od Lubomír » stř 25 pro, 2019 1:15 pm
Hustopeče nebo Židlochovice budou skvělý námět pro model moderní železnice VI. epochy právě proto, že to budou koncové malé staničky. Přesto budou disponovat poměrně dlouhými nástupními hranami 170 m, jejíž přílišná modelová redukce kvůli zachování autenticity není žádoucí, proto dle mého názoru minikolejiště padá. Je to ale výborný námět na moduly a sám jako příznivce I., II. nebo VI. epochy nad jednou z těchto dvou uvažuji. Výhody jednotlivých pro modelové ztvárnění:
Židlochovice
- přiléhají k autobusovému terminálu, což je zajímavé pro znázornění provozu modelů autobusů,
- jsou úplně nejkratší a obě koleje v obloucích o poloměru 300 m, téměř za hranami následuje jediná také poměrně krátká výhybka, takže stačí dva moduly bez výrazné délkové redukce,
- krásná výpravna zachovávající původní podobu.
Hustopeče
- je zde mimo dvě kusé dopravní koleje s hranami 170 m dlouhými i oboustranně zapojená manipulační kolej s novou plochou nákladiště pro zachování nakládky kovošrotu, což je bezvadné zpestření provozu, lokomotiva 742 a 3 Easy na modelářském trhu jsou,
- nástupiště v přímé jsou přece jen modelově jednodušší, než v oblouku.
V obou případech je potřeba modelově se připravit:
- na modelářském trhu prakticky neexistují moderní střídavé elektrické jednotky,
- ani trh s modelovými doplňky se nezabývá moderními prvky infrastruktury, jako je betonová dlažba s prvky pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace, nástupištní prefabrikáty, osvětlovací stožáry, informační systém, zábradlí, prosklené zastávkové přístřešky, vše by se muselo vyrobit nebo nakreslit a nechat vypálit a sestavit,
- sloupy, brány trakčního vedení, dráty, něco málo je, ale nevěřím že leptaný sortiment je kompletní a určit by se muselo kreslit a leptat,
- betonový rošt nabízí velice pěkně zpracovaný filligrán, betonové štíhlé výhybky by se museli upravit přestříkáním dřevěných pražců a udělat úpravu geometrie nějaké štíhlé výhybky ze sortimentu filligrán.
Takže za cenu hodně práce nad rámec klasického nakupování a umísťování na kolejiště by to šlo. Velká výhoda oproti I. nebo II. epoše je, že vše je možné (bude možné) si reálně ohmatat, oměřit, je k dispozici výkresová dokumentace.
Ale je tu hodně práce oproti tomu, kdybych chtěl stavět desetikolejnou stanici z období socialismu se sypanými nástupišti, dřevěnými pražci, maximálně dvučíslicovými rychlostníky, plíživým krokem do odbočky a břízolitem zdevastovanými budovami, kde prakticky vše na trhu je.