HonzaM píše:Točna je pro modelové kolejiště efektní, v současné epoše se ale myslím moc neužije. Byla nutností pro parní lokomotivy.
Velká většina lokomotivních dep byla zbudována ještě za dob parní trakce. S ohledem na rozšiřování měst nebyla historicky již možnost je přebudovat na liniový provoz, použitelný pro moderní trakci. Proto se točny uplatňují dodnes a mají smysl i pro moderní trakce. Jejich otáčení má i provozní smysl, využívá se i při údržbě (aby se dílenský moc nenaběhali
)
Točny byly povětšinou rušeny v malých depech o dvou, třech stáních a to ze většinou dvou důvodů.
Byly krátké pro nová vozidla, nebo byly sešlé věkem a jejich opravu nebylo možno zajistit.
K napojení areálu depa si dovolím opět zopakovat svoje již zveřejněné poznatky.
Depo je pro provoz dráhy značně důležité, mělo a má i strategický význam. Odříznete li depo od provozu, za krátký čas se na kolejích nehne ani kolo. Proto má většina dep, často i trochu skrytě napojení minimálně ze dvou stran, umožňující provozní ošetření lokomotiv. Navrhované druhé napojení má proto logiku. Zaústění od hlavní koleje musí být ale kryto výkolejkou, alespoň naznačenou (odvrat se tam nevleze
).
Hezký sváteční den Všem.