Diskuze (a třeba i plky) k vláknu "Novinky TT 2019"

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti TT (1:120).

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Re: Diskuze (a třeba i plky) k vláknu "Novinky TT 2019"

Příspěvekod Kajinek11 » pát 08 bře, 2019 1:38 pm

To zní dobře, jen ještě aby ten pojezd k něčemu byl..
TT segmenty, DCC - DR5000 + 2x MM, IV. epocha.
Kajinek11
 
Příspěvky: 609
Registrován: stř 07 pro, 2011 11:12 pm
Bydliště: Rumburk

Re: Novinky TT 2019

Příspěvekod Colonel32 » stř 13 bře, 2019 10:57 am

Jak je to s krytým nákladním vozem Z ČSD Hädl 113907? Na webu výrobce není skladem, u žádného velkého prodejce jsem je neviděl, ale pár kusů bylo na minulé burze a teď u Jardy Wagnera. To byla nějaká předsérie? Nebo už je všechny vyprodané a rozprodané?
Colonel32
 
Příspěvky: 855
Registrován: čtv 24 pro, 2009 12:43 pm

Re: Novinky TT 2019

Příspěvekod MkTT » stř 13 bře, 2019 11:22 am

MkTT
 
Příspěvky: 566
Registrován: stř 08 úno, 2012 3:46 pm
Bydliště: Praha 10

Re: Novinky TT 2019

Příspěvekod hank » pát 15 bře, 2019 9:33 pm

Scoot píše:Upozornění od kamaráda Václava.
4x Zapomenutá novinka ČSD 2019. (Altenberg DRG, DR, DB,OBB)
III,Q 2019 55eur
odpružené nárazníky, příprava na osvětlení, vícebarevný interiér, drobné doplňky
Prosím znalce o vyjádření: podobná či skutečná předloha? Fikce?
Typ? číslo?
https://www.saxonia-modellbau.de/personenwagen/



Něco málo k těm altenbergům.

Řadové označení ČSD C4 a provedení nápisů na červených vozech je zcela nesmyslné. Barva nátěru i písma a umístění nápisů odpovídají stavu po r. 1956, kterému zase ale neodpovídá existence 3. vozové třídy.

Vím o dvou vozech.

1. Ještě v létě 1967 byl v Krči zdokumentován červený vůz Balm 5-0032, odpovídající tomu modelu na obrázku uprostřed. Původně šlo o vůz ABalm 4-0098, jestli mu byla snížena/sjednocena třída před zrušením 1. třídy r. 1953, před zrušením 3. třídy 1956, před přečíslováním v r. 1957 nebo až po něm, to mi není známo. Takže možných variant vývoje označení je více, např. ABalm 4-0098 -> Balm 4-0098 -> Balm 5-0032 (ale mohlo to proběhnout i jinak). Osobně bych volil Balm 5-0032, období po r. 1957. Mezinárodní číslo vůz už přinejmenším fyzicky nedostal. Jeho poslední stanoviště v Krči by snad odpovídalo provozu na Pacifiku, kde ve víkendových špičkách v 60. letech jezdilo vše, co mělo kola a prošlo přes vozmistry, ale to už spekuluju.

2. Ten zaměstnanecký vůz měl předtím (po r. 1957) číslo ČSD Balm 5-0036, provedení původní 3. třídy se zavazadlovým oddílem (dvojité dveře na jednom konci) toto číslo odpovídá. V tom modrokrémovém nátěru sloužil (nevím odkdy) ve Vršovicích k zaměstnanecké dopravě mezi stanicí, depem a ranžírem do r. 1967; tato varianta modelu je tedy zřejmě OK. Protože ale modrokrémový nátěr odpovídá původním altenbergům, pochybuju, že vůz kdy dostal červený nátěr. Pak ho odtáhli do Českých Velenic, v r. 1998 se nacházel ve Zlonicích, kde jeho vrak objevili němečtí nadšenci, v roce 2000 se vůz stal majetkem spolku Müglitztalbahn a byl odvezen do Görlitz. V r. 2005 s ním byla provedena po celkové rekonstrukci zkušební jízda do Drážďan a od roku 2006 je stále jako majetek téhož spolku umístěn v žst Bärenstein.

Mohu se samozřejmě mýlit, prosím opravte a doplňte mě.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6073
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Diskuze (a třeba i plky) k vláknu "Novinky TT 2019"

Příspěvekod radeksindy » sob 16 bře, 2019 10:12 am

hank:

To je slušný zmatek. Jednak nemohl mít původní číslo 4-0098, to číslo patří nějakému vozu Ci z roku 1920. Bylo to 4-9008. Nikdy nemohl mít označení ABalm, protože to byl typ BC4i-35a. Druhým vyráběným typem byl C4i-35a, žádný vůz s první třídou nebyl. Takže pokud si udržel obě třídy po roce 1945, a to si udržel, to je známo, pak to byl BCalm. Po roce 1953 byla zrušena první třída, což se ho dotknout nemohlo. Takže pořád BCalm, spíše už Calm. Řadu ABalm mohl teoreticky nést po roce 1957, protože by šel z BCalm na ABalm, ale víme, že po roce 1957 měl jen Balm. V roce 1957 dostává nejdřívě rychlíkové 5032, později osobní označení Balm 5-0032, po roce 1965 teoreticky dostal 70 28-05 003, ale to už se na něj skutečně nedostalo. Pokud je mi známo žádný vůz ABalm před rokem 1957 neexistoval, ani v novém systému po roce 1957 ho neznám.

Protože ale modrokrémový nátěr odpovídá původním altenbergům

To má znamenat co? Chceš snad naznačit, že původní vozy měly modro-krémové zbarvení? To snad ne :-)
radeksindy
 
Příspěvky: 2511
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Diskuze (a třeba i plky) k vláknu "Novinky TT 2019"

Příspěvekod hank » sob 16 bře, 2019 11:50 am

Za to číslo 4-0098 se omlouvám, to je můj překlep.

Data k vozu Balm 5-0032 jsou z tohoto výkresu - bohužel neznám autora a už nevím, kde jsem získal kopii (pdf soubor s datem pořízení 27.05.2011), originál nemám:

balm5_0032.jpg


K vývoji jeho řadového označení v čase a k tomu, že původně nesl rychlíkové číslo 5032, jsou podklady? A jak to teda šlo za sebou? 1945 BCalm 4-9008 - někdy před r. 1956 Calm 4-9008 - 1956 Balm 4-9008 - 1957 Balm 5032 - někdy po r. 1957 Balm 5-0032?

"Chceš snad naznačit, že původní vozy měly modro-krémové zbarvení?" Úplně původní ne, ale nemohl sem přijít přes Rakousko v barvách používaných tam pro motory a přívěsné vozy, které mu zůstaly? Nebo kde teda vzal ty barvy? To někomu u ČSD stálo za to přestříkat ho à la modré šípy?

Z téhle fotky vraku ve Zlonicích (zdroj: mueglitztalbahn.de) původní barva mezi okny moc poznat není...

altenberg_vrak_zlonice.jpg
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6073
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Diskuze (a třeba i plky) k vláknu "Novinky TT 2019"

Příspěvekod radeksindy » sob 16 bře, 2019 12:27 pm

Autorem náčrtku je V.Novotný a označení ABalm si tam vymyslel.

1945 BCalm 4-9008 - někdy před r. 1956 Calm 4-9008 - 1956 Balm 4-9008 - 1957 Balm 5032 - někdy po r. 1957 Balm 5-0032?

Ano - možná*) - možná**) - ano - ano-

*) teoreticky mohl jít BCalm 4-9008 -> Calm 5032, ale záznam hovoří o přečíslování Calm na Balm. Takže toto "možná" je velmi pravděpodobné.
**) kombinace nové řady a starého čísla existovaly, ale nemuselo k ní dojít.

Sice sem přes Rakousko mohl přijít, ale .... není důvod aby v Rakousku dostal nátěr pro motorové nebo přípojné vozy, protože to nebyl připojný vůz. Za ten začal být považován až u ČSD. I kdyby tak by mu určitě nátěr z období před rokem 1945 nevydržel 20 let. Myslím, že ten modro-krémový dostal až jako zaměstnanecký vůz. Předtím byl asi červený běžný přípojný vůz, viz poznámku na náčrtku.
radeksindy
 
Příspěvky: 2511
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Diskuze (a třeba i plky) k vláknu "Novinky TT 2019"

Příspěvekod hank » sob 16 bře, 2019 2:45 pm

radeksindy: děkuji. Když se podívám na ten vrak pořádně, tak na čele to fakt vypadá, že nejdřív byl červený. Takže kdyby někdo chtěl uvést do pořádku ten vůz původně 3. třídy, tak jaký byl vývoj jeho čísel? 1957 Balm 5036, někdy potom Balm 5-0036? A předtím...? A mají případní zájemci o konverzi výběr dalších čísel? Co je známo o provozu těchto vozů? Kolik jich tu po r. 1945 zůstalo a v jakém provedení?

Teď koukám do brožurky Reinera Preusse Die Müglitztalbhan, Transpressverlag 1985. Z celkem 96 dodaných vozů jich u poválečných DR zbylo 40 - část jich byla zničena v roce 1945 v Pirně, Altenbergu a Drážďanech. Němci je koncem války zkoušeli jako přívěsné k motorovým vozům VT 137.462 a 463. Autor se zmiňuje také o poválečném nasazení altenbergů u ÖBB, ČSD a DB. U ÖBB zůstaly 2 vozy C4i35a (7059.01, 7059.02) a 1 vůz BC4i35a (7059.101) a byly nasazovány jako přívěsné vozy k motorovým vozům. U DB zůstalo 6 vozů, jeden (B4i 73525, ale neuvádí se jeho původní provedení) jako řídící vůz (ES 85 40) k elektrickým vozům ET 90 na trati do Berchtesgadenu. Pokud jde o ČSD, zmiňuje se o dvou červenohnědých vozech nasazovaných jako přívěsné k motorovým rychlíkům Praha - Volary v roce 1956 (tzn. zřejmě k M 262.0), ale nic víc, a pak o jednom používaném jako "Unterrichtswagen" - školicí nebo přednáškový vůz? u ČSD se tehdy vyskytovalo něco, čemu se říkalo "pojízdné kabinety bezpečnosti práce" - ve Vršovicích, ale bohužel neuvádí žádné další podrobnosti. Kdyby tedy někdo chtěl znázornit ten volarský rychlík, tak by potřeboval aspoň dvě čísla platná do r. 1956, tj. ještě ve 3. třídě, s příslušným rozvržením nápisů z let 1950 - 57.

Kdyby někdo chtěl víc k historii této řady vozů, viz tady:
http://www.der-letzte-sachse.de/fahrzeu ... tenberger/
http://www.mueglitztalbahn.de

A taky jsem našel tohle:
https://www.tt-board.de/forum/threads/a ... -met.1550/
Z toho vyplývá, že v TT se stavebnice tohoto vozu prodávala už v r. 2003, tehdy za necelých 40 EUR. I dnes se ta stavebnice občas objeví na e-bay a její cena byla naposledy 66 EUR...
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6073
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Diskuze (a třeba i plky) k vláknu "Novinky TT 2019"

Příspěvekod hank » sob 16 bře, 2019 3:02 pm

Výrobce uvádí dodávku altenbergů až ve III.Q/2019. Třeba by ještě byl čas potlačit některého českého prodejce, aby s výrobcem projednal správné nápisy...
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6073
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Diskuze (a třeba i plky) k vláknu "Novinky TT 2019"

Příspěvekod radeksindy » sob 16 bře, 2019 4:05 pm

hank: Druhý měl také podle mne přidělené rychlíkové číslo, ale jeho předchozí neznám, a dostal také formálně UIC číslo (005). Další vozy tohoto typu u nás neznám, nejspíše už ne. To nasazení na motorových rychlících je převzato z naší nějaké literatury, mám někde v paměti zasunutý nějaký článek, ale nemůžu si vzpomenout . Skutečně by to odpovídaloVozů byl 32 BC4i a 64 C4i, 2 + 4 prototypy a 30 + 60 sériových vozů.
radeksindy
 
Příspěvky: 2511
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Diskuze (a třeba i plky) k vláknu "Novinky TT 2019"

Příspěvekod hank » sob 16 bře, 2019 6:22 pm

radeksindy: Děkuji. To by tedy znamenalo, že ta ostatní čísla na modelech (5-0028, 5-0034) jsou fikce. Nikoli poprvé a asi ani naposledy...

Tak teď ještě toho dobrovolníka, který to v Saxonia Modellbau projedná...
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6073
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Diskuze (a třeba i plky) k vláknu "Novinky TT 2019"

Příspěvekod radeksindy » sob 16 bře, 2019 7:13 pm

5-0028 je určitě nesmysl, 5-0034 se dá vyloučit nepřímo.
radeksindy
 
Příspěvky: 2511
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Diskuze (a třeba i plky) k vláknu "Novinky TT 2019"

Příspěvekod Scoot » sob 16 bře, 2019 7:26 pm

Děkuji všem za pěkné příspěvky.
Kamarád Jirka píše:
Ahoj.
Zaměstnanecký vůz si pamatuji z Vršovic, a velice podobný jezdil i po ranžíru v Třebové, vždy při střídání směn.
Hnědočervená verze jezdila na trati Certlov - Lipno. Možná bych ji našel na nějakém diáku v archivu.
zdraví Jirka
Scoot
 
Příspěvky: 166
Registrován: pát 18 čer, 2010 8:40 am

Re: Diskuze (a třeba i plky) k vláknu "Novinky TT 2019"

Příspěvekod hank » sob 16 bře, 2019 7:48 pm

Scoot píše:Hnědočervená verze jezdila na trati Certlov - Lipno.


No, tak ten by mě hodně zajímal...
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6073
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Diskuze (a třeba i plky) k vláknu "Novinky TT 2019"

Příspěvekod milan ferdián » sob 16 bře, 2019 8:19 pm

Tak proč se nemrknete do vlákna Lipenka v N :?: :wink:
Milan
milan ferdián
 
Příspěvky: 11810
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

PředchozíDalší

Zpět na Velikost TT (komunita TT)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 10 návštevníků