sidlo píše:- 70 "kulatý" rychlkostník - platí pro "šestikoláky"
- 85 horní rychlostník - "vozy mají kotoučové brzdy"
- 80 dolní rychlostník - normální "běžný" rychlostník
- 100 rychlostník na sloupu TV - pro vozidla s naklápěnou skříní
- 40 rychlostník se žlutobílým šikmým ramenem - pro "nákladní" vlaky
to co je v uvozovkách není přesné znění předpisu
Pokud by někoho zajímaly nějaké podrobnosti.
Horní rychlostník:Na dráze se normálně opravdu říká že "to co má kotouče na tento rychlostník může jet". Ovšem v reálů je to trochu složitější, jelikož i některá zahraniční vozidla, která mají špalkové zdrže mohou na tyto rychlostníky jezdit. Dle předpisu je definice tohoto rychlostníku takhle:
Rychlost horního rychlostníku N platí pro jízdu vozidel, která jsou schopná průjezdu obloukem při působícím nedostatku převýšení alespoň 130 mmTo zda drážní vozidlo může touto rychlostí jet se určuje již při samotném návrhu tratě a to výpočtem
teoretického a
skutčného převýšení kolejového svršku při průjezdu vozidla určité hmotnosti a rychlosti. Pokud vozidlo projíždí obloukem, působí na koleje vlivem jeho hmotnosti a odstředivé síly k pružení, které snižuje převýšení (naklopení) oblouku.
Pokud ale toto vozidlo obloukem projede větší rychlostí, tak je pružení menší. Když ale vozidlo jede dostatečně rychle, tak může nastat stav, kdy je teoretické převýšení menší než skutečné a dochází tak k
nedostatku převýšeníOvšem to zda toto vozidlo může touto rychlostí při průjezdu oblouk jet závisí již na jeho konstrukci. Při jeho návrhu a jízdních zkouškách se určují tzv.
kvazistatické síly pomocí Heumannovy metody, zjišťující např. postavení pojezdu kolejového vozidla v oblouku a velikosti řídící síly a třecí síly při průjezdu obloukem. Dále se vypočítává např. odstředivá síla, vozidlové odpory při jízdě, mezipodvozková vazba, kontroluje se chování konstrukce pojezdu a skříně vozidla při různých podmínkách a mnoho dalšího.
Až z toho všeho se teprve určuje, zda je vozidlo schopno jezdit na horní rychlostníky nebo ne.
Také se při provozu nesmí zapomínat na složení vlaku. To, že souprava může jezdit na horní rychlostníky neznamená, že to může i lokomotiva. To samé platí pro předepsaná a skutečná brzdící procenta.
Rychlostník R (ten se žlutým ramenem):
Obecně platí, že vozidla, která se musí řídit těmito rychlostníky jsou uvedena v tabulkách traťových poměrů (TTP), konkrétně je to myslím tabulka 3. Ale nevím to jistě.
Hezký příklad jsou dnes hojně používané autovozy, které mají velmi nízkou hmotnost a odlišnou konstrukci oproti běžným nákladním vozům.
Toť asi vše,
Radek
Měřítko TT, epocha: V./VI.
DCC