ÚČINNĚ TLUMÍCÍ KOLEJOVÉ PODLOŽÍ

Zkušenosti, tipy, informace, návody a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

ÚČINNĚ TLUMÍCÍ KOLEJOVÉ PODLOŽÍ

Příspěvekod kamis » úte 17 zář, 2019 8:05 pm

Přemýšlím, jaký materiál, tloušťku, složení a připevnění tlumící vrstvy pod koleje zvolit a to s ohledem, že chystám stavbu segmentového kolejiště se zvukovými mašinami (H0 + H0e) a chtěl bych co nejúčinněji ztlumit balastní hluk.
Lehčí, přenosné segmenty, o kt. uvažuji, mají vzhledem ke své subtilnosti tu nevýhodu, že rezonují a přenášejí hluk. O to je pro mne důležitější tlumení.
Na podkladovou překližku s tloušťkou podle potřeby (obvykle 6-8mm) by měla přijít tlumící vrstva, aby nerezonovala.

Setkal jsem se se dvěma vhodnými tlumícími materiály:
- korek
- samolepící PE páska pod sádrokaronové konstrukce

Tloušťka tlumící vrstvy:
- korek se prodává v rolích v tloušťkách od 2mm výše (až do cca 8mm), role v šířce 0,5m a 1m, příp i více
- PE páska má tloušťku 3mm a prodává se v šířkách 25 a 30mm a širší, je samolepící

Tlumící účinek ovlivňuje také způsob připevnění, nejčastěji požívané je disperzní lepidlo, které však vzhledem k charakteru lepidla přenáší hluk do překližkové desky.
Setkal jsem se s názorem, že údajně vhodnějším lepidlem je Chemoprén na bázi kaučuku, které by nemělo tolik přenášet hluk. Další možností, se kt. jsem se setkal, je připevnit korek sponkovačkou, kdy má bodově připevněný korek podstatně vyšší tlumící účinek.
Další možností je dvojitá vrstva, která utlumí přenos hluku, tj. například plošná pokládka korku (např. 3mm) a na něj další (např. 3mm) vrstva v šířce pražců ať už korek nebo PE páska (šířka kolejí H0 je 30mm).

Setkal jsem se také s tipem nalepit tlumící vrstvu (korek) i na spodek desky.

JAKÉ JSOU VAŠE ZKUŠENOSTI?
CO DOPORUČUJETE?
Uživatelský avatar
kamis
 
Příspěvky: 7
Registrován: pon 06 lis, 2017 8:50 pm

Re: ÚČINNĚ TLUMÍCÍ KOLEJOVÉ PODLOŽÍ

Příspěvekod vinklarekcz » stř 18 zář, 2019 4:50 am

Utlumit směrem dolů - v tom problém nevidím, ale je nutno domyslet aby pražce nepřenášely hluk do-boku - do "krajiny". V principu by měla být mezera do boku s okolním terenem min. 1mm. I když tohle asi nikdo neřešil ....

A jedna aktuální paralela z 2. koridoru - SŽDC chce v jisté vesnici vystavět protihlukové stěny vysoké jen 1m. Celkem chápu - hluk na vlaku dělají vlastně jen podvozky (styk s kolejnicemi).
vinklarekcz
 
Příspěvky: 67
Registrován: pát 08 lis, 2013 8:57 am
Bydliště: 75361

Re: ÚČINNĚ TLUMÍCÍ KOLEJOVÉ PODLOŽÍ

Příspěvekod jirie123 » stř 18 zář, 2019 11:35 am

jirie123
 
Příspěvky: 470
Registrován: úte 23 lis, 2010 8:01 pm

Re: ÚČINNĚ TLUMÍCÍ KOLEJOVÉ PODLOŽÍ

Příspěvekod Michal Šuhajda » stř 23 říj, 2019 8:16 am

vinklarekcz píše:Utlumit směrem dolů - v tom problém nevidím, ale je nutno domyslet aby pražce nepřenášely hluk do-boku - do "krajiny". V principu by měla být mezera do boku s okolním terenem min. 1mm. I když tohle asi nikdo neřešil ....

A jedna aktuální paralela z 2. koridoru - SŽDC chce v jisté vesnici vystavět protihlukové stěny vysoké jen 1m. Celkem chápu - hluk na vlaku dělají vlastně jen podvozky (styk s kolejnicemi).

Nízké protihlukové stěny jsou produktem firmy Brens.
Pokud vím, zatím byly pouze testovány na trati ze Smíchova do Hlubočep (v Praze), ale je dobře, že se SŽDC rozhoupalo k regulérní instalaci. Osobně před okny preferuju trať než výhled do betonu.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2379
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: ÚČINNĚ TLUMÍCÍ KOLEJOVÉ PODLOŽÍ

Příspěvekod jipol57 » stř 23 říj, 2019 12:29 pm

Michal Šuhajda píše:Nízké protihlukové stěny jsou produktem firmy Brens.
Pokud vím, zatím byly pouze testovány na trati ze Smíchova do Hlubočep (v Praze), ale je dobře, že se SŽDC rozhoupalo k regulérní instalaci. Osobně před okny preferuju trať než výhled do betonu.

Je to taky v Tetčicích na Brněnsku. Ale nevím od jaké firmy.
jipol57
 
Příspěvky: 1174
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: ÚČINNĚ TLUMÍCÍ KOLEJOVÉ PODLOŽÍ

Příspěvekod daba12 » ned 12 led, 2020 4:59 pm

Já jsem teď v SN použil jako tlumení tohle
https://www.obi.cz/koupelnove-koberce-a ... /p/5152509
Musím říct, že to tlumí dobře, jenom nevím, zda to bude použitelné i na viditelné úseky.
Dan
Z21, epocha VI, TT
daba12
 
Příspěvky: 48
Registrován: čtv 04 říj, 2018 1:52 pm
Bydliště: Kutná Hora

Re: ÚČINNĚ TLUMÍCÍ KOLEJOVÉ PODLOŽÍ

Příspěvekod dnovy » ned 19 led, 2020 3:50 pm

Bohužel pokud zašterkuješ tak asi neutlumíš. Nebo dělám něco blbě...
dnovy
 
Příspěvky: 269
Registrován: ned 29 lis, 2009 12:13 pm
Bydliště: Prostějov

Re: ÚČINNĚ TLUMÍCÍ KOLEJOVÉ PODLOŽÍ

Příspěvekod Ferys » pon 01 čer, 2020 4:41 pm

Použil jsem jako podloží pro TT mikropryž tl. 3 mm, odhlučnění je znatelné oproti korku. Na viditelné trati pod tím bude ještě 1 mm silný pás - širší než ztvrdlý štěrk, takže oddělí štěrkovou krustu od překližky. Není to nic nového, někde jsem na toto řešení narazil na netu. Kolejiště mám ve výstavbě zatím bez štěrku, takže nemůžu hodnotit výsledek.
TT Ep. III/IV, DCC TC
Ferys
 
Příspěvky: 291
Registrován: pon 01 říj, 2012 11:02 am

Re: ÚČINNĚ TLUMÍCÍ KOLEJOVÉ PODLOŽÍ

Příspěvekod Kout » stř 23 pro, 2020 7:37 pm

jirie123 píše:http://www.modulybrno.cz/guma
https://www.gumex.cz/tlumici-elasticke- ... 0-00554050


Tu podložku Gumex - dát ji na celou desku a pak pod koleje nebo jen pod koleje na překližku v pásech?
Kout
 
Příspěvky: 8
Registrován: stř 18 lis, 2020 1:45 pm

Re: ÚČINNĚ TLUMÍCÍ KOLEJOVÉ PODLOŽÍ

Příspěvekod jirie123 » sob 26 pro, 2020 6:53 pm

Řekl bych, že jen pruhy pod kolejemi :wink:
jirie123
 
Příspěvky: 470
Registrován: úte 23 lis, 2010 8:01 pm


Zpět na Materiály ke stavbě modelů, kolejišť a diorámat

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník