hank píše:Kulisa nemusí být jen obligátní tunel, fotka s pozadím, hradba lesního porostu nebo skalní masív. Carl Arendt svého času napočítal asi 11 způsobů, jak nechat vlak na kolejišti zmizet ze scény, aniž by to tlouklo do očí. Na britských a amerických minikolejištích se pro tento účel budovy používají běžně. Jde o podobný trik, jakého používají eskamotéři nebo scénografové: Soustředěním pohledu diváka na něco odpoutat jeho pozornost od něčeho jiného.
Čistě ze zvědavosti jsem prolezl část stránek pana Arendta, především proto, co to tu během chvilky rozpoutalo za diskusi (než ji moderátor smazal) a našel jsem odkazy zde:
https://www.carendt.com/small-layout-sc ... mber-2007/ a zde:
https://www.carendt.com/small-layout-sc ... s-edition/Jednalo se o tyto:
1) tunel
2) předěl mostem/pod most z dosahu pohledu pozorovatele
3) struktura blokující výhled a scénické linie/předěly skrývající odchod ze scény
4) Velké potrubí/liniové stavby vedené přes trať v bodě kde trať opouští viditelnou část
5) Variace na tunely - míněno především pro důlní/těžební železnice
6) Odjezd do "lesa" - tedy do hustého zářezu v křovinách a stromech
7) Průjezd městskou branou či domem (především německé vzory)
8 ) zmizení vozu mezi dvě blízké zdi domů/budov, případně částečně skryté dalšími částmi scenérie, které odpoutávají pozornost
9) odjezd do úzkého zářezu ve skále
10) propust v betonové protipovodňovém valu či zdi
11 jsem jich nenapočítal, nicméně on to zrovna jako číslovaný seznam v těchto dvou odkazech nemá, navíc u jednotlivých témat zmiňuje a ukazuje různé variace
Jinak práce na mém kolejišti zatím odpočívají a zlehka se věnuji jiným projektům...
TT, V. - VI. epocha, ČD
- kolejiště realizovaná na malých plochách neškodí v jakémkoli množství -