U parních lokomotiv DR(G) není označení řady prvními dvěma číslicemi dostatečná identifikace. Ještě je nutno doplnit ten horní index (někdy se to píše i na řádek za tečku nebo za mezeru) stovkovými číslicemi inventárníhio čísla. Takže když je řeč o pruské G 7.1, jde o lok. DRG 55.0-6 (ta pomlčka znamená "až" a jde o lok. inv. čísel 55.001–683), zatímco G 8.1 je pozdější 55.25-56 (tj. 55.2501–5665). Ohraničení intervalů není úplně přesné, jak se pořád v Evropě měnily hranice, tak některé lokomotivy přibývaly i mimo tyto intervaly, ale zahrnují většinu strojů těchto řad. Pro nás je zajímavé, že ČSD si v roce 1919 pořídily 15 ks strojů G 8.1, které jako řada 425.0 nejdříve jezdily s nákladními vlaky v Pováží (výtopna Trenč. Teplá), pak přešly do Nových Zámků a odtamtud v r. 1939 k MÁV. A ještě jednu zajímavost, ve 20. a 30. letech vyrobila Škoda Plzeň 26 ks těchto upravených lokomotiv pro litevské státní dráhy LG.
Těch lokomotiv řady 89 se dá napočítat asi 29 různých modifikací, často po několika málo kusech, protože po vzniku DR(G) sem spadly skoro všechny lokálkové trojspřežní tendrovky od bývalých Länderbahnen i od malých soukromých Kreis- a Kleinbahnen. Takže třeba pod řadu DRG 89.75 spadá 7 různých typů lokomotiv, často vzhledově velmi odlišných. To, co ohledně řady 89 zajímá nás, jsou především bývalé pruské lok. T3 = DRG 89.70-75 (inv. čísla 89 7001 - 7456, 89 7499 - 7511, a vyrábělo to 19 různých výrobců!) = ČSD 312.8500 (TT Tillig), dále bývalé saské V T = DRG 89.2 (TT PMT), pruské T8 = DRG 89.0 první obsazení řady (model v TT chystá Beckmann), v eNku existují modely Einheitslok DRG 89.0 (druhé obsazení řady z roku 1934) nebo bavorské D II = R 3/3 = DRG 89.6-7. A to jsem určitě ještě na něco zapomněl a H0 vynechávám schválně, protože přes to nemám přehled a seděl bych tu nad tím do večera.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.