Centrála DR5000

Vše pro digitální provoz - dotazy, praxe, návody, postupy, normy, kompatibilita atd.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf

Re: Centrála DR5000

Příspěvekod MiG » stř 31 črc, 2019 8:27 am

Pokud je nutno jezdit s napětím 17V pro centrálu, tak je ještě možnost zvolit řešení, kdy se bude přepínat polarita "pevně" podle přestavení výhybek nebo na základě signálu z proudových snímačů.
MiG
 
Příspěvky: 1106
Registrován: sob 14 úno, 2015 11:55 pm

Re: Centrála DR5000

Příspěvekod jirkah » stř 31 črc, 2019 8:38 am

A kde se to dá změnit ? Myslím prodloužit reakční čas proudové ochrany centrály. Jinak nutnost jezdit na 17V není to bylo jen pro lepší vysvětlení.Ono mě tam zlobí i osvětlení od PELI při těch 15V a chtěl bych nastavit 16V jako jsem měl u předchozí centrály. Přepínat polaritu pevně bude asi problém.
......................................
Jiří Hocmann TT,DR5000,MGP
http://jhvlaky.webnode.cz
Uživatelský avatar
jirkah
 
Příspěvky: 360
Registrován: sob 29 zář, 2012 8:32 am
Bydliště: Plzeň jih

Re: Centrála DR5000

Příspěvekod sidlo » stř 31 črc, 2019 8:50 am

jirkah píše:Přepínat polaritu pevně bude asi problém.

Problém to nebude.
Předpokládám, že ta výhybka smyčky má nějakou DCC adresu.
Vezmu libovolný dekodér, např. UNI16ARD-8VYH https://sites.google.com/site/sidloweb/elektrika/22-uni16ard-8vyh
Libovolný výstup naprogramuji na stejnou adresu jako má ta výhybka.
Na výstup dekodéru připojím dvoupólové přepínací relé na 12 V cívka, proud aspoň 1 A, např. https://www.ges.cz/cz/rele-m4-12-h-GES05700015.html

S každým přehozením výhybky se současně přepne polarita smyčky. Jednoduché, bezpečné, bezzkratové, bezproblémové.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3590
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Centrála DR5000

Příspěvekod jirkah » stř 31 črc, 2019 9:36 am

Tak ono tam není klasická smyčka , ale jsou tam dvě mezi vyhybkama jinak to nešlo protože by se nevešla délka vlaku, A hned doptředu se přiznám , že nejsem žedný elektro technik a jsem rád , že jsem rád :-).Tak jestli máš pro mě řešení budu jedině rád.Možná je to i v tom nastavení centrály co psal.
MIG
V tom případě se možná "hádá" proudová ochrana centrály s nastavením přepínacího proudu smyčkového modulu.
Pokud to jde, zkuste prodloužit reakční čas proudové ochrany centrály.

Obrázek potom přesunu s odkazem do mého vlákna pokud to tady bude někomu vadit :-).
Přílohy
Layout smyčka.png
......................................
Jiří Hocmann TT,DR5000,MGP
http://jhvlaky.webnode.cz
Uživatelský avatar
jirkah
 
Příspěvky: 360
Registrován: sob 29 zář, 2012 8:32 am
Bydliště: Plzeň jih

Re: Centrála DR5000

Příspěvekod zdeno » stř 31 črc, 2019 9:45 am

v jakem stadiu to mas rozdelane ?? Ja bych to totiz udelal uplne jinak. Muzes poslat fotku realu ??
---
Napriklad to deleni pro vratnou smycku bych dal na vrchni konec te kolejove spojky.
Ono resit proudovou smycku na dve stanicni koleje je zbytecne slozite a nicemu to nepomaha.
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3003
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: Centrála DR5000

Příspěvekod MiG » stř 31 črc, 2019 9:48 am

To je "placatej" ovál.
Tak to "rozsekněte" místo ve skryťáku na kolejové spojce. Tam už bude pevná závislost zcela jasná.
A přes spojku křížem proti sobě nic jet nemůže.
Prostě smyčka je všech 6 kolejí a polarita do ní se přepíná podle postavení kolejové spojky s tím, že ji nepůjde nastavit do "kříže".

A nestává se to jen když na vedlejší koleji něco stojí? Pak by bylo jedno řešení se stávajícím umístěním smyčkového modulu, dát je na každou kolej samostatně.
MiG
 
Příspěvky: 1106
Registrován: sob 14 úno, 2015 11:55 pm

Re: Centrála DR5000

Příspěvekod fulda » stř 31 črc, 2019 10:06 am

jirkah píše:Ahoj , je tady někdo kdo má centrálu DR5000 a na kolejišti vratnou smyčku od DIGICZ nebo DCCDOMA nebo Sezemic ? Mám problém , že když nastavím na zdroji k centrále 17V , tak při vjezdu mašiny do smyčky mašina zastaví a na smyčce se rozsvítí ledka jako když to che přepnout polaritu a mašina nejede. Když dám na trafu 16V tak se to stane občas při změně směru na ovladači a na 15V mašina jezdí.Tak netuším co je příčinou protože se tak chovají všechny smyčky stejně, netestoval jsem smyčku od Digikeijs protože není zrovna levná a nemám jak vyzkoušet zdarma.
Díky za každou radu

Pokud mám odpovědět na přímou otázku, tak ano, je to logické. vratná smyčka založená na detekci zkratu má jeden zásadní nešvar - provádí měření na rezistorech, které se chovají lineárně v násobku k napětí a kvadraticky k násobku proudu. Rozdíl se porovnává s konstantní hodnotou 0,3V.
Někdy jsem se snažil udělat modul, který by byl odolnější, první úprava se dostala do prodeje, druhá nikdy nebyla dokončena. To sem ale nepatří.

Spíš zjednodušená odpověď: pokud opravdu potřebuješ tak velké provozní napětí a víš co děláš, tak si kup dva odpory 0R33 / 2W a dej je paralelně k existujícím.

Edit: tvůj případ je popsaný TADY, vratnou smyčku nepotřebuješ vůbec. A jak jsem pochopil, nejsi zdatný v elektronice, tak zhodnoť, jestli opravdu víš, proč pouštíš do kolejiště 17V
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4851
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: Centrála DR5000

Příspěvekod sidlo » stř 31 črc, 2019 10:11 am

Napřed jsem se bál navrhnout řeš to počítačem, protože řada lidí nemá rádo počítače a používá radši tlačítka a přepínače, tak jsem mlčel. A nakonec z toho vyleze, že to už počítačem řízené je.
Není nic jednoduššího, než to navrhované řešení s dekodérem a relé použít http://diskuze.modely.biz/viewtopic.php?f=6&t=10556&start=720#p258659, a jenom místo adresy výhybky dát dekodéru samostatnou adresu a udělat si logiku (v JMRI se tomu říká Logix) možných kombinací postavení výhybek ve dvojité kolejové spojce a podle toho přepínat to relé. A protože tam vidím víc kolejí, tak bych to relé dimenzoval na větší proud, třeba 5 A https://www.ges.cz/cz/rele-g2r-2co-12volt-GES05701427.html
Dávat tam nějakou zkratovou nebo nezkratovou detekci, tak tím se to pouze zkomplikuje, a to podstatným způsobem.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3590
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Centrála DR5000

Příspěvekod jirkah » stř 31 črc, 2019 3:55 pm

zdeno píše:v jakem stadiu to mas rozdelane ?? Ja bych to totiz udelal uplne jinak. Muzes poslat fotku realu ??
---
Napriklad to deleni pro vratnou smycku bych dal na vrchni konec te kolejove spojky.
Ono resit proudovou smycku na dve stanicni koleje je zbytecne slozite a nicemu to nepomaha.


Mám postavené SN to jest těch 6 kolejí a díl s dvojitým křížením .Foto momentálně nemám více přes SZ.

MiG píše:To je "placatej" ovál.
Tak to "rozsekněte" místo ve skryťáku na kolejové spojce. Tam už bude pevná závislost zcela jasná.
A přes spojku křížem proti sobě nic jet nemůže.
Prostě smyčka je všech 6 kolejí a polarita do ní se přepíná podle postavení kolejové spojky s tím, že ji nepůjde nastavit do "kříže".

A nestává se to jen když na vedlejší koleji něco stojí? Pak by bylo jedno řešení se stávajícím umístěním smyčkového modulu, dát je na každou kolej samostatně.


Každá ta kolej má vlastní modul vratně smyčky . Rozseknout na kolejové spojce by to asi šlo , ale otázkou je proč to teď s centrálou DR5000 zlobí , kdýž s Nanox to šlo a jediná změna byla výměna centrál ?Proto jsem hned na začátku hledal někoho kdo má centrálu DR5000 a kolejiště s moduly vratné smyčky. Tuhle kombinaci asi jak se zdá nemá nikdo.


fulda píše:
jirkah píše:Ahoj , je tady někdo kdo má centrálu DR5000 a na kolejišti vratnou smyčku od DIGICZ nebo DCCDOMA nebo Sezemic ? Mám problém , že když nastavím na zdroji k centrále 17V , tak při vjezdu mašiny do smyčky mašina zastaví a na smyčce se rozsvítí ledka jako když to che přepnout polaritu a mašina nejede. Když dám na trafu 16V tak se to stane občas při změně směru na ovladači a na 15V mašina jezdí.Tak netuším co je příčinou protože se tak chovají všechny smyčky stejně, netestoval jsem smyčku od Digikeijs protože není zrovna levná a nemám jak vyzkoušet zdarma.
Díky za každou radu

Pokud mám odpovědět na přímou otázku, tak ano, je to logické. vratná smyčka založená na detekci zkratu má jeden zásadní nešvar - provádí měření na rezistorech, které se chovají lineárně v násobku k napětí a kvadraticky k násobku proudu. Rozdíl se porovnává s konstantní hodnotou 0,3V.
Někdy jsem se snažil udělat modul, který by byl odolnější, první úprava se dostala do prodeje, druhá nikdy nebyla dokončena. To sem ale nepatří.

Spíš zjednodušená odpověď: pokud opravdu potřebuješ tak velké provozní napětí a víš co děláš, tak si kup dva odpory 0R33 / 2W a dej je paralelně k existujícím.

Edit: tvůj případ je popsaný TADY, vratnou smyčku nepotřebuješ vůbec. A jak jsem pochopil, nejsi zdatný v elektronice, tak zhodnoť, jestli opravdu víš, proč pouštíš do kolejiště 17V


Jindro nikde jsem nepsal , že chci provozovat velké provozní napětí , ale chtěl bych ho nastavit stejně jako jsem měl a mám s Nanox centrálou a to je 16V. Pouze jsem popisoval co se stane když dám napětí na 16 a 17V.Znovu se budu opakovat. Každá ta kolej má vlastní modul vratně smyčky , ale otázkou je proč to teď s centrálou DR5000 zlobí , kdýž s Nanox to šlo a jediná změna byla výměna centrál ?Proto jsem hned na začátku hledal někoho kdo má centrálu DR5000 a kolejiště s moduly vratné smyčky. Tuhle kombinaci asi jak se zdá nemá nikdo. Otestoval jsem tam tři druhy smyček DIGICZ , DCCDOMA a SEZEMICE .Nejhorší smyčka byla DIGICZ ta mě správně nefungovala ani s Nanox , protože když do smyčky vjela lokomotiva tak spomalila rychlost cca na polovinu.Ale to teď neřeším otázka je co se sakrá změnilo , že pouhé prohození centrály způsobilo , že mám problém se smyčkou.Dak bych to viděl v nějakém nastavení centrály DR5000 tato centrála má jednu výhodu a možná pro mě možná teď nevýhodu , že se tam spoustu věcí nastavuje a proti Nanox. Obě centrály mají své výhody , ale to tady nechci řešit.Jinak opravdu nejsem žádný elektro technik , ale zatím jsem se vždy nějak prokousal a když bylo nejhůř dak i zajel několik stovek kilometrů a problém řešil.Bohužel lidí co opravdu chtějí pomoci je pořád méně , ale přece nemůže být podmínkou stavby kolejiště být elektro guru ano má to své výhody a Ty jsi určitě velký expert o tom tady nikdo nepochybuje.


sidlo píše:Napřed jsem se bál navrhnout řeš to počítačem, protože řada lidí nemá rádo počítače a používá radši tlačítka a přepínače, tak jsem mlčel. A nakonec z toho vyleze, že to už počítačem řízené je.
Není nic jednoduššího, než to navrhované řešení s dekodérem a relé použít http://diskuze.modely.biz/viewtopic.php?f=6&t=10556&start=720#p258659, a jenom místo adresy výhybky dát dekodéru samostatnou adresu a udělat si logiku (v JMRI se tomu říká Logix) možných kombinací postavení výhybek ve dvojité kolejové spojce a podle toho přepínat to relé. A protože tam vidím víc kolejí, tak bych to relé dimenzoval na větší proud, třeba 5 A https://www.ges.cz/cz/rele-g2r-2co-12volt-GES05701427.html
Dávat tam nějakou zkratovou nebo nezkratovou detekci, tak tím se to pouze zkomplikuje, a to podstatným způsobem.


Asi by to bylo také řešení , ale kolejiště nebude provozováno stále spočítačem.A bude to znít hloupě , ale já sám bych tu tvou myšlenku asi nezrealizoval a musel bych zase oslovit nějakou dobrou duši co by mě pomohla. Primárně bych , ale chtěl zjisti kde je chyba a znovu se budu opakovat .Došlo pouze k výměně centrál DR5000 místo Nanox.Prostě jsem měl chuť si něco pořídit a vyzkoušet , ale netušil jsem , že tobude takový problém.Každopádně věřím , že to bude možné řešit nastavením centrály a proto jsem chtěl někoho kdo tu centrálu má a má také modul vrtane smyčky.Mám informaci , že centrála DR5000 a modul DR5013 pracuje naprasto bez problémů. Nicméně utrácet znovu 1800 kč za modul když už mám doma tři jiné se mě moc nechce.Takže moje hlavní prosba je sprovoznit to co tam bylo doposud. Děkuji všem a omlouvám se za tek dlouhou odpověď , ale nemohl jsem si pomoci.
Jirka
......................................
Jiří Hocmann TT,DR5000,MGP
http://jhvlaky.webnode.cz
Uživatelský avatar
jirkah
 
Příspěvky: 360
Registrován: sob 29 zář, 2012 8:32 am
Bydliště: Plzeň jih

Re: Centrála DR5000

Příspěvekod MiG » stř 31 črc, 2019 4:02 pm

DR5000 Manual Ver 1.5.0, 1.5.1, 1.5.2, 1.5.4
strana P8
MiG
 
Příspěvky: 1106
Registrován: sob 14 úno, 2015 11:55 pm

Re: Centrála DR5000

Příspěvekod jirkah » stř 31 črc, 2019 5:01 pm

MiG píše:DR5000 Manual Ver 1.5.0, 1.5.1, 1.5.2, 1.5.4
strana P8

Tak tohle jsem si prohlížel už také , ale nikde v návodu jsem nevyčetl jaké hodnoty se nastavují.
......................................
Jiří Hocmann TT,DR5000,MGP
http://jhvlaky.webnode.cz
Uživatelský avatar
jirkah
 
Příspěvky: 360
Registrován: sob 29 zář, 2012 8:32 am
Bydliště: Plzeň jih

Re: Centrála DR5000

Příspěvekod MiG » stř 31 črc, 2019 5:14 pm

Větší, než hodnoty přepnutí smyčkového modulu a současně proud menší, než je zkratový proud v elektricky nejvzdálenějším místě (když dám kdekoliv na koleje nějakou rozměrově přiměřenou minci, tam mi musí centrála vypnout).
Předpokládám tiše, že časy (a proudy) v nastavitelném rozsahu jsou bezpečné vzhledem k výkonovým prvkům centrály.
MiG
 
Příspěvky: 1106
Registrován: sob 14 úno, 2015 11:55 pm

Re: Centrála DR5000

Příspěvekod fulda » stř 31 črc, 2019 5:26 pm

jirkah píše:ale otázkou je proč to teď s centrálou DR5000 zlobí , kdýž s Nanox to šlo a jediná změna byla výměna centrál ?
Tuhle otázku jsem napoprvé nepostřehl.
Tím pádem má odpověď nebyla k věci a nemá cenu se jí zabývat.

Jen doplním, že červená ldka na smyčce znamená, že se přetížení detekuje i po přepnutí, takže se má za to, že je v přepínaném úseku opravdový zkrat.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4851
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: Centrála DR5000

Příspěvekod Trixt » stř 31 črc, 2019 9:25 pm

MiG píše:o je "placatej" ovál. Tak to "rozsekněte" místo ve skryťáku na kolejové spojce.


Vím, že tu řešíte modul vratné smyčky, ale pokud se dívám na Jirkův plán v TC, jedná se vlastně o falešnou dvojkolejku s křížovou propojkou, jak již uvedl MiG. Proč tedy místo použití modulů vratných smyček nepřepínat polaritu kolejí a tedy i napájení dekodérů obsazení ve SN na základě postavení výhybek? První obrázek je polarita kolejí při postavení výhybek do kříže, druhý při postavení výhybek rovno. Vždy je to prostý ovál, jen jednou je překřížený.

prepinani_polarity.png
prepinani_polarity.png (13.75 KiB) Zobrazeno 6475 krát
TT, panel 2520x1010 mm, epocha V, centrála DR5000, sběrnice LocoNet, sw RocRail, TC, MP1
Trixt
 
Příspěvky: 1328
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: Centrála DR5000

Příspěvekod belgarat » sob 07 zář, 2019 10:21 am

Asi jsem spatne hledal, ale na DR5000 jsem neobjevil svorky, ktere bych mohl pouzit pro viditelnou indikaci zkratu. Centralu mam placlou zespoda pod kolejistem, tam logicky nikdo porad koukat nebude ... Rad bych vyvedl nejak indikaci zkratu hned vedle prepinace, ktery odpoji napajeni trakce. Nejaky napad jak na to aniz bych vyrabel neco jako Fulduv XpressNet Box ?
TT ep. IVa-b; analog + NanoX, DR5000. Pseudoprogramator, pindac nesmyslu
http://modelwiki.klfree.net
belgarat
 
Příspěvky: 2367
Registrován: čtv 27 pro, 2012 9:36 pm
Bydliště: Hřebeč u Kladna

PředchozíDalší

Zpět na DCC v praxi

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 10 návštevníků