Moduly (původní téma)

Vše co souvisí s moduly.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký

Re: Moduly (původní téma)

Příspěvekod Morris Zapp » ned 10 bře, 2019 10:12 am

modelarTT/TTe píše:místo postrku praktikujeme přípřež.
Což má zase problém s modelovostí, protože skutečná železnice preferuje postrk (aby se vyhnula překročení dovoleného namáhání šroubovek v tahu, která není nijak velká). Takže za sebe doporučuji modelování takovýchhle špeků (postrků a přípřeží těžkých vlaků) se prostě vyhnout.
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 836
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Moduly (původní téma)

Příspěvekod Morris Zapp » ned 10 bře, 2019 11:27 am

No jo, každej to vidí jinak, to je v pořádku.
Já po spalovacím motoru v modelu lok netoužím - bohatě mi stačí zvukový dekodér a k němu správně nastavené křivky, aby byla iluze dokonalá. :wink:

Ale lok na přípřeži místo na postrku tu správnou iluzi moc nevykonává.
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 836
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Moduly (původní téma)

Příspěvekod Morris Zapp » ned 10 bře, 2019 5:15 pm

Ano, přiznávám, že to zalíbení v rychlících (zdaleka nejen tvoje) moc nechápu: pro mě je to nudný had zelených (v lepším případě) vagónů, který layoutem profrčí, aniž by hru výrazněji obohatil. Ovšem de gustibus non est disputandum.
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 836
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Moduly (původní téma)

Příspěvekod milan ferdián » pon 11 bře, 2019 8:56 pm

Takové skvosty nechtějí na modulech.S ozubnicí,tomu fakt člověk nechce uvěřit :mrgreen: :wink: .
Milan

P.S.
Sašo,jsi moje krevní skupina :D :wink: .M.
Přílohy
certov.jpg
viaduktpoddielom.jpg
milan ferdián
 
Příspěvky: 11810
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Zákupy 2019

Příspěvekod Morris Zapp » čtv 14 bře, 2019 8:49 am

IMG_0149.jpg
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 836
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Kopec

Příspěvekod Petr Šimral » ned 17 bře, 2019 10:42 pm

Ahoj.

Problematika kopce je zajímavá a velice oživující naše modulaření. Například Polsko jezdí na 1000 mm a tam jsme spolu prakticky na každém provozním setkání TT-ČSD.

Osobně mám již pár let v hlavě provozní námět Karlovy Vary horní nádraží - Karlovy Vary dolní nádraží. Relativně rozumné rozměry, 30 promile klesání mezi nádražími. Zadávat ke stavbě to určitě v dohledné době (otázkou je, jestli vůbec) nebudu. A tam by to bylo o přípřeži a k tomu postrku, obzvláště při používaných normativech délky vlaku (hmotnost je v modulovce nezajímavá, to již napsali předřečníci).
Postrková či přípřežní služba:
To geniálně řeší právě ta lokomotiva, která směrem do kopce nemá spřáhlo :-)

Soupravy rychlíkové či ucelené zpravidla z továrních vozů --> klidně přípřež --> není problém... Mé soupravy Wa vozů z produkce ESP Peček jsou sice malosériové, ale nerozpojují se --> není problém.

Soupravy JVZ, my tomu říkali na skutečné železnici "hadrota" --> s postrkem --> dvojnápravové vozy jsou nejslabším článkem. A tomu postrk dovede kvalitně pomoci.

I ve stanici, která je vodorovná je problém s odjezdem vlaku z koleje 201 (Týnov, Michalovce, poloměr oblouku přesných 500 mm), pokud nejsou dvojnápravové vozy řazené poctivě na konci. A to často nejde nejen pro nedostatek času, ale podle předpisů velké železnice hlubinové vozy musí být řazené na konci vlaku nebo stačí, že vlak je řazen skupinově, typicky Mn.
Petr Šimral
 
Příspěvky: 13
Registrován: úte 01 zář, 2015 4:44 pm

Re: Moduly (původní téma)

Příspěvekod Morris Zapp » stř 01 kvě, 2019 2:03 pm

Minulý týden proběhlo modulové setkání TT v durynské Zelle-Mehlis.

I tady se projevil problém dnešního TT: dostatek úplně všeho, kromě lidí. Spousty modulů, spousty vozidel - provoz je omezen pouze množstvím dostupných strojvedoucích. Ano, v sobotu odpoledne jsem si vyzvedl směnu a do nástupu zbývaly 4 modelové hodiny; jenomže po večeři už to spadlo do záporných čísel... Doprava na páteřní dvojkolejce byla tak zředěna, že Jens si v Knotitz stihl číst knížku! :shock:

Ranžíry (hlavně tedy spádoviště v Knotitz) taky zely celkem prázdnotou - a je to škoda, protože bez posunu s jednotlivými vozy se doprava stává převážením pořád stejných ucelenek tam a zase zpátky, což po několika kolečkách přestane oku lahodit... Něco zachránil Hartmannsdorf se svojí vlečkou do skladu minerálních olejů, který sice spotřebovává i produkuje ucelenky (kotlů), ale na vlečce je rozřazuje a zase dává dohromady, takže pořadí vozů se mění. Hodné následování pro ty, co touží po velké vlečce.

Do krásy nám roste Pöhlau: obě traťové koleje teď vedou pečlivě zakrajinovaným zářezem, který se stal středem obdivu řady modelářů. Okolí pöhlauského ranžíru se obalilo další překližkou, na které postupně vyroste houští průmyslových vleček. Hodně dělá také 3D-efekt: zatímco traťové koleje z obou konců modulu (neměřil jsem to, ale 8 metrů to dlouhé bude určitě, spíš víc) klesají do dolíku, ranžír je na kopečku nad nimi a do vlastních vleček bude ještě brutální stoupání. Takže vlastně kaskáda o třech rovinách; dobře vymyšlené.

Na úzkokolejce mazal Joschi hlavy kolejnic grafitem - prý podle osvědčeného amerického vzoru. Slyšel o tom tady někdo? Nedovedu si představit, že by to zavedla třeba zababovská sekce TT-ČSD: to by na Kopec nevyjely ani osobáky...

Pozoroval jsem cvrkot na spádovišti v Knotitz (tedy když zrovna nějaký byl - jak jsem psal, doprava mi přišla dost utlumená): spádoviště samo, i přes to obrovské převýšení, které potřebuje model oproti skutečnosti, vypadalo díky obalení krajinou docela okulahodně; ovšem jízdy odvěsů se vůbec nepodobají realitě. Vozy po odvěšení na hrbu prudce akcelerují, dosahují vysokých rychlostí (brzdy buď fungují nějak rozpačitě, nebo vůbec ne) a narážejí na směrových kolejích do stojících vozů dost zprudka - až se divím, že to majitelům vozů nevadí. A přitom mi celková výkonost toho spádoviště nepřipadala nějak vyšší, než našeho ranžíru v Moldavě, který spádoviště nemá a musí se pěkně zajíždět na směrové koleje a zase zpátky. Nechci hanět - spíš hledám poučení. Ranžír je základem pestré nákladní dopravy.

Každopádně návštěva u německých kolegů se vždycky vyplatí: panuje tam přátelská atmosféra, nikdo si nehraje na nějaké "zásluhy", a kdo má oči otevřené, načerpá spousty zkušeností jak z ranku "aha, tudy ne", tak i z toho lepšího "vida, tohle bychom měli taky zavést!".
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 836
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Moduly (původní téma)

Příspěvekod r.hahn » čtv 14 lis, 2019 6:48 pm

Zdravím diskutující a dovolím si požádat o radu :-)

pracuji na modulech se stáčirnou pohoných hmot. Viz nákres níže. Plánuji dvě stáčecí místa. Vlečka má dvě koleje. Je realističtější mít dvě stáčecí místa zasebou na jedné koleji, nebo po jednom na každé koleji?

Předem děkuji za názory.

Stáčírna.jpg
r.hahn
 
Příspěvky: 115
Registrován: pon 16 zář, 2013 8:06 am

Re: Moduly (původní téma)

Příspěvekod Morris Zapp » čtv 14 lis, 2019 7:41 pm

Vezmi to obráceně: proč má ta stáčírna dvě koleje..?
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 836
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Moduly (původní téma)

Příspěvekod r.hahn » čtv 14 lis, 2019 8:08 pm

Protože základ tvoří modul z kontejerového terminálu :-)
r.hahn
 
Příspěvky: 115
Registrován: pon 16 zář, 2013 8:06 am

Re: Moduly (původní téma)

Příspěvekod Petr S. » čtv 14 lis, 2019 9:17 pm

Protože posunovací lokomotiva přestavuje prázdné - či plné vozy na druhou kolej . To , že tam ještě není remíza a výtažná kolej je krátká , neřeš , ono to přijde .
Brentag - Horní Počernice , Benzina - Třemošná u Plzně .
Zdarec , Petr S.
Petr S.
 
Příspěvky: 536
Registrován: úte 16 pro, 2008 8:42 pm

Re: Moduly (původní téma)

Příspěvekod Morris Zapp » pát 15 lis, 2019 6:06 am

Nemá kudy přestavovat - výtažná kolej příliš kratka.
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 836
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Moduly (původní téma)

Příspěvekod cipisekmp » pát 15 lis, 2019 5:51 pm

Zdravim, kdysi jsem na miste teto fabriky travil cas na vojne. Takze pro inspiraci https://mapy.cz/zakladni?x=16.5010558&y=49.1559865&z=18&base=ophoto
Cipisekmp.
H0/MODULY SLOVÁCKO

www.kzmslovacko.cz
Uživatelský avatar
cipisekmp
 
Příspěvky: 1582
Registrován: ned 08 čer, 2008 6:55 am
Bydliště: Moravsky Pisek

Re: Moduly (původní téma)

Příspěvekod r.hahn » pát 15 lis, 2019 7:41 pm

Děkuji za názory,

jak jsem pochopil, co naznačil Moris, tak bez výtažné koleje není možno přetahovat efektivně vozy mezi kolejemi, tak dám na každou kolej jedno stáčecí místo a bude problém vyřešen. Když dám dvě za sebe na jednu kolej, musely by být moduly připojeny jen ke stanici. Já preferuji univerzálnost.
r.hahn
 
Příspěvky: 115
Registrován: pon 16 zář, 2013 8:06 am

Re: Moduly (původní téma)

Příspěvekod pavel.bures » ned 08 pro, 2019 10:33 pm

Ahoj,

objevil jsem zde zajímavou diskuzi k litickému kopci...

Kopec má 14,8 m, je složen ze 16 segmentů dlouhých 880-960mm, největší stoupání je 22,5°/°° (sopotnický most je vodorovně, moduly 01 a 16 jsou přechodnice). Proti ujetí se počítá s funkčními Schonovými sáněmi. Zkoušky ukázaly, že běžná souprava se při ujetí na kritickou rychlost nedostane a to díky vzájemnému brzdění vozidel v oblouku (zkoušeno doma, nikoliv na setkání). Na setkáních zaznamenány pouze drobné úpadky chování některých neukázněnců, kteří zkoušeli, jak se samostatný vagon rozjede, za což byli následně káráni. Ochrana proti pádu při nežádoucím drknutí do moduliště je zamýšlena usazením bujné vegetace - lesa. Toto riziko je však pouze na dvou z 16 segmentů. Ostatní by i bez vegetace skončilo na modulu, nikoliv na zemi. Za dobu provozu cca 10 let s průměrem 3 setkání za rok zatím nezaznamenán jediný pád.
Kopec vznikl na základě potřeby spojit dvě provozované nivelety. V době vzniku jeho idei (2007) jezdila zababovská sekce TT ČSD na 1000mm a byla všeobecná snaha spojit se Němci, kteří již byli na 1300. Tomu se však bránila část členů sekce, kteří chtěli zůstat na 1000mm. Sázka vznikla pouze jako vedlejší doplnění celé věci, kdy na její druhé straně byla snaha prodloužit jednu krátkou, tehdy významnou uzlovou stanici. A sázka byla oboustranně naplněna - Kopec vznikl, stanice se prodloužila a spojení s Němci se podařilo. Stanice sice byla následně zase zkrácena a dnes má již jiného majitele. Kopec ale žije dál a chystá se na další desetiletku! A i když většina Zababovských TT přešla na 1300, našel nové uplatnění pro spojení s kluby nebo spolky, které jezdí na 1000mm i nadále (např. v Bielsku s Poláky).
Až tato potřeba nebude, kopec se dá využít i jinak. Ale to zatím není na bíledni. Nyní pracují školky naplno, aby PUPFLy kolem trati začali plnit svoji funkci.
Lesu ZDAR!
Zdraví Vás autor kopce.
:-)
Naposledy upravil pavel.bures dne pon 09 pro, 2019 8:22 am, celkově upraveno 1
pavel.bures
 
Příspěvky: 7
Registrován: ned 08 pro, 2019 11:01 am

PředchozíDalší

Zpět na Moduly

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 návštevníků