od milan ferdián » pon 06 kvě, 2019 9:22 am
Pohodové jaro
Matúš vyšel z dopravní kanceláře a přivítalo jej silné jarní sluníčko,statisíce vůní rozkvetlých jabloní,třešní a hrušní.A co teprve vůně macešek v truhlících umístěné na parapetech oken výpravní budovy.Usmívá se,protože v nedaleké minulosti to vypadalo s touto stanici nahnuté.Mluvilo se o nerentabilitě a zrušení této lokálky.Hřebíčkem do domnělé rakve bylo i zrušení vlečky do sklárny a provoz na vlečce do mrazíren byl skomírající.Ale stal se zázrak.V nedalekých Bohunicích se staví stavba první priority a elektronický subjekt zahájil taktéž stavbu výrobní haly na výrobu žádaných elektronických komponentů.Subjekt potřeboval i mezisklad a padnul mu do oka zrušená sklárna.Pak věci šli ráz,naráz.Objekt bývalé sklárny a vlečkové koleje se opravují a bude opět plně využívaná.Železniční správa otočila o 180°.Dala opravit a zmodernizovat výpravní budovu s moderním vybavením dopravní kanceláře.Kolejiště a tratě prošly revitalizací.Budova září novotou,opravenou střechou a manželka Matúša využila této příležitostí,aby mohla zkrášlit prostředí květinami v truhlí-cích,které teď hýří různými barvami květů.Renovace ex skláren,bylo pro další vlečku mrazíren,jak polití živou vodou.Ta se též vrhla na modernizaci budov a technologií.Název stanice Veselé vystihuje onu dobrou náladu,která teď vládne.
Matúše s rozjímaní probralo nervozní kvokaní kouhouta,který se svým hejnem slepiček vyklizoval prostor nástupišť.Po minulém marném boji s plechovým obrem,který sice kapituloval,u kohouta vzbudil respekt.Taky to byla podívaná,jak statečné se postavil před 810 a dával jasně najevo,kde je v tomto prostoru pánem.Nepomohly žádné domluvy,tož došlo ke zpacifikování bojovného kohouta neboť jízdní řád se musí dodržovat.První 810 z Bohunic přijíždí a po chvíli druhá 810 z Rakovic.Matúš pokyne na pozdrav oběma mašinfírům,vrací se zpět do dopravní kanceláře,aby postavil osobním vlakům vlakovou cestu.Vychází z D.K.,cestující již nasedli,zvedá výpravku 810 do Bohunic.Ta se dává do pohybu a po chvíli i druhá 810 do Rakovic.Matúš vyčká odjezdy obou osobních vlaků,vrací se do D.K.,aby postavil vlakové cesty do základní polohy.Má přijet po dlouhé době manipulák.
Díváme se z 810 na opravenou budovu,obdivujeme co dokážou opravy i s okolím.Železniční správa při opravách kolejiště kupodivu ponechala i kusou kolej k volné skládce,kde stojí vyložená zetka.810 zahoukala a my jedeme na poznávací výlet lokálky.Po pravé ruce míjíme vlečku mrazíren,krytou odvratnou kolejí a ponoříme se do okolní krásné přírody.810 přede jak flašinet,proto přezdívka orchestrión a my si užíváme jízdu.Motoráček je plný,protože lidi chtějí využít jarního počasí k výletům.Zastavujeme ve stanici Bohunice,zde přestupujeme na další sólo 810 do Chtelnic.810 pokračuje dále směrem na Špačince.Naše 810 se též dává do pohybu a hned zkraje musí zabrat,stoupání 40 promilové je nekompromisní.Levotočivým obloukem se nám objevuje další scenérie nevyzpytatelné přírody.Následuje dlouhý přímý traťový úsek lemovaný smrkovým hustým lesem,projíždíme tzv. „Stromovým tunelem“,která byla ponechána jako atrakce.Zde se moc nevyskytují vichřice,
takže polomy zde nehrozí a když si člověk vzpomeme na jízdu ze zastávky/nákladiště Mačkov,zatetelí se.Vyjíždíme do úvraťové stanice Dechtice.V dnešní době slouží už jen jako výhybna.Jedeme až do šturcu,protože od Chtelnic čekáme manipulák.Průvodčí vystupuje z motoráku,vysílačkou žádá dispečera o povolení jízd ve výhybně.Dostává souhlas,odemyká výhybku,přestavuje do požadovaného směru a dává pokyn k jízdě.Motorák zajíždí na druhou kolej.Následuje stejná procedůra,ale v opačném pořadí.Průvodčí pokračuje chůzí ke druhému zhlaví,odemyká obě výhybky,staví do patřičného směru a čeká na příjezd manipuláku z Chtelnic.“Lego“ houklo na pozdrav a zastavuje na uvolněné dopravní koleji.Průvodčí opět staví výhybky do základního postavení.Mezitím manipulák hlásí dispečerovi svůj příjezd do výhybny.Osobák dostává pokyn k odjezdu a ten pokračuje v cestě.Opět projíždíme „Stromovým tunelem“,opět krásný rozhled po krajině.Přejíždíme po jediném ocelovém mostě spodní trať a pravotočivým obloukem míříme na konec naší cesty,stanice Chtelnice.810 za-
stavuje u nástupiště.Je to její domovský domov,kde má k dispozici na přenocování a zbrojení bývalou lokomotivní remízu,
pozůstatky v podobě popelové jámy,která se změnila prohlídkovou a vodním jeřábem.Uhelná skládka zmizela a místo ní,
stojí plechová boudou se sudy s naftou a čerpacím stojanem.
I v této stanici proběhly opravy drážních budov a rekonstrukce kolejiště.Byla zde ponechána rodina staničního zaměstnan-
ce,který se stará o chod a údržbu celé stanice.Nalevo zahlédneme kusou kolej pro nákladku štěrku.Okolí stanice obklopuje smrkový les s nedalekou ruinou tvrze,častý cíl výletníků i nás.
Nivelita stanic
Rakovice - +/- 0
Veselé - +/- 0
Bohunice - +/- 0
Dechtice - + 67
Chtelnica - + 97
Poloměry oblouků
traťové - R310
staniční - R353/15°
Výhybky
EW1/15°
IBW/15°- 30°
DWW/2 x 15°
DGW
Tento text je zde dočasně.
-m-