V tomto čase jsem rozdělal vícero projektů a třeba také vyhrabal stavebnice, které jsem si koupil s tím, jak je postavím, ikdyž víme, že se najde hromada jiných věcí a ony leží v polici založeny a připraveny na tu neznámou dobu...
Mám rád hodně staré železniční záležitosti, takže jsem si koupil tehdy novinkové pětiokeňáky ES. Zejména k T3 se mi líbí a neřeším vůbec to, zda a jak, navíc ji mám v různých železničních správách. Malá lokomotiva - malé vozy. Prostě se mi T3 nelíbí třeba s tříosáky, kdy E-čkový set tříosáků z první epochy jsem si třebaz objednal, ale pro jinou lokomotivu a ne pro T3, pro kterou jej jaksi nabízí, nelíbí se mi to objemovou nevyvážeností, ale to je jen můj problém.
Tyto vozy mne samozřejmě potěšily zejména tím, že stěny vozu jsou hezky odlité. Na druhou stranu mne nepotěšilo to, že něco chybělo a něco bylo lehce rozbité - asi by to chtělo balit trošku jinak, než do jednoho pytlíčku.
Obrázky v návodu jsou některé tak orientační, nevypovídající a nečitelné, že to tam ani nemuseli dávat. Já si poradím, ale návody děláme zejména pro ty, kteří potřebují pomoci. Chápu, u nich je jedno, jak si to složí a kam co nalepí.
Asi bych ocenil, kdyby součástí byly i ložiska na které by byly uzpůsobeny díry (ceně by to již neublížilo), takto jsem se celkem dlouho bavil u prvního tím, jak do toho napasovat peho, takže tři vrtáčky postupně za sehou (několikrát, než to vzdálenostně sedělo) a vůz jsem přesvědčil, že je bude mít, musí přeci hezky jezdit. Od věci by nebylo, kdyby měl i nápravy, délky os jsou různé. Pravda, mám jich doma dost na to, abych si vybral...
Dost jsem si zanadával nad řešením schůdků a jejich bytelným usazením do rámu. Osobně bych je navrhoval jinak a udělal jinak. Za mne problematické řešení a i složité, s tím, že i prasknou, takže proč nedělat věci složitěji, když jdou jednoduše. Drobnost, kderá by určitě potěšila.
Ať jsem se snažil sebevíce lepit bočnice k sobě přesně, stejně na tmelení a jemné broušení došlo, přeci jen chci mít tento hezký vůz jak ze vstřikolisu. Po čtvrté úpravě to bylo dokonalé.
Dal jsem do toho kousek plechu jako závaží, přijde mi že jsou teď těžší, než musely být, ale jako vůz talbot ne. Takže to bude asi OK. Hlavně, že prostým šoupnutím a pečlivým sestavením jedou daleko.
Co vůz určitě zbytečně poškozuje jsou za mne odbytá okna a musím říci, že zbytečně. Lept mohl klidně obsahovat i verzi okna na vsazení, materiál navíc by tam skoro žádný nebyl, viz obrázek a nemusel jsem se s tím tolik piplat atvar mohl i více odpovídat skutečnosti.
- IMG_1359.JPG (33.57 KiB) Zobrazeno 5168 krát
Když vidím jak precizně to je odlito, tak stěny mohly být klidně vyrobeny s malou drážkou na vsazování rámů oken. Protože já tyto vozy se škaredě utopenými okny jsem nechtěl, tak jsem piloval a piloval a piloval a opatrně lepil, protože takto vypadají mnohem lépe a nemohl bych to tomuto modelu udělat. Je to škoda, stejná jako např. zbytečně Wepe si kazí stavebnice tímto způsobem (ikdyž zde to tolik nevadí). Je to sice piplačka, ale vozu to určitě prospěje, zasklení je také pracnější, ale zase interiér může být hezčí, zejména pro ty, kteří chtějí svítit.
Jen pro srovnání jaký je rozdíl v řešeních (i ten lept lehce nesedí, vůči rozmístění oken) a schválně volím obrázek z úhlu, aby byl vidět rozdíl mezi stavebnicovým řešením a mým na oknech skříní vozů (určitě jsem stavebnicové řešení na žádném neponechal). Taková drobnost a jak to změní vzhled, který je někde jinde, alespoň z mého pohledu.
Přes to co jsem napsal, je to pěkný vůz, pěkná stavebnice, jen jsem asi trošku náročnější, nejsem, vyvážil bych kvalitu provedení všech součástí na stejnou úroveň.
A z těch snad deseti věcí, se kterými si hraji paralelně, jak mne to zrovna baví nebo to schne, tak mne zase chytlo sakrální bastlení v podobě kaplí a kapliček. Tak jsem si jich několik nahrubo řízl v době, kdy laser neřezal roušky.
Když to nechcete překreslovat a stříhat, tak to lze extra rychle i takto a několik vrstev zaráz, po sešití to jen vyperete, aby zmizla spálenina. Prostě technologická inovace kolegy, jak rychle řešit potřeby nedostatků.
Stačí nalézt vhodné kartonové obaly a krabice a stavebnice je na světě.
Něco ještě ke "stavebnicím" dodělám a u větší kaple jsem se ještě nerozhodl, jakou střechu bude mít, mám několik variant, takže si pohraji s hmotou a tvarem střechy i vůči kolejišti, aby mi to lépe zapadlo. Jen se to snadněji dělá, když už to vidíte před sebou a lze to donést na kolejiště. A ještě k tomu málá perlička, jsem si protáhl dva segmenty o 15 cm minisegment, abych mohl kapli vhodně umístit.
Sice odšroubovatelný minisemnent, ale nechám jej tam vpodstatě napevno (málá výhoda větších kolejišť a nějakého volného prostoru navíc).
Zde mých 8 kaplí a kapliček v pytlíčcích, myslím, že některé zapadnou a snad se povedou. Nabídka komerčních kapliček mne nějak nenadchla a myslím si, že zrovna tyhle české by se celkem prodávaly, vždyť jich je v české krajině tolik...