Koncová stanice - ovládání výhybek

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Koncová stanice - ovládání výhybek

Příspěvekod Trixt » úte 21 dub, 2020 7:50 am

Zdravím, měl bych dotaz k hlavové (koncové) stanici. Jakým způsobem byly typicky ovládány výhybky v takových stanicích? Jde mi spíše o menší stanice. Pokud se používala stavědla, byla na obou zhlavích?
Naposledy upravil Trixt dne úte 21 dub, 2020 5:38 pm, celkově upraveno 2
TT, panel 2520x1010 mm, epocha V, centrála DR5000, sběrnice LocoNet, sw RocRail, TC, MP1
Trixt
 
Příspěvky: 1328
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: Hlavová stanice - ovládání výhybek

Příspěvekod sidlo » úte 21 dub, 2020 7:56 am

Hlavová a koncová stanice jsou dva různé pojmy.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3590
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Hlavová stanice - ovládání výhybek

Příspěvekod sidlo » úte 21 dub, 2020 8:06 am

Masaryčka má ústřední stavědlo.
Práchovice mají útřední stavědlo.
Luhačovice jsou řízeny vzdáleně.
Jinou stanici jsem nenašel. Ostatní stanice mají klíče. Odborníci mě doplní.
Edit
Dobříš má jedno zhlaví elektrické výhybky a druhé zhlaví jsou klíče.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3590
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Hlavová stanice - ovládání výhybek

Příspěvekod hank » úte 21 dub, 2020 12:38 pm

Jak máš definovaný rozdíl mezi hlavovou a koncovou stanicí?
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Hlavová stanice - ovládání výhybek

Příspěvekod sidlo » úte 21 dub, 2020 1:30 pm

Hlavová stanice má pouze jedno zhlaví.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3590
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Hlavová stanice - ovládání výhybek

Příspěvekod hank » úte 21 dub, 2020 3:54 pm

sidlo píše:Hlavová stanice má pouze jedno zhlaví.


Takže tam patří i stanice úvraťové?
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Hlavová a koncová stanice - ovládání výhybek

Příspěvekod Trixt » úte 21 dub, 2020 4:00 pm

Omlouvám se, asi jsem to domotal. Hlavová stanice má tedy jen jedno zhlaví a koleje jsou kusé a koncová má dvě zhlaví, akorát za druhým zhlavím trať končí? Chápu to správně? Původně jsem si totiž přečetl text na Wikipedii a myslel jsem si, že jen nesprávně používám pojem koncová stanice. Pokud tedy je v tom rozdíl, šlo mi hlavně o koncovou stanici.

P.S: Většina koncových stanic má tedy ovládání výhybek ruční?
TT, panel 2520x1010 mm, epocha V, centrála DR5000, sběrnice LocoNet, sw RocRail, TC, MP1
Trixt
 
Příspěvky: 1328
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: Hlavová a koncová stanice - ovládání výhybek

Příspěvekod sidlo » úte 21 dub, 2020 4:37 pm

Tak terminologie je závislá podle zdroje. Mnou uvedený rozdíl není obecně přijímán.

Uvedený zdroj na Wikipedii uvádí hlavovou stanici s jedním nebo dvěma zhlavími s možností odjezdu do jednoho nebo více směrů. Termín koncová stanice považuje za laický.

Naproti tomu publikace Železniční doprava isbn 978-80-271-0058-3 uvádí výchozí (nebo konečná) stanice s odjezdem do jednoho směru a úvraťová stanice jako stanici s odjezdem do více směrů s nutnou změnou směru jízdy. Termín hlavová stanice vůbec nepoužívá. Počet zhlaví vůbec nerozlišuje.

Takže si opravuji moji terminologii a napříště se budu řídit podle autorů publikace Gašparík & Kolář.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3590
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Hlavová a koncová stanice - ovládání výhybek

Příspěvekod sidlo » úte 21 dub, 2020 4:43 pm

Trixt píše:P.S: Většina koncových stanic má tedy ovládání výhybek ruční?

  • Ano, pokud v koncové stanici nejsou návěstidla tak jsou tam jenom klíče bez stavědel.
  • Pokud jsou tam návěstidla a stanice je obsazena výpravčím, tak je jedno zhlaví s motorickými přestavníky a návěstidly a ovládané je to z ústředního stavědla (dopravní kanceláře), druhé zhlaví je s klíči.
  • Pokud je to ovládané vzdáleně (Luhačovice), tak návěstidla jsou všude a motorické přestavníky jsou také všude.
A tak jako vždy i toto zjednodušené rozdělení má spoustu výjimek.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3590
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Koncová stanice - ovládání výhybek

Příspěvekod Trixt » úte 21 dub, 2020 5:43 pm

Dokud jsem se nepodíval na Wikipedii, používal jsem jen pojem "koncová stanice". I já se jej budu nadále držet a změnil jsem tedy i název vlákna.

Sidlo, díky moc za objasnění ovládání výhybek. Budu tedy na své koncové stanici předpokládat jedno zhlaví ovládané z ústředního stavědla, případně z dopravní kanceláře, a druhé pak na klíče.

Ještě jeden dotaz, pokud by ovládání bylo realizováno z centrálního stavědla, kde by toto bylo umístěno? U ovládaného zhlaví nebo někde jinde?
TT, panel 2520x1010 mm, epocha V, centrála DR5000, sběrnice LocoNet, sw RocRail, TC, MP1
Trixt
 
Příspěvky: 1328
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: Koncová stanice - ovládání výhybek

Příspěvekod sidlo » úte 21 dub, 2020 6:11 pm

Dnes v době počítačů je to v dopravní kanceláři (i když smutné výjimky se najdou).
V době elektromechaniky mohlo být ústřední stavědlo hned vedle výpravní budovy. Krásný příklad jsou Smidary.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3590
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Koncová stanice - ovládání výhybek

Příspěvekod hank » úte 21 dub, 2020 6:43 pm

Já si myslím, že pojem "hlavová stanice" pronikl do češtiny z němčiny (Kopfbahnhof) a že by se vůbec neměl používat.

Citovaný český článek na wiki je sice v tomto ohledu dle mého soudu terminologicky nesprávný, ale třeba někomu pomůže seznam stanic, který tam je uvedený... Když z toho seznamu vyškrtnu dopravny D3, nákladiště se zastávkou a stanice připojené na dálkovinu, tak to, co zbude, spočítám na prstech. Což mě přivádí k dotazu, o kterou epochu se v modelu jedná, protože ještě celkem nedávno bylo typické uspořádání obsazené koncové stanice takové, jak to píše sidlo, ale dneska aby je člověk hledal s lucernou v poledne... :roll:
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Koncová stanice - ovládání výhybek

Příspěvekod vmucha » úte 21 dub, 2020 8:48 pm

Z.Jirsák a kol. v knize Železničné stanice a uzly - vysokoškolská učebnice z roku 1979 má od strany 306 kapitolu "Hlavová osobní nádraží".
Doupovská dráha 2. epocha TT
vmucha
 
Příspěvky: 641
Registrován: stř 10 bře, 2010 11:42 am
Bydliště: Mšené-lázně

Re: Koncová stanice - ovládání výhybek

Příspěvekod Trixt » úte 21 dub, 2020 8:57 pm

hank píše:Což mě přivádí k dotazu, o kterou epochu se v modelu jedná, protože ještě celkem nedávno bylo typické uspořádání obsazené koncové stanice takové, jak to píše sidlo ...

Ahoj Hanku, pohybuji se v druhé polovině 90 let, možná s malým přesahem do roku 2000. Tedy jsem v V epoše.
TT, panel 2520x1010 mm, epocha V, centrála DR5000, sběrnice LocoNet, sw RocRail, TC, MP1
Trixt
 
Příspěvky: 1328
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: Koncová stanice - ovládání výhybek

Příspěvekod Jirkátor » stř 23 zář, 2020 7:23 pm

Z mého okolí je koncová, nebo hlavová, říkejte tomu jak chcete, pouze Bechyně a ta je na klíčích, ale je to stanice na trati D3.
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1026
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí


Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 návštevníků