Kolajisko N

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Kolajisko N

Příspěvekod pixel123 » stř 25 bře, 2020 6:23 pm

Ahojte. Po velkom upratovani sa mi vyskytlo v izbe vela volneho miesta a hned som sa zacal pohravat s myslienkou kolajiska. Je to zatial iba v rovine spekulacii ale je dobre mat predstavu a navrh nez vobec nieco zacnem. Tvar kolajiska je usposobeny tak aby vyuzil vsetok volny priestor ale zaroven nezasahoval do uzitocneho priestoru. preto som zvolil skoseny stvorec. Chcel by som vas poprosit o nazory a rady co by ste zmenili, co je zle a pod. Hore za malou stanickou je tunel v ktorom nasleduje spirala o jednen zavit dolu, aby sa spravilo prevysenie na kratkom useku do hlavnej stanice. Nakres z vrchu je prezatial orientacny a nieje presne vymerany, ale priblizne je to v moznostiach kolajiva. druhy nakres je vizualizacia , taka skica ktora priblizuje ako si predstavujem krajinu samotnu. mam rad stromy a lesy a som zmiereny s tym ze ich vyrobou stravim pol zivota :lol: trochu ma potrapilo depo ktoreho povodne zvysky je vidno na oboch nakresoch ale kedze mi zasahovalo az do zrazu za tunelom, musel som ho posunut na kolaj ktora vedie aj k rampe. Je to mozno technicka hlupost , ja ako neznaly sa rad necham poucit. v konecnom navrhu bude vo vizualizacii aj plno navestidiel a lampiciek ktore si vyrobim uz lahsie kedze s tym mam skusenosti. jazdit budem s rychlikacmi od trixu ale aj s nakladakmi, preto som strategicky hlavne nadrazie umiestnil tak aby bolo co najviac miesta pre supravy

IMG_20200325_190813_1.jpg

IMG_20200325_190748_2.jpg
Mail : vladimir.skamla@gmail.com

Alebo súkromná správa
pixel123
 
Příspěvky: 307
Registrován: ned 17 bře, 2013 12:23 am

Re: Kolajisko N

Příspěvekod HonzaM » stř 25 bře, 2020 6:43 pm

Jak to bude umístěné? Bude přístup že všech stran, nebo je to v rohu?
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4071
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Kolajisko N

Příspěvekod pixel123 » stř 25 bře, 2020 6:47 pm

HonzaM píše:Jak to bude umístěné? Bude přístup že všech stran, nebo je to v rohu?


v rohu a cele na kolieskach, cize keby nieco tak to vyrolujem z rohu von. podlaha je guma, takze kolieska su v pohode
Mail : vladimir.skamla@gmail.com

Alebo súkromná správa
pixel123
 
Příspěvky: 307
Registrován: ned 17 bře, 2013 12:23 am

Re: Kolajisko N

Příspěvekod Vojtěch Vorel » stř 25 bře, 2020 7:46 pm

Kolej k rampě bych určitě napojil spíš přes angličák (místo obyčejné výhybky do depa). Znamenalo by to sice, že by byla kratší, ale takhle se na ní stejně bude dát vjet odhadem max. se dvěma kratšími vozy, a to i za cenu, že posunový díl zajede až do výtopny (čehož bych se rozhodně vyvaroval).
Vojtěch Vorel
 
Příspěvky: 367
Registrován: úte 16 úno, 2016 5:12 pm
Bydliště: Ústí nad Orlicí

Re: Kolajisko N

Příspěvekod D » stř 25 bře, 2020 7:48 pm

pixel123:
Kolejové spojky nakreslené od ruky krátkou šikmou čarou zkreslují délku kolejí. Schválně si spoj dvě reálné výhybky a změř si potřebnou délku pro úhlopříčku. Délky kolejí v nádraží i zastávce s nákladištěm ti vyjdou podstatně kratší. Také vlaky budou kratší.

Napojení manipulační koleje přes budovu remízy je samozřejmě nesmyslné. Žádné předpisy by to nedovolily, žádný vagón by ti s lokomotivou ani do remízy nevlezl. Krom toho depo není jen remíza, ale také zbrojení (uhlí, voda, popel, písek, olej, nářadí). Nebo předchozí zrušené a třeba nahrazené stojanem s naftou.

Máš zbytečně moc kusých kolejí v nádraží. Buď je zruš nebo si je zdůvodni. Třeba z nich udělej vlečky s patřičným zázemím, alespoň vně naznač rampu nějakého závodu pokračujícího jako za hranou kolejiště.

Zastávka s nákladištěm se obvykle budovala tak, že odbočná manipulační kolej byla směrem k výpravní budově a případnému skladišti. Lidé při nastupování do osobního vlaku přecházeli na nástupiště přes manipulační kolej. Pokud byla manipulační kolej na druhé straně od nástupiště, bylo to často v menších zastávkách s přístřeškem a u manipulační koleje byla volná skládka s příjezdovou cestou.

Zvaž aspoň skrytou výhybnu o dvou kolejích vpravo u hrany 140. I když půjde o prosté kroužení dvou až tří vlaků, aspoň jeden vlak můžeš schovat a navodit tak pocit, že vlaky jezdí odněkud někam a ne jen dokola.

Chtěl jsem ti nabídnout inspiraci v knížce Milana Ferdiána Plány kolejišť II, plánek 013 Senomlaty nebo 036 Dubějovice, ale ve třetím díle je připravené kolejiště podobné tvému návrhu, Horní Háj, přímo v měřítku N o rozměrech 1200×1600. Podle potřeby si zjednodušíš skrytou část a zkosíš roh. Nebo si prohlédni další zveřejněné plánky, třeba jako podklad pro rozložení kolejí ve stanici.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1356
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Kolajisko N

Příspěvekod hank » stř 25 bře, 2020 7:58 pm

Ta manipulační kolej v nákladišti by měla být na opačné straně, protože nad příkrým svahem je málo místa pro nakládkovou/vykládkovou plochu. A ten šturc má doufám funkci záběžné koleje proti ujetí odstavených vozů s kopce.

Zapojení kusé skladištní koleje do koleje k remíze je ovšem úplný nesmysl. Zkus se zamyslet nad tím, jak tam asi bude vypadat posun. To bude posunující díl zajíždět až do vrat remízy? Skladiště by mělo být u průběžné manipulační koleje a strojová kolej by neměla sloužit jinému účelu než zajíždění/vyjíždění strojů do/z remízy a manipulaci s vozy s palivem.

Pokud jde o ty šturcy v přední stanici, zamysli se nad jejich účelem.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6105
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Kolajisko N

Příspěvekod pixel123 » stř 25 bře, 2020 8:27 pm

dakujem vam za odpovede a vela podnetov. zabudol som vas varovat ze ja niesom velmi rozhladeny v tom co sa smie a nesmie v zeleznici, ale ten vjazd na rampu a do depa som asi vypol mozog ked som kreslil, to je fakt holy nezmysel ked to vidim :D

tie sturce som tam nahadzal tiez bez rozmyslu - pri kresleni mi vybehli ciary dalej nez som chcel tak som zakoncil kolaj sturcom. co sa tyka rozkreslenia - ano viem ze uhly vyhybiek su uplne inde a ze to bude kratsie, preto schvalne hovorim ze je to len prvotny koncept, islo mi o predstavu co a kde ma byt, nez o presne rozlozenie.

co sa tyka hlavnej stanice tam som chcel aby dve kolaje blizsie ku stanici boli s nastupistami, tam budu stavat osobaky a posledna kolaj by bola pre nakladne, nastupiste ako vela inych "detailov" som nezakreslil. Ci je to hlupost neviem, ako hovorim, ked mi poviete "zamysli sa ci to ma takto vyznam" tak ja sa nemam velmi nad cim kedze moje vedomosti su dost chabe, preto sa radsej necham usmernit od vas lebo vy viete co ako ma byt, narozdiel odo mna, preto mi ani hned nedoplo ze budem na rampu chodit cez depo :D spravne to malo byt tak ze tam bude ako uz zaznelo - anglican, alebo vyhybka bude tam kde je sturc a cela kolaj bude potom pokracovat do depa. opat mozno navrhujem hlupost - povedzte ci to moze tak byt.

nad SN som uvazoval a neviem ci ho chcem lebo ja mam rad vela prirody a chcem to udrzat jednoduche kedze je to moja prva stavba.
Mail : vladimir.skamla@gmail.com

Alebo súkromná správa
pixel123
 
Příspěvky: 307
Registrován: ned 17 bře, 2013 12:23 am

Re: Kolajisko N

Příspěvekod D » stř 25 bře, 2020 8:32 pm

pixel123:
Stanici bych upravil následovně.
  • Zrušil bych kusou kolej se skladištěm.
  • První kolej od nádraží bych prohlásil za manipulační.
  • Skladiště bych přesunul na druhou stranu nádraží, než je depo, aby lokomotiva mohla vjíždět do depa bez omezení stojícími vagóny u volné skládky, rampy nebo skladiště.
  • Depo bych zjednodušil na rovnou kolej se zrušeným zbrojením (místo po bývalé popelové jámě a hromadě uhlí) a za ní jednomístná remíza.
  • Druhá a třetí kolej od budovy budou dopravní. Nástupiště u druhé, případně u třetí.
  • Jedna kusá kolej na odstavení vagónů nebo prodloužení volné skládky vedle skladiště.


Kód: Vybrat vše
        sklad.    výp.b.
 [===/=====================\=====[rem.]
====/=\===================/=\=========
       \=================/


Vojtěch Vorel, pixel123:
Angličan řeší zachování kusé koleje se skladištěm. Nejspíše jako v současnosti (epocha V - VI), kdy po vytrhání kolejí zůstává skladiště napojené kolejí jen z jedné strany a pokračování před výpravní budovou je zrušené a zasypané. Pak ale výpravní budova musí být postavená dále podle chybějící koleje a nástupiště krásně rekonstruované. Podobně je zakončena manipulační kolej u rampy (již bez skladiště) v Třešti.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1356
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Kolajisko N

Příspěvekod pixel123 » stř 25 bře, 2020 8:34 pm

D píše:pixel123:
Stanici bych upravil následovně....

dikes, skusim :wink:
Mail : vladimir.skamla@gmail.com

Alebo súkromná správa
pixel123
 
Příspěvky: 307
Registrován: ned 17 bře, 2013 12:23 am

Re: Kolajisko N

Příspěvekod pixel123 » stř 25 bře, 2020 10:41 pm

D píše:pixel123:
Stanici bych upravil následovně....



je mozne dat z priestorovych dovodov remizu trochu dalej ? nechcem uberat z nadrazia a ak ju dam dalej tak to mam vyriesene. v podstate by polohovo bola ako povodne depo ale bez tych nezmyselnych kolaji, vid nakres (tu uz su aj vyhybky presne merane)



IMG_20200326_001717_9.jpg
Mail : vladimir.skamla@gmail.com

Alebo súkromná správa
pixel123
 
Příspěvky: 307
Registrován: ned 17 bře, 2013 12:23 am

Re: Kolajisko N

Příspěvekod Marthin » čtv 26 bře, 2020 6:38 am

Dobre rano,
mozno bych to malinko upravil dle obr.
Jde o to, aby se skladiste nemackalo u oblouku, mozna by stalo za to pridat jednu kusou kolej ke stanici a uprostred dat skladiste, popr. obrysnici.
Remizu bych dal na kraj - nebylo by lepsi ram trochu vytahnout o par cm, aby na kraj se vesla dvoumistna?
Přílohy
IMG_20200326_001717_9.jpg
Marthin
 
Příspěvky: 156
Registrován: úte 02 črc, 2019 9:35 am

Re: Kolajisko N

Příspěvekod hank » čtv 26 bře, 2020 7:11 am

Marthin píše:...mozno bych to malinko upravil dle obr...


No, a co teď brání tomu, aby manipulační kolej u staniční budovy byla průběžná? A pak už by to konečně bylo jako ze života. 3 koleje dopravní, 1 průběžná manipulační, jednokolejná remíza - může mít i dvě stání za sebou, a je vcelku jedno, jestli je připojena do manipulační nebo krajní dopravní koleje. Takhle - jenom s malou odlišností, s remízou zapojenou do manipulační koleje u staniční budovy - býval uspořádaný Kácov. Mělo to důvod a logiku, Kácov byl několik let koncovou stanicí a i po dostavbě Pacifiku tam řada vlaků začínala/končila, protože se tam stýkaly dvě soukromé lokálky. Nebo může být i ta krajní kolej, do které je připojená kolej do remízy, manipulační a suplovat chybějící skryté zázemí - např. jako odstavná kolej pro osobní vozy. A třeba zbude místo i na šturc s nějakou krátkou vlečkou, třeba k obilnímu skladišti nebo uhelným skladům nebo rampě pro nakládku dříví.

Rozhodně to nebude kolejiště pro provoz dlouhých rychlíků.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6105
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Kolajisko N

Příspěvekod pixel123 » čtv 26 bře, 2020 7:26 am

Hank - jeho napad v tvojompodani sa mi paci. Sprvit z toho priebeznu kolaj a remizku dat dolu, cele nadrazie mozem posunut par cm do vnutra kolajiska a tym ziskam priestor. A dlhe rychliky nebudu, moja predstava je dat za okuliarnika tak 3 max 4 rychlikace. Radsej chcem mat viac stredne dlhych suprav ako jednu velmi dlhu
Mail : vladimir.skamla@gmail.com

Alebo súkromná správa
pixel123
 
Příspěvky: 307
Registrován: ned 17 bře, 2013 12:23 am

Re: Kolajisko N

Příspěvekod hank » čtv 26 bře, 2020 7:31 am

Ať jenom nekecám: Úředně schválený výkres situace žst Kácov z roku 1900. Od roku 1903 z pravého zhlaví trať pokračovala dále směr Zruč - Světlá. Podle fotek ze 20. let bylo u toho šturcu napravo vystavěno obilní skladiště.

kacov_1.jpg


kacov_2.jpg


(Zdroj: Cisár, Černý, Líbal, Navrátil - Posázavský pacifik Světlá - Kácov- Čerčany na starých pohlednicích, vydalo nakladatelství Průžová Jitka - Tváře v r. 2012, ISBN 978-80-904970-7-8. Originál výkresu podle razítka pochází z fondu ŽO ZVKČ, takže je jistě uložen v Národním archívu ČR.)

A ještě výřez z pohlednice vydané v roce 1929. Záběr zachycuje provoz a atmosféru na lokálce ještě před motorizací. Oproti plánku je tam navíc to zemědělské skladiště a taky remíza rozšířená dopředu o jedno stání a o obytné/dílenské křídlo.

kacov.jpg


(Zdroj: dtto.)
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6105
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Kolajisko N

Příspěvekod hank » čtv 26 bře, 2020 7:36 am

Ty šturcy si samozřejmě můžeš přestěhovat tam, kam se ti vejdou, ale víc bych jich tam nestavěl. A stejně tak můžeš podle plánovaného provozu zvážit, zda budeš mít jednu nebo dvě manipulační koleje a tři nebo dvě dopravní.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6105
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Další

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 12 návštevníků