostatně jsem tě k tomu někde na začátku myslím jako první navedl :D . Držím ti palce a budu jistě tvou stavbu se zájmem sledovat. Jen doporučuji pečlivě zvažovat nákupy zejména vozidel, abys později (stejně jako já) nemusel půlku neuváženě nakoupených modelů se ztrátou prodávat, protože se ti do tvého námětu vůbe nehodí a podlehl jsi jen lákavé momentání nabídce. Ale tím si asi stejně musí projít každý ... Tak hodně štěstí !
Třetí vlna železničního modelaření během 50 roků - H0/DCC/lokálky ČSD/IV. epocha+H0e/ČSD/III. epocha
Uživatelský avatar
Rocktime
 
Příspěvky: 18
Registrován: stř 26 říj, 2016 2:14 pm
Bydliště: Chrudim

Re: H0 srdcem, TT/N rozumem (?)

Příspěvekod Dovi » úte 11 srp, 2020 8:33 am

 
vildas píše:Držím palce v plánování a budování.
Taky musím poděkovat tomuto fóru za mnoho rad a inspirace.
Vlastně mě místní diskutující přivedli po mnoha letech zpět k modelařině.
Ale nejdřív jsem si postavil malinkaté kolejiště H0e, abych zjistil, jestli to zvládnu, a kvůli postupům - doporučuju :)

Určitě to není nikomu na škodu.
A jak jsem psal, už od začátku jsem se taky chtěl dát (a stále to platí) touto bezpečnější (opatrnější) cestou - čili žádná hurá akce.



Rocktime píše:Dovi: Tak také gratuluji ke konečnému rozhodnutí, které by myslím mělo splnit tvé hlavní preference. Ostatně jsem tě k tomu někde na začátku myslím jako první navedl :D

Ano, byl jsi první, kdo zde tuto výhodnou možnost zmínil - a padlo to na úrodnou půdu (doufejme)...

Rocktime píše:Jen doporučuji pečlivě zvažovat nákupy zejména vozidel, abys později (stejně jako já) nemusel půlku neuváženě nakoupených modelů se ztrátou prodávat, protože se ti do tvého námětu vůbec nehodí a podlehl jsi jen lákavé momentální nabídce. Ale tím si asi stejně musí projít každý...

Jo jo, bohužel asi musí.
Ale snad tento podíl bude u mne dělat míň než půlku.

Např. další z velmi výhodných vlastností u těch úzkých kolejí je to, že tady se dá provozovat pestrá směsice trakcí a vozů různé provenience a z různých epoch...
A skoro všechno z toho může autor/provozovatel kolejiště docela věrohodně obhájit jak před diváky, tak i sám před sebou.
 
- v dětství H0 a následně N
- teď už si jen hraju (nemodelařím) s H0, H0e a H0f, analog+digi
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 540
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: H0 srdcem, TT/N rozumem (?)

Příspěvekod U37008 » úte 11 srp, 2020 8:50 am

Dovi píše:Např. další z velmi výhodných vlastností u těch úzkých kolejí je to, že tady se dá provozovat pestrá směsice trakcí a vozů různé provenience a z různých epoch.
A skoro všechno z toho je docela věrohodně obhajitelné jak před diváky, tak i sám před sebou.


To považuji za jednu z nejlepších vlastností u modelových úzkých. Člověk se může pořádně vyřádit na malém prostoru a s různorodými vozidly. Však se stačí podívat například na Slovenské lesní železničky, kde kupříkladu dosluhovali staré tramvajové vozy v kombinaci s opleny a podobně.

V Čechách snad za malé rozšíření úzkých na kolejiších může i špatná dostupnost klasických vozidel (nepočítám-li U37 od Liliputa s vozy a zbytek si člověk musí postavit.) I když nějaká malá maloserie je k sehnání. A k tomu asi i dopomáhá malá veřejná znalost úzkorozchodných drah, přeci jen těch veřejných drah bylo v Čechách jak šafránu na rozdíl třeba od sousedního Saska. A jak by to mnohým kolejištím pomohlo, kdyby na rozměrech malého kolejiště bylo místo normálního rozchodu byla úzká. Ale to je věc každého investora. Přeji elán do stavby. Popřípadě doporučím naše vlákno s pár obrázky i stykové stanice úzké a normální dráhy viewtopic.php?f=31&t=7275
Uživatelský avatar
U37008
 
Příspěvky: 231
Registrován: čtv 27 pro, 2012 7:12 pm

Re: H0 srdcem, TT/N rozumem (?)

Příspěvekod Dovi » úte 18 srp, 2020 9:43 am

 
U37008 píše:Přeji elán do stavby.

Ahoj a díky Ti,
mám ho sice zatím hodně, je mi však jasné, že časem asi přijdou i chvíle, kdy člověk zapochybuje o správnosti nastoupené cesty a nejvíc možná i sám o sobě. Ale to se pak MUSÍ nějak (jakkoliv) překonat... Je dobré s tím počítat raději už dopředu.



U37008 píše:Člověk se může pořádně vyřádit na malém prostoru a s různorodými vozidly.

Ano, tohle mě taky hodně navnadilo a pomohlo chytit na udičku, ta skoro "beztrestně" provozovatelná (= přijatelná) směsice trakcí a vozů od nejrůznějších výrobců (klidně i dávno zaniklých) a z různých epoch (dokonce i z té nejstarší).
Plus v první řadě samozřejmě k tomu i možnost malých poloměrů (daných téměř polovičním rozchodem kolejnic a obecně menšími rozvory u kratších lokomotiv a vozů s menšími koly) a celkově menší nároky kolejiště na prostor (mimo jiné).



U37008 píše:Popřípadě doporučím naše vlákno s pár obrázky i stykové stanice úzké a normální dráhy viewtopic.php?f=31&t=7275

Je to paráda a mám ho projité již z dřívějška - vybavilo se mi to už na první straně u těch pěkných záběrů a hlavně pak u debaty o přípustnosti výskytu těch kterých značek a typů automobilů u nádraží (v československé realitě poloviny šedesátých let) - a teď po Tvém odkazu jsem se tím znovu pokochal. Pokud mohu soudit z přiložených fotek, je to myslím srovnatelné s nejlepšími kolejištěmi tohoto typu (H0e popřípadě H0 + H0e), která jsem v posledních měsících viděl i na internetu a na videích.
 
Přílohy
Hermanice_H0+H0e_kolegy_U37008_(3).jpg
Hermanice_H0+H0e_kolegy_U37008_(3).jpg (27.59 KiB) Zobrazeno 8620 krát
Hermanice_H0+H0e_kolegy_U37008_(2).jpg
Hermanice_H0+H0e_kolegy_U37008_(2).jpg (27.53 KiB) Zobrazeno 8620 krát
Hermanice_H0+H0e_kolegy_U37008_(1).jpg
Hermanice_H0+H0e_kolegy_U37008_(1).jpg (31.38 KiB) Zobrazeno 8620 krát
- v dětství H0 a následně N
- teď už si jen hraju (nemodelařím) s H0, H0e a H0f, analog+digi
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 540
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: H0 srdcem, TT/N rozumem (?)

Příspěvekod Adam96 » úte 15 zář, 2020 7:35 am

Podle mně jsi dobře vybral. Ani s jednou velikostí dnes nejde udělat chybu, ačkoliv je H0 v pár aspektech perspektivnější měřítko, tak české TT udělalo za posledních 10 let obrovský skok dopředu, hlavně díky dobrovolníkům, kteří de facto ve volném čase vymýšlí a produkují spoustu doplňků, stavebnic, detailů. A co se týče česko-slovenského vozového parku, je to cca od III. epochy téměř totožné.
Sám jsem jako kluk začínal s H0, posléze během bydlení u rodičů jsem měl depky z toho, že v v hánule ve svém malém pokoji nic nepostavím, tak jsem to prodal a přešel na TT. Ale s dalším odstupem času, kdy u kamarádů mám možnost porovnat s hánulou, tak vnímám jednu takovou neuchopitelnou, ale celkem podstatnou věc - jakkoliv se dá TT vyladit do precizního fungování, tak u H0 mám při ježdění pocit, že fakt jede vlak. Ty modely jsou 3x těžší, lépe sedí na kolejích, netřepou sebou tolik na nerovnostech. K tomu jako bonus máš širokou nabídku kvalitního kolejiva, v TT se musíme spokojit se spolehlivým, ale vzhledově průměrným Tilligem, zmetkovitým Kuehnem, nebo sice suprovým, ale pekelně drahým Filigranem.
TT, DCC, ep. IV/současnost. Brejlovec je nejhezčí lokomotiva !
Uživatelský avatar
Adam96
 
Příspěvky: 488
Registrován: sob 30 čer, 2012 8:04 pm

Re: H0 srdcem, TT/N rozumem (?)

Příspěvekod Dovi » sob 28 lis, 2020 11:08 am

 
Adam Buchal píše:Podle mě jsi dobře vybral. Ani s jednou velikostí dnes nejde udělat chybu [...]
Sám jsem jako kluk začínal s H0, posléze během bydlení u rodičů jsem měl depky z toho, že v v hánule ve svém malém pokoji nic nepostavím, tak jsem to prodal a přešel na TT. Ale s dalším odstupem času, kdy u kamarádů mám možnost porovnat s hánulou, tak vnímám jednu takovou neuchopitelnou, ale celkem podstatnou věc - jakkoliv se dá TT vyladit do precizního fungování, tak u H0 mám při ježdění pocit, že fakt jede vlak. Ty modely jsou 3x těžší, lépe sedí na kolejích, netřepou sebou tolik na nerovnostech. K tomu jako bonus máš širokou nabídku kvalitního kolejiva


Ahoj,
a děkuju i Tobě. S těmi hmotnostními poměry je to tak, jak píšeš.
Fyzikální zákony nelze ošálit, takže je to holt něco za něco, jako skoro vždycky a u všeho.


Hmotnosti (mých) různých typů H0 trakčních vozidel v měřítku 1:87 (rozchod 16,5 mm):

-   40 g
- 121 g
- 127 g
- 144 g
- 154 g
- 171 g
- 191 g
- 192 g
- 192 g
- 211 g
- 231 g
- 233 g  (+ 74 gramů vlečňák)
- 234 g  (+ 75 gramů vlečňák)
- 236 g  (+ 106 gramů vlečňák)
- 298 g
- 306 g
- 314 g
- 355 g  (z toho hnaný tendr cca 225 gramů)
- 427 g
- 433 g
- 435 g  (hnaný je jak pojezd 1E, tak i tendr)
- 438 g
- 440 g
- 449 g
- 531 g
- 533 g

Na stabilitě a skoro až majestátnosti jízdy je to znát.


Pro porovnání úzkorozchodná velikost H0e v měřítku 1:87 (rozchod 9 mm):

Informace případným začátečníkům pro jejich snazší orientaci:
Stejně jako H0 je i velikost H0e opět v měřítku 1:87, ovšem na "úzkokolejném" 9mm N-rozchodu a s velikostmi resp. hmotnostmi vozidel blízkými TT

-   38 g
-   43 g
-   93 g
- 179 g

Těch 38 gramů váží menší 3nápravové lokotraktory, 43 gramů lehké (polní/lesní) trojspřežní tendrovky, 93 gramů těžké trojspřežní tendrovky Henschel, a tou slušně velkou hmotností 179 gramů se může pochlubit DCC model 6nápravové elektrické lokomotivy řady ÖBB 1099 z populární rakouské úzkokolejky do Mariazell.

 
A do třetice normálně rozchodná velikost N v měřítku 1:160 (rozchod 9 mm):

- 11 g
- 24 g
- 27 g
- 29 g  (+ 11 gramů vlečňák)
- 32 g  (z toho hnaný připojený vůz 21 gramů)

Těch 11 gramů a 24 gramů váží 4nápravové a 2nápravové pojezdy KATO s pětipólovými motory a setrvačníkem čekající na okapotování
(není to překlep - paradoxně ten 4nápravový pojezd je výrazně lehčí než robustnější pojezdy dvounápravové)

___

EDIT 1. 2. 2021 - aktualizace tabulek s hmotnostmi
  doplnění hmotnosti 211 gramů v tabulce H0 - Roco pára BR80
  doplnění hmotnosti 314 gramů v tabulce H0 - PIKO diesel T435.2 aka LDH V60 BR106 DR
  doplnění hmotnosti 29+11 gramů v tabulce N - KATO tramvajová souprava

EDIT 13. 4. 2021 - aktualizace hmotnostní tabulky
  doplnění hmotnosti 154 gramů v tabulce H0 - BRAWA diesel T334

EDIT 1. 8. 2021 - aktualizace hmotnostní tabulky
  doplnění hmotnosti 231 gramů v tabulce H0 - Roco diesel V36

EDIT 10. 8. 2021 - aktualizace hmotnostní tabulky
  doplnění hmotnosti 40 gramů v tabulce H0 - BACHMANN motorizovaná drezína

EDIT 16. 8. 2021 - aktualizace hmotnostní tabulky
  doplnění hmotnosti 533 gramů v tabulce H0 - Roco diesel T679.1

EDIT 20. 9. 2021 - aktualizace hmotnostní tabulky
  doplnění hmotnosti 234+75 gramů v tabulce H0 - Roco motoráček M152.0 + přípojný vůz Blm
  doplnění hmotnosti 433 gramů v tabulce H0 - PIKO elektrika S499.1
  doplnění hmotnosti 435 gramů v tabulce H0 - Roco pára 555.1
  doplnění hmotnosti 438 gramů v tabulce H0 - Roco diesel T478.2
  doplnění hmotnosti 440 gramů v tabulce H0 - Roco diesel T478.3

EDIT 29. 10. 2021 - aktualizace hmotnostní tabulky
  doplnění hmotnosti 427 gramů v tabulce H0 - Roco diesel T669.0

EDIT 18. 11. 2021 - aktualizace hmotnostní tabulky
  doplnění hmotnosti 531 gramů v tabulce H0 - (druhý) Roco diesel T679.1

EDIT 10. 12. 2021 - aktualizace hmotnostní tabulky
  doplnění hmotnosti 298 gramů v tabulce H0 - PIKO diesel T435.0

EDIT 2. 1. 2022 - aktualizace hmotnostní tabulky
  doplnění hmotnosti 127 gramů v tabulce H0 - PIKO diesel TGK2 Kaluga
  doplnění hmotnosti 355 (130+225) gramů v tabulce H0 - PIKO pára 413.0

EDIT 20. 1. 2022 - aktualizace hmotnostní tabulky
  doplnění hmotnosti 121 gramů v tabulce H0 - Roco pára Rh 770

EDIT 4. 4. 2022 - aktualizace hmotnostní tabulky
  doplnění hmotnosti 11 gramů v tabulce N - 4nápravový pojezd KATO
  doplnění hmotnosti 27 gramů v tabulce N - elektrická lokomotiva KATO
  doplnění hmotnosti 32 (11+21) gramů v tabulce N - KATO dvouspřežní pára ÖBB s připojeným hnaným osobním vozem

EDIT 13. 5. 2022 - aktualizace hmotnostní tabulky
  doplnění hmotnosti 233+74 gramů v tabulce H0 - Roco motoráček 810 + přípojný vůz BDtax

EDIT 20. 9. 2022 - aktualizace hmotnostní tabulky
  doplnění hmotnosti 191 gramů v tabulce H0 - Tillig motoráček VT 135
  doplnění hmotnosti 192 gramů v tabulce H0 - Tillig motoráček M 140.3
Naposledy upravil Dovi dne úte 20 zář, 2022 7:46 am, celkově upraveno 14
- v dětství H0 a následně N
- teď už si jen hraju (nemodelařím) s H0, H0e a H0f, analog+digi
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 540
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: H0 srdcem, TT/N rozumem (?)

Příspěvekod Dovi » pát 22 led, 2021 11:04 am

 
V mezičase nastaly ve vozovém parku nějaké přírůstky jakožto forma "odměny" :-) za zvládnutí covidu-19 a skoro tříměsíční pracovní neschopnosti (spojeno mj. i s absolutním zákazem vycházení, a to dokonce i v době rekonvalescence) - když tak potom mohu poreferovat o cenné životní zkušenosti...
 

_hmotnosti_lehcich_H0.jpg
_hmotnosti_lehcich_H0.jpg (27.67 KiB) Zobrazeno 7166 krát

_hmotnosti_tezsich_H0.jpg

_hmotnosti_H0.jpg
- v dětství H0 a následně N
- teď už si jen hraju (nemodelařím) s H0, H0e a H0f, analog+digi
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 540
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: H0 srdcem, TT/N rozumem (?)

Příspěvekod Jirka Černý » sob 23 led, 2021 3:48 pm

Po pravdě nikdy mně nenapadlo řešit hmotnost, ale jo určitě to má značný vliv, nedalo mi to takže např Ragulin v HO od Roco cca 565g. Neřekl bych že může mít model přes půl kila.
Jirka Černý
 
Příspěvky: 123
Registrován: úte 05 led, 2021 5:17 pm

Re: H0 srdcem, TT/N rozumem (?)

Příspěvekod Dovi » stř 27 led, 2021 10:31 am

 
Po pravdě, nikdy mně nenapadlo řešit hmotnost, ale jo, určitě to má značný vliv.

Taky bych s tím asi sám od sebe nezačal, ale reagoval jsem na Adamovy postřehy z jízd vozidel různých měřítek. A i další modeláři v tomto vlákně i v jiných diskusích sdělují podobné zkušenosti. I když se člověk při pořizování modelů lokomotiv nerozhoduje samozřejmě jen (nebo hlavně) podle jejich hmotností, tak - přesně jak píšeš - to má velký vliv na jízdní vlastnosti..
 

Nedalo mi to, takže např. Ragulin v H0 od Roco cca 565 g. Neřekl bych, že může mít model přes půl kila.

Jo, to už je skoro jak pěstní klín :-)

Dalším kandidátem tady u nás je např. Sergej. Nebo možná i Čmelák - i když třeba zrovna ten od PIKO nemá myslím ani 400 gramů, ale snad Roco s robustnějším pojezdem by mohl být o trochu těžší než PIKO?

Jinak ovšem ty hmotnosti některých H0 modelů 500 až 600 gramů jsou opravdu impozantní. Nejvíc to vynikne a nejlíp si to uvědomíme, když bychom tyto modely 1:87 jen tak pro srovnání zase zpětně extrapolovali do měřítka 1:1 - objemy a potažmo hmotnosti by potom vzrostly (se třetí mocninou změny velikosti) na celkových 330 až 395 tun při tlaku na jednu nápravu 55 až 66 tun. A v konkrétním případě Tvého Ragulina pak na celkových 372 tun (a na 62 tun nápravového tlaku).

P. S.
Ze Sergeje (1:1) jsem měl už odmala ohromný respekt. Mám ho dodnes spojeného se vzpomínkami na to, jak nám dětem vibrovala pevná půda pod nohama a jak se to všudypřítomné chvění šířilo vzduchem i podložím, drnčela skla v oknech a div že snad nepadala i omítka z fasády.

A Čmelák jako případný další model se mi hodně líbí, a nejen pro tu svoji americko-ruskou koncepci s předlouhým čumákem a kabinou až vzadu, ale i jako "slovanská protiváha" k převaze západo-středoevropských strojů v mém parku. Zvažuju jeho pořízení, i když je to na hraně kvůli mému menšímu H0+H0e kolejišti, kde se vyskytují i R1 poloměry. Ale přemlouvám sám sebe, že i takováto 6náprava by byla ještě sjízdná, a taky že i těch 20 cm délky by se ještě sneslo. Nakonec i ty moje dvě legendární švýcarské (skoro)krokodýlí elektriky Be 4/6 vyvinuté za 1. světové války a těsně po ní (a úspěšně jako první nasazené při elektrifikaci 15kilometrového Svatogotthardského tunelu) nejsou o moc kratší a jezdí krásně a naprosto pohodově nejen jako model, ale i dnes po stu letech stále (občas) i ve skutečnosti...

https://www.youtube.com/watch?v=3Z6igXv8U_c

https://www.youtube.com/watch?v=j5rWqUf-XeM

https://www.youtube.com/watch?v=gAVWgAmqg8E

(poznámka: přímo tu hnědou 12320 mám to štěstí vlastnit, plus zelenou 12321)

https://en.wikipedia.org/wiki/SBB-CFF-F ... 2303-12342
 
- v dětství H0 a následně N
- teď už si jen hraju (nemodelařím) s H0, H0e a H0f, analog+digi
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 540
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: H0 srdcem, TT/N rozumem (?)

Příspěvekod Dovi » pon 01 úno, 2021 7:49 am

 
V příspěvku výše z listopadu 2020 jsem doplnil ty dvě hmotnostní tabulky H0 a H0e.

A pro zájemce o menší (úzkorozchodné) "mašinky" 1:87 sem ještě vkládám i obrázky H0e...

Pomyslný přechod od lehčích k těžším H0e lokomotivám nastává u těch čtyř kusů 93gramových Henschelů - pocitově rozdíl mezi nimi a těmi dvěma lehčími 43gramovými polními/lesními tendrovkami je značný.

V případě H0 mašin se tento efekt dostaví, když člověk vezme do ruky kteroukoliv z těch čtyřnápravových dieselových lokomotiv, ať tu proslulou západoněmeckou V100 (na obrázku výše z ledna 2021 v jejím typickém tmavočerveném nátěru) anebo rovněž velmi oblíbenou východoněmeckou V60 (DR řady 106) se spojnicemi (tady výše na lednovém obrázku konkrétně "českou" zelenou se žlutým pruhem jakožto jednu ze 144 československých V60, později pak - už v nově vzniklé ČR - přeznačených na řadu 716, přesněji na 716.5 a 716.6)
 
Přílohy
hmotnosti_lehcich_H0e.jpg
hmotnosti_lehcich_H0e.jpg (32.62 KiB) Zobrazeno 6640 krát
hmotnosti_tezsich_H0e.jpg
hmotnosti_tezsich_H0e.jpg (20.65 KiB) Zobrazeno 6640 krát
hmotnosti_H0e.jpg
hmotnosti_H0e.jpg (32.43 KiB) Zobrazeno 6640 krát
- v dětství H0 a následně N
- teď už si jen hraju (nemodelařím) s H0, H0e a H0f, analog+digi
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 540
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: H0 srdcem, TT/N rozumem (?)

Příspěvekod Jirkátor » stř 03 úno, 2021 8:08 pm

Dovi píše: Ze Sergeje (1:1) jsem měl už odmala ohromný respekt. Mám ho dodnes spojeného se vzpomínkami na to, jak nám dětem vibrovala pevná půda pod nohama a jak se to všudypřítomné chvění šířilo vzduchem i podložím, drnčela skla v oknech a div že snad nepadala i omítka z fasády. 

Jo takový Sergej bez tlumiče a ve výkonu, to byl panečku zvuk. Signalista, kterému hučel několik hodin pod okny, to asi viděl jinak, ale já ho miloval. Když mu pak dali tlumič, tak už to nebylo ono, ale pořád bylo poznat, že jede vlak. :)
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1033
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: H0 srdcem, TT/N rozumem (?)

Příspěvekod Dovi » úte 02 bře, 2021 12:07 pm

 
Slíbená zpráva o stavu Unie:

Pro stacionární jednoduché domácí kolejiště jsem měl původně vyhrazenu plochu zhruba 300 x 100 cm, nakonec však zmenšenou na jen 2 x 1 metr. Kdybych zvažoval jenom toto jedno jediné kolejiště "na věčné časy a nikdy jinak", a ještě k tomu ve velikosti H0 na takto malém prostoru, měl bych z toho asi hodně těžkou hlavu. To množství protichůdných požadavků, a navíc ještě vědomí, že teď se staví definitivně jen toto jedno a už nikdy nic dalšího, by člověka strašně svazovalo.

Částečně i jako kompenzaci těchto omezení pak aspoň u té alternativní úzkorozchodné H0e plánuju (dá-li Pán Bůh) dělat si postupně radost více realističtějšími projekty, kde i přes stejné měřítko 1:87 budou větší možnosti v menším prostoru. To ovšem je zatím hudba budoucnosti; nejprve je třeba položit H0 koleje na těch dvou metrech čtverečních, aby bylo možno podle chuti s vnoučaty občas provětrat ty větší vláčky a jezdit s nimi na místě k tomu určeném.

Ověřil jsem si taky, že hánula na malém prostoru je nakonec moc dobrá kombinace, která člověka učí větší pokoře a spolehlivě vede k opuštění megalomanských představ (a kdo by je občas neměl, že jo). Taky k tomu asi trochu přispěl i můj dlouhý boj s Covidem, kdy jsem si znovu uvědomil, že opravdu nevíme nikdo dne ani hodiny... Takže nechtěl bych to mít rozdělané moc dlouho a budovat to několik let. A nejenom kvůli sobě, ale i kvůli vnoučatům - aby se taky ještě nějakého toho "ježdění s vláčkama" u dědy dočkala, a pokud by se dočkala, aby byla ještě ve věku, než se jim přihlásí puberta a budou už pak mít možná docela jiné zájmy.

__

Říkám si, že pro ten malý stacionární (H0) začátek a zřejmě zároveň i konec to tedy nejspíš bude jednoúrovňové kolejiště bez většího skryťáku a bez smyček. A hlavně bez tunelů, mostů, nadjezdů a podjezdů (žádný Betlém).

 
1)
Prvotním impulzem k úvahám i o event. jednoduchém kolejišti byl myslím si tento "návrat do dětství" postavený s M-kolejivem na 1 čtverečním metru (skoro mi ukápla slza):

Märklin H0 Anlage im Stil der 50-iger Jahre auf 65 x 155 cm
Autor: Werner Berthold (přiložená první fotografie)

Märklin Nostalgie auf 1 qm (7. 5. 2015):
https://www.youtube.com/watch?v=7ZHubmptOT0

 
2)
Nebo něco na způsob náročnějšího řešení s většími provozními možnostmi, ale pokud možno méně nahuštěného (dáno i tím typem průmyslu):

Modelové kolejiště H0 - průmyslové předměstí s rozsáhlou vlečkou chemického závodu
Autor: Marek Prchal (přiložená druhá fotografie)

Modelové kolejiště H0 - průmyslové předměstí (30. 8. 2020):
https://www.youtube.com/watch?v=JXjvoD1Bh_U

 
Přílohy
H0_Marklin_nostalgie_na_1m2_(155x65cm).jpg
H0_modelove_kolejiste_prumyslove_predmesti_(216x105cm).jpg
- v dětství H0 a následně N
- teď už si jen hraju (nemodelařím) s H0, H0e a H0f, analog+digi
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 540
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: H0 srdcem, TT/N rozumem (?)

Příspěvekod U37008 » úte 02 bře, 2021 2:18 pm

Ahoj,
a proč nepřemýšlíš o segmentovce/modulovce? Přeci jen stavba segmentů není tak náročná jak na čas i finance a tak se dá při vhodně zvoleném námětu zajistit dostatek prostoru na provoz. O těchto oválech si myslím své, prostě po nějaké době omrzí (a to i vnoučata), není tam moc velká možnost variability a kroužení nikoho nebaví věčně :wink:

My na svých segmentech jsme vycházeli ze stykové stanice (Heřmanice), kde nejdřív vznikla tato stanice s pár segmenty širé tratě a skryté nádraží. Tam se dá simulovat provoz v koncové stanici, ať už překládka komodit mezi rozchody/silniční dopravou, podvalníkování vozů, posun, je tam i depo (vděčné téma :) ). A postupně se to dá rozšiřovat. Jak bude chuť a finance. i skladování jednotlivých částí není nikterak složité na prostor.
Uživatelský avatar
U37008
 
Příspěvky: 231
Registrován: čtv 27 pro, 2012 7:12 pm

Re: H0 srdcem, TT/N rozumem (?)

Příspěvekod Dovi » pát 12 bře, 2021 8:53 am

U37008 píše:O těchto oválech si myslím své, prostě po nějaké době omrzí (a to i vnoučata) a kroužení nikoho nebaví věčně :wink:

Jenže to je právě ono. Jinak bych je od toho neodtrhnul...
A schytal bych to nakonec zase já - žena by mi lála, že děcka nechtějí večer do hajan.

Ale teď vážně, znám Tvou krásnou práci (viz výše) a vím, že to myslíš dobře.
A že mi z vlastní zkušenosti doporučuješ to, co se Ti osvědčilo (segmenty/moduly).

 
U37008 píše:a proč nepřemýšlíš o segmentovce/modulovce?

O segmentech (a troufale dokonce i o modulech) jsem uvažoval opravdu hodně intenzivně.

Výsledek je ten, že u H0e (kde plánuji více zpracovaných témat) je to sice zcela otevřené, ale ohledně H0 jsem rozhodnutý, že to bude fakt jen to jedno jediné jednoduché menší kolejiště.

Bude mít své stabilní místo v prostoru ne moc velkém (na hánulu spíš malém, jen 2 x 1 metr), a je předurčeno hlavně na občasné projetí těch "větších vláčků" - pro ten pověstný "pocit, že jede vlak". A taky asi i pro radost z jakéhosi chvilkového návratu do šťastného dětství (vývoj ve spirále), aby člověk nezapomněl, ze které líhně vyšel. A na rozdíl od drobnějších úzkorozchodných H0e "mašinek" se nebudu bát k tomu pustit i menší rozumné/poučené děti.

Co se layoutu týče, mám to již zhruba promyšleno, od ručních náčrtů přes kolejové plánky na PC až po fyzické kontrolní seskládání různých variant a ježdění na zkoušku.
I přes tu výchozí topologii tradičního oválu po okraji kolejiště tam budou velké dopravní a manipulační možnosti, takže v případě potřeby se u toho vyblbnou klidně i 3 dospělí, natož několik dětí zároveň.

Takže tu stabilní neměnnou plochu 2x1 metr nechci zbytečně dělit na 2 nebo 3 segmenty, nemělo by to v tomto případě (pro mne) smysl. Jakž takž by se o tom snad ještě dalo uvažovat čistě jen kvůli event. přepravě někdy v budoucnu (až už tady nebudu, a děti budou řešit pozůstalost). Ale toto bude při těchto rozměrech a hmotnosti do 25 kg snadno pronesitelné všemi dveřmi v domácnosti a převozitelné ve větším kombíku nebo jakoukoliv dodávkou (i tou nejmenší).

__

Poznámka:
(která se ale pochopitelně netýká univerzálněji použitelných částí, zejména normalizovaných modulů)

Proti případnému obestavování celé místnosti (jejích obvodových zdí a event. i výklenků a sloupů atd.) nějakým velkým a hlavně pevně (na míru dané místnosti) vytvořeným kolejištěm jsem dostatečně imunní. Viděl jsem už dost inzerátů majitelů nebo jejich dědiců, kteří hledají kupce na tato kdysi z láskou budovaná kolejová monstra, dnes však již nechtěné stavitelovy pomníky..

Nedávno jsem to viděl i naživo, když jsem u jednoho modelářského kolegy kupoval pár maličkostí pro rozšíření mého vozového parku. A jen jsem se znovu utvrdil, že toto nikdy nesmím dopustit.

Odkaz na kolegův stále platný inzerát:
(včetně jeho originálních obrázků)
https://modelbazar.cz/kolejiste-ho/982076
 
Přílohy
Clipboard_H0_kolejistě_Petr_Cech.png
Clipboard_H0_kolejistě_Petr_Cech.png (3.96 KiB) Zobrazeno 5528 krát
H0_kolejiste_Petra_Cecha_420x650cm.jpg
H0_kolejiste_Petra_Cecha_420x650cm.jpg (31.94 KiB) Zobrazeno 5528 krát
- v dětství H0 a následně N
- teď už si jen hraju (nemodelařím) s H0, H0e a H0f, analog+digi
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 540
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: H0 srdcem, TT/N rozumem (?)

Příspěvekod Dusan » pát 12 bře, 2021 9:59 am

Osobně já vidím budoucnost a vnitřní klid na duši v segmentových kolejištích a nebo rozebiratelných projektech okolo zdí. Óbr panely, kolikrát s velkými hluchými místy uvnitř oblouků jsou dle mne za zenitem, je to můj názor. U tý segmentovky, prostě člověk staví postupně a když v průběhu času přejde z vlaků třeba na šachy, tak ztráty jsou menší.
Já mám miniprojekt v eNku, protože se mi to měřítko líbí, k němu plánuji rozšíření, které není životní podmínkou. Stejně tak si chci spíchnout malou HO na dvou , třech segmentech, projekt o 4 vyhýbkách, žádná velká láce. 8)
HO(N),DCC,ep.II.-III.
Uživatelský avatar
Dusan
 
Příspěvky: 1284
Registrován: ned 04 úno, 2007 4:48 pm
Bydliště: Brno

PředchozíDalší

Zpět na Začátečnické dotazy

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků