PIKO 2019 - loko řady 413.0

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti TT (1:120).

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Re: PIKO 2019 - loko řady 413.0

Příspěvekod Bw_Ig » sob 08 čer, 2019 2:07 pm

Nějak mě toto téma minulo, tak dodatečně:
U tlakové výstroje, opět vhodné německé weby s forkami - zde jedna z G7, byť sdružená, ale to umístění vzduchojenů by mohlo být i u nás (po listopadu 1918), opět co kus to originál. Můžeme si pomoc i z jiného dokumentu kde se přímo uvádí: Zde byly 22.4.1931 ŘSD Brno (č.j. 87/229-IV-31) objednány i součástky tlakové brzdy pro vystrojení nákladních lokomotiv řady 413.0 a jejich tendrů. Z uvedeného seznamu lokomotiv čísel 413.004, 14, 36, 39, 58, 77, 86, 91, zaujme právě stroj 413.004 výtopny Jihlava. Ta jako jediná měla parní brzdu. Proto byla zahrnuta do plánu výstroje tlakové brzdy. Výstroj tlakové brzdy zahrnovala tři hlavní vzduchojemy 1050 x 550 mm a brzdový válec průměru 13“, vše dodané firmou Novák-John Adamov..... Takže z něho už víme že na lokomotivy 413.0 při dosazování tlakové brzdy v letech 1931-1933 se dávaly na ochoz 3 (tři) hlavní vzduchojemy - dva vlevo a jeden vpravo. Nebo ten třetí pod boudu vlevo. Ale opět to nelze brát jako u všech lokomotiv jednotné!
Ještě doplním přesněji: Při vypracování plánu dosazení tlakové brzdy na rok 1934 navrhovalo ŘSD Brno již 25. 2. 1933 (č.j. 164/357-IV-33) dosadit úplnou tlakovou brzdu tendru u lokomotiv řady 413.0. K tomuto datu byly navrhovány lokomotivy 413.057, 062, 064. Pro vystrojení lokomotiv 413.0 a jejich tendrů úplnou tlakovou brzdou se měly dodat pro každý stroj: levostranný parní kompresor rozvodu „D“, 3 hlavní vzduchojemy 1050 x 550 mm, jeden brzdový válec průměru 13“ zdvihu 70/100 mm. Uvedené díly měla dodat Škodovy závody továrna Adamov. Pro tendry řady 412.1 se měly dodat tyto součástky pro jeden tendr: jeden brzdový válec průměru 10“ s dutou pístnicí zdvihu 70/100 mm a potrubní armatura. Uvedené měly dodat závody fy. Zeman v Plzni... Z citace opět uveden přesněji umístěný "levostraný" kompresor. Fotografií 413.0 mám dost, ale nemám právo (od sběratelů-majitelů) k jejich elektronickému zveřejnění.
Ono je nutné postupovat kus od kusu, co lokomotiva to originál výstroje a výzbroje. Zde si udělejte vlastní obraz, třeba v otázce brzdové výstroje: Právě ve stavu výtopny Jihlava v únoru 1933 byly navrhované dvě lokomotivy 413.057 a 062, na které se měla dosadit úplná výstroj tlakové brzdy pro tendr. Výtopna Jihlava měla podle hlášení z 16. 6. 1933 ve stavu 4 stroje řady 413.004, 045, 057, 062 (předána 9. 9. 1934 do Brna) používané především pro staniční posun, ale jejich výstroj brzdou byla zcela rozdílná. Ke dni 16. 6. 1933 měla lokomotiva:
413.004/412.104 úplnou tlakovou brzdu ale tendr jen potrubí,
413.045/412.145, 413.057/412.157 měly jen parní brzdu pro stroj a ruční brzdu na tendru;
413.062/412.162 byla toho času (6.1933) v dílně Č.Třebová, kde dostane úplnou tlakovou brzdu pro lokomotivu i tendr.
Program dosazení tlakové brzdy úplné i jen vlakové na lokomotivy pro rok 1934 byl ŘSD Brno vypracován 8.3.1934 (č.j. 81/429-IV-34). Zde úplnou tlakovou brzdou měla osadit lokomotivy čísel 413.045, 46, 57 a tendry 412.1. Pro výtopnu Jihlava se to týkalo v dosazení úplné tlakové brzdy na lokomotivy 413.045 a 057 a její tendry. Ale až v září 1935 výtopna Jihlava hlásila (č.j. 1966 z 18.9.1935), že stroj 413.057 byl v správkárně Jihlava vystrojen kompresorem a tlakovou brzdou jen pro vlak. Současně správkárna Jihlava do září 1935 dosadila na všechny tendry jihlavských strojů 413.0, tedy tendry čísel 412.104, 45, 57, 58 úplnou tlakovou brzdou.
Atd....
413.036,Jihlava,stanice,1948,RJec,400_vyrez01.jpg
dso_Reckel_Bild014.jpg
Bw_Ig
 
Příspěvky: 94
Registrován: pát 01 led, 2016 6:10 pm

Re: PIKO 2019 - loko řady 413.0

Příspěvekod Bw_Ig » sob 08 čer, 2019 2:17 pm

Ad. výstroj - mazací lis - na něj zapomente. Všechny 413.0 ještě s německým označením měly Lubrikátor. Mazací lis - pokud byla lokomotiva "perspektivní" dostávaly až po roku 1949 spolu s dodazením elektrického turba.
Vše nejlépe objasní předpis V101 vydání 1938 a nejlépe první vydání rok 1928 - to je ještě výživnější. Výstroj po roku 1948 nejlépe objasní seznamy lokomotiv výtopen ve stavu k 31.12.1950, kde jsou uvedeny i poznámky o ELo, Tn, či pp. ústředním mazání.
Výstroj v budce nejlépe mít původní německé výkresy - proto zde nákresy loko G7 obou provedení z německé příručky pro strojvedoucí rok 1924:
10314083944_7418d9f54f_o.jpg
10314020585_baf6f426e0_o.jpg
Bw_Ig
 
Příspěvky: 94
Registrován: pát 01 led, 2016 6:10 pm

Re: PIKO 2019 - loko řady 413.0

Příspěvekod Bw_Ig » sob 08 čer, 2019 2:18 pm

Výstroj v budce nejlépe mít původní německé výkresy - proto zde nákresy loko G7 obou provedení z německé příručky pro strojvedoucí rok 1924:
10314186613_9001398bf4_o.jpg

10314086824_6b3f5982a8_o.jpg
Bw_Ig
 
Příspěvky: 94
Registrován: pát 01 led, 2016 6:10 pm

Re: PIKO 2019 - loko řady 413.0

Příspěvekod Bw_Ig » sob 08 čer, 2019 2:31 pm

S názorem že model G7 v rakouské verzi by nebyl vhodný neboť "rakušáci" G7 neměly - je zcestný. Měly jak po roku 1918 tak po roku 1945. Zde seznam po roku 1945, označena řadou 655 - rakušáci po válce pro kořistní a německé stroje (mimo 52 a 42, aj.) používaly původní německé označení, jen přidaly první číslici "6".
Fabriks-Nr. gebaut Verbleib im II.WK Verbleib ÖBB-Nr. weiterer für nach I.WK DRB-Nr. nach 1945 nach 1953 Verbleib
Schi 1338/04 OPP 4417 DRG 55 196 55 196 ÖStB!ÖBB 655.196 y 25.06.1954
Han 4836/07 EFD 4436 DRG 55 393 55 393 ÖStB!ÖBB 655.393 y 28.11.1957
Schw 3765/07 CÖL 4540 DRG 55 400 55 400 ÖStB!ÖBB 655.400 y 26.05.1953
He 8726/08 ESN 4771 DRG 55 493 55 493 ÖStB!ÖBB 655.493 y 25.06.1953
LiHo 640/09 ESN 5850 DRG 55 553 55 553 ÖStB!ÖBB y 20.09.1950
Schw 6014/16 POS 4694 PKP Tp1-134 55 241ıı (ÖStB) xx.04.1945! GySEV 41; 10.10.1952! MÁV; 30.11.1952! PKP Tp1-97 y 05.08.1965
Han 4148/04 SBR 4415 PKP Tp1-23 NKPS!(55 315ıı ) ÖStB!ÖBB 01.07.1948!
CCCP; 27.07.1948! PKP Tp1-90 y 1957
LiHo 177/03 DZG 4401 PKP Tp1-25 NKPS!55 329ıı ÖStB y 04.12.1945
Schw 3271/04 EFD 4406 PKP Tp1-30 NKPS!55 330ıı ÖStB!ÖBB T 19.11.1948!
CCCP; 25.11.1948! PKP Tp1-92 y 29.10.1956
LiHo 329/05 DZG 4407 PKP Tp1-48 NKPS!(55 344ıı ) (ÖStB) xx.04.1945!
DR/w, ’49! DB y 13.12.1951
Schw 3809/07 MGD 4449 PKP Tp1-72 NKPS!55 354ıı ÖStB!ÖBB T 23.11.1948!
CCCP; 27.11.1948! PKP Tp1-95 y 15.04.1955
Schw 4197/08 BSL 4473 PKP Tp1-78 NKPS!55 368ıı ÖStB!ÖBB T 23.11.1948!
CCCP; 27.11.1948! PKP Tp1-94 y 17.07.1961

Fabriks-Nr. gebaut Verbleib im II.WK Verbleib ÖBB-Nr. weiterer für nach I.WK DRB-Nr. nach 1945 nach 1953 Verbleib
Han 4834/07 ESN 4584 PKP Tp1-82 NKPS!55 379ıı ÖStB!ÖBB T 19.11.1948! CCCP; 25.11.1948! PKP Tp1-91 y 16.06.1956
Schw 6034/16 DZG 4442 PKP Tp1-126 NKPS!55 416ıı ÖStB!ÖBB T 23.11.1948! CCCP; 27.11.1948! PKP Tp1-93 y 30.06.1961
LiHo 1365/16 BSL 4485 PKP Tp1-130 NKPS!(55 428ıı ) ÖStB 22.04.1947! CCCP; 26.04.1947! PKP Tp1-83 y 31.08.1961
He 9591/09 SBR 4690 Nord4.1074 ÖStB, Karawankentunnel abg. xx.05.1945! JDŽ 23-043
Schw 4072/08 ESN 4795 FS 421.047 22.03.1951! FS
Fabriks-Nr. gebaut Verbleib im II.WK Verbleib ÖBB-Nr. weiterer für nach I.WK nach 1945 nach 1953 Verbleib
He 14114/16 kukHB 274.002 SHS 700-002 !JDŽ 23-002 FS ÖStB 21.10.1946! JDŽ
He 9472/09 KPEV SBR 4446 ’22!SHS 705, 26’! 700-003, ’33 !JDŽ 23-003 FS ÖStB 10.12.1945! JDŽ
He 14120/16 kukHB 274.008 SHS 700-012 !JDŽ 23-012 FS ÖStB 21.10.1946! JDŽ
He 14127/16 kukHB 274.015 PKP Tp106-8 NKPS!55 5967 ÖStB xx.05.1945! CSD y 27.06.1951
He 14130/16 kukHB 274.018 BBÖ;!PKP Tp106-11 NKPS!(55 5968) ÖStB xx.05.1945! PKP Tp106-2 y 04.01.1951
He 14145/16 kukHB 274.033 PKP Tp106-24 NKPS!55 5971 ÖStB xx.05.1945! ˇCSD 27.06.1951
Bw_Ig
 
Příspěvky: 94
Registrován: pát 01 led, 2016 6:10 pm

Re: PIKO 2019 - loko řady 413.0

Příspěvekod Bw_Ig » sob 08 čer, 2019 2:42 pm

Ještě k tendrům k 413.0.
Zde si pomůžeme seznama poválečných oprav v díl. Vrútky - pozor - některé lokomotivy ještě mají označení DR řady 55 a některé lokomotivy byly 1939-1945 v Madarsku a tudíž ještě mají madarské označení MÁV i s jejich čísly - opět další historický podnět pro zpracování modelů:

413.0 04 412.1 04 Bratislava K1/L5 - 11.6.51
413.0 12 412.1 36 Žilina Z/Z - 6.6.51 ÚŘ 820.1/32-51-551 z 18.07.1951 sběr 15.08.1951
413.0 13 412.1 13 N. Zámky K/L5 - 27.3.52
413.0 14 412.1 14 Košice L5/- - 24.2.50 K2/L5 - 24.2.50
413.0 15 412.1 15 Bratislava K2/L5 - 19.12.49
413.0 18 412.1 53 Leopoldov Z/Z - 2.4.51 ÚŘ 820.1/30-51-551 z 18.07.1951 tendr 431.304 L2/L2 - 25.9.51 CHZ Nováky na vytápění
413.0 19 412.1 19 Košice K1/L5 - 12.5.53 Vrútky B/- - 6.7.54
413.0 23 55.360 ? Z/Z - 24.7.51 ÚŘ 820.1/49-51-551 z 29.08.1951 sběr 15.08.1951
413.0 24 616.0 07 Košice Z/Z - 18.7.50 OR Bratislava 401/89,90-50-561 z 03.10.1950
413.0 27 412.1 27 Žilina L2/- - 15.5.50 Prievidza L2/L - 28.6.51 L2/- - 24.9.51
413.0 36 412.1 36 Jihlava K3/L5 - 23.5.51
413.0 38 412.1 38 Zvolen (Fiľakovo) L2/L2 - 29.8.50 Prešov Z/Z - 12.4.52 ÚŘ 820.1/15-52-551 z 29.05.1952 šrot 09.06.1952
413.0 41 412.1 52 Bratislava K/L5 - 23.6.52
413.0 47 412.1 47 Brno K/L5 - 21.3.50 Z/Z - 21.3.50 ÚŘ 820.1/78-50-551 z 04.05.1950
413.0 49 412.1 ? Bratislava NZ Z/Z - 8.1.51 ÚŘ 820.1/15-51-551 z 28.04.1951
413.0 51 412.1 51 Žilina K3/L5 - 28.11.51
413.0 52 412.1 31 Zvolen (Fiľakovo) K/L5 - 21.4.52 L2/- - 26.5.52
413.0 53 412.1 53 Žilina L2/- - 8.3.50 tendr 412.117 Prievidza L2/- - 10.10.51
413.0 54 412.1 54 Žilina -/- - 7.9.50 Z/Z - 14.7.50 návrh 3318/50 K2/L5 - 14.7.50 (do práce 9.10.50)
413.0 55 412.1 37 Bratislava K2/L5 - 26.11.51 H.Heršpice S/S - 27.4.56
413.0 57 412.1 57 Vrútky L2/- - 7.10.50
413.0 59 412.1 59 Žilina L2/L2 - 29.6.50 L2/- - 16.1.50 L2/L2 - 8.3.50
413.0 60 412.1 55 Bratislava K/L5 - 8.4.52 Veselí n.Mor. S/S - 20.1.56
413.0 62 412.4 62 Břeclav S/S - 21.7.56
413.0 63 431.307 N. Zámky Z/Z - 10.4.51 ÚŘ 820.1/31-51-551 z 18.07.1951
413.0 65 616.0 01 Vrútky L2/- - 3.2.50 K3/L5 - 4.6.51
413.0 68 412.1 60 Bratislava K3/L5 - 9.1.50 H.Heršpice K3/G - 13.1.56
413.0 69 412.1 81 Leopoldov K/- - 29.4.55
413.0 70 412.1 06 Žilina Z/Z - 31.10.50 návrh 9/184-lok. ze stavu 11.12.50 ÚŘ 820.1/4-51-551 z 13.02.1951
413.0 71 412.1 24 Žilina K2/L5 - 4.11.50 Břeclav K3/G - 4.10.56
413.0 82 616.0 08 Vrútky B/- - 9.2.55
413.0 85 412.1 76 Košice K1/L5 - 25.9.52
413.0 87 412.1 ? ? K/L5 - 10.4.51
413.0 89 412.1 68 Bratislava (Trnava) K/L5 - 13.11.50
413.0 91 412.1 79 Zvolen Z/Z - 16.7.49 OR Bratislava 401/5,6-49-214 z 15.11.1949
413.0 92 412.1 44 Bratislava K3/L5 - 26.2.52 Leopoldov S/S - 30.12.55
413.0 93 412.1 92 Leopoldov K3/L5 - 4.2.52
413.0 98 55.261 "v Čadci" K/L5 - 2.11.49 Vrútky tendr 412.1201 L2/L - 30.6.51
413.0 99 55.360 "v Čadci" K2/L5 - 2.11.49 Sp. Nová Ves tendr 412.105 L2/L - 16.6.52
413.0101 412.1 97 Vrútky L2/- - 28.2.51 M. Vrútky L2/- - 31.3.53
Bw_Ig
 
Příspěvky: 94
Registrován: pát 01 led, 2016 6:10 pm

Re: PIKO 2019 - loko řady 413.0

Příspěvekod hank » sob 08 čer, 2019 3:11 pm

Bw_Ig: Děkuji.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 3217
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: PIKO 2019 - loko řady 413.0

Příspěvekod Bw_Ig » sob 08 čer, 2019 3:31 pm

Ještě detailní výřezny z jednotlivých fotek - popisy by byly moc náročné, přesto:
návěstní lampy - co dům dal - většinou karbidové různých typů,
na parním dómu nahoře - malý "čudlík" - je to kondenzační maznice (mosazná) k mazání šoupátkového vnitřního regulátoru - tato maznice byla u všech 413.0, protože neměly mazací lis. Pokud jej měly po roce 1949, tak tam tato maznice není a vede tam mosazná trubka z jednoho výtoku-výtlaku mazacího lisu. Mazací lis zase umístěn na ochoz-bruknu, jak u ostatních lokomotiv ČSD s pohonem od pákového-kyvného převodu s unašečem na křižáku - vlevo (nebo i vpravo?) - opět nejednotné.
rozjížděcí zařízení Dulz - dost složité popisovat, na rozdíl od shodného zařízení rakouského provedení Gölsdorf (uvnitř šoupátkové komory), to měla německá konstrukce na dýmnici,
provedení budky - jednotné, ale... co výrobní série a podle výrobce - odlišnosti, nehledě k provozním úpravám (nehody, dílenské úpravy, koroze, náhrady, atd).
413.029_Trest_vlak_RomJeschke_vyrez03.jpg

413.029_Trest_vlak_RomJeschke_vyrez02.jpg

413.007 Jihlava mesto_RomJeschke_vyrez02.jpg
Bw_Ig
 
Příspěvky: 94
Registrován: pát 01 led, 2016 6:10 pm

Re: PIKO 2019 - loko řady 413.0

Příspěvekod Bw_Ig » sob 08 čer, 2019 3:41 pm

Ted jsem si ještě všiml a vzpoměl na jednudrobnost v detailu, který jsem špatně popsal.
Na tomto snímku je vidět i zajímavá kapací maznice s knotem (opět mosazná věcička) na mazání přední pístové ucpávky - shodné provedení i vlevo. Opět malý ale drobný detail, když lokomotiva měla mazací lubrikátor - trubičky z budky vedeny (vlevo a vpravo) k vnitřímu plochému šoupátku. Ale vnější pístnicové ucpávky mazání touto nádobkovou maznicíc. Zajímavá vychytávka, předpokládám, že to byla akce "dodo" (dodělej doma) a ne výrobní provedení.
A něco dalšího:
413.007 Jihlava mesto_RomJeschke_vyrez03.jpg

Viz opět tento detail lokomotivy 413.029, která podle předpisu V101 měla roku 1938 mít ještě lubrikátor, ale na snímku z roku 1939 má na parním domu už mazací ventil Olva - tedy už dostala mazací lis.
Podle předpisu V101 roku 1938 z 413.0 měly už mazací lis tyto stroje: 050, 068, 069, 074, 093, 095.
413.029_Trest_vlak_RomJeschke_vyrez02.jpg
Bw_Ig
 
Příspěvky: 94
Registrován: pát 01 led, 2016 6:10 pm

Re: PIKO 2019 - loko řady 413.0

Příspěvekod VD.CSD » sob 29 čer, 2019 1:19 pm

413.073 černá jak noc : https://www.ebay.de/itm/Piko-47103-Damp ... 3134933975
bohužel jenom jeden písečník, pro epochu II nepoužitelná (jiný tendr)
VD.CSD
 
Příspěvky: 102
Registrován: pon 13 led, 2014 1:32 pm

Re: PIKO 2019 - loko řady 413.0

Příspěvekod radeksindy » pon 01 črc, 2019 12:48 pm

pro epochu II nepoužitelná (jiný tendr)

Tendr 412.1 přeci není překážkou pro model II. epochy. Samozřejmě číslo 073 na model v tomto provedené nepatří, ale upravitelná přečíslováním je.
radeksindy
 
Příspěvky: 1798
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: PIKO 2019 - loko řady 413.0

Příspěvekod tabletrain » pát 05 črc, 2019 9:07 am

Po montáži DCC Lenz Silver next 18 loko jazdí, ale svieti naopak, teda dozadu pri jazde vpred. Je to chyba modelu alebo sa to dá riešiť len v DCC? Dík za info.
tabletrain
 
Příspěvky: 68
Registrován: čtv 24 led, 2019 5:59 pm

Re: PIKO 2019 - loko řady 413.0

Příspěvekod radula63 » pát 05 črc, 2019 10:28 am

tabletrain píše:Po montáži DCC Lenz Silver next 18 loko jazdí, ale svieti naopak, teda dozadu pri jazde vpred. Je to chyba modelu alebo sa to dá riešiť len v DCC? Dík za info.

Loko nevlastním, ale stačí přehodit mapování funkcí. Z defaultního CV 33 = 1 a CV 34 = 2 přepiš na CV 33 = 2 a CV 34 = 1.
Raďula 63 -TT
http://www.kzm-praha.cz/
Psi štěkají, karavana jede dál...
Uživatelský avatar
radula63
 
Příspěvky: 912
Registrován: čtv 28 kvě, 2009 6:15 pm
Bydliště: kraj Vysočina - okres Třebíč

Re: PIKO 2019 - loko řady 413.0

Příspěvekod tabletrain » sob 06 črc, 2019 8:17 am

Dík, idem to vyskúšať a.....funguje to bez problému.
tabletrain
 
Příspěvky: 68
Registrován: čtv 24 led, 2019 5:59 pm

Re: PIKO 2019 - loko řady 413.0

Příspěvekod Jacek » stř 10 črc, 2019 8:55 pm

Měl bych pár dotazů na místní znalce, ve výše uvedených podkladech se ztrácím. Pokud by šlo o zvuk, nakolik mohl být podobný tento stroj:
https://www.youtube.com/watch?v=9OSdjwtu_lw
je to asi jediná provozní BR55, ale neodpovídá modelu.
Model je označený 413.073, tato lokomotiva měla dvojčitý stroj nebo sdružený?

Na videu jsou pěkné rozjezdy, otázkou je jestli zkoušet nějaký zvukový projekt
Stránky o modelové železnici TT, digitál, zvuky http://www.jacek-modely.cz
Uživatelský avatar
Jacek
 
Příspěvky: 638
Registrován: sob 20 led, 2007 10:03 pm
Bydliště: Moravskoslezský kraj

Re: PIKO 2019 - loko řady 413.0

Příspěvekod hank » čtv 11 črc, 2019 3:50 am

Jacek píše:Model je označený 413.073, tato lokomotiva měla dvojčitý stroj nebo sdružený?


Dvojčité stroje byly 64 - 101.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 3217
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

PředchozíDalší

Zpět na Velikost TT (komunita TT)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: JanoH0e a 2 návštevníků