Já jsem myslel, že to tady visí a ono ne....
K odstranění barev lze s úspěchem využít octan etylnatý ředěný lihem (stačí i obyčejný) v poměru 1 : 5.
Zatím jsem s tím odtranil každou barvu i ze starších vozů, kterým již narostly fousy...
Pozor: poměr 1 : 5 je pro většinu materiálů hraniční. Při vyšší koncentraci dochází k naleptání skříně. Při práci je třeba se
vystříhat všech plastových pomůcek a pracovat se sklem nebo kovem.
Já odbarvuji v plechovém "srnčím hřbetu", který jsem zkonfiskoval manželce.
Připravím si roztok, odstrojím model (pozor: průhledné zasklení zbělá při jakémkoliv styku s octanem!!!!), který vložím do "srnčího hřbetu" a zaliji roztokem. Podle druhu se barva buď rozpuští nebo odlupuje v cárech. ˇPovrch modelu "šmrdlám" plochým štětcem (opět bezplastovým) až dosáhnu kýženého výsledku.
Po hrubém odbarvení opláchnu v lihu a podle potřeby doladím v roztoku octanu etylnatého. Následuje oplach lihem, vyprání v jarové vodě a konečný oplach destilovanou vodou. U každého modelu používám jako první základ na plasty.
Použitý roztok octanu se dá částečně zrecyklovat filtrací přes tkaninu nebo řídký filtrační papír.
Zásady práce:
1./ vliv roztoku na materiál modelu je třeba vyzkoušet
2./ pracovat nejlépe v otevřeném prostoru a používat ochranné pomůcky
3./ roztok je hořlavina!!!!!
4./ roztok uchovávat ve skleněné lahvi
Modely se dají, samozřejmě, stříkat i přes původní barvy, ale někdy pak vylézají původní barevné přechody.